handdator

Visa fullständig version : Viking eller Silja Line?


Martin Löwgren
2010-03-22, 23:10
Tjo!

Jag tänkte boka en kryssning framöver. Har tidigare varit på fylleresa med Cinderella (skitigt och svinigt som fan var de) men eftersom min flickvän endast är 21år gammal så har jag inget större val än att boka Silja Line då Viking Line har 23 år på deras "partybåt" (Cinderella).

Har någon koll på om det är stor skillnad samt i sånt fall vilken rutt/resa med Silja man ska välja om man vill ta några pilsner?

Puss o kram.

spoonchest
2010-03-22, 23:12
http://www.tallinksilja.com/sv/ships/galaxy/entertainment/scandinavianHunks_15_4.htm
:D

Martin Löwgren
2010-03-22, 23:18
http://www.tallinksilja.com/sv/ships/galaxy/entertainment/scandinavianHunks_15_4.htm
:D

Pust.

Vi ska åka den 10e.

L-Sami
2010-03-22, 23:18
Silja Line alla dagar i veckan, kostar lite mer, men kvaliteten är bättre. Cinderella är väl Vikings Lines fräschaste båt nuförtiden, de andra är bara så lama. Rutten Stockholm-Helsingfors med Silja Symphony/Serenade tycker jag är trevligt :)

Silja är fräschare och har lite mer klass i sig.

Dissector
2010-03-22, 23:20
Som halvfinne har jag åkt finlandsfärja en del, och då Silja Line alla gånger utom en om jag minns rätt. Som jag har uppfattat det är Silja Line mer luxuöst, åtminstone fartygen Serenade och Symphony. Vet inte så mycket om det nyare fartyget Galaxy. Dessvärre var det ett bra tag sedan jag åkte sist, och var för ung för att partaja. Men resorna (till Helsingfors) var riktigt angenäma. Så är det lite flottare grejer du är ute efter tror jag Silja Line är the way to go.

Martin Löwgren
2010-03-22, 23:23
Som halvfinne har jag åkt finlandsfärja en del, och då Silja Line alla gånger utom en om jag minns rätt. Som jag har uppfattat det är Silja Line mer luxuöst, åtminstone fartygen Serenade och Symphony. Vet inte så mycket om det nyare fartyget Galaxy. Dessvärre var det ett bra tag sedan jag åkte sist, och var för ung för att partaja. Men resorna (till Helsingfors) var riktigt angenäma. Så är det lite flottare grejer du är ute efter tror jag Silja Line är the way to go.

Nja alltså det är jag, min flickvän och mina tjugo närmaste polare som bara ska supa skallen av oss så klass är jag intresserad av.

Har hört att Cinderella är den enda partybåten så jag velar lite om jag ska boka Galaxy för tjejens skull eller lämna henne hemma och köra Cinderella med boysen.

Tricce
2010-03-23, 01:06
Valet är väl lätt, på viking får man väl inte handla i taxfreen på utresan numera?

tsp
2010-03-23, 01:35
Haha jag har bara åkt med Silja festival (två gånger) på kryssning till Riga och det vill man inte göra kan jag säga :D

krakowww
2010-03-23, 01:59
Åk på någon av mondaybars kryssningar http://www.mondaybar.com/ med tallink-siljaline.

von huff
2010-03-23, 08:00
Silja Line särskilt när det gäller mat, men nån av Viking båtarna hade väl iaf ett ok disco

Martin Löwgren
2010-03-23, 10:40
Någon som har erfarenhet av Silja Galaxy?

filmjölk
2010-03-23, 11:39
Tror knappast de nekar en 21 årig tjej som reser med ett gäng gamla gubbar. 23 års åldersgräns är flytande, för att de vill neka gäng med lumpare, hockeylag i övre tonåren, grabbgäng från förorten etc etc.

ring och fråga först, men är hyfsat säker på att hon får åka med utan krångel.

Martin Löwgren
2010-03-23, 15:26
Tror knappast de nekar en 21 årig tjej som reser med ett gäng gamla gubbar. 23 års åldersgräns är flytande, för att de vill neka gäng med lumpare, hockeylag i övre tonåren, grabbgäng från förorten etc etc.

ring och fråga först, men är hyfsat säker på att hon får åka med utan krångel.

Trodde vi också men hon var tvungen att visa leg sist vi försökte så denna gång när jag dessutom fyller år så tänker jag ej chansa.

ispåse
2010-03-23, 16:09
Trodde vi också men hon var tvungen att visa leg sist vi försökte så denna gång när jag dessutom fyller år så tänker jag ej chansa.

Då beror det nog på att hon är ful. Behöver en bild för att kunna avgöra om hon släpps på eller inte.

OnT har jag själv aldrig varit med om att de har nekat tjejer i fel ålder om de varit med bra sällskap.

Är hon inte ful så kanske sällskapet är mindre attraktivt?

De är ungefär lika hårda på det som de är näör de släpper förbi 500 passagerare med 5 klirrande bags vardera.

tjorven70
2010-03-23, 16:16
hahaha

ryss
2010-03-23, 16:31
Då beror det nog på att hon är ful. Behöver en bild för att kunna avgöra om hon släpps på eller inte.

OnT har jag själv aldrig varit med om att de har nekat tjejer i fel ålder om de varit med bra sällskap.

Är hon inte ful så kanske sällskapet är mindre attraktivt?

De är ungefär lika hårda på det som de är näör de släpper förbi 500 passagerare med 5 klirrande bags vardera.

haha wtf? ;s

Martin Löwgren
2010-03-23, 19:52
Då beror det nog på att hon är ful. Behöver en bild för att kunna avgöra om hon släpps på eller inte.

http://i41.tinypic.com/2iqicra.jpg

nmanradnävna
2010-03-23, 20:15
Kanske att 20 grabbar och en upptagen tjej inte förbättrar ration på båten direkt :D

Martin Löwgren
2010-03-23, 20:38
kanske att 20 grabbar och en upptagen tjej inte förbättrar ration på båten direkt :d+1

haha!

Wille005
2010-03-23, 20:49
Någon som har erfarenhet av Silja Galaxy?
Större skit som flyter på vatten får man leta efter.

Varit där en gång och det var fanimej sista. Ryssar som sjunger karaoke på ryska, blev att gå ut på soldeck direkt. Flertalet familjer av zigenare som står och skriker för full hals hela natten med dörrarna öppna, dom hänger t.o.m tvätt på räcken utanför hytterna. Bor dom där eller?

Vad gäller party så är deras "diskotek" eller vad fan det hette, den största skiten jag varit på. Inte en snygg brud (kanske hade otur med resdag) och dessutom var musiken långt ifrån bra. Under resans gång blev det bråk flertalet gånger, flesta gångerna var fall då folk försökt norpa brudar men deras pojkvänner sagt ifrån. Fall där en ensam brud och tre killar stapplade in i en tom hytt var inte en ovanlig syn, dock en grymt vidrig syn.

Att supa sig dyngrak med polarna och däcka i hytten var den enda lösningen jag såg.

rooz
2010-03-23, 20:58
AXON WIN:D

Sup dig full på spyan ist Martin, nåt är ingen höjdare;)

Martin Löwgren
2010-03-23, 21:00
AXON WIN:D

Sup dig full på spyan ist Martin, nåt är ingen höjdare;)

Jag arbetar för Stureplansgruppen så går inte gärna ut på deras ställen och gamar. Ser inte så bra ut :Virro

grakka
2010-03-23, 21:01
Har åkt Galaxy några gånger och det är en redig dreggbåt med mycket konstiga människor. Om det är bra/dåligt/tråkigt/roligt är såklart från person till person. Jag skulle säga att det blir vad man gör det till. I mitt fall väldigt roligt! :)

Martin Löwgren
2010-03-23, 21:01
Har åkt Galaxy några gånger och det är en redig dreggbåt med mycket konstiga människor.

Då kommer jag och mitt grabbgäng passa in alldeles utmärkt :thumbup:

Tricce
2010-03-23, 21:17
Då kommer jag och mitt grabbgäng passa in alldeles utmärkt :thumbup:

Om ni ska dregga är viking line inte ett alternativ för där kan man som jag skrev tidigare inte köpa sprit på utresan i taxfreen för maximal dräggprehyttpartyn!

grakka
2010-03-23, 21:17
Wille005, du måste nog haft otur (eller så har jag haft tur). Brukar vara så mycket tjejer att man skulle kunna förväxla båten med en gigantisk damtoalett!

Martin, ja förmodligen. Man ska ju inte glömma att det blir vad man gör det till, och ett gäng grabbar brukar ju kunna vara rätt kreativa om så krävs. Maten är dock inte värd 1 krona vilket är aningen synd.

Martin Löwgren
2010-03-23, 22:04
Om ni ska dregga är viking line inte ett alternativ för där kan man som jag skrev tidigare inte köpa sprit på utresan i taxfreen för maximal dräggprehyttpartyn!

Haha nja kommer nog bara drägga på lördagskvällen och försöka återhämta mig på söndagen men blir nog ändå Silja Line som sagt då tjejen av någon anledning vill följa med *screwy*

Spiffy
2010-03-23, 22:11
Varför i helvete ska du ta med tjejen till en sådan "kryssning"?

Martin Löwgren
2010-03-23, 22:19
Varför i helvete ska du ta med tjejen till en sådan "kryssning"?

Hon fyller år 5april och jag den 11april och vi tänkte slå ihop det. Hon ska ta med sig 10 av sina tjejkompisar också (kanske jag borde nämnt i tråden) :thumbup:

De är alla ruggigt fina och majoriteten singlar så om nån är sugen att hänga på vet ni nu iallafall när vi drar :D

Mantus
2010-03-23, 23:02
Mitt råd är: åk inte. Värre misär har jag fasen aldrig sett i hela mitt liv. Finlandsfärjan är ett sätt att ta sig till och från Finland, punkt. Att på allvar supa där hade jag aldrig försökt mig på, fulla medelålders dräggfinnar som försöker supa småflickor under bordet för att dra med sig ner i hytten, brrr.:furious:

tntballe
2010-03-23, 23:23
Mitt råd är: åk inte. Värre misär har jag fasen aldrig sett i hela mitt liv. Finlandsfärjan är ett sätt att ta sig till och från Finland, punkt. Att på allvar supa där hade jag aldrig försökt mig på, fulla medelålders dräggfinnar som försöker supa småflickor under bordet för att dra med sig ner i hytten, brrr.:furious:

Krysnningsbåtarna tar inte upp eller lämnar nån i Finland. På dessa är det fulla medelålders helyllesvenskar som försöker supa småflickor under bordet.

häftig
2010-03-23, 23:42
Ta Siljaline till Tallin vettja! Billigt snus på färjan!:naughty:

Baan
2010-03-24, 00:22
Krysnningsbåtarna tar inte upp eller lämnar nån i Finland. På dessa är det fulla medelålders helyllesvenskar som försöker supa småflickor under bordet.

http://nonicoclolasos.files.wordpress.com/2008/01/flaggan.jpg
:hbang:

Krampus
2010-03-24, 00:43
Då beror det nog på att hon är ful. Behöver en bild för att kunna avgöra om hon släpps på eller inte.

OnT har jag själv aldrig varit med om att de har nekat tjejer i fel ålder om de varit med bra sällskap.

Är hon inte ful så kanske sällskapet är mindre attraktivt?

De är ungefär lika hårda på det som de är näör de släpper förbi 500 passagerare med 5 klirrande bags vardera.


Ärkelol! :laugh:

Martin vaska bruden och ta med mig. Det går rykten på båtarna att folk där från Stureplanstruppen har små penisar, men no worries, jag har bra connections bland Helsiinki 30+ undersköterskor. Vissa har fortfarande eget hår! Ett litet minus om du inte gillar doften av mentolcigg..
Finnar gillar mig, det tror jag är finsk av någon anledning, så ni behöver inte oroa er för att få styrk för hur ni ser ut tex. Det är ok. Men no homo!
Du ses vi snart! :thumbup:

L-Sami
2010-03-24, 06:46
Mitt råd är: åk inte. Värre misär har jag fasen aldrig sett i hela mitt liv. Finlandsfärjan är ett sätt att ta sig till och från Finland, punkt. Att på allvar supa där hade jag aldrig försökt mig på, fulla medelålders dräggfinnar som försöker supa småflickor under bordet för att dra med sig ner i hytten, brrr.:furious:

Bra koll du har ;)

Martin Löwgren
2010-03-24, 10:20
Ärkelol! :laugh:

Martin vaska bruden och ta med mig. Det går rykten på båtarna att folk där från Stureplanstruppen har små penisar, men no worries, jag har bra connections bland Helsiinki 30+ undersköterskor. Vissa har fortfarande eget hår! Ett litet minus om du inte gillar doften av mentolcigg..
Finnar gillar mig, det tror jag är finsk av någon anledning, så ni behöver inte oroa er för att få styrk för hur ni ser ut tex. Det är ok. Men no homo!
Du ses vi snart! :thumbup:

Utmärkt :thumbup:

TheGovernator
2010-03-24, 10:31
Mitt råd är: åk inte. Värre misär har jag fasen aldrig sett i hela mitt liv. Finlandsfärjan är ett sätt att ta sig till och från Finland, punkt. Att på allvar supa där hade jag aldrig försökt mig på, fulla medelålders dräggfinnar som försöker supa småflickor under bordet för att dra med sig ner i hytten, brrr.:furious:

Håller med till viss del. Men är man ett större gäng som ska ut och festa är finlandsfärjan fantastisk. Billig dricka i taxfreen = billigt förkrök. Sen har barerna bra priser. Maten på båten är hyffsad, dock har allt stängt när barerna stänger så blir svårt att fixa fyllekäk men orkar man vara uppe en timma till eller så så öppnar frukosten typ 5 på morgonen.
När man ska gå och däcka har man alltid nära till sin sovplats :thumbup:

Martin Löwgren
2010-03-24, 11:35
Men är man ett större gäng som ska ut och festa är finlandsfärjan fantastisk.


Exakt.

Mantus
2010-03-24, 16:56
Bra koll du har ;)

Ja, jag kände mig väldigt gammal och bitter förra helgen när jag var tvungen att hjälpa två småflickor att komma ner till hytten där deras alkoholiserade mamma låg och sov ruset av sig. Detta efter att jag först fått avhysa (och blivit hotad av) de två finnar som raggat på dem då en av flickorna kommit fram till mig och med tårar i ögonen bett mig om hjälp. Jag har lite svårt att inte känna äckel då flickorna var yngre än min lillasyster (dvs 16år) och finnarna var i 30+åldern.

Mantus
2010-03-24, 17:00
Krysnningsbåtarna tar inte upp eller lämnar nån i Finland. På dessa är det fulla medelålders helyllesvenskar som försöker supa småflickor under bordet.

Det vet jag inget om. Jag tror jag åkte med Viking Line Cinderella. Ett par vänner kom över med färjan från Finland med biljetter till oss och sedan åkte vi med färjan tillbaka på returresan och klev av i Åbo. Jag tror inte det är något man får göra egentligen men det är bra mycket smidigare och billigare än att flyga över.

Finnar, svenskar same shit. Svin är svin. Jag försökte inte dra alla finnar över en kam, det var bara det att på den båten jag var på så var det finnar jag såg mest av.

nmanradnävna
2010-03-24, 17:02
Ja, jag kände mig väldigt gammal och bitter förra helgen när jag var tvungen att hjälpa två småflickor att komma ner till hytten där deras alkoholiserade mamma låg och sov ruset av sig. Detta efter att jag först fått avhysa (och blivit hotad av) de två finnar som raggat på dem då en av flickorna kommit fram till mig och med tårar i ögonen bett mig om hjälp. Jag har lite svårt att inte känna äckel då flickorna var yngre än min lillasyster (dvs 16år) och finnarna var i 30+åldern.

Dom där kryssningarna är härliga! Någon som har erfarenhet av fyllecell/cell av något slag?

Måste vara najs att sitta där med en brakfylla på gungande vatten

tntballe
2010-03-24, 17:14
Det vet jag inget om. Jag tror jag åkte med Viking Line Cinderella. Ett par vänner kom över med färjan från Finland med biljetter till oss och sedan åkte vi med färjan tillbaka på returresan och klev av i Åbo. Jag tror inte det är något man får göra egentligen men det är bra mycket smidigare och billigare än att flyga över.

Finnar, svenskar same shit. Svin är svin. Jag försökte inte dra alla finnar över en kam, det var bara det att på den båten jag var på så var det finnar jag såg mest av.

Amorella eller Isabella kanske. Cinderella tar sig inte längre än Åland.

Vad jag har hört och upplevt men det var vanligare när alla kryssade med reguljärbåtarna, är att svenskar gnäller på finnar och finnar gnäller på ryssar:)

Kwon
2010-03-24, 17:27
Jag var stammis på både Viking OCH Silja en gång i tiden och fick ofta fribiljetter (A-hytt) hemskickade då jag o polarna åkt så mkt! :)

Vi brukade köra 10-30 pers me fyra pers i samma hytt (typ 25 spänn styck)

Har många sjuka och roliga historier att berätta

De gånger man hade med lite yngre pers i sällskapet fick deras föräldrar skriva på en lapp att jag eller Lasse hade hand om dom under resans gång etc

Liten chans man hade koll, vi drack ju som djur

OBS! 90-talet

nmanradnävna
2010-03-24, 17:29
Jag var stammis på både Viking OCH Silja en gång i tiden och fick ofta fribiljetter (A-hytt) hemskickade då jag o polarna åkt så mkt! :)

Vi brukade köra 10-30 pers me fyra pers i samma hytt (typ 25 spänn styck)

Har många sjuka och roliga historier att berätta

De gånger man hade med lite yngre pers i sällskapet fick deras föräldrar skriva på en lapp att jag eller Lasse hade hand om dom under resans gång etc

Liten chans man hade koll, vi drack ju som djur

OBS! 90-talet

Haha, satan vad WT!

I love it ::)

tntballe
2010-03-24, 17:37
Jag var stammis på både Viking OCH Silja en gång i tiden och fick ofta fribiljetter (A-hytt) hemskickade då jag o polarna åkt så mkt! :)

Vi brukade köra 10-30 pers me fyra pers i samma hytt (typ 25 spänn styck)

Har många sjuka och roliga historier att berätta

De gånger man hade med lite yngre pers i sällskapet fick deras föräldrar skriva på en lapp att jag eller Lasse hade hand om dom under resans gång etc

Liten chans man hade koll, vi drack ju som djur

OBS! 90-talet

Du får hänga med mig nästa onsdag, se om vi kan hitta några grannys med feta rövar:naughty:

Kwon
2010-03-24, 17:38
Ska du åka nästa Onsdag TNT? :)

Det var läänge sedan jag åkte, många många år sedan :)

(Man blev ju seriös sen)

tntballe
2010-03-24, 17:45
Ska du åka nästa Onsdag TNT? :)

Det var läänge sedan jag åkte, många många år sedan :)

(Man blev ju seriös sen)

Båtarna är väl till för att glömma att man blivit seriös.

Är barnledig så jag tänkte passa på då. Gratis resa o frukost med brist på bättre saker att göra:cheers:

Tricce
2010-03-24, 17:58
8 april blir det silja för mig, SRF kryss! :D

Brinken
2010-03-24, 18:50
jag röstar för birka. lite mer klass och inte så fasligt dyrt (men kanske dyrare än de två rederierna som diskuteras här...)

Silverschnitzel
2010-03-24, 19:01
Jag var stammis på både Viking OCH Silja en gång i tiden och fick ofta fribiljetter (A-hytt) hemskickade då jag o polarna åkt så mkt! :)

Vi brukade köra 10-30 pers me fyra pers i samma hytt (typ 25 spänn styck)

Har många sjuka och roliga historier att berätta

De gånger man hade med lite yngre pers i sällskapet fick deras föräldrar skriva på en lapp att jag eller Lasse hade hand om dom under resans gång etc

Liten chans man hade koll, vi drack ju som djur

OBS! 90-talet

Kan du tänka dej att dra några storys? :)

Wille005
2010-03-24, 19:51
Kan du tänka dej att dra några storys? :)
Jag har bara åkt en gång och då hoppade en kille av båten. Kan bara fantisera om vad Kwon har upplevt...

Kwon
2010-03-24, 20:09
Att en snubbe hoppat av båten har nog bara hänt en gång för mig under alla resor, svartsjukedrama som eskalerade.

Självklart hade jag en riktigt sunk-kryss en gång också, drack en flarra Jäger under förfesten i hytten (innan vi skulle upp te dansbands,karaoke,disco-ställena etc) och somnade på golvet i hytten precis när alla lämnade hytten/korridoren :D

Vaknade nästa dag nån timma innan vi anlände till Sthlm igen...TOPP! :D

häftig
2010-03-24, 20:17
Där kan vi snacka lyckad båttripp! :naughty:

grakka
2010-03-24, 20:17
Skulle tro att det är större risk att dö av alkoholförgiftning än att man får sitta i fyllecellen. De gångerna jag har hört att någon har fått sitta i fyllecell så har det vart på grund av bråk. Sedan att folk inte klarar av att stå upp verkar inte göra något.

chrilledude
2010-03-24, 20:18
Haha, minnen från viking line! <3

Blev redigt full och gick runt med en 6-packslåda på skallen, och någons solbrillor som jag inte vet var jag fick tag i dem.

Brorsan spydde såklart ner hela badrummet i hytten och jag börjar spy för att det luktar så illa. Sen ska man försöka skölja bort det men man sprider bara ut det i hela badrummet (brorsan låg i spyan och vattnet.) Sen skulle jag ut och leta efter en korg han kunde spy i kl 3.30, hittade såklart inte tillbaka till hytten sen..

ONT; Silja Line vinner över viking i alla fall!

Kwon
2010-03-24, 20:20
En annan gång minns jag att vi hade träffat några damer under kvällen och följde med till deras hytter, sedan blev det ganska dimmigt, men vaknade upp dagen efter med ett hundkoppel runt halsen! (Jag har den sparad i en byrålåda ännu idag!)

Vilket minne! (eller icke-minne!)

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:32
Kanske ska ta och organisera en Kolo-kryssning?

rooz
2010-03-25, 10:36
Kanske ska ta och organisera en Kolo-kryssning?

Fy fan:D

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:42
Fy fan:D

Jag var på en kryssning för några år sedan med alla dörrvakter som då var anställda av stureplansgruppen.

Den kryssningen kommer vi aldrig toppa då den var en klass i sig :naughty:

rooz
2010-03-25, 10:48
Efter vad en viss medlem gjort när han var full vet jag inte om det är säkret att åka med på en sådan kryssning:D

Men, med King Grub i spetsen skulle det vara über:cool:

Mourten
2010-03-25, 12:34
Eftersom jag jobbat på viking line å troligen jobbar på Cinderella igen i sommar röstar jag såklart på henne :)

Pirko
2010-03-25, 12:38
Dem som påstår att Silja Line/Tallink ska vara "finare" och mer lyxigt - tänker ni några år tillbaka då?

Enligt mig är Viking Line mycket bättre nu, och Silja var bättre då. När Silja Line köptes upp av Tallink tycker jag bara det blev pannkaka. Skandaler och fiaskon efter varandra - och det håller på än idag.

Dock vet jag inte riktigt kryssningsnivån. Men om man nu är 20st kan man lätt göra festen själv.