handdator

Visa fullständig version : Glass


Ty Webb
2002-05-13, 20:52
Jag är ute efter glass som innehåller mycket lite kolhydrater, helst inga alls. Finns det?

Ty Webb

Lave
2002-05-13, 21:34
Blanda lite funlight, färska bär och ev. lite yoghurt med lättkesella och frys in. Garanterat gott ;) och nyttigare än vanlig glass :rolleyes:

Annars har jag för mig att det ska finnas någon fettfri youghurtglass som är sötad med sötningsmedel. Men vet inte vad den heter, smak, pris osv..
:(

[ 13 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lave ]

leiap
2002-05-14, 18:40
Får den innehålla fett? Hur mycket?

[ 14 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Galadriel ]

supremo
2002-05-14, 18:43
Ursprungligen skickat av Ty Webb:
<STRONG>Jag är ute efter glass som innehåller mycket lite kolhydrater, helst inga alls. Finns det?

Ty Webb</STRONG>

Chokladglass
1 portion
· 3 äggvitor
· 1 msk Canderell
· 3/4 (cirk 8 g) av en portionspåse Ovations chokladdryck
Vispa äggvitor och Canderell tills skummet blir riktigt hårt. För att lyckas är det viktigt att visparna och bunken är helt torr från början och att du ser till att inte få i någon äggula. När skummet är hårt blandar du i smaksättningen, chokladpulvret. Ställ in bunken i frysen. Klar att ätas efter cirka 45-60 minuter.

73 kcal - Energifördelning:
· 8 E% kolhydrater
· 80 E% protein
· 12 E% fett

Vaniljglass
1 portion
· 3 äggvitor
· 1 msk Canderell
· cirka 8 g marsan vaniljvisppulver (alternativt vaniljessens)
Tillredning sker på samma sätt som för chokladglassen. Vill du få i dig extra protein går det också bra att blanda i ditt eget proteinpulver. Då stämmer dock inte nedan angivna kalorimängd.

73 kcal - Energifördelning:
· 39 E% kolhydrater
· 60 E% protein
· 1 E % fett

stefannn
2002-05-14, 23:27
supremo : "För att lyckas är det viktigt att visparna och bunken är helt torr från början" motivering??


ty webb: använde helst en rostfri bunke då plast inte är bra för det kan komma "fett" i .. säger min lärare aldrig råkat ut för det.
inte för att du blir fet utav fettet utan för att du inte kommer få vitorna porösa... och som supremo skrev...se till att inte få i nån äggula eftersom det innehåller fett.'
lycka till med glassen...
mvh / stefan
ps. varför gör du inte en sorbet i stället

stefannn
2002-05-14, 23:29
insåg när jag tryckte på skicka att det jag skrev om sorbet var ganska dum sagt...så glöm det...

supremo
2002-05-15, 10:14
stefannn: Motiverigen till att det sk vara torrt, vet jagt itne själv, hittade receptet på nån webbsida, som var saxat ur någon tidning (tror jag) :confused:

jag har själv endast testat vaniljglassen, med mitt eget proteinpulver i...smakade rätt bra faktiskt...

stefannn
2002-05-15, 13:40
supremo: det spelar ingen roll om det är lite fuktigt grejen är att man inte ska få in nå¨t fett i vitorna då dom inte kommer stelna isåfall. av samma anledning som at man inte får ha i nån gula...
mvh/stefan

Petrus
2002-05-15, 16:19
Tänker göra kreatin-glass någon dag av HSC. Smakar gott flytande så det borde ju bara va till att frysa in det och sen käka som is-glass... :D
Vänligen,

Petrus

The Dwag
2002-05-15, 16:32
Det finns recept på Is-glass med Muscle Tech - Celle Tech

Borde gå att köra med de recepten..

Kolla MuscleMag så är det med där har jag för mig

supremo
2002-05-15, 16:47
stefann&gt; Okej, tack för upplysningen!

Mallan
2002-05-21, 15:22
7-Eleven har en fett och sockerfri glass=youghurt glass som är konongod!! :D Skippa rånet bara...
Tyvärr vet jag inte vad den innehåller i detalj.. :rolleyes:

Annars kan du prova att blanda proteinpulver med kesella och bär. Vet inte resultatet med undvik mjölk då det fryser och du får en massa is...äggvita kanske.. :confused:

Inhandla sånadär isglasspåsar och fyll med funlight=isglass UTAN kolisar :D

Enjoy!

Mallan
2002-05-21, 15:33
..hm, jag igen..
Triumf glass har oxå Frozen Youghurt en med vanilj och en rasberry. Den första är underbart god.
Tyvärr funkade inte länken när jag var inne och surfade så innehållsdeklarationen kom inte upp men prova själv. www.triumfglass.se (http://www.triumfglass.se)
:p

GhostFace
2002-05-21, 15:48
Okej, kanske inte exakt svaret på frågan men men stycket nedan är fritt saxat ur KH Aktuellt & handlar om just...Glass;
"Glass består vanligen av mjölk, socker, grädde eller vegetabiliskt fett.
Sockerhalten i glass ligger vanligen på ca 12-14%.
Glass innehåller dessutom ca 10-12 % fett. Fettet i glassen svarar för drygt 1% av allt fett som en genomsnittlig svensk äter & kommer vanligtvis fr grädde el växtriket.
Glass innehåller dessutom protein, kolhydrater, fett & de flesta vitaminer i olika mängder.
Från mjölken kommer dessutom mineraler så som fosfor & kalcium.
Javisstja, ca 7000 kor behövs för att få fram de 60 miljoner liter mjölk som svensk glassindustri behöver varje år för att tillverka det vi vill ha."

Så d så! ;)

Lella
2002-05-21, 17:21
Ett tips på yoghurtglass är "I can´t believe its Yoghurt" -vaniljen är nyttigast och jordgubbsvarianten godast.

Det där äggvitechokladreceptet kommer från nån bok som tydligen heter "chips och glass - den nya byggarmaten". Någon som har den boken eller vet var man får tag på den? *hoppas*

Glass kan behövas i värmen.. :) :cool:

supremo
2002-05-21, 17:29
Lella&gt; Jag hittade receptet här:
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/3/chips_o_glass.htm

Finns flera andra smala recept där!

Lella
2002-05-21, 19:07
*ASG* :D

Tack Supremo, helt ofrivilligt gav du mig dagens skönast garv!

Kollade den där sidan - såg kakrecept!(nåt ska man ju pyssla med när man inte kan träna).

Blandade ihop havregryn+bakpulver+kanel med äggvitor. Tänkte först ta i linfrön också men tänkte att det var överkurs å ställde påsen på spisen - å in i ugnen med kakorna.

Efter fem minuter lät det som om jag poppade popcorn i ugnen.. :confused:

Kikade ner å såg hur det studsade runt linfrön... :eek: Fattade noll.. kikade in i ugnen.. det regnade linfrön!! :eek: :confused:

Då såg jag.. att jag ställt linfröpåsen ovanför varmluftsutsläppet på ugnen= hål i påsen = raka vägen ner i ugnen för fröna.. :rolleyes: :o

Jaja.. det var kul/pinsamt när jag kom på vad de hoppande linfröna kom ifrån iaf! :D

PS: Goda kakar blev det också - hade inte hermesetas hemma men kanelen i var god - åsså funlightkesella till.. *gott*

GhostFace
2002-05-21, 19:50
Ursprungligen skickat av Lella:
<STRONG>PS: Goda kakar blev det också - hade inte hermesetas hemma men kanelen i var god - åsså funlightkesella till.. *gott*</STRONG>


Kanel är testohöjande!!


:D ;)

supremo
2002-05-21, 20:07
Lella&gt; Så går det när man ligger lågt i energi :D
Så kakorna var goda? Då måste jag testa dom någon dag!