handdator

Visa fullständig version : Whey eller EAA efter träning


tjorven70
2010-03-23, 16:23
Undrar vad som ger bästa effekten, EAA före och efter, eller EAA före och Whey efter? Har fått olika svar beroende på vem jag frågar =).

Eddie Vedder
2010-03-23, 16:28
Högst akut stimulans av muskelproteinsyntes från EAA. Om det nu är exakt det du efterfrågar. Finns ju fler aspekter där det kan antas vara mer oklart.

blondyz
2010-03-23, 16:28
Undrar vad som ger bästa effekten, EAA före och efter, eller EAA före och Whey efter? Har fått olika svar beroende på vem jag frågar =).

Tänk dig att EAA fungerar ungefär som koncentrerade proteiner.

Detta är inte sanning, men det är ungefär på det sättet det fungerar, dvs. du kommer få samma resultat om jag inte är helt ute och cyklar.

Själv kör jag EAA före och under och vassle efter då vassle lägger sig mer i magen och jag hungrar efter träningen så vassle + banan ( snabba carbs ) efter träningen är fina grejer!

siimon89
2010-03-23, 16:33
Om man tar EAA innan passet, vad har det för ytterligare effekt att smutta på en EAA drink under passet?

way
2010-03-23, 16:38
finns ju fler aspekter där det kan antas vara mer oklart.

Som?

Eddie Vedder
2010-03-23, 16:41
Som?

Vilken effekten de facto är i längden bortsett från den korta. och ofta väldigt onaturliga, miljö man undersöker i.

Och huruvida det kan tänkas påverka kroppens aminosyrametabolism i längden, om det kan tänkas inverka på basproteinsyntesen etc.

forslund
2010-03-23, 16:42
Som?

Vasslen kommer att bidra med mer kalorier och om du inte ersätter de förlorade kalorierna från att ta EAA istället för vassle kommer vasslen att ge en mer positiv kaloribalans över dagen. Det är då det teoretiska strulet börjar.

blondyz
2010-03-23, 18:27
Om man tar EAA innan passet, vad har det för ytterligare effekt att smutta på en EAA drink under passet?

Tillför du EAA under passet hålls en hög nivå i blodomloppet, dvs du återhämtar dig snabbare mellan dina set. I alla fall i teorin.

Richthofen
2010-03-24, 01:04
Tillför du EAA under passet hålls en hög nivå i blodomloppet, dvs du återhämtar dig snabbare mellan dina set. I alla fall i teorin.

marginellt då det inte ökar röda blodkroppar.
det behövs bloddoping för det du säger.

blondyz
2010-03-24, 16:33
marginellt då det inte ökar röda blodkroppar.
det behövs bloddoping för det du säger.

Nej givetvis kan inte EAA påverka produktionen av röda blodkroppar, inte det jag syftade på heller.

För att försöka förklara hur jag tänker..

Ytterst påhittade och symboliska siffror, men om vi säger att jag innan intag av EAA ligger på 80% av mitt maxupptag i blodomloppet, jag tar en dos, det boostas till 98-99%, det går en 30 min, nere på kanske 92-95% av min totala kapacitet. Intar jag små doser kontinuerligt efter den första boosten håller jag mig på 98-99% av min totala kapacitet under hela passet.

Detta är hur jag tänker att det fungerar och jag ser fram emot en upplysning då jag någon stans förstår att det kanske inte är riktigt såhär det fungerar.

Mvh, Anton.

King Grub
2010-03-24, 16:37
Kontinuerligt höga nivåer av EAA i blodet minskar nedbrytningen, men proteinsyntesen slutar stimuleras och faller ner till basnivåer.

siimon89
2010-03-24, 17:22
Kontinuerligt höga nivåer av EAA i blodet minskar nedbrytningen, men proteinsyntesen slutar stimuleras och faller ner till basnivåer.

Då kan det väl finnas en fördel att sippa 5g EAA under passet (utöver 10g innan och efter)?

Menar du att ytterligare intag av EAA avaktiverar protein syntesen eller att själva träningen står för det?

WHITEFOLKS
2010-03-24, 17:56
Det som stimulerar bäst är snabb tillförsel, spikning, av nivåerna.

Om du ska tillföra lite konstant så minskar nedbrytningen men du får inte den stimulerande effekten.

way
2010-03-24, 19:23
Vasslen kommer att bidra med mer kalorier och om du inte ersätter de förlorade kalorierna från att ta EAA istället för vassle kommer vasslen att ge en mer positiv kaloribalans över dagen. Det är då det teoretiska strulet börjar.

Om jag tolkade ditt inlägg rätt så menar du att vassle kommer bidra med lite extra kalorier som EEA inte kommer? Knappast ett problem (käka ett par mackor senare). Var det något annat du menade kanske?

forslund
2010-03-24, 20:18
Du tolkade rätt. Jag ser det heller inte som ett problem att ersätta den energin, men andra kanske gör.