handdator

Visa fullständig version : Okej att träna magen varje dag?


timmey111
2010-03-21, 15:46
Tjabba! Undrar om det är bra/okej att träna magen varje dag? Brukar göra det hemma några timmar innan jag går och lägger mig.

Jag gör dessa övningar: http://www.youtube.com/watch?v=9tDZRogSbbU
Vad tycker ni om de övningar och är det bra att göra dom varje dag?


Tack!

rooz
2010-03-21, 15:48
Varför? Varför inte benböj varje kväll?

magen funkar som alla andra muskler, varför träna den annorlunda*screwy*

Petoria
2010-03-21, 15:49
Tror inte det är bra att träna magen några timmar varje dag...

xarizma
2010-03-21, 15:58
Varje dag behöver du inte träna den. Ja menar, den växer inte mer för det. Men ja, jag antar att du kan det iallafall, för magmuskulaturen återhämtar sig snabbare.


Däremot blir den starkare om du kör tungt och rätt.

F.W.Y.H
2010-03-21, 16:00
Varje dag behöver du inte träna den. Ja menar, den växer inte mer för det. Men ja, jag antar att du kan det iallafall, för magmuskulaturen återhämtar sig snabbare.


Däremot blir den starkare om du kör tungt och rätt.


Say what again? Varför skulle magen vara speciell?

xarizma
2010-03-21, 16:02
Say what again? Varför skulle magen vara speciell?Det är vad jag lärt mig i alla fall. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

timmey111
2010-03-21, 16:02
5ggr/vecka då? Återhämtar sig inte magen snabbare?

F.W.Y.H
2010-03-21, 16:08
Det är vad jag lärt mig i alla fall. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Ja, du har fel. Magen återhämtar sig inte snabbare än någon annan muskelgrupp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61970&highlight=magtr%E4ning+varje+dag

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128234&highlight=magtr%E4ning+varje+dag

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120921&highlight=magtr%E4ning+varje+dag

Osv!

rooz
2010-03-21, 16:10
5ggr/vecka då? Återhämtar sig inte magen snabbare?

Varför skulle den göra det?


Näe, fan glömde ju att man kan göra 3000 situps omd agen som Ronaldo. Det stod ju Aftonbladet, must be true then!!

LoTiX
2010-03-21, 16:12
5ggr/vecka då? Återhämtar sig inte magen snabbare?

Frågan är varför du vill träna magen så ofta.

Gorilla
2010-03-21, 17:36
Det är vad jag lärt mig i alla fall. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.
Anse dig själv rättad. Rectus abdominis är en muskel precis som alla andra kroppsbyggarmuskler, den reagerar precis likadant som andra muskler och ska tränas tungt och tillåtas ordentligt med vila. Vaderna är en muskel som reagerar lite annorlunda (ingen förhöjd proteinsyntes) men det är en helt annan historia.

Se länkarna ovan för lite mer info.

Crocker
2010-03-21, 17:48
Varför vill du ens träna magen ofta?

fiskebulle
2010-03-21, 18:26
Varför vill du ens träna magen ofta?

Är det inte uppenbart? Sexpack till sommaren. För alla vet ju om att man får mera vagina med ett sexpack.

Welander
2010-03-21, 18:31
han vill ha ett sexpack!

och ja, du kan träna magen varje kväll, men inte på ett gym, isf kör 20 situps varje kväll så kommer du med tiden bli starkare i magen. Men det är under 10% kroppsfett som magmusklerna syns.

fiskebulle
2010-03-21, 18:38
han vill ha ett sexpack!

och ja, du kan träna magen varje kväll, men inte på ett gym, isf kör 20 situps varje kväll så kommer du med tiden bli starkare i magen. Men det är under 10% kroppsfett som magmusklerna syns.

Vad skulle poängen vara att köra 20 situps? Situps tränar heller inte raka magmuskeln vidare effektivt. Klarar man fler än 20 så kommer det ju knappt ge någon utveckling.

Nae: Kontentan blir träna magen 2 ggr i veckan, träna den tungt, 5-15 repetitioner. Övningar att rekommendera Cable Crunches, Dragonflags.

Tack & Hej

Welander
2010-03-21, 18:48
Vad skulle poängen vara att köra 20 situps? Situps tränar heller inte raka magmuskeln vidare effektivt. Klarar man fler än 20 så kommer det ju knappt ge någon utveckling.

Du tror inte att det mesta sitter mentalt? klart man tror och tänker att man blir starkare i magen om man tränar lite varje dag än en eller två gånger i veckan?

Och när jag tränade handboll så körde vi 5 pass i veckan handboll och där var 4 pass handbollsträning med boll inkluderat med styrka.
dvs:
måndag träning med boll + styrka i främst bål.
tisdag träning med boll + styrka i främst bål.
onsdag träning med boll + styrka i främst bål.
torsdag träning med boll
söndag träning med boll + styrka

och inte gick vi bakåt i utvecklingen för det.

och sen är det inte bara var andra tycker eller har läst/lärt sig. utan det gäller att lyssna på kroppen!
jag menar ronnie coleman tränar varje muskelgrupp två gånger i veckan och du ser ju hur han ser/såg ut, medan jay cutler tränar varje muskelgrupp en gång i veckan och du ser även hur han ser ut.

Kroppen är det bästa sättet att fråga om träningen är bra eller inte.
Kolozzeum är inte det bästa sättet att fråga om träningen är bra då alla har olika genetiska gener och förutsättningar.

svennebanan
2010-03-21, 18:54
Men det är under 10% kroppsfett som magmusklerna syns.

Det är individuellt. Man kan troligen ligga ganska högt över 10% och ändå ha rutor. På en AF scen ligger dom väl däromkring? Det är ju inte direkt på gränsen om rutorna syns eller inte.

Själv tränar jag magen nästan alla dagar i veckan bara av den enkla anledningen att det ingår i dom grupp-pass jag går på. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

fiskebulle
2010-03-21, 19:01
Du tror inte att det mesta sitter mentalt? klart man tror och tänker att man blir starkare i magen om man tränar lite varje dag än en eller två gånger i veckan?


Nej, det mesta är inte mentalt. Jag tror du och jag har lite olika uppfattning om vad magträning innebär. Personligen tränar jag 6 set för raka magmuskeln i veckan, och den kommer även med som stabiliserande i marklyft & knäböj. Allt som allt blir den genomkörd 2 ggr i veckan.

För att uppnå muskeltillväxt så krävs det att man kör tungt. Det hjälper inte att köra 3000 situps varje dag. Det är konditionsträning. Muskler måste belastas så de går sönder, för att sedan läka ihop och då vara starkare.

major Pectoralis
2010-03-21, 19:08
Magmusklerna är annorlunda. Faktum är att många av kroppens muskler skiljer sig från varandra. Jämför man dessutom två olika personer kan skillnaden bli extremt stor.

Det är inte ovanligt att man tränar vissa muskler mera än "index". Arnold sägs ha kört mage varje dag och enligt Westside-SL kan man i princip inte träna triceps för mycket, osv.

Johan_P
2010-03-21, 19:21
Magmusklerna är annorlunda. Faktum är att många av kroppens muskler skiljer sig från varandra. Jämför man dessutom två olika personer kan skillnaden bli extremt stor.

Det är inte ovanligt att man tränar vissa muskler mera än "index". Arnold sägs ha kört mage varje dag och enligt Westside-SL kan man i princip inte träna triceps för mycket, osv.

+1.

Allting är inte svart på vitt. Våra muskler har olika muskelfiberfördelningar och fungerar inte helt likadant.

Magen befinner sig i en sådan kroppslig position som kräver anspänning stora delar av den vakna tiden, för att stabilisera.

dellan
2010-03-21, 19:24
Ändå, kan man inte komma överens om att det inte är optimalt för muskeltillväxt att köra situps varje dag istället för att träna igenom magen 2ggr i veckan. ?

major Pectoralis
2010-03-21, 19:28
Man får prova sig fram till vad som passar bäst, är mitt svar på dellans fråga.

Som allmänt råd - till random person - hade jag rekommenderat 2 pass men jag skulle inte uteslutit möjligheten att 4-7 pass/vecka skulle fungerat lika bra eller bättre.

chrilledude
2010-03-21, 20:26
Fredrik_S här på forumet säger att mage återhämtar sig mycket snabbare än andra muskler, jag litar på honom i alla fall.

Han tränar det 6ggr/veckan har jag för mig.

regus
2010-03-21, 22:19
Magmusklerna är annorlunda. Faktum är att många av kroppens muskler skiljer sig från varandra. Jämför man dessutom två olika personer kan skillnaden bli extremt stor.

Det är inte ovanligt att man tränar vissa muskler mera än "index". Arnold sägs ha kört mage varje dag och enligt Westside-SL kan man i princip inte träna triceps för mycket, osv.

Vackert så man blir tårögd

ARMSTARK
2010-03-22, 09:36
Man kan springa varje dag, men det är inte maratonlöparna som har biffigast ben.

svennebanan
2010-03-22, 09:55
Man kan springa varje dag, men det är inte maratonlöparna som har biffigast ben.

Nej, men sprinters har.

ARMSTARK
2010-03-22, 09:58
Nej, men sprinters har.

Precis, vilket bevisar att mycket inte ger mer.

Numse
2010-03-22, 09:59
Beror väl på vad man vill att det ska ge :)

ARMSTARK
2010-03-22, 10:05
Beror väl på vad man vill att det ska ge :)

Stora magmuskler vill trådskaparen ha...

Christyle
2010-03-22, 10:06
how to get six pack abs??? jag hoppas att det inte är rutorna du är ute efter isåfall är du ute o svävar annars rekommenderar jag att du tränar dem med 72h mellanrum som alla muskler

svennebanan
2010-03-22, 10:10
Precis, vilket bevisar att mycket inte ger mer.

Det jag ville säga var att frekvensen på passen knappast är det avgörande. En sprinter springer nog lika ofta som en maratonlöpare. Det är nog enda likheten mellan deras träningsupplägg.

mattilainen
2010-03-22, 10:15
Precis, vilket bevisar att mycket inte ger mer.

sen är det väl ingen som säger att just löpning är det mest ultimata för att bygga ben.


Topic:
Tycker också vi ska skilja på att göra några situps per dag och att verkligen träna magen. Vill du göra situps så gör det helt enkelt och se. Sedan kan du ju träna magen EXTRA tungt 1 - 2 dagar i veckan. Situps är relativt lätt för magen skulle jag säga. Kör ganska många situps per bjj/shooto träning, sen vet jag inte om det påverkas negativt eller inte utan jag kör på.

ARMSTARK
2010-03-22, 10:35
sen är det väl ingen som säger att just löpning är det mest ultimata för att bygga ben.


Topic:
Tycker också vi ska skilja på att göra några situps per dag och att verkligen träna magen. Vill du göra situps så gör det helt enkelt och se. Sedan kan du ju träna magen EXTRA tungt 1 - 2 dagar i veckan. Situps är relativt lätt för magen skulle jag säga. Kör ganska många situps per bjj/shooto träning, sen vet jag inte om det påverkas negativt eller inte utan jag kör på.

Nä, för tränar man för mycket händer ingenting.

2 ggr i veckan, stenhårt, med extra vikter, is the shit! :hbang:

( Men 99% av sixpacket är en låg fettprocent, lägg krutet där )

filmjölk
2010-03-22, 11:02
Det kanske är individuellt, men mage (och lats) verkar man/jag kunna träna oftare än allt annat, men varje dag? knappast. var tredje är nog mer realistiskt

Commando1980
2010-03-22, 14:22
Tjabba! Undrar om det är bra/okej att träna magen varje dag? Brukar göra det hemma några timmar innan jag går och lägger mig.

Jag gör dessa övningar: http://www.youtube.com/watch?v=9tDZRogSbbU
Vad tycker ni om de övningar och är det bra att göra dom varje dag?


Tack!

bra för vad?

2 ggr i veckan räcker gott och väl om det handlar om byggande/hobbybyggande.

att köra en massa repetitioner per dag gör inte att du får större magmuskler eftersom det krävs ökande belastningar för det.

har du inte ett mycket specifikt syfte (t ex ngn form av sportspecifik träning) så är det waste of time.

dell
2010-03-22, 19:39
magen är en av de mest starka och uthålliga musklerna och kan därför tränas runt 3 ggr veckan.

Commando1980
2010-03-23, 01:06
magen är en av de mest starka och uthålliga musklerna och kan därför tränas runt 3 ggr veckan.

magen kan tränas varje dag om man vill. men frågan är varför?

jag kan också träna bröst (eller whatever) varenda dag årent runt om jag vill. det intressanta är varför man gör det och om man BÖR göra det utifrån de målsättningar man har.

sweaberg
2010-03-26, 13:31
Ni som säger att magen ska tränas exakt som alla andra muskelgrupper, menar ni att man ska köra samma reps för magen som tex bröst? alltså 4-6 reps för styrka osv?

själv kör jag alltid kanske 20-30 reps på magövningar, fail ?

Commando1980
2010-03-26, 15:14
Ni som säger att magen ska tränas exakt som alla andra muskelgrupper, menar ni att man ska köra samma reps för magen som tex bröst? alltså 4-6 reps för styrka osv?

själv kör jag alltid kanske 20-30 reps på magövningar, fail ?

beror på.

vill du ha större och starkare magrutor kör 6-12 reps.

Denniss
2010-03-26, 15:41
Ni som säger att magen ska tränas exakt som alla andra muskelgrupper, menar ni att man ska köra samma reps för magen som tex bröst? alltså 4-6 reps för styrka osv?

själv kör jag alltid kanske 20-30 reps på magövningar, fail ?


Kör du 20-30 reps på alla rygg, bröst, axlar, tricep, bicep, vad, och ben övningar också?

J.V
2010-03-26, 16:40
Om Aftonbladet och Expressen bara kunde sluta ge träningstips...

marcel
2010-03-26, 17:48
Kör du 20-30 reps på alla rygg, bröst, axlar, tricep, bicep, vad, och ben övningar också?

Läste du ens vad som skrevs?

DraIne
2010-03-26, 20:31
http://www.fitnessguru.se/magtraning/
"Ett bra schema att köra varje morgon är följande:
Fyra superset såhär (4 varv)

10 Benlyft
10 Cykelcrunches
10 Crunches med händerna rakt upp
10 Sneda crunches"

Att han rekommenderar det tycker jag är lite intressant.

christian9
2010-03-26, 21:30
Man kan även träna magen ingen dag. ;)

http://2.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S4woN2N84_I/AAAAAAAABYg/7wybQ7O85Ps/s320/mage.jpg
(Baboom)

Denniss
2010-03-27, 21:48
Läste du ens vad som skrevs?

Ja?

way
2010-03-27, 21:52
Läste du ens vad som skrevs?

Vad han menar är att magen ska tränas som alla andra muskler.

dellan
2010-03-27, 22:27
http://www.fitnessguru.se/magtraning/


Att han rekommenderar det tycker jag är lite intressant.

Och fitnessgurun pratar vidare om ett grymt samband mellan magträning och morgonpromenader...

"Det ger en större genomblödning i magområdet efter powerwalken som eventuellt kan leda till större frisättning av fettsyror, dvs. en ökad fettförbränning kring magområdet."

sweaberg
2010-03-28, 13:39
Ja?

Läs igen

Denniss
2010-03-28, 13:52
Läs igen

*slap*

Vad han menar är att magen ska tränas som alla andra muskler.

:thumbup:

major Pectoralis
2010-03-28, 17:14
Man kan springa varje dag, men det är inte maratonlöparna som har biffigast ben.

Fast många sprinters och tyngdlyftare tränar iofs också benen varje dag (i princip).

Jag skulle vilja påstå att alla som aktiverar sig varje dag, per automatik, också tränar magen varje dag eftersom den alltid "är med". Beakta t.ex. hur mycket magträning en längdskidåkare, seglare, brottare eller kanotist får "gratis" genom att träna sina grenmoment.

Player
2010-03-28, 21:09
Fast många sprinters och tyngdlyftare tränar iofs också benen varje dag (i princip).

Jag skulle vilja påstå att alla som aktiverar sig varje dag, per automatik, också tränar magen varje dag eftersom den alltid "är med". Beakta t.ex. hur mycket magträning en längdskidåkare, seglare, brottare eller kanotist får "gratis" genom att träna sina grenmoment.

Bra skrivet i tråden Majoren!

Att påstå att magmuskulaturen är likadan som annan muskulatur (som dessutom varierar sig starkt) är att göra det otroligt enkelt för sig. Dock är det nog lika bra för de flesta, med tanke på att det blir otroligt avancerat att utforska cellnivå på skild muskulatur.

Dreas
2010-04-06, 20:35
Och fitnessgurun pratar vidare om ett grymt samband mellan magträning och morgonpromenader...

"Det ger en större genomblödning i magområdet efter powerwalken som eventuellt kan leda till större frisättning av fettsyror, dvs. en ökad fettförbränning kring magområdet."Ja, vad tycks om den bloggen egentligen? Tycker det står endel vettigt och även en hel del rappakalja.

Angående magen så tränas den 2ggr(direkt eller indirekt) i veckan med resten av kroppen i mitt fall.