handdator

Visa fullständig version : Bråkig arbetsgivare


mangs
2010-03-23, 10:46
Till att börja med, tråden gäller inte mig då jag har det bra på mitt jobb.

Vad kan/bör man göra åt en arbetsgivare som är strulig? För att dra en lång historia kort. Litet relativt nystartat företag och från dag 1 som personen varit anställd så har det varit svikna löften om både ersättning, bonusar, avtal, arbetsuppgifter etc. Samt hela tiden nya villkor, indragana semestrar som de sedan inte fått betalt för. Dvs, de var tvungna att jobba över hela julhelgen och sedan blev det ändå upptaget som obetald semester 14 dagar Vilket resulterade i halv lön. Dessutom har ägaren till företaget betett sig tämligen oetiskt med en hel del uttalanden.

Säg upp dig då tänker du, och det är det personen i fråga har gjort då denne hittat ett nytt jobb för att slippa undan skiten.

Problemet är då att allting fortsätter med att arbetstagaren konsekvent gör allt för att ställa til ldet genom att först säga att de vill att personen skall jobba halvtid kvar under uppsägningstiden vilket var ok med den nye arbetsgivaren, för att sedan bryta detta avtal och säga att personen skall gå på dagen vilket innebär enbart inkomst för halvtid på nya stället.

All inarbetad semester kommer heller inte gå att få ut och leasingbil mm lämnades på dagen fastän personen betalat för den månaden ut.

Strul, strul, strul och åter strul. Här har jag ändå bara tagit upp mindre än hälften.

Vilka rättigheter har man som provanställd? Vem kan man kontakta då företaget i fråga verkar jävligt omöjliga att ha att göra med? Man borde ju i alla fall få ut pengar för innestående semester och i någon form få ersättning för leasingbilen tycker jag i alla fall.

Stoltz
2010-03-23, 10:57
Vad står det i kontraktet först och främst?
Vilka arbetsuppgifter står med där? Likadant regler om semesterersättning, etc.

Jag hade satt ner foten jävligt snart om jag var denne, det du radat upp är inte OK.

tomccc
2010-03-23, 10:58
Om du har tillräckligt på fötterna kan du alltid ta det till domstol. Men enklast är ändå att prata med arbetsgivaren, var helt uppriktig i vad du vill ska göras och varför. Han har säkert en helt annan uppfattning av vad som hänt.

mangs
2010-03-23, 11:09
Ja, jag som utomstående bli nästan vansinnig bara jag tänker på det. Det visade sig tidigt att de inte höll vad de lovade och många löften har varit muntliga men det finns en hel del mailvägen.

Det går dock att tolka som man vill, tex när det gällde ledighet över jul.

ja, du har förskottssemester men detlöser sig om du börjar jobba hä. Klart du skall få vara ledig till jul.

När det närmade sig visade det sig att det då gällde semester utan erättning vilket är tämligen olämpligt över jul med alla röda dagar. Tre dagars semester = halv månadslön borta. Detta resulterade i att ledigheten blev jobbdagar som de sedan inte fick betalt för då det av arbetsgivaren "råkade" tas upp som obetald semester för att spara maximalt med pengar.

Betalat flygresa åt kollega i jobbet med privat kort för att sedan inte få någon ersättning

Har 10 liknande historier från det senaste halvåret. Vet dock inte vad man kan vinna tillbaka på att gå till domstol.

Allt som allt tror jag nog att personen blivit blåst i runda slängar på 1-2 månadslöner + en jävla massa besvär.

Jag kan köpa att de vill göra det lite surt för en person som sagt upp sig men det är ju deras eget bristfälliga handlande från början som gjort att personalen söker sig därifrån.

Att ägaren sedan är en tvättäkta psykopat gör ju inte saken bättre...

Han lyssnar inte och ljuger och förvränger vad han och andra säger för att klara sitt eget skinn. Här handlar det dock om rätt mycket pengar.

z_bumbi
2010-03-23, 11:11
Facket är rätt väg att gå men sen gäller det också att fixa ett nytt jobb.

Nitrometan
2010-03-23, 11:12
Att ägaren sedan är en tvättäkta psykopat gör ju inte saken bättre...

Han lyssnar inte och ljuger och förvränger vad han och andra säger för att klara sitt eget skinn. Här handlar det dock om rätt mycket pengar.

Kanske läge för: http://www.arbetsdomstolen.se/pages/startPage.asp

Arbetsdomstolen är en specialdomstol med uppgift att pröva arbetsrättsliga tvister.

Som arbetstvist räknas varje tvist som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.



Edit: Fast som z_bumbi säger kanske man ska ta det med facket först.

mangs
2010-03-23, 11:21
Jo, facket är väl det som ligger nära till hands men arbetsplatsen består av 5 personer och ingen är vad jag vet fackligt anslutna, i alla fall är inte personen ifråga det.

Som sagt, personen har redan nytt jobb men vill ju såklart ha ut sin uteblivna lön samt ersättning för utlägg etc. Borde ju inte vara omöjligt tycker jag.

Min fråga rör väl sig mer om vad som gäller när man som provanställd väljer att säga upp sig, vilka rättigheter har man då att tex kräva ersättning för semester man jobbat in mm?

Samt då det här med leasingbilen, man betalar ju den månadsvis i förhand men om man då blir av med bilen måste man ju få någon form av kompensation?

mangs
2010-03-23, 11:26
Ett problem med arbetsdomstolen är som jag ser det att kostnaden kan springa iväg rejält i förhållande till vad man vinner på det hela samt att om arbestgivaren går i konkurs eller byter namn etc så har man en tvist mot ett konkursbo. Det har visat sig att ägaren är en ful fisk som fifflar en hel del med avtal etc så att begära det egna företaget i konkurs ligger nog inte långt borta.

Fascist
2010-03-23, 11:31
Om arbetet inte passar så byter man.

mangs
2010-03-23, 11:34
Om arbetet inte passar så byter man.


Som jag skrev redan i första posten så har personen gjort det och jobbar numera på ett nytt ställe. Dock är problemen relaterade till att få ut de pengar som personen känner att denna har rättighet till.

Spiffy
2010-03-23, 12:24
Samt då det här med leasingbilen, man betalar ju den månadsvis i förhand men om man då blir av med bilen måste man ju få någon form av kompensation?

Kan man inte bara behålla bilen så länge man betalat för den?

mangs
2010-03-23, 12:34
Nope, arbestgivaren behövde den till andra aktiviteter (enligt egen utsago). Tror dock bara att de tagit tillbaka den för att jävlas.

Nitrometan
2010-03-23, 13:01
Ett annat alternativ är ju att ta kontakt med en "inkassofirma" och förklara läget för dem och se hur mycket de ska ha för att kräva tillbaka pengarna.

Det blir ju billigare än arbetsdomstolen.

tsp
2010-03-23, 13:08
Det låter fan som en skräckfilm att han tvingar folk jobba över julhelgen och sedan inte betalar dem ett öre för det. :S Eller har jag missuppfattat det? Jag ser ner på din vän om han/hon (gissar på hon) inte tar detta vidare.

mangs
2010-03-23, 13:22
ett annat alternativ är ju att ta kontakt med en "inkassofirma" och förklara läget för dem och se hur mycket de ska ha för att kräva tillbaka pengarna.

Det blir ju billigare än arbetsdomstolen.

ha?

mangs
2010-03-23, 13:28
Det låter fan som en skräckfilm att han tvingar folk jobba över julhelgen och sedan inte betalar dem ett öre för det. :S Eller har jag missuppfattat det? Jag ser ner på din vän om han/hon (gissar på hon) inte tar detta vidare.


Yepp, det blev 0kr för 4 dagars jobb samt 8 röda dagar/helgdagar.

Den enda kompensation personen fick var 2dagar ledigt då det utåt sades att den jobbade (dvs ingen semester). Dessutom en grymt dålig deal då det inte gav några pengar då det snarare var den uteblivna löningen som ställde til ldet än att jobba julhelg.

Jag ligger på personen att dra det vidare men jag är tveksam till att det blir så. Dels för att det är väldigt enrgikrävande och dels att det blir väldigt stor affär av det hela och risken är att det blir kostnader istället för intäkter om man drar in advokater eller inkasso.

Hur som helst bör personen nog först och främst kolla upp vilka möjligheter det finns och hur stor sannolikhet det är att få igenom det hela. Det bästa vore om arbetsgivaren på något sätt kunde ta sitt förnuft till fånga och faktiskt ersätta för vad de ställt till med men jag tvivlar på att det kommer ske.

tomccc
2010-03-23, 17:44
Förstår inte riktigt vad du vill ha ut med tråden, det finns ingen knapp man kan trycka på för att få allt att bli som man vill.

Som jag ser det har du två alternativ för att få tillbaka pengarna, prata med arbetsgivaren och kom överens, eller ta det till domstol. Om du har rätten på din sida kommer arbetsgivaren att få stå för de rättsliga kostnaderna.

jontet
2010-03-23, 17:57
ha?

nya facket? (http://kartor.eniro.se/m/pqUfT)