handdator

Visa fullständig version : Vila


andersw
2003-09-29, 22:33
Har lite funderingar angående vila.

Vila bygger har man ju fått höra, vad bör man tänka på speciellt vid vilodagar? Äta mer/oftare? Extra mycket protein/kolhydrater?

Är en timmes promenad passande på en vilodag?

Säg att man gymmar 4 dagar i veckan och vilar 3, är det då bättre att klämma ihop gym-dagarna och få 3 dars vila i stärck eller ex. köra varannan dag?

Kör ni med viloveckor? Isåfall hur ofta?

Många frågor kräver många svar, så sätt igång! :bpump:

//Anders

z_bumbi
2003-09-29, 22:50
[QUOTE]Originally posted by andersw
Har lite funderingar angående vila.

Vila bygger har man ju fått höra, vad bör man tänka på speciellt vid vilodagar? Äta mer/oftare? Extra mycket protein/kolhydrater?

Inte mer mat än på träningsdagar men inte heller mindre.

Är en timmes promenad passande på en vilodag?

Beror väl på men att vara ute och gå för att det är skönt skadar ju inte skulle jag tro.

Säg att man gymmar 4 dagar i veckan och vilar 3, är det då bättre att klämma ihop gym-dagarna och få 3 dars vila i stärck eller ex. köra varannan dag?

Jag tror det är bättre att sprida ut dagarna så att de muskler och leder som belastas ofta får vila lite mellan varven. (Är ju alltid en viss överlappning.) Att hjärnan ska vara med är ju också viktig och det är lättare om man får lite vila mellan passen.

Kör ni med viloveckor? Isåfall hur ofta?

Lugn eller total vilovecka var fjärde vecka. Exempelvis kan jag köra ett tolvveckors upplägg där v 4 och v 8 är lugnare och sen vilar jag helt v 12. Under en lugnare vecka kan det vara så att jag kör ett kort helkroppsprogram en dag eller att jag bara kör en eller två muskelgrupper under ett pass och sen inte tränar mer.
Det krävs antagligen inte så mycket vila för de flesta människorna som tränar men jag trivs med det.

andersw
2003-09-30, 22:43
Tack för svaret!

Ingen annan som vilar?
Eller är det bara butal hardcore-gymmning som gäller?
:smokin:

//Anders

Survivor
2003-10-01, 09:42
Originally posted by andersw
Är en timmes promenad passande på en vilodag?
Skojar du äller? Såvida du inte är ute och går med ett 200 kg:s OK på dig så är jag rätt säker på att det inte förstör för återhämtningen.

Originally posted by andersw
Säg att man gymmar 4 dagar i veckan och vilar 3, är det då bättre att klämma ihop gym-dagarna och få 3 dars vila i stärck eller ex. köra varannan dag?
Spelar väl ingen roll. Det är ju under längre tidsperioder än så som det räknas att du ger kroppen tillräcklig vila.

Originally posted by andersw
Kör ni med viloveckor? Isåfall hur ofta?
Inga inplanerade men det händer ju då och då att man får annat att göra.

Action
2003-10-01, 10:18
Originally posted by andersw
Har lite funderingar angående vila.

Vila bygger har man ju fått höra, vad bör man tänka på speciellt vid vilodagar? Äta mer/oftare? Extra mycket protein/kolhydrater?



Äter nog mindre under en vilodag. Speciellt på dieten så passar jag på att äta lite mindre kolhydrater de dagarna.



Är en timmes promenad passande på en vilodag?


Självklart.. Finns mycket man kan göra under en vilodag. Vila innebär ju inte sängliggandes. Kör promenader, cykla lite eller annat skoj med vänner o bekanta. Vilodagar kan man ju hinna med sånt som man inte gör annars...


Säg att man gymmar 4 dagar i veckan och vilar 3, är det då bättre att klämma ihop gym-dagarna och få 3 dars vila i stärck eller ex. köra varannan dag?

Kör ni med viloveckor? Isåfall hur ofta?



Viloveckor kommer när de kommer. Klarar inte av att lägga in en vilovecka under en period då jag har tid att träna. Nu har jag haft en vilovecka men det beror på att jag varit i Thailand och nu ska åka hem från Singapore. Men på lördag så kör jag igång igen. Och då är det tveksamt om det blir någon mer vilovecka innan April. :D

kharon
2003-10-01, 13:31
Originally posted by andersw

Vila bygger har man ju fått höra, vad bör man tänka på speciellt vid vilodagar? Äta mer/oftare? Extra mycket protein/kolhydrater?

Jag äter lika ofta, men ett mål mindre. Dvs att efterträningsmålet i form av proteinshake och snabba kolhydrater faller bort. Jag har inga belägg för detta men jag räknar lite att dessa kalorier "går åt" vid styrketräningen. Om jag kör jogging, ersätter jag de kalorier som gått åt med lite protein efteråt eller nåt. "Shooting from the hip".


Kör ni med viloveckor? Isåfall hur ofta?

Inga planerade. Man åker ju ändå på förkylningar och sånt så man måste hålla ofrivilliga viloveckor. Eller så har man mycket att göra i skolan/jobbet så man inte hinner träna så hårt, så blir det lugnare veckor. Efter en sådan ofrivillig vilovecka kör man på, rent ut sagt, som satan.

Nästa gång jag kommer att ha en ledigare vecka inplanerad är runt jul då jag åker hem till mina föräldrar. Kanske man kör lite hemmagym istället med diverse grejor man kan hitta att använda som vikter. Och så äter man åtskilliga kilo julmat!! :eating:

Assazel
2003-10-01, 13:47
jag vilar när jag blir sjuk. För det blir jag alltid 5-10 ggr per år.

Grandi
2003-10-01, 17:47
Har sedan i våras kört så, att jag tränar 3 veckor hårt ( Brukar bli 3 gymträningar och tre aerobiska/anaerobiska), för att sedan ta det lugnare vecka fyra, då det blir 2 gymträningar med lättare vikter och lite fler reps, absolut inte till failure, samt 2 aerobiska träningar, varav max ena innefattar anaerob träning. Gillar detta upplägg, känns som om man är fulladdad med energi igen när nästa 4-veckors-cykel drar igång. Ett stort plus + är att jag inte är lika ofta förkyld nuförtiden, mig veterligen är viloveckorna avgörande för detta eftersom jag inte ändrat märkbart på något annat. :thumbup:

Ludvig
2003-10-01, 17:58
Hejsan

Jag kanske inte är rätt man att komma med råd, eftersom att jag inte tränat speciellt länge..

Men jag kör iaf oftast 4 dagar i streck ibland en vilo dag.. men iaf 4 träningar på dom 5 vardagarna.
bröst/triceps
ben
biceps/rygg
axlar/mage

Äter väll samma på vilodagarna ungefär så när på att jag drar ner från 3protte shakes till bara morgon / kväll..

:eating: