handdator

Visa fullständig version : Stärka axel efter subluxation (ventral instabilitet)


rolf
2010-03-23, 10:01
Vilka övningar är viktigast för att stärka axeln efter en subluxation framåt, troligen orsakad av ventral instabilitet? Lateralrotation kan jag tänka mig, men någon speciellt fördelaktig vinkel eller läge? Andra övningar?

Vilka övningar stressar axelleden frampå? Horisontaladdution och samma rörelse lite diagonalt uppåt är det som smärtar mest, så givetvis bör jag vara försiktig med sådana övningar, som t.ex. pec-deck och flyes.

Martin Löwgren
2010-03-23, 10:39
Om du har ventral instabilitet ska du för det första ta skadan på riktigt allvar och för det andra får du inte utföra lateral rotation då detta kommer trycka caput humeri just ventralt och därmed luxera leden.

Om jag var du skulle jag ta diagnosen på allvar och uppsöka Naprapat/Sjukgymnast för att få en rehabplan.

Detta är ingen diagnos man bara leker med.

rolf
2010-03-23, 10:49
Okej, på måndag nästa vecka har jag tillgång till en sjukgymnast, men inte tidigare än så. Tills dess, bör jag undvika användning av axeln överhuvudtaget?

I och med att jag har något framåtroterade axlar och den obalansen säkert bidrar till problemet, men lateralrotationer är uteslutna, är det då främst töjning av bröstmuskulaturen som gäller för att balansera upp det hela? Eller trycks caput humeri ventralt då också, det är ju en liknande rörelse?

Martin Löwgren
2010-03-23, 11:05
Okej, på måndag nästa vecka har jag tillgång till en sjukgymnast, men inte tidigare än så. Tills dess, bör jag undvika användning av axeln överhuvudtaget?

I och med att jag har något framåtroterade axlar och den obalansen säkert bidrar till problemet, men lateralrotationer är uteslutna, är det då främst töjning av bröstmuskulaturen som gäller för att balansera upp det hela? Eller trycks caput humeri ventralt då också, det är ju en liknande rörelse?

Ja den trycks ventralt av korrekt bröststretch. Som sagt detta är ingen skada man instruerar vad man får och inte får göra över internet. Det är ingen farlig skada men den ska tas om hand rätt.

rolf
2010-03-23, 11:13
Ja den trycks ventralt av korrekt bröststretch. Som sagt detta är ingen skada man instruerar vad man får och inte får göra över internet. Det är ingen farlig skada men den ska tas om hand rätt.

Okej, jag avvaktar med att göra något alls då tills jag fått prata med sjukgymnasten. Tack för hjälpen!

Martin Löwgren
2010-03-23, 11:20
Okej, jag avvaktar med att göra något alls då tills jag fått prata med sjukgymnasten. Tack för hjälpen!

Ingen orsak.