handdator

Visa fullständig version : Vila var tredje dag.


Mongoose_pro
2010-03-23, 08:10
Hej

Jag funderar på att pröva att köra ett träningsupplägg som ger vila var tredje dag och sen låta det upplägget rulla helt enkelt.

Exempel:
Start V.1
Mån: Lätt Cardio
Tis: Ben
Ons: vila
Tors: Cardio
Fre: Rygg, Biceps, Mage
Lör: vila
Sön: Cardio

V.2
Mån: Bröst, Axlar, Triceps(dips)
Tis: Vila
Ons: Lätt Cardio
Tors: Ben
Fre: Vila
Lör: Cardio
Sön: Rygg, Biceps, Mage
Osv.

Undrar om denna typen av upplägg med vila var tredje dag är ett bra upplägg.

Anledningen att jag la upp träningen på detta viset var att få in mer cardio.

MVH

Exhale_
2010-03-23, 08:14
Jag tror upplägget blir bättre om du kör halvkropps- eller helkroppspass var tredje dag. Annars kan jag tycka att det blir lite för lite krut på musklerna varje vecka.

Mongoose_pro
2010-03-23, 08:26
Jag tror upplägget blir bättre om du kör halvkropps- eller helkroppspass var tredje dag. Annars kan jag tycka att det blir lite för lite krut på musklerna varje vecka.

Ja det har du nog rätt i. Jag kommer enbart köra denna större mängden kondition fram till sommaren för att sedan minska mängden igen.

Men i övrigt borde ju ett upplägg med vila var tredje dag vara bra för den flesta typen av träning, just att man får vila regelbundet. Även om jag lägger upp ett program med nästan enbart styrketräning.
Sen bör man ju alltid lägga in en period med en längre tids vila några gånger per år.

Mats J
2010-03-23, 08:44
För lite vila enligt mitt tycke. Vila varannan dag!

Fredrik_S
2010-03-23, 10:32
För mycket vila enligt mig. Och för lång vila innan varje muskelgrupp körs igen.
Hur intensiv är din cardio? Och hur lätt är din lätta cardio?

Carcer
2010-03-23, 10:57
Kan man verkligen vila för mycket? :D

Mongoose_pro
2010-03-23, 11:01
För mycket vila enligt mig. Och för lång vila innan varje muskelgrupp körs igen.
Hur intensiv är din cardio? Och hur lätt är din lätta cardio?

Ett pass lättare jogg 30min. Ett pass squash och ett pass intervall.

Hur mycket vila anser du är lagom då. För en av anledningarna var att jag trodde att jag hade för lite vila per vecka när jag tränade enligt följande

Mån: Ben
Tis:bröst, biceps
Ons: Vila
Tors: Squash
Fre:Rygg, Mage
Lör:Axlar, Triceps
Sön:Jogg

siimon89
2010-03-23, 11:40
Varför inte:


Exempel1:

Mån: Helkropp
Tis: Lätt Cardio
Ons: Vila
Tors: Helkropp
Fre: Cardio
Lör: Vila
Sön: Helkropp
Mån:Cardio..

eller..

Exempel2:

Mån: Underkropp (mage, ben, korsrygg)
Tis: Överkropp (allt annat som inte underkropp täcker)
Ons: Lätt Cardio
Tors: Vila
Fre: Underkropp
Lör: Överkropp
Sön: Cardio
Mån: Vila..

Fredrik_S
2010-03-23, 11:44
För det första tycker jag inte man behöver vila så länge man inte får problem med kroppen, sover dåligt, får ont, känner sig dålig. Äter man ordentligt klarar man av väldigt mycket.

Lättare cardio, tex glida runt på cykel eller gå eller lättare sporter dans osv tycker jag man kan göra helt obegränsad mängd varje dag.

För styrka tycker jag man kan köra varje muskelgrupp ca 2 gnr per vecka. Helst 2 till 3 gnr i veckan första åren för snabbast framsteg.

Vad gäller hårdare Cardio som intervallträning och löpning är jag osäker...

Mongoose_pro
2010-03-23, 11:59
För det första tycker jag inte man behöver vila så länge man inte får problem med kroppen, sover dåligt, får ont, känner sig dålig. Äter man ordentligt klarar man av väldigt mycket.

Lättare cardio, tex glida runt på cykel eller gå eller lättare sporter dans osv tycker jag man kan göra helt obegränsad mängd varje dag.

För styrka tycker jag man kan köra varje muskelgrupp ca 2 gnr per vecka. Helst 2 till 3 gnr i veckan första åren för snabbast framsteg.

Vad gäller hårdare Cardio som intervallträning och löpning är jag osäker...

Ja vid lättare cardio håller jag med dig att då behöver man inte vila alls så mycket, våra kroppar är ändå skapta för att arbeta. Utan känner man efter i kroppen bara så brukar det går bra.

Men jag får göra som jag gjort med mina andra olika upplägg och testa helt enkelt.

Men är det några här på kolo som lägger upp sin träning på ett mer rullande schema än att just enbart planera schemat per vecka?

siimon89
2010-03-23, 12:00
Ja testa så får du se. Sen är det ju upp till var och en hur mycket den vill vila också. Alla vill inte träna varje dag heller utan kan tycka det är skönt att ha lediga dagar där man gör annat.

Fredrik_S
2010-03-23, 12:09
Men är det några här på kolo som lägger upp sin träning på ett mer rullande schema än att just enbart planera schemat per vecka?

Absolut, finns inget magiskt med att saker ska ske exakt var sjunde dag.

siimon89
2010-03-23, 12:32
Absolut, finns inget magiskt med att saker ska ske exakt var sjunde dag.

Mer än att det ofta är bekvämt att anpassa sina scheman veckovis :)

Pjotor
2010-03-23, 18:57
Vilobehovet beror av träningens intensitet och frekvens. Träna varje muskelgrupp två gånger i veckan, vila när du vill eller om din utveckling går åt fel håll.

LoTiX
2010-03-23, 19:31
Vila när du är trött.

Tolkia
2010-03-23, 19:35
Hur mycket vila man behöver beror ju också på vilken kapacitet man har, och hur träningen ser ut i förhållande till vad man klarar. Det som är lagom för en, är för mycket för en annan och för lite för en tredje. Orka vara macho.

Mongoose_pro
2010-03-24, 09:56
Vanligt fel vi många säker gör är att man överanalyserar allt hela tiden, istället för att verkligen lyssna på kroppen.

När jag tänker efter så har jag bara känt av symptomen på överträning ett fåtal gånger och har då oftast varit precis innan en längre inplanerad vila.

Satt och kollade i min träningsdagbok över de åren jag skrivit i den, och kom fram till att jag har oftast kört träning 5-6 dagar per vecka och det har ju funkat för mig förut, så varför ändra på det igentligen :smash:

Men är väl så att man läser för mycket om allt som har med träning att göra, så tillslut börjar man glömma av vad man har lyckats med förr.
Man läser ju väldigt ofta att man ska vila mycket för risken för överträning är annars hög. Men förr när jag tränade 5-6 dagar per vecka så jobbade jag som snickare, och det funkade ju bra eftersom jag la in viloperioder efter en tid.

Nu jobbar jag inte som snickare men har samma träningsmängd, så med andra ord har min kropp betydligt mer vila nu :ike