handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver bara bluff ?


capron
2010-03-22, 01:27
Läste lite vad brad pilon hade att säga om detta med protein.
( http://www.truthaboutprotein.com/ ) Vilket var mycket intressant.
Han menade att många studier var gjord genom att mäta proteinsyntes eller kvävebalans viket inte är ett bra mått.

I boken gick han igenom ett antal vetensakpliga studier där de kollade muskelökningen genom att mäta BF och vikt efter en längre tids träning.
Från dessa drog han slutsatsen att mellan 70-120g protein per dag räckte för de som inte pysslade med doping. Sa även att det inte fanns någon bra studie som visar på att tidpunkten för proteinpulvret skulle spela någon roll. Grymt sjukt samhälle vi lever i om allt han säger är rätt och detta med extra vassle efter träningen är meningslöst.

Eriic
2010-03-22, 07:47
Han vill sälja sin bok "How much protein?" för $39.95. hela sidan ser ganska oseriös ut också
Find Out if You Are Getting RIPPED OFF On A Monthly Basis On The Hopes And Dreams That Protein Will Make You Bigger And Stronger
Men det kanske stämmer? Jag tycker iaf inte jag blir ripped off med att köpa mitt dagliga vassle.

Eddie Vedder
2010-03-22, 08:23
Om jag någon gång skulle vara tveksam är det skönt med såna där sidor som får mig att bli mer säker på min sak. Det var det sämsta jag läst.



.....dvs det jag orkade läsa, sidan var ju en katastrof.

Morty
2010-03-22, 08:29
Men fan, bara grub säger det så är det lugnt för mig. Grub har sagt mer protein > mer muskler. I trust him.

tsp
2010-03-22, 08:31
Först när jag såg den här tråden tänkte jag att "detta kan ju bli intressant läsning". När jag sedan klickade mig in på din länk och såg upplägget, snacket osv så tänkte jag "jahapp, ännu någon som vill sälja något som är 10 gånger bättre eller nåt liknande. jag bläddrar ner till botten av sidan och ser vad den här skojaren vill kränga". Och mycket riktigt, en bok för 40 dollar.. *popcorn*

Apjavel
2010-03-22, 08:53
Bra sida. HAHA

Gorilla
2010-03-22, 08:58
Den här sidan påminner mycket om vaccindebatten i höstas då flera bekanta var negativa och skulle försöka bevisa sin sak genom att länka till en massa totalt värdelösa källor där någon halvanalfabet och oinsatt försökte förklara "sanningen" och vilket kaos som skulle uppstå om folk vaccinerade sig.

Vad är det som är så förbannat svårt med källkritik?

capron
2010-03-22, 13:15
Håller med om att han vill tjäna pengar på sina böcker och att sidan inte ger ett bra intryck. Hur som helst så tro jag ändå att han mycket väl kan ha rätt han pekar på intressanta studier.

Vegetarianer vs köttätare ( Medicine Science, Sports and Exercise [Burke DG, 2003] )
Visar ingen större skillnad i muskelökning under 8 veckor träning vegetarianer äter runt 80 g protein vs 143g

Anabolic steroids (testosterone enanthate) for 10 weeks [Bhasin S, 1996]
120g protein räcker till för att göra en grym ökning med testo i kroppen.

Morty jag litar också på Grub :-) Men säger inte Grub att vassle och EAA ger en bättre proteinsyntes vilket ju är sant.

Gorilla: Han är insatt, Han har i alla fall jobbar 15 år med att sälja preparat och protein.

Eddi: Vadå säker på din sak, 1.5-3.0 g protein per kg kroppvikt ?

Viktor_Balck
2010-03-22, 13:53
http://www.controlbeatingcopy.com/images/Picture-of-me.jpg

"Dude, this is AWESOME. Protein guilt sucks. Thank God I don't have to deal with that anymore after reading your book.

I'm saving an EASY $75/month and eating more of the foods I want because I don't "need" to eat protein all day anymore.

Plus I don't get worried anymore when I'm out for the day with my fiancee...no more melted protein bars in my pockets!"

Rimmon
2010-03-22, 14:13
"How you can eat 50 grams of protein and DIGEST 150 grams of protein..in the same day!"

Wait... what?

"How to gain 4.5 pounds of PURE muscle in just 10 weeks...eating only 120 grams of protein per day"

120g landar ju på väl över 1g/kg kv för dom flesta, och då är vi ju på helt normalt eller över normalt intag även fast protein är helt värdelöst enligt honom.

"Discover the 1 supplement I actually DO recommend that can increase your muscle gains by as much as 57% in just 6 weeks!"
"What's the most important thing your body needs after your workout? Not protein! Pages 65 & 70 reveal a supplement which showed a 250% increase in muscle mass over just protein alone."

:DDDDDDDDDDDddddddddddddddddddddddddd That is all.

Eriic
2010-03-22, 14:37
" Not protein! Pages 65 & 70 reveal a supplement which showed a 250% increase in muscle mass over just protein alone."


Fan asså, känner nästan för att köpa boken för att se vilket kosttillskott det kan vara *gah!*

King Grub
2010-03-22, 14:43
Vegetarianer vs köttätare ( Medicine Science, Sports and Exercise [Burke DG, 2003] )

Visar ingen större skillnad i muskelökning under 8 veckor träning vegetarianer äter runt 80 g protein vs 143g



Det är en kreatinstudie, inte en proteinstudie.

Anabolic steroids (testosterone enanthate) for 10 weeks [Bhasin S, 1996]
120g protein räcker till för att göra en grym ökning med testo i kroppen.

Överraskande?

The men received injections of 600 mg of testosterone enanthate or placebo weekly for 10 weeks.

Supraphysiologic doses of testosterone, especially when combined with strength training, increase fat-free mass and muscle size and strength in normal men.

Det är en steroidstudie, inte en proteinstudie.

WHITEFOLKS
2010-03-22, 14:44
Eaa! ;)

Kischen
2010-03-22, 14:46
fan asså, känner nästan för att köpa boken för att se vilket kosttillskott det kan vara *gah!*

eaa :d

Bah! Sega explorer jag ville ju vara snaaaaabb :(

GI-Joe
2010-03-22, 14:48
Fan asså, känner nästan för att köpa boken för att se vilket kosttillskott det kan vara *gah!*

Köper man det där kosttillskottet så lär man få en hundbajspåse med trenabol ampuller.

capron
2010-03-22, 15:11
Haha ni verkar alla haka upp er på reklamen. :-)

Kan inte någon peka på en studie som visar att om man äter mer än 120 g protein så växer musklerna mycket bättre när man tränar ?

Likaså visa källan till det där med att man skall ta protein före och efter träningen. Bevisat med ett mer långsiktigt perspektiv än kvävebalans och proteinsyntes ? Esmarck B, 2001 nutrient timing var gjord på äldre men runt 70. Den håller inte måttet eftersom träningsguppen som inte fick protein efter träningen till och med gick ner med sina muskler vilket ju tyder på att något var fel.

Gorilla
2010-03-22, 15:40
Gorilla: Han är insatt, Han har i alla fall jobbar 15 år med att sälja preparat och protein.

Jepp, han är insatt, men det innebär inte att dårarna jag skrev om är det i alla fall. Sen kan man ju diskutera sanningshalten i även det påståendet från honom, men det känns inte intressant.

Eddie Vedder
2010-03-22, 17:40
Kan inte någon peka på en studie som visar att om man äter mer än 120 g protein så växer musklerna mycket bättre när man tränar ?

Nu resonerar du på det där konstiga sättet som t.ex. religiösa gör gentemot icke-religiösa (ingen övrig jämförelse dock), dvs att grundlösa och befängda påståenden måste motbevisas. Tycker du inte bevisbärdan ligger hos författaren och tycker du inte att dennes försök till källor känns minst sagt bristfälliga?

Om någon skriver på en sida att månen är gjort av ost så kan man inte kräva att en studie ska säga emot det. Däremot kan kritiker kräva bevis. Och då helst inte i form av filmen med Wallace & Gromit där de äter kex med ost som växer på månen.:D

capron
2010-03-22, 19:56
Tycker du inte bevisbärdan ligger hos författaren och tycker du inte att dennes försök till källor känns minst sagt bristfälliga?


Brad pilon går inte igenom några solklara bevis men det verkar inte riktigt finnas några sådana. Men de studier han visar på ser man att kreatin gör mätbara ökningar i muskelmassan medans extra protein varken gör till eller från.

Annars så gillar jag din och jacobs blogg http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/ Men ser inte heller där något solkart bevis.
Det stödde sig ju på Lemon, P W 1995
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=100111 Läste bara abstract verkar som de utgick från RDI och att idrottare behövde mer genom att mäta kvävebalans och proteinsyntes vilket jag inte tror är bra mätmetoder.

chrilledude
2010-03-22, 20:06
Läste "Find Out if You Are Getting RIPPED"

Sen stängde jag ner.

kalle_banan
2010-03-22, 20:07
Brad pilon går inte igenom några solklara bevis men det verkar inte riktigt finnas några sådana. Men de studier han visar på ser man att kreatin gör mätbara ökningar i muskelmassan medans extra protein varken gör till eller från.

Annars så gillar jag din och jacobs blogg http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/ Men ser inte heller där något solkart bevis.
Det stödde sig ju på Lemon, P W 1995
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=100111 Läste bara abstract verkar som de utgick från RDI och att idrottare behövde mer genom att mäta kvävebalans och proteinsyntes vilket jag inte tror är bra mätmetoder.

Varför är det dåliga mätmetoder?

Torsk_ole
2010-03-22, 20:17
Skön snubbe.

P.S. I know you're skeptical. That's why this book comes with a 100% money-back guarantee for 56 days. Within that time if you don't think it's worth every single penny, simply send me an email and you'll be refunded immediately. No hoops to jump through, no hassles. Plus you get to keep the book just for trying it out!

capron
2010-03-22, 20:51
Skön snubbe.

Jo snubben är skön på något sätt, Först jobbar med att sälja massa preparat i 15 år sedan hoppar han av och skriver två böcker som han nu blir rik på.
Med de ganska enkla budskapen. Vill bli smal och fin så tar man paus i att äta, Bygger man muskler utan att gå på anabola funkar det fint med mat.

capron
2010-03-22, 21:17
Varför är det dåliga mätmetoder?

Mätningen ger ett ögonblicks det som är mer intressant är resutlatet efter en viss tid. Egentligen kan man inte vara så säker på om muskeln byggde på sig massa eller om det mer är ett tecken på att amino syror åkte in och ut ur muskeln.

AdamK
2010-03-22, 22:19
Bra läsning, not

mikaelj
2010-03-22, 22:36
Jag gissar på att han försöker argumentera för att man behöver mindre protein för att uppnå samma effekt, om man tillämpar periodisk fasta?

Rickard
2010-03-22, 23:29
Jag gissar på att han försöker argumentera för att man behöver mindre protein för att uppnå samma effekt, om man tillämpar periodisk fasta?

Nix. Nämner inget om IF.
Utan det är mer en samling sammanfattningar utav studier som inte tyder på att protein ensamt inte har några jätte anabola effekter.

Är väl lite i linje med ESE att få målgruppen att sluta vara helt besatta utav enskilda makronutrienter och mer se på det hela i ett större perspektiv när det gäller viktnedgång.

Och även om ESE helt klart är läsvärd så kan man med gottsamvete skippa Truth about protein.

capron
2010-03-22, 23:30
Jag gissar på att han försöker argumentera för att man behöver mindre protein för att uppnå samma effekt, om man tillämpar periodisk fasta?

Nej han skriver inget om detta. Han menar mer att alla blivit hjärntvättade med det här att ta proteindrinkar. Han gjorde ett mindre test på sig själv genom att dricka en proteindrink var tredje timme även under natten och tränade regelbundet i en månad. När han sedan mätte sig i en bodpod så var hans muskelökning inte större än normalt.

Mr.Sarkastisk
2010-03-22, 23:47
Haha stackars dem som går på dessa saker.

Dreas
2010-03-23, 00:05
Nej han skriver inget om detta. Han menar mer att alla blivit hjärntvättade med det här att ta proteindrinkar. Han gjorde ett mindre test på sig själv genom att dricka en proteindrink var tredje timme även under natten och tränade regelbundet i en månad. När han sedan mätte sig i en bodpod så var hans muskelökning inte större än normalt.Fast det är så många variabler som spelar in. Och med tiden så minskar ju muskeltillväxten procentuellt sett. Så "normalt" efter en tid kanske är bra? Sure, det är överdrivet med proteinpulver, men det är ganska smidigt att inta vid olika tällfällen.

Rahf
2010-03-23, 00:34
Nej han skriver inget om detta. Han menar mer att alla blivit hjärntvättade med det här att ta proteindrinkar. Han gjorde ett mindre test på sig själv genom att dricka en proteindrink var tredje timme även under natten och tränade regelbundet i en månad. När han sedan mätte sig i en bodpod så var hans muskelökning inte större än normalt.

Frågan man ställer sig då är om han låg på ett energiöverskott, eller om han kanske rent av missat den 'detaljen' när det gäller ökningar i kroppsmassa.

Tanner
2010-03-23, 04:20
Well.... jag skulle nog säga att bodpoden är alldeles för grov för att kunna upptäcka skillnader i muskelökning på en tränande individ på 1 månad.


Sen är det väl inget som säger att protein var 3:e timma är optimalt direkt, snarare tvärt om. Tex har Biolo gjort en studie där de infuserade aminosyror rakt ut i blodet. Det stimulerade proteinsyntesen i knappt 3 timmar då den tvärdog, trots att det pumpades ut aminosyror hela tiden.

Vidare har vi Raastad i Norge och deras studie som presenterades på ECSS härom året, där 3 måltider per dag gav mer muskelmassa än 6 måltider.

Enda gången jag känner till att extra protein/aminosyror inte har stört proteinsyntesen/uppbyggnaden, är när EAA tagits mellan måltider. Men antagligen fungerar EAA med sitt snabba upptag på ett helt annat sätt än än ett protein.

Der Kaiser
2010-03-23, 04:58
Hur kan man välja denna tvshop-design på sin sida? Om Darwin hade haft en webbsida för att kränga On the origin of species och valt den här designen hade den godtrogna delen av populationen varit evolutionsanhängare och resten kreationister.

mikaelj
2010-03-23, 09:48
Nix. Nämner inget om IF.
Utan det är mer en samling sammanfattningar utav studier som inte tyder på att protein ensamt inte har några jätte anabola effekter.

Intressant att +2010 kcal varav ~25g protein gav högre muskelökningar än +2010 kcal varav ~100g protein.

capron
2010-03-23, 18:47
Intressant att +2010 kcal varav ~25g protein gav högre muskelökningar än +2010 kcal varav ~100g protein.

Kul med en som läst boken. Tycker också den undersökningen är intressant. Att gruppen med mindre protein gjorde större ökning borde ju inte hända. Men sedan vet man ju inte riktigt häller vad grupperna åt normalt. Protein skapar ju en mättnadskänsla man kanske kan förklara detta med att gruppen som åt mindre protein var mer duktiga med att äta sin normala mat och därmed hade ett högre kaloriintag vilket gav mer resultat. Här finns ett abstract av rapporten http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12094125

Hittade en annan rapport av rozenek 2007 som också var intressant.
http://www.jssm.org/vol6/n1/11/v6n1-11pdf.pdf
Här gör proteingruppen lite bättre men det är ingen signifikant skillnad.

WHITEFOLKS
2010-03-23, 19:01
Räknas inte muskelglykogenet också som FFM?

Kan ju hända att cho-gruppen fick bättre fyllnad där. Visserligen var det ju gott om kcal och kolhydrater för båda grupperna så borde väl ha blivit rätt bra fyllt oavsett.