handdator

Visa fullständig version : Plugga ekonomi


Silverschnitzel
2010-03-23, 15:45
Tjena,
pluggar Företagsekonomi inriktning redovisning och finansiering på SU just nu och har tappat motivationen rätt hårt, framförallt för att jag har många kurser som jag måste gå om som tillhör de absolut tråkigaste i min mening. Undrar först om nån har tips på några vettiga kurser jag kan välja på min "valfria kurser-termin" och sen även om nån har erfarenhet av att gå fristående kurser som man själv väljer tills man når 180 hp och om detta är dåligt eller ovärt på arbetsmarknaden? Alltså skräddarsyr sin egen "examen" så att säga även om man inte får nån examen på samma sätt...

Ska träffa en studievägledare i veckan men tänkte om nån har några erfarenheter så vill jag gärna höra dom..

J A L
2010-03-23, 17:14
Åh, ingen motivation. Där har jag också varit...

Hur länge har du läst? Vad för kurser har du hittills läst? Vad vill du jobba med? Vad vill du göra? Går du en linje eller plockar du ihop allting själv nu? Rent generellt är det alltid bättre att gå en linje, för då vet folk bättre vad man har läst och slipper sätta sig in i varenda kurs. Och en linje består av vissa kurser för att man över tid har insett att de fungerar bra i kombination. Hur som helst är ju det viktigaste att du kommer på vad du egentligen vill. Redovisning är nyttigt och är tillsammans med NEK de enda två inriktningarna, förutom kanske lite finans, som man egentligen behöver plugga för att förstå. Allt annat från alla andra inriktningar kan man resonera sig fram till över en kaffe, så på så vis är du ju redan rätt. Men om du tycker att allting suger, så hjälper ju inte det.

Jag har pluggat en massa olika saker, i och för sig inom ungefär samma område - jag pluggar fortfarande - och kan ge en massa förslag, men det beror ju helt på vad du vill, vad som är rimligt och vad som är vettigt, liksom. Om du redan har pluggat i flera år, så är det kanske lite väl drastiskt att byta inriktning.

En polare var och pratade med en studievägledare på SU härom veckan och frågade lite om framtiden för en NEK:are. Hon svarade "jaa, läser du NEK så kan du ju jobba på... departement?". Så stor koll hade hon. Hoppas att du inte har samma otur.

Jag är själv nationalekonom och handen på hjärtat så finns det ju egentligen kanske bara en sak för dig att göra: Att byta inriktning till NEK. :D