handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på ändrat schema?


Tears
2010-03-22, 20:53
Tjena, nu efter cirka 1-2 månads träning så har jag och en polare bestämt oss för att satsa mera på ren styrka, och därmed köra mer basövningar.

Vi har ett eget gym hemma, men begränsat med maskiner och därmed så känns det bättre att köra mera basövningar.
Jag har läst på många ställen att en muskel bara behöver tränas EN gång i veckan för att få bra resultat.

Det här är vårat nya schema:

Måndag: Axlar, Vingar (Joggning)
- Militärpress
- Chins
- Hantelyft åt sidan

Tisdag: Mage,Rygg
- Situps
- Hängande benlyft
- Marklyft
- Rocky (mage & rygg)

Onsdag: Ben (Joggning)
- Springa
- Knöböj

Torsdag: Bröst, Triceps
- Bänkpress (smal och bred)
- Armhävningar (smala och breda)
- Hantelyft över huvet

Fredag: Biceps, Underarmar (Joggning)
- Hantelyft
- Pull-ups


Sedan undrar jag om ni vet några andra bra axelövningar, av egna erfarenheter, som tar bra.

xarizma
2010-03-22, 21:20
Jag tycker att du och alla andra (nybörjare) antar att du är det? inte ska göra egna scheman, blir oftast fel. Glöm inte att du är inne på Sveriges största träningsforum, här finns redan massvis med klara program för olika nivåer.

Sök :)

siimon89
2010-03-22, 21:39
jag tycker att du och alla andra (nybörjare) antar att du är det? Inte ska göra egna scheman, blir oftast fel. Glöm inte att du är inne på sveriges största träningsforum, här finns redan massvis med klara program för olika nivåer.

Sök :)

+1

Pjotor
2010-03-23, 04:27
Starting Strength.

Whoopie
2010-03-23, 12:57
Hmm, jag tycker schemat verkar vara helt ok. Dock som sagt så finns det väldigt bra program som Starting Strenght o.s.v
Men för hans del, så kan det alltid vara bra att säga VAD ni tycker är dåligt med hans schema.


(och nej, jag säger inte emot att ni har fel eller liknande, och jag har läst om Starting Strenght o.s.v och vet att det funkar, men det kan alltid vara bra att få veta vad som är fel med sitt schema som man har gjort själv:) )

EDIT: Sen erre ju som sagt bra att veta om han e nybörjare o.s.v^^

Tears
2010-03-23, 17:31
Jo men eftersom att ja har eget gym med begränsat med maskiner så va ja tvungen att fixa eget schema, men det är byggt efter starting strength. Men fick ju ta bort övningar och ändra och greja lite, så nu undrar ja bara om man kunde göra det bättre på nåt sätt.

vicarious
2010-03-23, 18:57
Skippa löpningen på benpasset, vad ska du med den till där? Lägg hellre in utfall eller något annat, raka marklyft också kanske. Blir dock tungt att köra dagen efter vanliga marklyft.

Pjotor
2010-03-23, 19:03
så va ja tvungen att fixa eget schema, men det är byggt efter starting strength. Men fick ju ta bort övningar och ändra och greja lite, så nu undrar ja bara om man kunde göra det bättre på nåt sätt.

Kort svar: nej.
Långt svar:nnnnnnnnnnnnnnnnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjj jjjjjjj.

Utan ironi -- Rippetoe har coachat folk i trettio år inom många olika sporter, inte bara styrkelyft. Det finns knappast någon på det här forumet som kan göra ett bättre schema för styrkeutveckling.

Whoopie
2010-03-23, 22:54
Skippa löpningen på benpasset, vad ska du med den till där? Lägg hellre in utfall eller något annat, raka marklyft också kanske. Blir dock tungt att köra dagen efter vanliga marklyft.

Hmm, han kan ju också ha kvar den, eller beror på hur jobbigt han tycker det är att springa. Men det tränar ändå hans kondition. OM han inte nu blir helt mör i benen av att springa^^

Tears
2010-03-23, 23:07
Men ja böt ju ut vissa övnigar eftersom ja inte kan använda vissa maskiner. Som ja sagt 3ggr.
Så ja undra bara om man kan kompletera med några fler bra övningar som man inte behöver så mycket saker till.

Ang jogga innan ben träning så kanske man kan jogga efter ist? För ja behöver springa 3ggr i vecka och de blev bäst spridning så.

Sen så brukar ja köra utfall också, raka marklyft ska ja testa om de funkar.

Tack för dom seriösa svaren.