handdator

Visa fullständig version : Bröstpress med supinerat grepp?


DraIne
2010-03-22, 17:29
Min gymnastiklärare pratade för några dagar sedan om att man kunde göra bröstpress med supinerat grepp (alltså samma grepp som vid t.ex. bicepscurl) för att det skulle ta mer på insida bröst.
Jag antar att det inte riktigt stämmer och jag har aldrig hört talas om någon som gör detta, men blev ändå intresserad. Finns det någon poäng med att göra denna övningen? :confused:

Avesta
2010-03-22, 17:32
Min gymnastiklärare pratade för några dagar sedan om att man kunde göra bröstpress med supinerat grepp (alltså samma grepp som vid t.ex. bicepscurl) för att det skulle ta mer på insida bröst.
Jag antar att det inte riktigt stämmer och jag har aldrig hört talas om någon som gör detta, men blev ändå intresserad. Finns det någon poäng med att göra denna övningen? :confused:

Nej. Ska du köra bröst så kör övningen som man ska göra.

Sjoba
2010-03-22, 17:34
Jupp, gör övningen som man ska. Det enda som jag skulle tro ökar är skaderisken.

Smml
2010-03-22, 17:39
Har för mig att triceps aktiveras mer vid supinerat grepp.

Martin Löwgren
2010-03-22, 17:45
Min gymnastiklärare pratade för några dagar sedan om att man kunde göra bröstpress med supinerat grepp (alltså samma grepp som vid t.ex. bicepscurl) för att det skulle ta mer på insida bröst.
Jag antar att det inte riktigt stämmer och jag har aldrig hört talas om någon som gör detta, men blev ändå intresserad. Finns det någon poäng med att göra denna övningen? :confused:

Nej det stämmer inte.

Stora bröstmuskeln fäster dessutom på överarmsbenet (humerus) och supination/pronationsrörelserna sker i underarmen.

Alla dessa gympalärare alltså. Vad får de allt ifrån och varför hittar de på saker till sina elever. :Virro

DraIne
2010-03-22, 17:50
Tack för alla snabba svar!

Alla dessa gympalärare alltså. Vad får de allt ifrån och varför hittar de på saker till sina elever.

Hahah, ja och hon är dessutom personlig tränare på deltid!

Danieel
2010-03-22, 17:52
Nej det stämmer inte.

Stora bröstmuskeln fäster dessutom på överarmsbenet (humerus) och supination/pronationsrörelserna sker i underarmen.

Alla dessa gympalärare alltså. Vad får de allt ifrån och varför hittar de på saker till sina elever. :Virro
Ibland känner man att man skulle vilja byta ut dig mot våran lärare.*cupid*

Matsa
2010-03-22, 19:24
Har för mig att triceps aktiveras mer vid supinerat grepp.

Korrekt, bänk med omvänt grepp är en rätt trevlig tricepsövning. Jag har svårt att gå tungt i smalbänk pga en bröstskada men supinerad bänk känner jag så gott som enbart i armarna. Jag kör den i smithmaskin och trycker både mot fötterna och uppåt samtidigt för att maximalt koppla ur bröstet.

Jag har inte brytt mig om att analysera eventuella fördelar/nackdelar/risker, jag är bara överlycklig över att äntligen hitta en övning där jag kan träna triceps riktigt tungt utan smärta.
;)

izIYW_ferlg

LoTiX
2010-03-22, 19:28
Även om man kunnat få någon vidare extra-aktivering av inre bröst så hade det ju knappast varit supinerad bänkpress som gjorde det. Dubbelfel med andra ord, inte dåligt i en enda mening. Be dem alltid förklara på plats hur de resonerar när de gör ett sådant uttalande.

Det ser faktiskt skönt ut för triceps på videon ovan trots att greppet väl inte ska ändra aktiveringen av triceps? Är det något annat som gör det? Armarnas position ändras väl rätt rejält så det kanske påverkar?

Matsa
2010-03-22, 20:16
Det ser faktiskt skönt ut för triceps på videon ovan trots att greppet väl inte ska ändra aktiveringen av triceps? Är det något annat som gör det? Armarnas position ändras väl rätt rejält så det kanske påverkar?

Dels så tvingas man att hålla armbågarna invid kroppen (blir nästan omöjligt att spreta ut med dem) och dels blir det lättare att träffa långt ned med stången. Det är väl de två saker jag kommer på direkt.

Arne Persson
2010-03-22, 20:22
Tack för alla snabba svar!



Hahah, ja och hon är dessutom personlig tränare på deltid!

"Saliga äro dom enfaldiga"... Varför är man inte förvånad......?*gah!*

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:00
Hahah, ja och hon är dessutom personlig tränare på deltid!Jamen dåså :thumbup:

Damien Thorne
2010-03-22, 22:28
Korrekt, bänk med omvänt grepp är en rätt trevlig tricepsövning. Jag har svårt att gå tungt i smalbänk pga en bröstskada men supinerad bänk känner jag så gott som enbart i armarna. Jag kör den i smithmaskin och trycker både mot fötterna och uppåt samtidigt för att maximalt koppla ur bröstet.

Jag har inte brytt mig om att analysera eventuella fördelar/nackdelar/risker, jag är bara överlycklig över att äntligen hitta en övning där jag kan träna triceps riktigt tungt utan smärta.
;)

izIYW_ferlg

Den övningen körde jag mycket förut, fast incline (lutande) och att man försöker träffa på samma ställe som vid vanlig bänkpress (dvs vid brösten, ej vid magen). Blev längre rörelse då.

Mycket bra övning för triceps.

way
2010-03-22, 22:30
Jamen dåså :thumbup:

Haha man måste bara älska detta hat mot personliga tränare. :D

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:30
Även om man kunnat få någon vidare extra-aktivering av inre bröst så hade det ju knappast varit supinerad bänkpress som gjorde det. Dubbelfel med andra ord, inte dåligt i en enda mening. Be dem alltid förklara på plats hur de resonerar när de gör ett sådant uttalande.

Det ser faktiskt skönt ut för triceps på videon ovan trots att greppet väl inte ska ändra aktiveringen av triceps? Är det något annat som gör det? Armarnas position ändras väl rätt rejält så det kanske påverkar?

Exakt.

Triceps fäster på ulnae och påverkas därmed inte av supination/pronation.

way
2010-03-22, 22:33
Exakt.

Triceps fäster på ulnae och påverkas därmed inte av supination/pronation.

Hur är det med positionen på armarna vid supination respektive pronation? Något som kan förändra aktiveringen av triceps?

Sjoba
2010-03-22, 22:42
Ibland känner man att man skulle vilja byta ut dig mot våran lärare.*cupid*

+1 Kunde inte hålla med mer! :D

Matsa
2010-03-22, 23:16
Den övningen körde jag mycket förut, fast incline (lutande) och att man försöker träffa på samma ställe som vid vanlig bänkpress (dvs vid brösten, ej vid magen). Blev längre rörelse då.

Mycket bra övning för triceps.

Tack för tipset.

Matsa
2010-03-22, 23:43
Har sökt runt lite och försökt hitta någon mer ingående förklaring om den här övningen. Inte mycket att hänga i granen ännu men så här svarade Ano Turtiainen på frågan varför han kör den:

"I use reverse grip for bench, because my chest is little bit hurtet.."

Det verkar ju i alla fall stämma överens med mina egna erfarenheter, omvänt grepp är snällt mot tuttarna och styggt mot gäddhänget.