handdator

Visa fullständig version : Gamla äpplen --> dålig i magen?


Frumpish
2010-03-22, 09:06
Trodde det var laktosintoleransen som gjorde magen lite halvkass men efter att ha bytt äpplesort och slutat snåla (köpte alltid äpplen hos min local fruktaffär för 5kr/kg förut) insåg jag att det verkar snarare vara så att gamla äpplen fuckade upp magen.

Hur fungerar detta egentligen? Äpplena smakade utsökt men kunde trots det vara för gamla?

GI-Joe
2010-03-22, 09:11
Trodde det var laktosintoleransen som gjorde magen lite halvkass men efter att ha bytt äpplesort och slutat snåla (köpte alltid äpplen hos min local fruktaffär för 5kr/kg förut) insåg jag att det verkar snarare vara så att gamla äpplen fuckade upp magen.

Hur fungerar detta egentligen? Äpplena smakade utsökt men kunde trots det vara för gamla?

Gamla äpplen borde vara mjöliga och lite bruna om dom är gamla. Annars är det nog ingen fara. Äpplen ska väl ha en liten laxerande effekt så kan vara därför du blir så taskig i magen.

kjell33
2010-03-22, 09:11
Vad jag vet finns det inget bäst-före-datum för äpplen utan du får helt enkelt titta och känna på äpplet om du tycker det är ätbart.

Frumpish
2010-03-22, 09:21
de var heltfräscha och smakade najs? Möjligen att några smakade lite extra syrligt.. hmm

WHITEFOLKS
2010-03-22, 09:34
Varför köpte du gamla äpplen?`

Det är nog större chans att det är någon annan faktor än just att de skulle vara "gamla". Annat besprutningsmedel, högre fiberinnehåll eller liknande...

Frumpish
2010-03-22, 09:40
Varför köpte du gamla äpplen?`

Det är nog större chans att det är någon annan faktor än just att de skulle vara "gamla". Annat besprutningsmedel, högre fiberinnehåll eller liknande...

se 5kr/kg i mitt första inlägg :D

WHITEFOLKS
2010-03-22, 10:10
Såg de "gamla" ut?

Ofta är de billigare äpplena lite "fulare" och gärna från Polen eller liknande. Jag vet inte om de är billigare för att de är sämre eller billigare för att de måste vara det för att kunna sälja (fulare, från "polen").

Trashcan
2010-03-22, 13:02
Vad jag vet finns det inget bäst-före-datum för äpplen utan du får helt enkelt titta och känna på äpplet om du tycker det är ätbart.

Fail på att läsa vad trådskaparen frågade.

TS: Hur mycket äpplen äter du då? Kan ju vara relevant om du trycker i dig 10 om dagen, det kan nog vara lite jobbigt för magen.

Frumpish
2010-03-22, 17:24
2 om dagen oftast! Ska utvärdera en period där jag kör andra äpplen alt. kör inga äpplen alls :)

BlackMagic
2010-03-22, 22:46
Man kan reagera olika på olika äppelsorter...

Tolkia
2010-03-22, 23:00
Man kan reagera olika på olika äppelsorter...
Vettigaste inlägget i tråden.