handdator

Visa fullständig version : Vad finns i sthlm inom kettlebell, crossfit & underground?


edly
2010-03-21, 11:43
Hej!

Min träningstokiga pojkvän funderar på att öppna ett eget litet gym med personlig rådgivning och har bett mig kolla lite hur konkurrensen är inom det han vill rikta in sig på.

Jag har googlat runt efter vad som finns inom underground gyms, kettlebell och crossfit, men är säker på att det är mycket som inte finns på nätet.

SÅ, ni som kan stockholm, vad finns det för små och stora ställen folk går till för att faktiskt träna, där crosstrainers och meningslösa maskiner är portförbjudna?

Nitrometan
2010-03-22, 08:56
Underjordiska gym där gamla ryssar svingar giryas?

Och sen lite krossfit på det?

Jag förstår inte?

grondahl
2010-03-22, 09:05
Har du kollat in hemsidorna för de olika organisationerna, ex RKC? Där listas ju certifierade instruktörer.

z_bumbi
2010-03-22, 09:27
Om någon berättar vilka maskiner som är värdelösa så kanske det är lättare att svara på.

bubbe
2010-03-22, 09:36
Naturligtvis önskar jag din träningstokige pojkvän lycka till. Men måste ändå flika in att ett sådant gym blir nog oerhört svårt att få balans i ekonomin på. Om företaget ska dra in 100'000 per månad så behövs, för en kortavgift på 300 kr, 333 betalande medlemmar. Konkurrensen är nog inte avgörande faktorn här, utan snarare möjligheten att hitta tillräckligt med kunder som vill betala för underground, kettlebell -crossfit gym.

edly
2010-03-22, 10:34
Om någon berättar vilka maskiner som är värdelösa så kanske det är lättare att svara på.
Om du gar in i ett av dagens stora gym, tex sats, sa kommer du direkt mötas av 50 pers som gymmar 0-2 ggr/vecka, hälften av dem gar pa löpband, star pa crosstrainers timme ut och timme in, genererar 100W och svettas inte ens. Den andra hälften sitter i olika maskiner, gör 10 upprepningar, vilar 3 minuter och pratar massor, gör ytterligare 10 upprepningar, gör sa i 5 olika maskiner, gar och duschar, känner sig duktiga, men inte blir de starkare för det.

Nu är jag ingen expert och jag har inte koll pa vad alla maskiner heter osv, men vad jag däremot vet är att jag, sedan jag började köra med fria vikter, snabbt blev mkt starkare än under de tva manader jag körde i maskiner.

Naturligtvis önskar jag din träningstokige pojkvän lycka till. Men måste ändå flika in att ett sådant gym blir nog oerhört svårt att få balans i ekonomin på. Om företaget ska dra in 100'000 per månad så behövs, för en kortavgift på 300 kr, 333 betalande medlemmar. Konkurrensen är nog inte avgörande faktorn här, utan snarare möjligheten att hitta tillräckligt med kunder som vill betala för underground, kettlebell -crossfit gym.
Mjo, lätt blir det definitivt inte. Men han har ett upplägg som jag tror kan funka. :)

Har du kollat in hemsidorna för de olika organisationerna, ex RKC? Där listas ju certifierade instruktörer.
Jo, rkc-listan har jag sett, men är det verkligen alla? Enligt den listan finns det bara 3 rkc-instruktörer i sthlm!

Har även hittat ett lite mer underground-aktigt gym i sumpan (stk) samt ett antal crossfitställen, men det maste ju finnas mer! Eller?

Underjordiska gym där gamla ryssar svingar giryas?
Och sen lite krossfit på det? Jag förstår inte?
Nej han vill väl snarare rikta in sig pa ett av de tre omradena, men vet ännu inte vilket. Hur som helst sa är ska det vara till för folk som vill träna för att bli bättre, alltsa inte nagra "jag star pa crosstrainern i en timme utan att svettas och är asduktig"-personer.

Nitrometan
2010-03-22, 10:41
Om du gar in i ett av dagens stora gym, tex sats, sa kommer du direkt mötas av 50 pers som gymmar 0-2 ggr/vecka, hälften av dem gar pa löpband, star pa crosstrainers timme ut och timme in, genererar 100W och svettas inte ens. Den andra hälften sitter i olika maskiner, gör 10 upprepningar, vilar 3 minuter och pratar massor, gör ytterligare 10 upprepningar, gör sa i 5 olika maskiner, gar och duschar, känner sig duktiga, men inte blir de starkare för det.
Betyder det att maskinerna, gymmet, de tränande individerna, instruktörerna eller nåt annat är dåligt?

Måste det bero på att vissa maskiner är kass?

Kan det inte bero på hur de används?

Eller på att gymmet anser att många betalande medlemmar är bra och att deras resultat inte är så viktiga?

rooz
2010-03-22, 10:54
Om underground menas att det är jävligt slitet och rått har du ju Täby Atletklubb.

Men det är "vanliga" motionärer man som gymägare drar deg på, inte hardcore gymmarna.
Och tjäna pengar kommer ni vilja behöva göra oavsett om ni har fitness 3000xtreme maskiner eller ett hantelställ.

Tror inte det finns en tillräcklig marknad idag, om ni bara vill ha de riktigt hårt tränande..

edly
2010-03-22, 10:55
Betyder det att maskinerna, gymmet, de tränande individerna, instruktörerna eller nåt annat är dåligt?

Måste det bero på att vissa maskiner är kass?

Kan det inte bero på hur de används?

Eller på att gymmet anser att många betalande medlemmar är bra och att deras resultat inte är så viktiga?
Till viss del beror det förstas pa hur de används, och pa att gymmet vill tjäna pengar och skiter i hur det gar för individerna. Och självklart hänger det även pa vad de tränande har för mal. Men vilka är det som har mkt muskler och som är starka? De som haller pa med fria vikter, eller de som sitter i abductor-maskiner? Och även om man inte vill fa biffiga muskler och inte har tid att träna sa mkt sa är jag bombsäker pa att man nar sitt mal snabbare om man skiter i maskinerna, da en maskin ofta bara tränar en muskel till skillnad fran vikter där ofta hela kroppen tränas. Problemet är väl mest att det är svart att komma igang med fria vikter om man inte har ngn som visar en.

WHITEFOLKS
2010-03-22, 10:57
Man kan nog träna väldigt hårt och få väldigt bra styrke/muskelresultat i maskiner också.

Jag tror att det till står del beror på att när man går från maskiner till fria vikter ofta också har ändrat attityd om vad som behövs för framgång, dvs mer ansträngning.

Tricce
2010-03-22, 10:57
offtopic, men skumt att dina ä och ö funkar men inte å :D

edly
2010-03-22, 10:59
Om underground menas att det är jävligt slitet och rått har du ju Täby Atletklubb.

Men det är "vanliga" motionärer man som gymägare drar deg på, inte hardcore gymmarna.
Och tjäna pengar kommer ni vilja behöva göra oavsett om ni har fitness 3000xtreme maskiner eller ett hantelställ.

Tror inte det finns en tillräcklig marknad idag, om ni bara vill ha de riktigt hårt tränande..

Det kan hända att det inte finns tillräcklig marknad, det är därför jag kollar runt :)

Kommer inte in pa täbysidan fran skolan tyvärr, men ska kolla senare, tack för tipset!

edly
2010-03-22, 11:00
offtopic, men skumt att dina ä och ö funkar men inte å :D
tyskt tangentbord ;)

Nitrometan
2010-03-22, 11:01
Kommer inte in pa täbysidan fran skolan tyvärr, men ska kolla senare, tack för tipset!
Var inte det liknande problem som Gladiatorerna1 hade?

z_bumbi
2010-03-22, 11:16
Om du gar in i ett av dagens stora gym, tex sats, sa kommer du direkt mötas av 50 pers som gymmar 0-2 ggr/vecka, hälften av dem gar pa löpband, star pa crosstrainers timme ut och timme in, genererar 100W och svettas inte ens. Den andra hälften sitter i olika maskiner, gör 10 upprepningar, vilar 3 minuter och pratar massor, gör ytterligare 10 upprepningar, gör sa i 5 olika maskiner, gar och duschar, känner sig duktiga, men inte blir de starkare för det.

Det har inget med maskinerna att göra? Dessutom gör de något vilket är bättre än att inte göra något.

Går du istället in på ett gym där någon instruerar folk med vettig träning så upptäcker du att maskinerna också ger bra resultat på styrka och kondition och inser man inte det så kanske man inte är riktigt färdig som instruktör.

edly
2010-03-22, 11:23
Var inte det liknande problem som Gladiatorerna1 hade?

Det vet jag inget om, men han verkar ganska bannad sa det har du kanske rätt i ;). Jag har firefox 2 vlket inte funkar för att visa sidan, och saknar rättigheter att uppdatera skolans datorer.


Går du istället in på ett gym där någon instruerar folk med vettig träning så upptäcker du att maskinerna också ger bra resultat på styrka och kondition och inser man inte det så kanske man inte är riktigt färdig som instruktör.
Självklart funkar det ocksa när man använder dem rätt och anstränger sig (men jag tror fortfarande att det gar snabbare att uppna resultat mha fria vikter ;)), men nu vill han inte ha sant pa sitt gym och det kan jag inte säga emot. Och nej, han är inte färdig som instruktör än men det kommer han att bli väldigt snart.

regus
2010-03-22, 12:18
Ha introduktionskurser i olika nivåer så ni kan nå en större del av olika segment.
Det skulle vara smart att ha samarbete (samarbete som att dom får förmånliga priser och ni får deras medlemmar/kundbas) med olika idrottsklubbar där machokulturen är ganska hög (vad som är machokultur lämnas fritt för tolkning). Just för att ni behöver ta över eller skapa en sådan stor marknad för er som möjligt..

Sen är gymbranchen generellt sätt en "dålig branch" räknat avkastning som genereras av satsat kapital, risk och arbete således behövs ett genuint intresse för själva träningen för att det ska kännas värt.. (min åsikt)

Bara några tankar.

krellik
2010-03-22, 12:27
Ganska jävla nischat...

Finns väll två vägar att gå, antingen med hjälp av lysande reklam vända sig till alla som vill vara lite mys-hardcore i tapout tröjor och liknande och framstå som ett hardcore alternativ med något lite extra.

Alternativt vända er till kampsportare och då behöver ni nog också "bevisa" att ni kan leverera resultat, bästa hade kanske kunnat vara att ha någon koppling till någon duktig klubb eftersom fysen bara är en liten del av ekvationen...

Konkurens så finns väll minst ett crossfit gym på fightercentre i stockholm har jag för mig, finns väll även lite kettlebell folk...? Samt atletklubbar..

En ide kan ju vara att hitta någon litet gym där ni kan börja utifrån och erbjuda klasser eller något liknande, på så sätt kan ni ju känna av intresset lite utan att behöva ta fullt ekonomiskt ansvar för att öppna ett nytt gym.

delta_mats
2010-03-22, 12:33
Fördelen med att skippa maskiner och konditionsutrustning är att man drar ner kostnaden för insatt kapital ordentligt mycket. Stänger, hantlar och vikter är ju förhållandevis billigt i jämförelse. Hittar man en lämplig undergroundlokal så blir ju även hyran billig jämfört med något flashigt ställe.

krellik
2010-03-22, 12:46
Det typiska är väll nån gammal lagerbygnad, stort garage, etc i något mindre atraktivt område för att få det ekonomiskt möjligt att dra igång. Som sagt utrustning går det att spara in pengar på, göra sandsäckar, köra kroppsviktsträning, hemagjord utrustning...

Det jag undrar över är vad "nischen" blir så att säga, har din pojkvän någon atletisk bakgrund, tävlar han själv i några sporter, har han några fysiska utmaningar som driver honom som några höga styrkemål, olympiska lyft, några speciella mål med kettlebells, det känns helt enkelt att ifall man inte har någon koppling till något man kan luta sig mot (som crossfit eller kettelebells som har sina egna organisationer, utbildningar, etc som ger credd) så kommer fokusen blir stor mot din pojkvän och då gäller det också att han själv är atletiskt imponerande...

Personligen kan jag tycka att "underground" är ett ord man bara använder för att få det att låta coolt. Säger man crossfit så vet man vad det står för, säger man kettlebells så har man en grov ide om vad träningen går ut på, vad går "underground" ut på?

grondahl
2010-03-22, 12:46
Finns väl redan ett gäng crossfit-gym? Dels CrossFit Nordic, Fighter Centre men även Balance har väl Crossfit?

leo1
2010-03-22, 12:51
Jag förstår vad du menar Edly. Ju finare gym desto vilsnare medlemmar. Jag provade Sportlife Exclusive 2 gånger i Göteborg. Det är +25 år, inga mobiltelefoner, dyrt mm mm. Jag gick dit och trodde jag skulle mötas av gymproffs. Icke...

Väl mött!

Leo

Tricce
2010-03-22, 12:59
Jag köper hellre lite billigare kort på ett "underground" gym än på ett dyrt flashigt. Oftast är det dock sunkiga källare med obefintlig luft i som dom gymmen ligger i.

rooz
2010-03-22, 13:03
Jag köper hellre lite billigare kort på ett "underground" gym än på ett dyrt flashigt. Oftast är det dock sunkiga källare med obefintlig luft i som dom gymmen ligger i.

+1

Hellre 1000 spänn hos en atlet klubb än 6000 hos SATS

Loke
2010-03-22, 13:04
Jag köper hellre lite billigare kort på ett "underground" gym än på ett dyrt flashigt. Oftast är det dock sunkiga källare med obefintlig luft i som dom gymmen ligger i.

Grejen är bara att hardcore inte betyder billigt. Det dyra i gymverksamhet är utan tvekan personalen, det är därför friskis ofta har de billigaste gymmen, trots att de har både maskiner och skivstänger.

Att sen tyngdlyftningsklubbar etc är billiga beror ju inte heller på få maskiner utan på ideell personal.

Trashcan
2010-03-22, 13:12
Ni vet ju vad TS menar, jag tror de flesta på brädan hellre vill träna i ett välutrustat gym med inriktning skivstänger och hantlar än maskiner. Varför tjafsa om att "maskiner visst är bra" när ni vet precis vad TS menar? Fjantigt.

Tycker det låter som en sjukt bra idé, det behövs fler sådana ställen. Kan dock tyvärr inte hjälpa speciellt mycket, men följer tråden med intresse...

krellik
2010-03-22, 13:16
Ni vet ju vad TS menar, jag tror de flesta på brädan hellre vill träna i ett välutrustat gym med inriktning skivstänger och hantlar än maskiner. Varför tjafsa om att "maskiner visst är bra" när ni vet precis vad TS menar? Fjantigt.

Tycker det låter som en sjukt bra idé, det behövs fler sådana ställen. Kan dock tyvärr inte hjälpa speciellt mycket, men följer tråden med intresse...

Är inte helt säker på att det är ett gym av typen "atletklubb" som ska startas utan det verkar som att det finns någon form av koncept som heter just "underground" där det främst är udda redskap som battling rep, kettlebells, clubbells, sandsäckar, bulgar säckar och liknande som man tränar med. Förmodligen träning i högt tempo i circuit stil. Kanske kombineras med en schyst lyftardel eller kanske inte...

delta_mats
2010-03-22, 13:23
Är inte helt säker på att det är ett gym av typen "atletklubb" som ska startas utan det verkar som att det finns någon form av koncept som heter just "underground" där det främst är udda redskap som battling rep, kettlebells, clubbells, sandsäckar, bulgar säckar och liknande som man tränar med. Förmodligen träning i högt tempo i circuit stil. Kanske kombineras med en schyst lyftardel eller kanske inte...

En kombination med det du nämner plus en stor friviktspark och lyftarpodium så är gymmet nästan optimalt. Släng in lite strongmanutrustning också. Sen en stor lokal där det är öppet och luftigt.

krellik
2010-03-22, 13:49
En kombination med det du nämner plus en stor friviktspark och lyftarpodium så är gymmet nästan optimalt. Släng in lite strongmanutrustning också. Sen en stor lokal där det är öppet och luftigt.

Börjar låta himmelskt i min mening...:)

När det gäller liknande såna här koncept tycker jag att Matt Wichlinksi gör många rätt, han har tagit det han gillar från crossfit (som en del WODs), använder kettlebells och har lagt tid på att bli bra på dem, tillverkar effektiva billiga egna redskap när det fungerar lika bra som dyrare alternativ, samtidigt vid sidan av detta stor fokus på att bli starkare i tunga basövningar, olympiska lyft och att ha progression och lite tanke bakom det. I nån stor billig lokal ute i något industri område fyllt med coola grejor och bra effektiva redskap.

G0UFmifbjaM

Så det skulle jag tycka är det bra sättet att göra det på och med potential för att bli -fucking awsome- å andra sidan är det lätt att bara vilja stämpla sig som "underground" och mest fokusera på att göra saker inom sin lilla nisch och inte ha resultaten i centrum, det skulle då vara mindre awsome...;)
Så helt klart nyfiken att höra mer om vad som händer med detta och vad det är för tankar bakom...:)

Nitrometan
2010-03-22, 18:16
Personligen kan jag tycka att "underground" är ett ord man bara använder för att få det att låta coolt. Säger man crossfit så vet man vad det står för, säger man kettlebells så har man en grov ide om vad träningen går ut på, vad går "underground" ut på?
Kanske sånt som Paul Wade skriver om i "Convict Conditioning - How to Bust Free of All Weakness—Using the Lost Secrets of Supreme Survival Strength"?

Tricce
2010-03-22, 18:17
"Underground"

Källargym! :D

krellik
2010-03-22, 18:25
Kanske sånt som Paul Wade skriver om i "Convict Conditioning - How to Bust Free of All Weakness—Using the Lost Secrets of Supreme Survival Strength"?

Nej det är ju fängelse träning.... Heeeelt anorlunda...;)

Skämt åsido så har jag en ide vad man syftar med angående "underground training", tycker nog mest det är en liten fånig titel.

Sen blir det popis lär det börjas med svindyra certifieringar där man ska lära sig hur man lär ut att lyfta en sandsäck eller svinga en slägga mot ett däck på optimalt och säkert sätt.

Bah.;)

Nitrometan
2010-03-22, 18:44
Sen blir det popis lär det börjas med svindyra certifieringar där man ska lära sig hur man lär ut att lyfta en sandsäck eller svinga en slägga mot ett däck på optimalt och säkert sätt.
Glöm inte att det skall syndikaliseras med massa olika kurser och steg som folk kan gå och ge dig en massa pengar.

Underground Training, UT International...

edly
2010-03-23, 10:57
Jag tolkar underground som ett mindre ställe som inte behöver vara särskilt fräscht, dit seriösa tränande kommer för att ge allt. Ett ställe där det inte spelar ngn roll om man stinker svett.

Tack för försvarandet trashcan och leo1!

Nu har jag fatt lite ideer tack vare er, vi far se hur det gar :) Kommer garanterat skriva här igen om vi behöver mer, samt om han (vi) lyckas öppna ngt.

z_bumbi
2010-03-23, 11:18
Ni vet ju vad TS menar, jag tror de flesta på brädan hellre vill träna i ett välutrustat gym med inriktning skivstänger och hantlar än maskiner. Varför tjafsa om att "maskiner visst är bra" när ni vet precis vad TS menar? Fjantigt.

Tycker det låter som en sjukt bra idé, det behövs fler sådana ställen. Kan dock tyvärr inte hjälpa speciellt mycket, men följer tråden med intresse...

Inriktning är en sak med att kategoriskt säga att maskiner är värdelösa visar bara på en brist på insikt om vad olika människor har för behov. Ska man starta ett företag som riktar sig mot tränande bör kanske en av förutsättningarna vara att man i all fall har lite koll på kundunderlaget och varför olika människor föredrar olika saker.

delta_mats
2010-03-23, 13:11
Jag tolkar underground som ett mindre ställe som inte behöver vara särskilt fräscht, dit seriösa tränande kommer för att ge allt. Ett ställe där det inte spelar ngn roll om man stinker svett.

Tack för försvarandet trashcan och leo1!

Nu har jag fatt lite ideer tack vare er, vi far se hur det gar :) Kommer garanterat skriva här igen om vi behöver mer, samt om han (vi) lyckas öppna ngt.

Att stinka svett är svinigt oavsett var man tränar! Inte för att jag alltid använder en ny tröja då jag tränar, men känner jag att jag luktar illa under armarna innan träningen så brukar jag faktiskt tvätta mig där. Lite respekt för sina medmänniskor får man ändå ha.

edly
2010-03-23, 17:29
Att stinka svett är svinigt oavsett var man tränar! Inte för att jag alltid använder en ny tröja då jag tränar, men känner jag att jag luktar illa under armarna innan träningen så brukar jag faktiskt tvätta mig där. Lite respekt för sina medmänniskor får man ändå ha.
Haha ja jag haller till fullo med, men det är sa jag fatt för mig att det kan vara pa sana ställen. Sen har jag förhoppningsvis fel eftersom jag aldrig varit pa ngt sant ställe, men det är en annan historia :)

L-Sami
2010-03-23, 17:54
Hur stor är efterfrågan för kettlebell, crossfit & underground gym?
Det är kanske någonting man bör ta hänsyn till innan man gör en affärsplan.
Vad är så speciellt med sånt gym? Det finns redan atletklubbar och sk mindre trendiga gym.

Det finns anledning till att SATS etc som har mycket maskiner öppnar fler och fler gym. Motionärer vill träna på såna ställen. Majoriteten av alla tränande är människor som inte är elitsatsande eller hård tränande.

Ajin
2010-03-23, 19:38
Stockholm Shoot (Fighter Centre, Slussen) har Crossfit träning, dvs en hel "kurs" där det endast tränas crossfit. De har dessutom Kettlebells.