handdator

Visa fullständig version : VLC/WMP problem.


chrilledude
2010-03-23, 19:15
Hej!

Jag har ett problem som jag haft i kanske 4-5mån nu. Varje gång jag öppnar en film i antingen VLC eller WMP så är det bara helt svart bild, samt hela skärmen börjar blinka svart och ljudet hackar/går lite i slowmotion. Det konstiga är att det funkar utmärkt i DIVXplayer? :S (problemet där är dock att ljudet blir osyncat direkt när man pausar och playar, orkar inte med det längre.)

Kan det vara någon inställning någonstans eller så? Har f.ö. nvidia samt denna dator; http://www.testfreaks.se/stationara-datorer/fujitsu-siemens-scaleo-p/

Någon som vet? Vill helst inte formatera..

Tack på förhand! :)

chrilledude
2010-03-23, 19:21
Har f.ö. Windows XP!

Youtube/andra streamsidor funkar vanligt också.

Har också testat olika drivrutiner osv.

Mass-Tech
2010-03-23, 19:55
Har ett liknande problem, ibland funkar bara AVI filer direkt från DIVX.

Rahf
2010-03-23, 20:07
Chrille, du har senaste versionen av båda programmen samt uppdaterade drivrutiner?

chrilledude
2010-03-23, 20:25
Chrille, du har senaste versionen av båda programmen samt uppdaterade drivrutiner?

Yes!

Ominstallerat VLC ett par gånger nu med, funkar inte. blinkar svart och ibland fryser allt fast. *gah!*

tsp
2010-03-23, 20:44
vad för codec pack har du?

chrilledude
2010-03-23, 20:49
vad för codec pack har du?

Inget speciellt. Ska ju ändå fungera, eller?

Kanske bör tanka något, skall testas.

EDIT; Har för mig att jag har testat "K-lite codec pack" förr utan någon framgång.

Vinter
2010-03-23, 20:50
Kan du kopiera system infon och posta? Fanns inga bra info i din länk.

chrilledude
2010-03-23, 20:59
K-lite codec pack hjälpte inte.

Ljudet fungerar bra, men bilden är svart och det flimrar svart över hela skärmen.

Allt fryser även fast, tar typ 1min att högerklicka på VLC för att stänga ner..


Vinter; Hittar ingen sida med bra info.. skumt! :-S

tsp
2010-03-23, 21:02
Låter jobbigt. Prova installera om alltihopa. Och kör in ffdshow

chrilledude
2010-03-23, 21:04
Ni hittade jag lite mer info;

* Processor Intel Core2Duo E4400, 2GHz
* 2GB internminne
* 320GB Hårddisk (Jag fick dock 1000gb?)
* Grafikkort 8400GS 256MB
* DVD-brännare
* Bredbandsklar - LAN + WLAN
* Minneskortsläsare 11 i 1




Låter jobbigt. Prova installera om alltihopa. Och kör in ffdshow

Testade nyss att installera alltihopa (man får med ffdshow) med det gick ej! :/

chrilledude
2010-03-23, 21:20
Fick bluescreen på divxplayer med k-lite pack. Avinstallerade det nyss, fan det här suger.

exponent
2010-03-23, 21:52
Samma sak för mig, köpte ny dator =/

chrilledude
2010-03-23, 21:58
Samma sak för mig, köpte ny dator =/

Hej Magnus! Haha bara för det? Formatering brukar hjälpa vettu! ;D

Vinter
2010-03-23, 22:16
Ni hittade jag lite mer info;

* Processor Intel Core2Duo E4400, 2GHz
* 2GB internminne
* 320GB Hårddisk (Jag fick dock 1000gb?)
* Grafikkort 8400GS 256MB
* DVD-brännare
* Bredbandsklar - LAN + WLAN
* Minneskortsläsare 11 i 1






Testade nyss att installera alltihopa (man får med ffdshow) med det gick ej! :/

Heh dags att fixa ett billigt intel uppgraderingspaket. De där grejerna är ju lite över 3år gamla, och de slits ju en del tyvärr. 8400gs låter som ett onboard grafikkort, ganska gammalt sådant med.

Nordenator
2010-03-23, 23:26
Man kan driva 1080p med i stort sett vilket skrot som helst, det gäller bara att ge prollen lite sats med GPUn. Jag sitter med en Eee Box som har dubbla atomprollar, men kan spela upp 1080p flytande i alla fall. VLC till exempel har inget stöd för att använda grafikkortet för avkodning av film och allt skit landar på processorn.

Codec packs har enligt egen erfarenhet varit mer stjälpande än hjälpande. Testa sök på DXVA och MPC-HC (Media Player Classic - Home Cinema). Du kanske inte nödvändigtvis behöver avinstallera codecs, men se till att du inte använder dem i MPC-HC i alla fall. Haali media splitter kommer nog behövas också. Jag satt och pillade en jävla massa utan att få till det tills jag insåg att ffdshow var den felande länken. Allt var rätt inställt, men ffdshows videocodecs användes för avkodning istället för det jag ville.

Nordenator
2010-03-23, 23:37
Ah, kanske ska påpeka att jag förutsätter här att felet är att processorn inte klarar av att avkoda det men att den andra spelaren stöder DXVA. Det kanske inte är så, men jag vet att det finns mediacenter/mediaspelare som har stödet default. Om det inte är resurskravet som är den felande länken har jag inte någon aning.

RagnarÖhman
2010-03-24, 10:09
CCCP är allt du behöver. Skit i VLC

Psychological
2010-03-24, 11:06
Apropå VLC. Ska inte ALLT gå att spela i den ???

hahavaffan
2010-03-24, 11:12
Vad för filer är det exakt du vill spela upp? Vanliga 700MB xvids? Isf kan du helt bortse från Nordenators inlägg och istället lyssna på RagnarÖhman. Tvärt om mer eller mindre om det är 720p eller 1080p du försöker spela upp.

Avinstallera ALLT du har idag, K-lite-skiten också, inte bara VLC alltså. Ta bort allt vad codecs heter, och gör det på rätt sätt dvs genom avinstallationsprogrammen som medföljer. Ta inte bara bort genvägen :) Sen gör en sökning på datorn efter kvarlämnat skräp... sök på typ "vlc" och andra delar av namnen på de codecs du haft installerat.

När allt är väck så testa ladda ner CCCP från http://www.cccp-project.net/download.php?type=cccp

Funkar inte det (dvs bluescreen eller hackigt ljud och bild) så har du antagligen fel drivrutiner någonstans. Har du någorlunda nyligen gjort en formatering? Du kanske glömde bort chipset-drivrutiner eller liknande, eller kör med fel grafikkortsdrivrutiner.


Apropå VLC. Ska inte ALLT gå att spela i den ???Jo, mer eller mindre. Men det är allt annat än resurseffektivt, och kan krångla en hel del.

chrilledude
2010-03-24, 13:24
Har redan testat med k-lite, och utan. Har inte haft detta problem förr, utan det bara kom fram helt plötsligt? :S

Men ska nog formatera datorn istället.

När jag installerade CCCP så kom det upp någon liknande varning: "Short name generation, NTFS(?) change to short name generation" något liknande, missade att ta en print. Vad menas med detta? :S

RagnarÖhman
2010-03-24, 13:56
Det problemet har jag inte fått, pröva att googla på felmeddelandet, brukar komma upp bra lösningar!

chrilledude
2010-03-24, 13:58
Det problemet har jag inte fått, pröva att googla på felmeddelandet, brukar komma upp bra lösningar!

Yes!

Den varningen kanske är felet till allt? :D