handdator

Visa fullständig version : Universal nutrition


Greven78
2010-03-23, 18:32
Jag införskaffade en burk med gainer från Universal nutrition, Torrent heter den.



Är det någon som har några erfarenheter av den? Det står att jag skall ta en "Within 30 minutes of your workout" det uppfattar jag som 30 minuter innan träning, sedan står det också "For best results, consume torrent after each training session". Betyder det att jag skall slicka i mig en efter träningen också eller vad tror ni?

Tar jag enligt doseringen så får jag i mig 52 G Kolhydrater, 20g Protein, 302 kalorier lite kalcium, sodium och en massa annat.

Sen har jag också en ren protein utan kolhydrater, när skall jag ta den?
Mellan måltider för att fylla på med protein?

tacksam för svar

Fatcan
2010-03-23, 19:47
Är det någon som har några erfarenheter av den?

Av smaken då eller? Det är väl som vilken gainer som helst, protein och kolhydrat i pulverform.

Proteinpulvret passar bra som mellanmål, särskilt om det är vassle.

Ean
2010-03-23, 20:04
Antar att ditt rena protein är whey, ta det innan eller strax innan passet och gainern direkt efter. Eller så kan du byta in proteinet till EAA men då passar det inte lika bra som mellanmål.

vicarious
2010-03-23, 20:08
Du får tänka att rekommendationerna som står på en produkt oftast är gjorda så att produkten ska gå åt så man köper mer. Gainer innan du tränar känns lite onödigt. Ska du nödvändigtvis ha gainer så drick den efter du har tränat.

Medusa
2010-03-23, 21:18
Torrent är ingen vanlig gainer med medelmåttiga ingredienser, utan håller hög kvalité, gratulerar till ett utmärkt köp! jag är ganska säker på att dom menar att du skall ta den inom 30 minuter efter passet, ej före!

före passet behöver du bara äta normalt under dagen, frukost, lunch, osv..

Proteinet du nämner kan du ta mellan måltiderna..

Fatcan
2010-03-23, 21:19
Torrent är ingen vanlig gainer med medelmåttiga ingredienser, utan håller hög kvalité, gratulerar till ett utmärkt köp! jag är ganska säker på att dom menar att du skall ta den inom 30 minuter efter passet, ej före!

På vilket sätt skiljer den sig från en "vanlig" gainer?

Medusa
2010-03-23, 21:27
På vilket sätt skiljer den sig från en "vanlig" gainer?

hydroliserat vassleprotein, bra sammansättning av kolhydraterna med bla waxy maize starch (vitargo), kreatin, taurin, EAA, hög halt av leucin.. en riktigt bra PWO helt enkelt..

"Torrent has 20g of protein, but it's not just regular whey protein. Torrent contains expensive WPH (whey protein hydrolysates), which is the fastest absorbing protein of its kind, even faster than free form aminos. After a workout the goal is to take in only the most efficient sources of nutrients and WPH is as efficient as it gets. Plus, research suggests that too much protein isn't efficient as excess can convert to the waste product, urea. Torrent is lean and efficient and was designed with the idea that nothing should go to waste. Also, bear in mind that Torrent contains 8,000mg of a special leucine complex, bringing up the total amino acid content of Torrent significantly. For those in the know, leucine may very well be the most anabolic of all the amino acids. This 8,000mg, when combined with WPH, creates a far greater impact than 20g of whey protein concentrate alone."

"I've been hearing a lot about Waxy Maize Starch. What makes it so special?

Waxy Maize Starch (WMS) is a unique and very expensive "high molecular weight" carbohydrate that has the ability to move through the stomach rapidly. This is ideal for quick glycogen replenishment without "stomach bloat". Just as importantly, WMS has the ability to draw or "pull" other nutrients into your muscles cells along with it-this special "torrent" action makes it an ideal carb for post-workout ingestion.

Why use Waxy Maize Starch in conjunction with other carbs?
WMS has a "nutrient drawing" effect because of its high molecular weight. Taken in the Osmosulin Carb Matrix along with d-glucose and maltodextrin, you combine this rapid gut-passing of aminos and other nutrients from WMS with the potent insulin spiking properties of simple carbohydrates. In other words, Torrent provides a fuller spectrum of various carb sources, each with their own functional advantages."

Fatcan
2010-03-23, 21:36
hydroliserat vassleprotein, bra sammansättning av kolhydraterna med bla waxy maize starch (vitargo), kreatin, taurin, EAA, hög halt av leucin.. en riktigt bra PWO helt enkelt..

Hydrolyserat vassleprotein är väl ganska vanligt i gainers nuförtiden, ser inte riktigt heller den stora nyttan av extremt högglykemiska kolhydrater efter ett styrkepass, och taurin tillverkar kroppen själv...personligen skulle jag tro att man får ut mera av ett simpelt EAA tillskott.

Edit: Dyr också, 400kr för 1,5kg.

Medusa
2010-03-23, 21:46
Hydrolyserat vassleprotein är väl ganska vanligt i gainers nuförtiden, ser inte riktigt heller den stora nyttan av extremt högglykemiska kolhydrater efter ett styrkepass, och taurin tillverkar kroppen själv...personligen skulle jag tro att man får ut mera av ett simpelt EAA tillskott.

Edit: Dyr också, 400kr för 1,5kg.

vi kommer inte längre än såhär eftersom åsikterna uppenbarligen går isär, men oavsett vad så är Torrent inte en vanlig gainer och det kan du bedöma genom att snabbt blicka igenom innehållsförteckningen, slutligen får man helt enkelt avgöra själv, men att denna sammansättningen (torrent) efter ett pass är effektivare än "simpelt EAA" tillskott är jag tämligen säker på..

Edit: ang vitargo,

King Grub
2004-07-21, 19:20

"Vitargo är en effektiv (men dyr) form av kolhydrat som i flera studier har visat sig vara effektivare än dextropur och maltodextrin när det gäller att lagra in glykogen efter ansträngning. Vitargo lagrades då in 70% snabbare än stärkelsesirap. (1) Magsäckstömningen var också betydligt (80%) snabbare. (2)

Effektivt? Jajamen. Värt priset? Vet ej.

1. K. Piehl Aulin, K. Söderlund, E. Hultman, European Journal of Applied Physiology, Volume 81, Number 4, January 2000, Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

2. Improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with gel forming properties. Scand J Gastroenerol 2000;35:1143-1149. J B Lieper, K Piehl-Aulin, K Söderlund"

Fatcan
2010-03-23, 21:56
Edit: ang vitargo,

King Grub
2004-07-21, 19:20

"Vitargo är en effektiv (men dyr) form av kolhydrat som i flera studier har visat sig vara effektivare än dextropur och maltodextrin när det gäller att lagra in glykogen efter ansträngning. Vitargo lagrades då in 70% snabbare än stärkelsesirap. (1) Magsäckstömningen var också betydligt (80%) snabbare. (2)

Effektivt? Jajamen. Värt priset? Vet ej.

1. K. Piehl Aulin, K. Söderlund, E. Hultman, European Journal of Applied Physiology, Volume 81, Number 4, January 2000, Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

2. Improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with gel forming properties. Scand J Gastroenerol 2000;35:1143-1149. J B Lieper, K Piehl-Aulin, K Söderlund"

Förstår inte vad du vill säga med det där? Snabba kolhydrater är fortfarande inte nödvändigt efter ett styrkepass. Vart ser du styrketräning nämnas där?

Medusa
2010-03-23, 22:05
är väl knappast "nödvändigt" med någonting egentligen, kreatin, taurin, koffein, rage, trück, cissus, vitamintillskott, fetter, påskmust blablabla.. etc..

edit: hela diskussionen är ännu en urspårad internetdiskussion där trams regerar över sunt förnuft, jag önskar dig all lycka till och vill du inte fylla på med kolhydrater efter ett tungt träningspass så bör du inte heller göra det!

från IronAddict

"Post-workout, and it's time to replenish the carb-stores in the muscles you just worked. As the vast majority of you already know, immediately after a hard weight training session there is a window of opportunity in the muscle cell when insulin sensitivity is very high and the body is most receptive to nutrient uptake. So..you slam down 65-100 grams of fast liquid carbs (malto-dextrin, dextrose, and yes, even sucrose will work). About 10 minutes later follow it up with a 65-100 gram whey protein drink. As soon as you are hungry again, you can eat a small regular meal with a 40/30/30 protein/carb/fat profile to top off the tank of glycogen stores in the muscle. Then, you are back to zero or trace amounts of carbs until the next workout."

Fatcan
2010-03-23, 22:15
är väl knappast "nödvändigt" med någonting egentligen, kreatin, taurin, rage, trück, påskmust blablabla..

Nej, precis. Dock finns det kostillskott som har en bevisad och beprövad effekt, till exempel kreatin, som kan vara värt pengarna.
Sen finns det t.ex. flashiga gainers och annat med namn som Torrent som kostar 400kr för 1,5 kg, de är inte värda pengarna.

Semiramis
2010-03-23, 23:17
Within betyder inte innan utan inom, d v s efter.

Greven78
2010-03-24, 04:47
Tack för svaren, då vet jag hur jag skall inta mina drycker.

Kul och höra att Torrent är bra grejer, där jag befinner mig är urvalet något begränsat.
Det jag märkte med den är att den inte alls är lika tjock och krämig som gainers jag tagit tidigare vilket gör att den är mycket mer lättdrucken.

Detta medför också att man inte blir proppmätt så man kan äta en kort stund efter.

Nitrometan
2010-03-24, 09:10
Vad sägs om: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=213

Recovery R2

??

Har samma typ av kolhydrat:
Den stora nyheten i Fairings Recover R2 är den nya patenterade kolhydratskällan Karbo-lyn™. Karbo-lyn™ är en modifierad stärkelse som tack vare en ny tillverkningsteknik har blivit möjlig att framställa utifrån ris, majs och potatis. Med sina speciella egenskaper och en specifik molekylvikt kan Karbo-lyn™ tas upp snabbare från magen än alla andra kolhydratsprodukter som idag finns på marknaden. Med sitt extremt snabba upptag är Karbo-lyn™ den bästa kolhydratskällan för att fylla på muskelns glykogendepåer efter ett hårt träningspass eller under en kolhydratsladdning. Karbo-lyn™ är även väldigt lättlösligt i vatten och snällt mot din mage och ger inte den svullnadskänsla som många andra kolhydrater ger.

Och hydrolyserat vassle:
Proteinkällan i Recovery R2 är även den noggrant utvald och består av hydrolyserat vassle- och kaseinprotein av högsta kvalité. Hydrolyserat protein består till stor del av korta peptider och fria aminosyror som väldigt snabbt tas upp och levereras till musklerna. Det är viktigt att musklerna snabbt får tillgång till aminosyror för att stoppa den muskelnedbrytning som sker under ett träningspass och i stället påbörja uppbyggnaden.Proteinmixen är samma som i Rapid Hydro blend.

Lite billigare än Torrent och minst lika bra.

Greven78
2010-03-24, 10:55
Jo kan tänka mig att det är minst lika bra och billigare, problemet är att det finns inte att få tag på där jag är för tillfället.

Men nån gång kan jag tänka mig att prova det.