handdator

Visa fullständig version : Vrickad fot tar lång tid på sig att läka


Trashcan
2010-03-22, 20:32
Hej, jag vrickade foten rätt rejält för rätt länge sen. Tror det är 8-9 veckor sen. Jag hoppade ner för en trappa och lyckades landa "på tå" så att högerfoten vreds bakåt och inåt. Det gjorde stört ***** ****ont och höll på att börja grina på plats, men efter några minuter kunde jag i alla fall gå hem(tvättstugan). Det blev ju svullet såklart och jag hade svårt att gå ett tag men det löste sig så småningom. Grejen är att jag fortfarande har ont i vissa vinklar och vågar inte riktigt lita på att det inte ska göra ont om jag använder foten som vanligt. Kom långt i läkningsprocessen när jag en kväll låg och stretchade ut foten ordentligt, tror det gjorde stor skillnad. Är det normalt att det tar så här lång tid eller borde jag vidta åtgärder? Kan man ha fått en spricka eller nåt? Det är fortfarande lite svullet också.

killenigrillen
2010-03-22, 21:42
En kraftig stukning kan ta lång tid att läka.
Stukade själv foten i somras (fick en vuxen karl över fotleden samtidigt som den stukades) och har inte fått tillbaka all rörlighet ännu.
Vanligast är att det främre av de yttre ligamenten skadas. (lig talofibulare anterior)http://home.swipnet.se/gymnastik/images/projekt/ligament1.jpg
Kanske Axon eller nån annan duktig här på brädan kan ge tips på bra övningar.

killenigrillen
2010-03-22, 21:58
Ska tillägga att du borde ju söka vård såklart för att få svar också.

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:21
Görs ingen rehab kan du utveckla kronisk fotledsinstabilitet men det skulle du tänkt på för 8v sedan.

Det är inte för sent ännu men kommer ta lång tid.

Trashcan
2010-03-26, 21:24
En kraftig stukning kan ta lång tid att läka.
Stukade själv foten i somras (fick en vuxen karl över fotleden samtidigt som den stukades) och har inte fått tillbaka all rörlighet ännu.
Vanligast är att det främre av de yttre ligamenten skadas. (lig talofibulare anterior)http://home.swipnet.se/gymnastik/images/projekt/ligament1.jpg
Kanske Axon eller nån annan duktig här på brädan kan ge tips på bra övningar.

Ska tillägga att du borde ju söka vård såklart för att få svar också.

Jaha, då är min fot knappast extremt långsam då, skönt att veta.

Görs ingen rehab kan du utveckla kronisk fotledsinstabilitet men det skulle du tänkt på för 8v sedan.

Det är inte för sent ännu men kommer ta lång tid.

Rehab hur? Jag har försökt röra på den medvetet så mycket som möjligt för att få bort stelheten.

Martin Löwgren
2010-03-27, 12:18
Jaha, då är min fot knappast extremt långsam då, skönt att veta.



Rehab hur? Jag har försökt röra på den medvetet så mycket som möjligt för att få bort stelheten.

Du behöver mest troligt någon utomstående person som utför passiv rörlighetsträning åt dig. Man kommer alltid lite längre då än om man utför rörelser själv (aktivt).

Efter detta ska balans och stabilitetsträning påbörjas vilket är den viktigaste och längsta delen i en rehab.

way
2010-03-27, 13:02
kronisk fotledsinstabilitet

Dvs att man aldrig kan få bort det?

Martin Löwgren
2010-03-27, 13:29
Dvs att man aldrig kan få bort det?

Kroniskt betyder medicinskt att ett tillstånd pågått över 3mån. Nästan allt går att få bort/behandla.

Jontez
2010-03-27, 13:37
Jag kan fortfarande känna av mina stuckningar från lumpen -08 (stuckade båda 2) i vissa vinklar. Inte för att det stör mig i vanliga livet men jag är väldigt rädd för om jag stukar någon av fotlederna igen så kommer det gå riktigt illa. Men det jag kände som du, alltså att jag hade ont efter typ 10 veckor och började köra balansträning på sån där vipp-bräda på allvar och då försvann det ganska snabbt.

grimfish
2010-03-27, 17:11
Kroniskt betyder medicinskt att ett tillstånd pågått över 3mån.

För de flesta tillstånd gäller att något kroniskt är något som varar mer än 6 månader. Det är ett synnerligen dåligt ord att använda sig av när man beskriver något för en patient, eftersom ordet oftast har en annan innebörd för dem.

Martin Löwgren
2010-03-27, 17:20
För de flesta tillstånd gäller att något kroniskt är något som varar mer än 6 månader. Det är ett synnerligen dåligt ord att använda sig av när man beskriver något för en patient, eftersom ordet oftast har en annan innebörd för dem.

Nej 3 månader.

Ungefär som att använda ordet muskelinflamation då vid diverse ospecifika stresss/smärttillstånd i axlar/skuldra menar du?

grimfish
2010-03-27, 17:56
Nej 3 månader.

Ungefär som att använda ordet muskelinflamation då vid diverse ospecifika stresss/smärttillstånd i axlar/skuldra menar du?

För de flesta tillstånd är det mer än 6 månader som gäller. Däremot finns det några undantag. För att t.ex. klassificera vissa smärttillstånd som kroniska gäller att smärtan har förelegat i åtminstone 3 månader. Om man inte ens har detta klart för sig kan det naturligtivs bli ännu mer förvirrande för patienten.

Parallellen till muskelinflammationer är inte helt bra, även om jag tycker att man ska vara försiktig med att över huvud taget nämna ordet inflammation för patienter. I det fallet rör det sig snarare om en direkt felsägning än ett påstående som kan ge upphov till olika tolkningar.

Martin Löwgren
2010-03-27, 17:59
För de flesta tillstånd är det mer än 6 månader som gäller. Däremot finns det några undantag. För att t.ex. klassificera vissa smärttillstånd som kroniska gäller att smärtan har förelegat i åtminstone 3 månader. Om man inte ens har detta klart för sig kan det naturligtivs bli ännu mer förvirrande för patienten.

Parallellen till muskelinflammationer är inte helt bra, även om jag tycker att man ska vara försiktig med att över huvud taget nämna ordet inflammation för patienter. I det fallet rör det sig snarare om en direkt felsägning än ett påstående som kan ge upphov till olika tolkningar.
Och i fallet jag pratar om (fotledsstuktning) är det 3månader som gäller. Likaså med majoriteten av andra skador/problem i rörelseapparaten som till exempel lumbago, ischias med mera.

Angående inflamation vågar jag påstå att ordet inflamation är det mest använde ur förklaringsmodell synpunkt på en vårdcentral idag. Vad säger du om detta?

grimfish
2010-03-27, 18:26
Och i fallet jag pratar om (fotledsstuktning) är det 3månader som gäller. Likaså med majoriteten av andra skador/problem i rörelseapparaten som till exempel lumbago, ischias med mera.

Angående inflamation vågar jag påstå att ordet inflamation är det mest använde ur förklaringsmodell synpunkt på en vårdcentral idag. Vad säger du om detta?

Det stämmer att det är relativt vanligt att läkare säger till sina patienter att det rör sig om en inflammation, trots att det egentligen inte gör det. Min erfarenhet säger dock att det är minst lika vanligt att det sker hos naprapater också. Jag har lite svårt att förstå varför du så fort man påpekar någonting du inte håller med om ska gå till attack mot läkarkåren.

Jag är inte intresserad av kasta pajer med dig, men hoppas ändå att min ursprungliga poäng har gått fram: Det är ofta olämpligt att använda ordet "kroniskt", eftersom det ur patientens synvinkel ofta betyder att det kommer att vara för evigt.

Martin Löwgren
2010-03-27, 18:29
Det stämmer att det är relativt vanligt att läkare säger till sina patienter att det rör sig om en inflammation, trots att det egentligen inte gör det. Min erfarenhet säger dock att det är minst lika vanligt att det sker hos naprapater också. Jag har lite svårt att förstå varför du så fort man påpekar någonting du inte håller med om ska gå till attack mot läkarkåren.

Jag är inte intresserad av kasta pajer med dig, men hoppas ändå att min ursprungliga poäng har gått fram: Det är ofta olämpligt att använda ordet "kroniskt", eftersom det ur patientens synvinkel ofta betyder att det kommer att vara för evigt.

Vad får du läkarkåren ifrån när jag pratar om vårdcentral? Där jobbar väl annat än läkare?

På en vårdcentral är inflamation den vanligaste förklaringsmodellen trots att det egentligen ytterst sällan rör sig om det. Det om något är att missbruka ett ord och sätta nålar i patienters hjärnor och nej det är min uppfattning att det inte sker inte hos Naprapat och Sjukgymnaster i samma utsträckning.

Jag har varken tid eller intresse eller vilja till någon pajkastning utan förklarade bara hur jag såg på saken med att säga saker och ordet kronisk missuppfattas av många då det används i fel sammanhang, precis som inflamation.

Tolkia
2010-03-27, 19:59
Jag har varken tid eller intresse eller vilja till någon pajkastning ...
Varför startar du då en? Snart sagt varje diskussion där någon inte håller med dig slutar med att du orerar om hur dåligt allt är på vårdcentralerna, hur dåliga allmänläkare och offentliganställda sjukgymnaster är på sitt jobb. Jag ifrågasätter att du har jobbat tillräckligt länge för att ha kunnat skaffa dig en egen uppfattning om hur det ser ut på vårdcentralerna och vad offentliganställd sjukvårdspersonal kan och inte kan, och jag tycker att du skall lägga ned strategin att försöka styra över all kritik som riktas mot dig mot tredje part. Vi vet vid det här laget vad du tycker om landstingsvården, vissa ortopeder möjligen undantagna, och det enda det leder till är att du framstår som oförmögen att ta en diskussion på ett vettigt sätt.

Mer on topic håller jag med grimfish om att "kronisk" var ett illa valt ord i sammanhanget. Vilket också syns utmärkt väl i tråden. Man måste inte använda alla fackord man kan, bara för att man kan dem.

Anders Dybdahl
2010-03-27, 20:08
Grimfish,

När läkare berättar för en patient att det rör sig om en inflammation, och skriver ut NSAID på recept, är det pga. okunnighet? Eller ett medvetet beslut? Känsla av att göra nått för patienten? Provision på försäljning av NSAID? :) Jag undrar uppriktigt.. inte kritik av nån kår. Ibland gör jag bedömningar av försäkringspatienter, och om jag bedömer att dom behöver flera än 3 behandlingar, så skickas dom alltid till en läkare för remiss innan dom kommer tillbaks, oftast då med fel diagnos (inflammation) och NSAID i fickan..

illitch77
2010-03-27, 20:29
Vad får du läkarkåren ifrån när jag pratar om vårdcentral? Där jobbar väl annat än läkare?

På en vårdcentral är inflamation den vanligaste förklaringsmodellen trots att det egentligen ytterst sällan rör sig om det. Det om något är att missbruka ett ord och sätta nålar i patienters hjärnor och nej det är min uppfattning att det inte sker inte hos Naprapat och Sjukgymnaster i samma utsträckning.

Jag har varken tid eller intresse eller vilja till någon pajkastning utan förklarade bara hur jag såg på saken med att säga saker och ordet kronisk missuppfattas av många då det används i fel sammanhang, precis som inflamation.

Tolkia ha förvisso redan skrivit det mesta men jag kan inte hålla mig från att delge några synpunkter. Det faktum att du vet, inte tror, vad som är den vanligaste förklaringsmodellen, inte bara för en specifik diagnos utan alla, på alla landets vårdcentraler manar till eftertanke. Kan du inte fortsätta att ösa ur din visdoms källa så att vi stackare på vårdcentraler runt om i landet kan bli upplysta och närma oss din nivå av yrkesutövning?

Vad är tex poängen med att tala om för någon med en sannilkt lätt åtgärdbar skada att han skulle sökt 8 v. tidigare för att inte drabbas av en kronisk problematik? Hjälper det till i fortsatt rehabprocess? Eller är du så rädd att du inte kommer att få patienter i framtiden så att du behöver skrämma dit dom? Jag antar att du på fullständigt allvar menar att alla som stukar en fot skall söka naprapat akut? Eller förlåt, det går kanske bra med en OMT III sjukgymnast också?

Sedan funderar jag också på vilken yrkesgrupp på vårdcentral du menade? Inte läkare tydligen. Inte sjukgymnaster heller verkar det som. Är det undersköterskorna? Psykologerna? Kuratorerna? Lokalvårdaren? Eller är det distriktsköterskorna som åker hem till gamlingarna och "sätter nålar i deras hjärnor?"

illitch77
2010-03-27, 20:34
Grimfish,

När läkare berättar för en patient att det rör sig om en inflammation, och skriver ut NSAID på recept, är det pga. okunnighet? Eller ett medvetet beslut? Känsla av att göra nått för patienten? Provision på försäljning av NSAID? :) Jag undrar uppriktigt.. inte kritik av nån kår. Ibland gör jag bedömningar av försäkringspatienter, och om jag bedömer att dom behöver flera än 3 behandlingar, så skickas dom alltid till en läkare för remiss innan dom kommer tillbaks, oftast då med fel diagnos (inflammation) och NSAID i fickan..

Jag kan inte tala för hela läkarkåren. Det är ju dock alldeles möjligt att använda sig av NSAID som smärtstillning snarare än som antiinflammatorika. Jag kan tänka mig att en och annan kan låta pt behålla den vanligt förekommande föreställningen om en behandlingsbar inflammation som orsak till besvären som ett något klumpigt försök till positiv förstärkning av given behandling. Andra vet sannolikt inte bättre.