handdator

Visa fullständig version : Sökfunktionen


cjs
2003-09-30, 02:40
Från sökfunktionen:


"The search term you specified (mage) is under the minimum word length (5) and therefore will not be found. Please make this term longer. "



Jag kör ofta fast pga detta när jag ska söka, och tycker att en sänkning av minimiantalet bokstäver i sökord är motiverat. Jag föreslår 3 istället för 5.

Nu är det väldigt jobbigt att hitta trådar om t.ex.:

CLA, HMB, ALC, ALA etc etc.. Även icke-förkortningar som "inre bröst", "pump", "bars", "mage" mfl misslyckas. Inte konstigt att nybörjare ofta säger "jag hittade inget då jag sökte", trots att det finns att hitta, egentligen.

Bara jag som tycker denna gräns borde sänkas?

Pez
2003-09-30, 03:25
Anledningen till det är att Ádministratorn ändrat i searchfunktionens indexering osv.. för att se om det slimmar upp forumet lite. Detta skedde för en vecka sedan (tidigare minimum var 3 bokstäver) så att det är därför som nya medlemmar ställer samma frågor som redan diskuterats till leda är inte korrekt. :D
Att du är den första som reagerar visar nog på hur sällan folk faktiskt testar att söka på svaret innan dom ställer frågan igen.

Vi håller på att utvärdera dessa förändringar i dagsläget och som det ser ut nu så kommer iallafall jag att rekommendera admin att ändra tillbaka till 3 bokstävers minimum för sökfunktionen.
Vi får se hur det blir.

/pez

Patte
2003-09-30, 07:12
Det är ju bara att lägga till en * på varje sida så man söker på typ *ALA*, *HMB*, *ALC* o s v. Då funkar det fortfarande att söka på det :D

shirunai
2003-09-30, 07:28
bra för den regeln gör mig irriterad, jag söker ofta

a_p
2003-10-10, 23:10
Kan bara instämma, regeln är störande.

Jax
2007-12-25, 18:55
Hur går det med den här reglen? Jag stör mig ganska ofta på det. Precis nyss t.ex. när jag ville söka på LCD i min jakt på forumanvändares tips på bra TV.

Tricce
2007-12-25, 19:17
Funkar AND och OR som sök hjälp har jag undrat över?

tossefar
2007-12-25, 22:29
Jag tycker att sökfunktionen fungerar utmärkt när man lärt sig använda den. Att söka på t.ex. "mage" är inte särskilt smart från början, de blir rätt många svar då...

Tricket är att hitta ett ord i sammanhanget som kan begränsa sökresultaten liksom. I stället för att söka efter "mage" så kan du testa "magträning", "magmuskel", "magsjuka" osv.

Hur smart är det t.ex. att söka efter "pump" och "bars"? Ska du sitta och gå igenom alla tusentals sidor du får som svar? En enda träningsjournal kan ju innehålla ordet pump hundratals gånger.

tossefar
2007-12-25, 22:31
Funkar AND och OR som sök hjälp har jag undrat över?

AND är det med automagik. Separera sökorden med mellanslag.

Simon.
2007-12-25, 23:23
4 bokstäver är minsta sökordet, men söker man på LCD* så funkar även det.