handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att köpa ny dator!


Zatra
2010-03-21, 23:06
Jag har tänkt köpa mig en ny dator!

Kan dock väldigt lite om datorer och vet inte riktigt vad jag skall välja.
Jag använder datorn till bilder, filmer och internet mestadels. De spel jag spelar är inte särskilt krävande. Lirar i stort sett bara Dota och HoN.

Vill ha en så snabb och hållbar dator som möjligt för runt 5000 kr. Behöver ingen skärm, då jag alltid kommer ha datorn kopplad till tvn.

Vad tror ni om de två som jag länkat till. Vilken är bäst? För och nackdelar?


http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/packardbell-imediaa4210nc(127003,3012)


http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10394

tsp
2010-03-21, 23:57
Första länken funkar inte. Datorn från komplett är ingen speldator (även om dem påstår det). Finns mycket bättre grafikkort för det priset.

PiNG.
2010-03-21, 23:59
Första länken funkar inte, men vad jag kan se på den andra och det du beskriver att du behöver den till så duger den förmodligen alldeles förträffligt :)

Vilket avslut på en mening. :D

Pudzianovski
2010-03-22, 00:09
Första länken: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/packardbell-imediaa4210nc(127003,3012)

tsp
2010-03-22, 00:57
Om du kan tänka dig att lägga till 600kr så får du en bättre dator.

http://img260.imageshack.us/img260/207/datorrrr.jpg

Zatra
2010-03-22, 08:59
Om du kan tänka dig att lägga till 600kr så får du en bättre dator.

http://img260.imageshack.us/img260/207/datorrrr.jpg

Måste man inte bygga ihop den själv då? lr är jag kankse ute och cyklar nu?:P

Zatra
2010-03-22, 09:01
Första länken funkar inte. Datorn från komplett är ingen speldator (även om dem påstår det). Finns mycket bättre grafikkort för det priset.

Fast jag har iofs inte tänkt spela några avancerade spel på den, kommer ju mest ha den till film och internet :)

King Grub
2010-03-22, 10:19
Måste man inte bygga ihop den själv då? lr är jag kankse ute och cyklar nu?:P

Inet bygger den åt dig, men det kostar... vad var det? 750 kronor, tror jag.

Den kostnaden har Komplett också, men där är den inbyggd i priset, och slutpriset hos Inet brukar sluta på en mindre summa i slutändan i alla fall.

Numse
2010-03-22, 10:22
Kör aldrig ett färdigt datorpaket. Bygg själv och köp delar från exempelvis dustin eller komplett. Om du inte klarar det själv så be någon kunnig hjälpa dig.

tsp
2010-03-22, 10:48
Måste man inte bygga ihop den själv då? lr är jag kankse ute och cyklar nu?:P

Japp, det måste du. Eller så kan inet bygga ihop den åt dig som sagt. Men det är _inte_ krånligt att sätta ihop en dator. Är ungefär som ett enklare pussel, 7-8 bitar som ska tryckas fast i varandra kan man säga. Du har garanterat en polare som kan hjälpa dig med detta, annars finns det väldigt bra guider www.datorbyggarskolan.se

Fast jag har iofs inte tänkt spela några avancerade spel på den, kommer ju mest ha den till film och internet :)

Nej det förstod jag, men du vill väl ändå ha det bästa för pengarna? :)

r3mpuh
2010-03-22, 10:55
Han kan ju även villa ha en tyst eller strömsnål dator?
Finns flera aspekter.

Zatra
2010-03-22, 11:02
Japp, det måste du. Eller så kan inet bygga ihop den åt dig som sagt. Men det är _inte_ krånligt att sätta ihop en dator. Är ungefär som ett enklare pussel, 7-8 bitar som ska tryckas fast i varandra kan man säga. Du har garanterat en polare som kan hjälpa dig med detta, annars finns det väldigt bra guider www.datorbyggarskolan.se



Nej det förstod jag, men du vill väl ändå ha det bästa för pengarna? :)

Ja det är klart jag vill ha det bästa för pengarna:)
Och ditt förslag är bra då antar jag?
Känner väl mest att jag vill ha en bra och snabb dator som inte krånglar liksom, orkar inte med när datorer börjar jävlas.

Zatra
2010-03-22, 11:04
Han kan ju även villa ha en tyst eller strömsnål dator?
Finns flera aspekter.


Strömsnål spelar ingen roll och bryr mig väl inte så jättemycket om den låter mycket. Är som sagt mest ute efter en dator som klarar av allt jag skall ha den till och som håller bra och inte krånglar :)

tsp
2010-03-22, 11:06
Han kan ju även villa ha en tyst eller strömsnål dator?
Finns flera aspekter.

Datorn jag föreslagit är tyst.

Ja det är klart jag vill ha det bästa för pengarna:)
Och ditt förslag är bra då antar jag?
Känner väl mest att jag vill ha en bra och snabb dator som inte krånglar liksom, orkar inte med när datorer börjar jävlas.

Ja, mitt förslag är bra - annars hade jag inte föreslagit det. :D Dock kan man ju finputsa lite beroende på vad man har för krav. Går till exempel utmärkt att välja ett billigare moderkort, jag tog ett som har bra kvalitet och som går att använda till överklockning, men om du inte har behov av det så kan jag plocka fram ett för typ halva priset.

Sedan kan du själv välja hårddisk utifrån den storlek du behöver, jag tyckte 750gb till det priset var lämpligast.

Zatra
2010-03-22, 11:13
Datorn jag föreslagit är tyst.



Ja, mitt förslag är bra - annars hade jag inte föreslagit det. :D Dock kan man ju finputsa lite beroende på vad man har för krav. Går till exempel utmärkt att välja ett billigare moderkort, jag tog ett som har bra kvalitet och som går att använda till överklockning, men om du inte har behov av det så kan jag plocka fram ett för typ halva priset.

Sedan kan du själv välja hårddisk utifrån den storlek du behöver, jag tyckte 750gb till det priset var lämpligast.

Vet inte ens vad överklockning är :P

Kommer alltid ha datorn kopplad till min tv, via hdmi, vet inte om det ställer något speciellt krav. Sedan använder jag datorn till musik, och film till 90%. och de spel jag spelar är som sagt inte så krävande. Dota och HoN.

Vet inte om det är någon stor skillnad på kvalite beroende på vilken dator man väljer? Jag vill ha en dator som jag kan ha några år utan att den börjar krångla, men sådant är kankse svårt att förutse.

Räcker det med 2 gig minne? är det stor skillnad på det och 4gig? vet att min laptop har 4gig minne, men det kankse är totalt onödigt?

tsp
2010-03-22, 11:21
Vet inte ens vad överklockning är :P

Kommer alltid ha datorn kopplad till min tv, via hdmi, vet inte om det ställer något speciellt krav. Sedan använder jag datorn till musik, och film till 90%. och de spel jag spelar är som sagt inte så krävande. Dota och HoN.

Vet inte om det är någon stor skillnad på kvalite beroende på vilken dator man väljer? Jag vill ha en dator som jag kan ha några år utan att den börjar krångla, men sådant är kankse svårt att förutse.

Räcker det med 2 gig minne? är det stor skillnad på det och 4gig? vet att min laptop har 4gig minne, men det kankse är totalt onödigt?

Grafikkortet jag lagt till paketet har HDMI utgång så det är inga problem. :)

Om en dator kommer börja "krångla" går inte att förutse. Men de delar jag la till i paketet kommer från väl respekterade tillverkare och håller hög kvalitet, så oroa dig inte för det.

2gb minne kommer antagligen räcka till det du säger att du ska använda datorn till. Om du kör Vista kan det dock hända att minnsmängden är på gränsen. Men då minnespriserna stigit rätt mycket det senaste är mitt råd att börja med 2gb och vid behov lägga till 2gb extra. Internminne är den absolut enklaste komponenten att montera, så det är inga problem.

r3mpuh
2010-03-22, 11:39
SSD skulle jag vilja haft om jag var du. :)

King Grub
2010-03-22, 12:00
Är prestandaskillnaden verkligen så stor att det motiverar den väldiga prisskillnaden i dag? Jag har en känsla av att det är ett rätt dåligt tillfälle att köpa SSD, då det antagligen kommer en revolution inom antingen priserna (nedåt) eller lagringskapaciteten (uppåt) där snart.

r3mpuh
2010-03-22, 12:36
Är prestandaskillnaden verkligen så stor att det motiverar den väldiga prisskillnaden i dag?
Min åsikt är att den absolut är värd det. För den gemene användaren är uppgraderingar som Singel-Core till Quad-Core och 5400rpm/7200rpm till SSD dom mest märkbara. Det vill säga så länge man inte överstiger ram minnet kapacitet.

Jag har en känsla av att det är ett rätt dåligt tillfälle att köpa SSD, då det antagligen kommer en revolution inom antingen priserna (nedåt) eller lagringskapaciteten (uppåt) där snart. Intel är det "prisvärda" alternativet inom SSD:
Intel är inne på sin andra generation av sina SSD enheter där 40gb går på strax 1000kr och 80gb för lite mer än 2000kr.
Deras tredje generation lanseras nån gång under 2010 och priserna kommer ligga på 80gb ~1000kr, 160gb ~2000kr. Dom kommer tillverkas med mindre nm och därför finns det även en chans att det blir en "papperslansering" där endast ett fåtal enheter släpps.
Jag tror man kan räkna med att Intels SSD diskar generation 3 finns att köpa q4 2010/q1 2011.

Jag rekommenderar förövrigt endast komponenter som är i lager och jag anser prisvärda. Här kommer mitt förslag till TS dator:
http://img405.imageshack.us/img405/8586/dator5k.png

Mvh r3mpuh :)

tsp
2010-03-22, 12:47
Är prestandaskillnaden verkligen så stor att det motiverar den väldiga prisskillnaden i dag? Jag har en känsla av att det är ett rätt dåligt tillfälle att köpa SSD, då det antagligen kommer en revolution inom antingen priserna (nedåt) eller lagringskapaciteten (uppåt) där snart.

Håller med dig fullt ut,

Min åsikt är att den absolut är värd det. För den gemene användaren är uppgraderingar som Singel-Core till Quad-Core och 5400rpm/7200rpm till SSD dom mest märkbara. Det vill säga så länge man inte överstiger ram minnet kapacitet.

Intel är det "prisvärda" alternativet inom SSD:
Intel är inne på sin andra generation av sina SSD enheter där 40gb går på strax 1000kr och 80gb för lite mer än 2000kr.
Deras tredje generation lanseras nån gång under 2010 och priserna kommer ligga på 80gb ~1000kr, 160gb ~2000kr. Dom kommer tillverkas med mindre nm och därför finns det även en chans att det blir en "papperslansering" där endast ett fåtal enheter släpps.
Jag tror man kan räkna med att Intels SSD diskar generation 3 finns att köpa q4 2010/q1 2011.

Jag rekommenderar förövrigt endast komponenter som är i lager och jag anser prisvärda. Här kommer mitt förslag till TS dator:
http://img405.imageshack.us/img405/8586/dator5k.png

Mvh r3mpuh :)
Där tycker jag du har fel. 1000kr extra på en SSD-enhet känns jävligt ovärt när det TS eftersöker är en vanlig simpel bruksdator. Skillnaden är faktiskt inte så jäkla stor mellan ssd och vanlig mekanisk hårddisk. Har du ens använt SSD diskar själv, eller är du en sån där som bara läser och sedan vet allt?

Om ts hade vart ute efter en rejält fläskig dator för 10k+ hade jag också rekommenderat SSD, men inte i det här fallet.

Sedan är det lågkvalitativa minnen. Samma sak med moderkortet. Chassit är skramligt. Nätaggregatet håller mycket låg kvalitet. Dessutom har du valt ett mycket sämre grafikkort än det i paketet jag föreslog, samt att du lagt till en totalt onödig processorkylare. Allt detta endast till förmån för en SSD enhet, nä du. Inte riktigt värt är min mycket bestämda åsikt.

r3mpuh
2010-03-22, 13:07
Där tycker jag du har fel. 1000kr extra på en SSD-enhet känns jävligt ovärt när det TS eftersöker är en vanlig simpel bruksdator. Skillnaden är faktiskt inte så jäkla stor mellan ssd och vanlig mekanisk hårddisk. Har du ens använt SSD diskar själv, eller är du en sån där som bara läser och sedan vet allt?
MCEkBxgomxA


Sedan är det lågkvalitativa minnen. Samma sak med moderkortet. Chassit är skramligt. Nätaggregatet håller mycket låg kvalitet. Dessutom har du valt ett mycket sämre grafikkort än det i paketet jag föreslog, samt att du lagt till en totalt onödig processorkylare. Allt detta endast till förmån för en SSD enhet, nä du. Inte riktigt värt är min mycket bestämda åsikt.
Bullshit.
A-data ram minnen fungerar alldeles utmärkt.
Moderkortet är väldigt prisvärt, och har bra kundrecensioner.
Chassit, har du använt det chassit? Det har fin fina recensioner och är ett bra budget chassi.
Processorkylaren i paketet låter bra mycket mindre än originalkylaren när den varvar upp, till en låg kostnad.
Han har uppenbarligen inte behov utav Dx11 eller ett särskilt starkt grafikkort när han spelar främst HoN och Dota? Ett HD4670 1GB fungerar mer än väl till hans ändamål.
Hänvisar SSD tjablett till Sweclockers videon där dom jämför en Rator(Snabb hårddisk 10k rpm) mot Generation 1 utav Intel SSD diskar.
Du har nog rätt angående nätagget, har dock inte sätt någon recensionen om det. FSP har god kvalité och är något TS isånnafall kan ta en titt på.

TS=
Om du studerar(har ett CSN-kort) kan du få Windows 7 Pro för 100kr:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=878230&highlight=MSDNAA

Gratis frakt på Inet:
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr

Mvh r3mpuh

Sgart
2010-03-22, 14:09
Inet får min röst. Och köp datorn i delar och bygg den själv. Med guider på internet är det busenkelt. För övrigt kan jag rekommendera dig att ställa samma fråga på sweclockers.com.

Inte för att jag tvivlar på att det finns kunniga människor här inne på något sätt, men det finns många fler där ;)

Några tips från mig:
Ska du använda datorn till att spela upp mkt musik, kanske även genom stor ljudanläggning, lägg extra på ljudkort.

Välj win7 som operativsystem om du inte har något sen tidigare. Om du har vista, släng det i närmsta papperskorg.

Ta 4gb minne. Minne är inte särskillt dyrt.

Har du en budget på 5k hade jag väntat med SSD tills bang for the buck ökar. Mekaniska diskar kostar squat.

Ett ati kort från 4000 serien bör lösa ditt grafikkrav.

Antec 300 chassi rekommenderar mängder med folk och den är billig (och bra)


Men som sagt kolla klockers med.

MrMacke
2010-03-22, 15:06
Kollar man på vad han vill så verkar det ju vara en dator som klarar att kopplas till Tv'n, HoN och Dota, och det gör datorn från komplett som ts länkade till frånbörjan! Bygga ihop den verkar inte heller vara aktuelt så jag vet inte varför alla börjar tjabbla om att bygga eget och kirra ssd samt hela jävla baletten! Och ja, jag har SSD.. visst det är bra, men för gemene man så finns det ingen anledning i dagsläget? :smash:
Så till TS, om tråden har spårat ur för dig så funkar datorn från komplett till allt du vill göra! Grafikkortet har HDMI utgång och är inte så pissigt dåligt som många sagt. Datorn i sig klarar med alla säkerhet tex de 3 senaste spelen i COD serien :Virro

Och till er som säger att det värsta man kan göra är att köpa en färdigbyggd stationär kan ju gå å lägga er.(håller enbart med på det när det kommer till dell/hp osv) *screwy*

Mvh
MrMacke "Hardware guru" på ett av sveriges ledande gaming comunityn!

Granatgiraffen
2010-03-22, 15:34
Kollar man på vad han vill så verkar det ju vara en dator som klarar att kopplas till Tv'n, HoN och Dota, och det gör datorn från komplett som ts länkade till frånbörjan! Bygga ihop den verkar inte heller vara aktuelt så jag vet inte varför alla börjar tjabbla om att bygga eget och kirra ssd samt hela jävla baletten! Och ja, jag har SSD.. visst det är bra, men för gemene man så finns det ingen anledning i dagsläget? :smash:
Så till TS, om tråden har spårat ur för dig så funkar datorn från komplett till allt du vill göra! Grafikkortet har HDMI utgång och är inte så pissigt dåligt som många sagt. Datorn i sig klarar med alla säkerhet tex de 3 senaste spelen i COD serien :Virro

Och till er som säger att det värsta man kan göra är att köpa en färdigbyggd stationär kan ju gå å lägga er.(håller enbart med på det när det kommer till dell/hp osv) *screwy*

Mvh
MrMacke "Hardware guru" på ett av sveriges ledande gaming comunityn!

Hardware guru, varför ska man inte köpa en dator från Dell/HP då? Bara som privatperson eller gäller det företag också?

MrMacke
2010-03-22, 16:03
Hardware guru, varför ska man inte köpa en dator från Dell/HP då? Bara som privatperson eller gäller det företag också?
Personligen så tycker jag att man inte riktigt får en stationär dator för hemmabruk till ett konkurenskraftigt pris! Laptops är en helt annan historia :)
Företag yttrar jag mig inte om
Skriver bara vad jag själv tycker, det är ingen form av fakta ;)

tsp
2010-03-22, 16:20
MCEkBxgomxA


Bullshit.
A-data ram minnen fungerar alldeles utmärkt.
Moderkortet är väldigt prisvärt, och har bra kundrecensioner.
Chassit, har du använt det chassit? Det har fin fina recensioner och är ett bra budget chassi.
Processorkylaren i paketet låter bra mycket mindre än originalkylaren när den varvar upp, till en låg kostnad.
Han har uppenbarligen inte behov utav Dx11 eller ett särskilt starkt grafikkort när han spelar främst HoN och Dota? Ett HD4670 1GB fungerar mer än väl till hans ändamål.
Hänvisar SSD tjablett till Sweclockers videon där dom jämför en Rator(Snabb hårddisk 10k rpm) mot Generation 1 utav Intel SSD diskar.
Du har nog rätt angående nätagget, har dock inte sätt någon recensionen om det. FSP har god kvalité och är något TS isånnafall kan ta en titt på.

TS=
Om du studerar(har ett CSN-kort) kan du få Windows 7 Pro för 100kr:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=878230&highlight=MSDNAA

Gratis frakt på Inet:
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr

Mvh r3mpuh

Orkar inte svara på allt. Men visst funkar a-data minnen, men det är inga kvalitetsminnen direkt och av de 8-12 stickor som vänner till mig sammanlagt köpt så har 3 stycken börjat ge bluescreens inom 1 år.

Ang. SSD och testet du länka.. Tror du att TS kommer ladda Very high texturer och grafik från crysis med sin hårddisk eller?

Zatra
2010-03-22, 17:11
Kollar man på vad han vill så verkar det ju vara en dator som klarar att kopplas till Tv'n, HoN och Dota, och det gör datorn från komplett som ts länkade till frånbörjan! Bygga ihop den verkar inte heller vara aktuelt så jag vet inte varför alla börjar tjabbla om att bygga eget och kirra ssd samt hela jävla baletten! Och ja, jag har SSD.. visst det är bra, men för gemene man så finns det ingen anledning i dagsläget? :smash:
Så till TS, om tråden har spårat ur för dig så funkar datorn från komplett till allt du vill göra! Grafikkortet har HDMI utgång och är inte så pissigt dåligt som många sagt. Datorn i sig klarar med alla säkerhet tex de 3 senaste spelen i COD serien :Virro

Och till er som säger att det värsta man kan göra är att köpa en färdigbyggd stationär kan ju gå å lägga er.(håller enbart med på det när det kommer till dell/hp osv) *screwy*

Mvh
MrMacke "Hardware guru" på ett av sveriges ledande gaming comunityn!

Ja, jag är nog faktikst inne mer på att köpa en färdigbyggd, vill nog också ha windows 7 installerat, så att det bara är att koppla in och köra :)

Om jag vill köpa en färdigbyggd, vad sägs om någon av de två nedanstående?
Är datron från komplett som jag först var inne på mer prisvärd?
http://www.inet.se/artikel/1968809/acer-aspire-m5811
http://www.inet.se/artikel/1968856/hp-pavilion-p6320sc

Är lite osäker på Acer, min nuvarande laptop är en Acer och den har det varit en del fel på, men det kanske inte behöver betyda att acer är dåliga datorer?

tsp
2010-03-22, 17:44
Köp absolut inte HPn i alla fall!

Och som sagt kan du lägga till montering i kundvagnen så bygger inet ihop datorn och installerar operativsystem. Kostar typ 700kr

Olegh
2010-03-22, 18:08
För bara ett par år sedan hade jag också tyckt att allt annat än att välja ut och köpa lösa komponenter är idioti, men har nu kommit till insikten att folk faktiskt värderar olika saker. I TS fall är det ganska uppenbart att han/hon söker en dator till vissa ändåmål och utöver det har ett ganska obefintligt intresse för allt pill runt om. Det ska bara funka liksom. Jag tror definitivt att en färdigbyggd dator är bäst om man inte har någon nära bekant som kan tänka sig att ställa upp som support. För om någon komponent börjar strula så blir det en del pyssel, särskilt för någon som saknar intresse för det. Med en märkesdator eller åtminstone ett färdigbyggt system blir det inte lika avgörande att veta exakt vad problemet är när något krånglar, då man har garanti på hela systemet.

tsp
2010-03-22, 18:19
För bara ett par år sedan hade jag också tyckt att allt annat än att välja ut och köpa lösa komponenter är idioti, men har nu kommit till insikten att folk faktiskt värderar olika saker. I TS fall är det ganska uppenbart att han/hon söker en dator till vissa ändåmål och utöver det har ett ganska obefintligt intresse för allt pill runt om. Det ska bara funka liksom. Jag tror definitivt att en färdigbyggd dator är bäst om man inte har någon nära bekant som kan tänka sig att ställa upp som support. För om någon komponent börjar strula så blir det en del pyssel, särskilt för någon som saknar intresse för det. Med en märkesdator eller åtminstone ett färdigbyggt system blir det inte lika avgörande att veta exakt vad problemet är när något krånglar, då man har garanti på hela systemet.

Men Inet (eller komplett) bygger ju ihop datordelarna han väljer ut, installerar operativsystem, drivrutiner och hela tjofaderittan om TS bara ber dem!!

Olegh
2010-03-22, 18:47
Men Inet (eller komplett) bygger ju ihop datordelarna han väljer ut, installerar operativsystem, drivrutiner och hela tjofaderittan om TS bara ber dem!!

Jo, det är ju helt klart ett alternativ. Men hur ser service/support ut om man jämför med ett färdigt paket från typ hp/acer eller något i den stilen, som man tjackar på närmaste media markt?

Visst får man inte riktigt lika mycket för pengarna och en del skit man inte behöver, men smidigheten kan vara mycket värd.

tsp
2010-03-22, 19:24
Jo, det är ju helt klart ett alternativ. Men hur ser service/support ut om man jämför med ett färdigt paket från typ hp/acer eller något i den stilen, som man tjackar på närmaste media markt?

Visst får man inte riktigt lika mycket för pengarna och en del skit man inte behöver, men smidigheten kan vara mycket värd.

Vad för "smidighet" saknar du? Om man bor i Göteborg (jag gör det) går man bara ner till Inet med datorn och lämnar in den, hämtar den några dagar senare. Istället för att som med märkesdatorer där butikerna skickar iväg datorn till någon verkstad i österrikiska alperna och har man tur kommer datorn tillbaka om 4-5 veckor.

Olegh
2010-03-22, 19:31
Vad för "smidighet" saknar du? Om man bor i Göteborg (jag gör det) går man bara ner till Inet med datorn och lämnar in den, hämtar den några dagar senare. Istället för att som med märkesdatorer där butikerna skickar iväg datorn till någon verkstad i österrikiska alperna och har man tur kommer datorn tillbaka om 4-5 veckor.

Var du bor är ju inte särskilt intressant för TS. Men för din del låter det ju alldeles ypperligt att handla från Inet.

tsp
2010-03-22, 19:40
Var du bor är ju inte särskilt intressant för TS. Men för din del låter det ju alldeles ypperligt att handla från Inet.

Haha nä det är nog allt en klen tröst för honom! Bor man någon annanstans i sverige är det nog lättast att själv plocka ur delen som strular ur datorn och skicka ner denna till Inet för att få den utbytt. Lite krångligare ja.

Vinter
2010-03-22, 20:03
Aha bygga dator. best bang for the buck, min favorit. Från komplett.se:

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver -378kr
Processor: AMD Phenom II X2 545 -855kr
Moderkort: ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3 -899kr
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W PSU -648kr
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5750 512MB GDDR5 -1099kr
Minne: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 -1145kr
Hårddisk: Western Digital Caviar GreenPower 500GB -485kr
DVD: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S -275kr

Total: 5784kr

Inga direkt dåliga val som budget grund bygge imo, går att spela det mesta på den burken. Tillvalsprylar går ju att fixa billigt. Möjlighet till crossfire, samt chassit är bättre än man kan tro. Har man mer pengar så får man mer lull lull.
Lite fläktar för runt 50kr stycket, när man har råd...

Zatra
2010-03-23, 10:13
Vad för "smidighet" saknar du? Om man bor i Göteborg (jag gör det) går man bara ner till Inet med datorn och lämnar in den, hämtar den några dagar senare. Istället för att som med märkesdatorer där butikerna skickar iväg datorn till någon verkstad i österrikiska alperna och har man tur kommer datorn tillbaka om 4-5 veckor.

Nu bor jag ju i Örebro och här finns tyvär inget Inet. :)

Det förslaget du kom med från början går alltså att få färdigbyggt? Tänkte om jag kankse skulle köra på 4gig minne också.

tsp
2010-03-23, 13:15
Nu bor jag ju i Örebro och här finns tyvär inget Inet. :)

Det förslaget du kom med från början går alltså att få färdigbyggt? Tänkte om jag kankse skulle köra på 4gig minne också.

Japp, det går att få färdigbyggt! Då installerar dem även operativsystem (om du köper till det) samt installerar drivrutiner och kollar så att allt funkar genom testkörning.

http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-valfria-delar

Snobbe
2010-03-23, 13:25
Köp inte en SSD disk i nuläget. Visst den är bra men den är inte värt det 1min extra bootup till windows och några sekunder extra laddningstid på ett program är mer värt än o lägga till 25% av priset. SSD är grymt men vänta tills dom går ner i pris.

Sen håller jag med tsp köp genom inet eller komplett få den färdigbyggd med operativsystem o allt så kommer du bli bra mycket mer nöjd. Priset är mindre och dom försöker inte lura dig som många andra företag gör tex elgiganten lr onoff samt att både inet och komplett har otroligt bra kundservice går datorn sönder skickar du in den och får den fixad på säkert 1-2veckor.

r3mpuh
2010-03-23, 13:32
Intels billigaste kommer fortfarande gå på 1000 lappen.