handdator

Visa fullständig version : Blandfärsen förblödde


Der Kaiser
2010-03-22, 23:43
Jag la en påse blandfärs i vattenbad kl 15.00 som jag tänkte tillaga 18:00. Sen blev jag upptagen och fick inte tid över förrän nu, 23.40. Då ser jag att påsen är full av blod och färsen är nästintill vit. Jag antar att det inte är någon fara med färsen men kommer mina hamburgare bli torra och äckliga? Jag tänker prova men bör jag micra en ny påse under tiden? :D

Varför hände detta? Aldrig sett blodet rinna ut ö.h.t när jag låtit en påse färs ligga i vattenbad.

Sverker
2010-03-23, 07:16
Torra kommer de att bli.
Det är inte blod utan istället köttsaften som rinner ut. Den köttsaft som runnit ut är svår att få in igen. Vattnet ska så att säga hitta tillbaka till köttproteinerna och lösa upp den. Risken är att köttproteinerna ligger där de ligger som torra trådar.


Vad som hänt är inte lätt att veta. Snabb upptining är en del. Du kan ha haft för varmt vatten som gjort att lite av proteinet i köttfärsen värmedenaturerat.
Annars så har upptiningen gått alldeles för fort. Vattnet han inte hitta tillbaka när isen smälte.
Det måste ha hänt något vid infrysningen. Var du säker på att köttfärsen var fräsch. Sur köttfärs som fryses in, som en sista desperat åtgärd, släpper mer vatten när den tinas.


Vilda spekulationer:em:

thenut
2010-03-23, 11:15
Jag brukar se detta rätt ofta då jag har haft dålig framförhållning och snabbtinar köttfärsen i varmt vatten. Brukar inte bli några större fel på maträtten ändå, funkar bättre än att tina i micron tycker jag...

Ungrim
2010-03-23, 11:43
När man i sista minuten kommer på att man ska göra tacos och man snabb tinar köttfärsen i vattenbad så blir den ganska grå dassig, däremot märker jag inte något dåligt med den färdiga tacco färsen.

Men till taccos har man ju i en hel del vätska så man märker inte av det på samma sätt som å göra burgare.





Gjorde du burgare av det?? Hur blev resultatet?

Der Kaiser
2010-03-23, 15:54
Torra kommer de att bli.
Det är inte blod utan istället köttsaften som rinner ut. Den köttsaft som runnit ut är svår att få in igen. Vattnet ska så att säga hitta tillbaka till köttproteinerna och lösa upp den. Risken är att köttproteinerna ligger där de ligger som torra trådar.


Vad som hänt är inte lätt att veta. Snabb upptining är en del. Du kan ha haft för varmt vatten som gjort att lite av proteinet i köttfärsen värmedenaturerat.
Annars så har upptiningen gått alldeles för fort. Vattnet han inte hitta tillbaka när isen smälte.
Det måste ha hänt något vid infrysningen. Var du säker på att köttfärsen var fräsch. Sur köttfärs som fryses in, som en sista desperat åtgärd, släpper mer vatten när den tinas.


Vilda spekulationer:em:

Jag tror inte det var något fel på färsen. Frös in den samma dag som jag köpte den och jag har ätit av den vid andra tillfällen, senast för bara några dagar sen. Den var även helt luktfri och såg fin ut innan jag började tina den. :)

Jag brukar se detta rätt ofta då jag har haft dålig framförhållning och snabbtinar köttfärsen i varmt vatten. Brukar inte bli några större fel på maträtten ändå, funkar bättre än att tina i micron tycker jag...
Mm. Även jag har sett det förut, till en viss grad. När jag tinat i micro så har färsen blivit brunfläckig eller ljus på vissa ställen. Men här var den verkligen helt kritvit och allt blod låg kvar i påsen. :)

När man i sista minuten kommer på att man ska göra tacos och man snabb tinar köttfärsen i vattenbad så blir den ganska grå dassig, däremot märker jag inte något dåligt med den färdiga tacco färsen.

Men till taccos har man ju i en hel del vätska så man märker inte av det på samma sätt som å göra burgare.





Gjorde du burgare av det?? Hur blev resultatet?

De blev goda. Inte det minsta torra. Hade både olja och smör i pannan. Jag lät t.o.m burgarna vila på papper efteråt för att lite flott skulle rinna ut. :em:

dunkel
2010-03-28, 15:07
Jag har upptäckt att, om man endast använder en påse runt köttet under upptining av färsen, släpper påsen in vatten. Men om man slår en extra påse runt packetet upphör problemet. Det känns fel men fungerar för mig. Mina tankar går kring att plastpåsen inte är s.k. "gastät" och därför kan vattenmolekyler passera genom plasten.

jontet
2010-03-28, 21:29
Jag har upptäckt att, om man endast använder en påse runt köttet under upptining av färsen, släpper påsen in vatten. Men om man slår en extra påse runt packetet upphör problemet. Det känns fel men fungerar för mig. Mina tankar går kring att plastpåsen inte är s.k. "gastät" och därför kan vattenmolekyler passera genom plasten.

för mig läcker det in vatten på kanske 1/20 vattenbadsupptiningar, min teori är att den påsen inte var tät(ullareds fryspåsar)