handdator

Visa fullständig version : Varför betalar jag inte 30% skatt?


shut teh face
2010-03-23, 08:42
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/skattesatserdetaljniva.4.69ef368911e1304a625800021 7.html

Kolla vilken skattetabell man tillhör på ovan länk, i mitt fall är det tabell 35.

Då går vi till Tabellerna:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/preliminaraskatt2010.4.2ef18e6a125660db8b0800019.h tml

Sen finns det olika kolumner i tabellen, jag drar slutsatsen att jag tillhör kolumn 1, jag är 22 år.

Kolumnindelning
Kolumn 1
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1945 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 2
avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1944 eller tidigare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 3
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1938—1944. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till ett högre jobbskatteavdrag än enligt kolumn 1.

Kolumn 4
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1937 eller tidigare. Allmän pensionsavgift ska därför inte betalas. Inkomsten ger samma rätt till jobbskatteavdrag som enligt kolumn 3.

Kolumn 5
avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till den som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 6
avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1945 eller senare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Sen går jag ner till min lön i skattetabellen, 23000 kr, och då betalar jag cirka 5900 i skatt. Detta är INTE ~30% skatt????

Jag är orolig att få betala skatt tillbaka nästa år.

Desto högre upp man går i lön, desto mer blir procentsatsen.

shut teh face
2010-03-23, 08:45
Jag funderar på något som kanske heter skatteavdrag, sker det på automatik eller?

kjell33
2010-03-23, 08:46
Gör fyllnadsinbetalning. Jag skulle också ta kontakt med skattenmyndigheten på ngt sätt.

shut teh face
2010-03-23, 08:55
Men jag följer ju Skatteverkets anvisningar? Företaget ville ha en skattesedel på mig, och jag kollade upp det, och de kör den procentsats som står där för min lön. Det är samma sak för tjejen i Sthlm, hon är på tabell 32 tror jag, hon får ungefär lika och hon betalar cirka 22-23% skatt som jag.

Eiken
2010-03-23, 09:54
Jag har skattat på samma sätt i flera år. Aldrig slutat med att jag fått betala tillbaka.

Tryman
2010-03-23, 09:58
Har du lägre lön har du oxå lägre procentsats i skatt. Så har det varit länge.

Nitrometan
2010-03-23, 09:58
Denna kanske?

http://jobbskatteavdrag.se/

Jag vet inte, det är bara ett förslag.

shut teh face
2010-03-23, 10:00
OK bra då orkar jag inte oroa mig mer. Tack på förhud

mangs
2010-03-23, 10:03
Alltså, jag vet inte om du håller på med en specialare nu men normalt när du deklarerar behöver du inte göra så mycket mer än att kontrollera att uppgifterna stämmer och sedan göra olika avdrag som du kan vara berättigad till. En vanlig är resor till och från arbete.

Din kommunalskatt utgår ifrån den kommun du bor. I ditt fall 35, i mitt fall 29 ;). Däremot är det ju sedan jobbskatteavdrag, statlig skatt etc samt då de olika avdragen som gör att din verkliga skatt kan skilja ganska mycket jämfört med den tabell du tillhör.

Det är tyvärr inte så enkelt att för varje 100.000kr du tjänar så betalar du 35kkr i skatt utan det är lite mer avancerat än så. Dock oftast till din fördel då den verkliga skatten oftast är lägre. :)

shut teh face
2010-03-23, 10:05
Alltså, jag vet inte om du håller på med en specialare nu men normalt när du deklarerar behöver du inte göra så mycket mer än att kontrollera att uppgifterna stämmer och sedan göra olika avdrag som du kan vara berättigad till. En vanlig är resor till och från arbete.

Din kommunalskatt utgår ifrån den kommun du bor. I ditt fall 35, i mitt fall 29 ;). Däremot är det ju sedan jobbskatteavdrag, statlig skatt etc samt då de olika avdragen som gör att din verkliga skatt kan skilja ganska mycket jämfört med den tabell du tillhör.

Det är tyvärr inte så enkelt att för varje 100.000kr du tjänar så betalar du 35kkr i skatt utan det är lite mer avancerat än så. Dock oftast till din fördel då den verkliga skatten oftast är lägre. :)
Okej, det var det jag undrade. :) Jag ska nog inte göra så mycket speciellt, deklarera dubbla boenden och flygresor, men det är ju nästa år.

mangs
2010-03-23, 10:12
OK, kul att man kunde hjälpa till. Tänk på det med när nu nu blir föräldrar och har föräldrarledighet så kommer ni inte ha jobbsakketavdrag etc vilket ger er högre skatt.

Jag brukar alltid få tillbaka runt 12.000kr men året jag vara pappaledig blev det bara någon tusenlapp. Sedan vägde ju även resor till och från jobbet in där.