handdator

Visa fullständig version : Feedback på schema!


Vadå?
2010-03-22, 23:15
Hejhej
Skulle gärna vilja ha lite kommentarer och feedback på mitt nuvarande schema - ifall det fungerar bra eller ifall jag bör göra eventuella förändringar på övningar eller passet i sig.

Mån: vila
Tis: Rygg (stångrodd, marklyft, latsdrag) , Biceps (hantelcurl eller stångcurl), Baksida axlar ("dra upp stång till haka", hantellyft åt sidan)

Ons: vila

Tors: Bröst (Bänkpress, sned hantelpress, hantelflyes) , Axlar (Militärpress), Triceps (Omvänd bänkpress, "dra ner rep" i kabelmaskin)

Fre: vila

Lör: Ben (Knäböj, benspark, sittande lårcurl, vadpress), Mage (crunches i maskin, crunches med kabel, sidböjningar med hantel)

Jag undrar väl nu mest ifall det är ett dugligt schema än så länge, ifall det är bra övningar, rätt mängd övningar eller ifall det är för få/för många övningar per muskelgrupp.
Jag skulle faktiskt vilja öka till 4 pass i veckan men har inte den blekaste hur jag ska bära mig åt, så jag vore mäkta tacksam ifall någon hade lust att ge lite feedback och tips!

Tack på förhand!

Welander
2010-03-22, 23:22
ifall det fungerar bra för dig finns det bara en enda person som kan svara på, och det är du. Alla är vi olika och alla svarar vi olika på olika program och olika mängder vila.

jag ser ändå att du har fått med övningar så du går igenom hela kroppen i veckan och det är väl bra.

btw så glömde du söndagen :)

mn8eii
2010-03-22, 23:41
Uppdelningen tycker jag om, jag kör själv en variant av den och du har fått med många bra övningar. Jag har dock ett par synpunkter som jag personligen skulle göra annorlunda men känner du att schemat passar för dig med dina förutsättningar så tycker jag att du ska köra på som du gör.

* "Drag till hakan" är inte en bra övning om du jämför skaderisken med vad den ger, finns bättre övningar som du inte riskerar att göra illa dig med. Mer kan du läsa här, http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

* Personligen skulle jag flytta marklyft och ländryggen till bendagen och endast träna övre delen av ryggen, biceps och baksida axlar på ryggdagen men det är en smaksak.

* Chins är en fruktansvärt bra övning som jag alltid försöker få med i mina ryggpass

* Du kör 3 övningar för bröst men bara 1 för axlar på bröstdagen, jag skulle träna mer axlar.

Hoppas mitt svar är till belåtelse

Sjoba
2010-03-22, 23:49
Håller med kommentaren ovanför på alla punkter, jag kör själv samma 3-split (med ländrygg på bendagen) :)
Fungerar finfint tycker jag! Kolla journalen om du vill se ungefär hur jag kör. Axel-träningen har dock varit minimal sista veckorna.

Enda grejen jag hade egentligen ändrat på med ditt schema (förutom ländrygg på benpasset) är att jag hade lagt mellersta deltoidmuskeln på bröst-passet och kört bara bakre deltoid(axel)-muskeln på ryggpasset då den rent funktionellt arbetar med ryggen.

Kör även gärna flyes i cablecrossen, tycker det tar bort mycket belastning från axlar och bicepsfästen och ger väldigt bra fokus på brösten! :)