handdator

Visa fullständig version : Smidighetsövning?


Patrik Cutler
2010-03-21, 22:35
När jag spelade wii-tennis för nån månad sen sträckte jag armen så jag hade ont i flera dar. igår när jag kastade pil 2 rundor fick jag ont i armvecket.

om jag tittar för snabbt åt höger eller vänster sträcker jag mig i nacken. om jag tar på mig en lite för tajt tröja sträcker jag mig i ryggen. när jag och en kompis skulle se vem som kunde sparka högst sträckte jag benet och hade ont i flera dar.

det känns som om jag är längre ifrån mitt mål att bli den ultimata människan än när jag började träna för ca 9 år sen.

vad kan man göra? jag vill bli smidig som brock lesnar.

Welander
2010-03-21, 22:38
hahaha förlåt men hur lyckades du sträcka dig när du spelade wii tennis? försök till att skjuta hål i nätet? :P

det känns som om du antingen har rejält med otur eller så är du stel som ett skrivbord, så prova att värma upp hela kroppen med typ en simtur eller liknande för att sedan sitta å stretcha igenom hela kroppen ordentligt.

krellik
2010-03-21, 22:38
jag vill bli smidig som brock lesnar.

Wut?

Patrik Cutler
2010-03-21, 22:40
Wut?

så man kan brottas utan att sträcka sej. hihi

Patrik Cutler
2010-03-21, 22:42
hahaha förlåt men hur lyckades du sträcka dig när du spelade wii tennis? försök till att skjuta hål i nätet? :P

det känns som om du antingen har rejält med otur eller så är du stel som ett skrivbord, så prova att värma upp hela kroppen med typ en simtur eller liknande för att sedan sitta å stretcha igenom hela kroppen ordentligt.

närmsta bad är ett par mil från mig. har försökt stretcha nån kväll men inte fått rutin på det..jag hade velat ha typ en universalstretch..men det finns väl inte?

Welander
2010-03-21, 22:44
http://www.stretchingovningar.se/ där har du nog allt du behöver och lite till :D

sätt ihop ett stretching program precis på samma sätt som du sätter ihop ett gymprogram och kör efter det :)

Patrik Cutler
2010-03-21, 22:51
http://www.stretchingovningar.se/ där har du nog allt du behöver och lite till :D

sätt ihop ett stretching program precis på samma sätt som du sätter ihop ett gymprogram och kör efter det :)

ser intressant ut! fråga: dom skriver att skaderisken ökar vid passiv stretching. vad är passiv stretching? jag vågar inte stretcha nu för jag är rädd att jag gör passiv stretching.

tntballe
2010-03-21, 22:59
Testa att göra detta varje morgon(rodden undantaget). Har du tid så kan du alltid dra ut på övningarna.
XhHc7FbSUiY
När det gäller övrig stretch så brukar jag variera mellan mjuk stretch(där stretchen kan pågå halva kvällen men inte "drar" så hårt) och hård stretch då jag sliter så att det blir smärtsamt. Då kortare stunder. Sistnämda bör ej göras om man inte har koll på kroppens gränser.

Fredrik_S
2010-03-21, 23:03
ser intressant ut! fråga: dom skriver att skaderisken ökar vid passiv stretching. vad är passiv stretching? jag vågar inte stretcha nu för jag är rädd att jag gör passiv stretching.

läs klart meningen.. det står "passiv stretching där du tar hjälp av ett träningsredskap eller en träningspartner för att nå ytterläge"

Dvs någon/något drar eller trycker på dig när du utför en ofarlig vanlig passiv strechövning.
Passiv strech är där man strechar en muskel utan att spänna kasta eller gunga. Aka vanlig stretching.

krellik
2010-03-22, 00:37
så man kan brottas utan att sträcka sej. hihi

Haha ok, blev mest lite förvånad då det där stora kylskåpet till muskelberg inte är vad jag förknippar med vighet. Dock har jag faktiskt ingen aning om hur vig eller ovig han faktiskt är, inte riktigt det man tänker på när han kör över folk som en ångvält...;)

Statisk stretching där du är stel, dynamisk stretching innan du tränar och lätta ledrörlighets övningar för att smörja upp eventuella stela leder, lär ge snabb effekt om du är konsistent med det. Skit tråkigt dock och är själv jättedålig på att köra det (och är följaktligen lika rörlig som ett kylskåp).