handdator

Visa fullständig version : Allergisk mot proteinpulver


RebelYell
2010-03-23, 13:52
Hej!

Är det möjligt att vara allergisk mot proteinpulver (Double Pro)? Har börjat käka detta och märker att jag ungefär 1-2 timmar efter intag blir extremt trött, och får värk i leder osv. Jag somnar oftast och det är bra igen efter någon timme. Har även några utslag som blossar upp dagen efter ett stort intag... Kan det bero på pulvret eller ska jag fortsätta försöka härleda besvären?

RebelYell
2010-03-23, 13:53
Oops, kanske skulle ligga i Kost&Näring istället...

mikaelj
2010-03-23, 13:53
Hur blir det av mjölk och ost?

RebelYell
2010-03-23, 13:54
Ej samma reaktion. Verkar bara bli vid stora intag av pulvret (typ >50g) också, om det nu ens beror på det.

Yeahvlen
2010-03-23, 14:24
Större mängder mjölk, då?

Har du haft ditt tillskott under en längre period, och isåfall hur har förvaringen varit?

Kravmaga
2010-03-23, 14:44
Är 50g proteinpulver intag vid ett och samma tillfälle? Om ja, får du samma reaktioner om du tar liknande mängd utspritt över dagen, t.ex. uppdelat på 4 intag?

Vinter
2010-03-23, 18:09
Gå till läkaren och gör allergitester och få svart på vitt om du har problem?

RebelYell
2010-07-31, 11:18
Hmm, har undersökt detta lite mer och jag får samma reaktioner av ost, mjölk, kvarg, wheypulver, kaseinpulver osv. Det underliga är att keso går hur bra som helst. Har mest ätit dessa produkter innan jag går och lägger mig så har inte direkt märkt något tidigare. Vad fasiken kan detta bero på?

Eddie Vedder
2010-07-31, 13:16
Du kan omöjligen vara mjölkproteinallergiker om du kan dricka mjölk och äta ost i alla fall. Det är inte som laktosintolerans att man kan hantera en viss mängd som skiljer kraftigt mellan individer.

RebelYell
2010-08-09, 11:09
Har nu testat att helt utesluta mjölkprodukter, och de första dagarna kände jag mig som en helt ny människa. En helt annan mental klarhet och mina problem med torr hud/klåda som jag tidigare haft försvann helt. Har dock börjat må SKIT nu psykiskt, med ganska stark ångest och sömnproblem. Låter det här normalt om man har någon form av "allergi"?

Apos78
2010-08-09, 12:23
Har nu testat att helt utesluta mjölkprodukter, och de första dagarna kände jag mig som en helt ny människa. En helt annan mental klarhet och mina problem med torr hud/klåda som jag tidigare haft försvann helt. Har dock börjat må SKIT nu psykiskt, med ganska stark ångest och sömnproblem. Låter det här normalt om man har någon form av "allergi"?

Nja. Det är väl inte typiskt att allergi ger de psykiska symtom du nämner. Har detta kommit efter att mjölken plockades bort? Inget annat som du antar kan påverka?

Numse
2010-08-09, 12:30
Har nu testat att helt utesluta mjölkprodukter, och de första dagarna kände jag mig som en helt ny människa. En helt annan mental klarhet och mina problem med torr hud/klåda som jag tidigare haft försvann helt. Har dock börjat må SKIT nu psykiskt, med ganska stark ångest och sömnproblem. Låter det här normalt om man har någon form av "allergi"?

Torr hud och klåda kan väl ha med insulinnivåerna att göra, vilket påverkas av vassle? Ont i lederna av proteinpulver låter däremot mystiskt..

Rätta mig om jag har fel någon.

Att ångest och sömnproblem uppstår när du slutar med mjölkprodukter har jag väldigt svårt att tro. Låter som något att problem där. Tryptofan som finns i vassle bryts ner till serotonin och serotoninbrist skapar ångest och depression, men det är väldigt far-fetched :) jag tror inte det påverkar serotoninnivåerna så mkt, och inte heller så snabbt. Det finns ju en anledning till att man inte känner av förbättring från SSRI förrän efter 3-4 veckor, serotoninupptag verkar va en långsam process.

MeekGeek
2010-08-09, 12:33
<spekulerar>
Sedan kan det vara så enkelt att om mjölkprodukter var en stor del av din kost, innebär uteslutande av dessa att du kan ha ändrat både mängd och fördelning vad gäller ditt näringsintag, vilket naturligtvis kan speglas i hur man mår och känner sig.
</spekulerar>

RebelYell
2010-08-09, 14:02
Ångesten har kommit efter att mjölken plockades bort, ja. Har inte känt den här typen av 'ångest' på många år (ungefär sen jag började äta mycket mjölkprodukter ;). Har innan jag plockat bort mjölken ätit väldigt mycket mjölkprodukter, typ 500 gram kvarg per dag -- minst.

Angående fördelning av näringsämnen så är den i princip oförändrad, kanske några gram mer fett än tidigare men inga stora skillnader. Energimässigt är dieten även snarlik.