handdator

Visa fullständig version : Egen gainer - hur?


Adam123
2010-03-21, 03:12
Hej hallå gott folk, har tänkt i följa folks tips o göra en gainer med olika tillskott istället för att köpa en färdig gainer.
Jag har köpt 4kg whey 80 och 4 kg maltodextrin, samt kreatin.
Frågan är nu hur jag ska blanda ut det? Ska jag alltid blanda eller ska jag ibland inta enbart proteinet och ibland en blandning?
Samt hur mycket av varje ska man blanda ut?

(väger ynka 63 kg på mina 178 cm så jag vill självklart gå upp i vikt och muskelmassa)

Richthofen
2010-03-21, 03:30
om du kan tala om vad du vill få ut av gainern så kan jag svara, alltså vad du vill ligga på för kcal-intag.

jag körde själv 50/50 innan jag blev lite för stor runt buken

siimon89
2010-03-21, 09:49
Innan, under och/eller efter träning kan du med fördel blanda Whey med Malto. Andra tidpunkter än det ska du nog blanda Whey med andra kolhydratskällor som är långsammare.

En vanlig Gainer brukar ha drygt 24g protein och 68g kolhydrater per 100g. (motsvarar lite mer än 3-skopor a la 0,5dl).

sweaberg
2010-03-21, 09:52
jag blandar 1dl whey och 1dl malto, vettefan om det är en bra blandning eller inte,.

Exhale_
2010-03-21, 10:04
Maltodextrin väger ca 50 gram/dl.
Whey-80 väger 37 gram/dl.

Till Adam123: Jag skulle köra upplägget 1dl/1dl innan träning och sen direkt efter träning skulle jag bara köra på 1dl whey-80. När du sen kommer hem från träningen käkar du en vanlig måltid.

Sen får du hålla koll på vågen så att du inte går upp för snabbt men att du iaf går upp i vikt.

Adam123
2010-03-21, 10:45
Tack för många bra och snabba svar!
Richthofen: Min tanke var som sagt viktuppgång. Jag har räknat ut att mitt dagliga intag ska ligga på 2295kcal, och sen lägger vi till 500kcal, right? Så kring 2800kcal. Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar? :P

siimon89: Menar du att jag ska köpa ett till kolhydratstillskott med långsamma eller finns det annat sätt man kan blanda ut?
Sen vet jag inte om jag ska satsa på att ha det som en "vanlig" gainer har eller ifall man ska göra en <bättre> blandning själv. Trodde det var lite grejen med att göra egen, att det är billigare och kan bli bättre (?).

Exhale: Det låter bra :)
Vad är din definition på "fort" då du säger att jag ska hålla koll på min vikt?

Återigen, tack för era svar!
Kan tilläggas att jag har lite fett på magen, hela kroppen är faktiskt smal (särskilt ben) men just magen har tagit en del stryk av alkohol och dylikt sen tidigare.
Jag är 18 år och tränar 3 dagar i veckan, kommer förmodligen börja träna en dag till i veckan snart.
Tänkte att den informationen kanske kan hjälpa lite, sen att jag har fett runt magen - jag antar att detta är nåt jag får leva med så länge jag tar kosttillskott och lägger på massa? ..och låter det vara ett senare problem till deffen, rätt eller fel?

Ha det!

Exhale_
2010-03-21, 10:56
Jag känner att detta kommer bli hur bra som helst i slutändan!! :thumbup:

Är man i tonåren brukar man säga att man har bra förutsättningar för att bygga massa. Detta eftersom kroppen fortfarande växer.

Det jag menar med att inte gå upp i vikt för snabbt är att du ska se detta som en långsiktig viktuppgång. Sikta på typ ca 0,5-1 kg i månaden. Detta betyder att du kan bygga i över ett år innan det ens är nödvändigt med en deff.

Det viktiga är alltså inte en daglig viktuppgång utan en mer långvarig långsam sådan. Under tiden ska du försöka att öka i gymmet så mycket det bara går. Tänk på att låta musklerna vila ordentligt mellan varje pass med samma muskelgrupper.

Sammanfattning: långsam viktuppgång + kvalitet i gymmet = massa :D

Adam123
2010-03-21, 11:22
Grymt!
Väldigt bra o veta då med andra ord, har varit oerhört viktkåt förut och hurrat varje gång jag väger mer än veckan innan, men ska försöka lugna ner mig då!
Kanske en ointressant/oviktig fråga men; när jag nu äter upp mig och lägger på mig massa, så kommer det ju i slutändan leda till en deffperiod då jag förmodligen lagt på mig endel fett. Hur pass fet kommer jag bli? Alltså kommer det se ohälsosamt ut eller bara lite hull på magen så att säga? :D

Har tänkt på detta med intaget.
Man har ju hört att man ska ta det på morgon, förmiddag, innan träning, efter träning, eftermiddag, kväll, innan man lägger sig osv - vore ju sjukt att ta en gainer vid varje tillfälle, så jag undrar när är de optimala tillfällena att dra sin gainer? Och varför? :)
Ha det!

Exhale_
2010-03-21, 11:37
Det är det som är grejen. Kör du en långsam viktuppgång med bra kvalitet på träningen kommer resultatet bli bra. Tokbulkar du, dvs går upp i vikt jättesnabbt så kommer du bli fet :)

Vanlig mat är enligt mig bättre än en gainer. Du kan som sagt ta gainern direkt innan (med både malto och whey) och sen en proteinshake direkt efter (bara whey alltså) och käka vanlig mat sen när du kommer hem från passet.

Känner du att du vid en måltid får i dig för lite protein kan du komplettera med en deciliter whey. Men vanlig mat i sån lång utsträckning som möjligt.

siimon89
2010-03-21, 11:38
siimon89: Menar du att jag ska köpa ett till kolhydratstillskott med långsamma eller finns det annat sätt man kan blanda ut?
Sen vet jag inte om jag ska satsa på att ha det som en "vanlig" gainer har eller ifall man ska göra en <bättre> blandning själv. Trodde det var lite grejen med att göra egen, att det är billigare och kan bli bättre (?).

Det kan du göra, men det är nödvändigtvis inget måste. Satsa hellre på att äta en riktig måltid efter du dragit din gainer. Gainer kan som sagt vara bra runt träning, dvs. innan, under och/eller precis efter träningen. Andra tillfällen än så är det bättre att satsa på riktig mat.

Känner du att det är praktiskt att dricka whey som ett mellanmål går det utmärkt, men då skulle jag skippat maltot. Hellre dryga ut det med en macka eller något isåfall.

Exhale_
2010-03-21, 11:40
Det är omöjligt att säga hur mycket muskler du kommer lägga på dig och hur stor din mage kommer bli i förväg men sköter du korten väl kan du nog lätt nå denna transformation: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4243384&postcount=1534

Vilket är en grym förändring om du gör den på ett år.

siimon89
2010-03-21, 11:46
Ja, var försiktig med att tokbulka och att överäta extremt mycket. Ligg på överskott på träningsdagar och t.ex. på kaloribalans på vilodagar, träna hårt, käka näringsrik mat och sköt sömnen och återhämtningen så kommer resultaten.

GI-Joe
2010-03-21, 11:47
Kan man blanda dextropour med protein för att skapa en egen gainer? Bra eller dåligt?

siimon89
2010-03-21, 11:49
Kan man blanda dextropour med protein för att skapa en egen gainer? Bra eller dåligt?

Det går alldeles utmärkt! Billigare också.

GI-Joe
2010-03-21, 11:50
Det går alldeles utmärkt! Billigare också.

Mycket billigare isådant fall. Ville bara veta om det var optimalt

siimon89
2010-03-21, 11:54
Mycket billigare isådant fall. Ville bara veta om det var optimalt

En gainer består vanligtvis av Vassleproteiner och Maltodextrin. Så att blanda en egen men att byta ut Maltot mot Dextrose är iprincip samma sak.

GI-Joe
2010-03-21, 11:56
En gainer består vanligtvis av Vassleproteiner och Maltodextrin. Så att blanda en egen men att byta ut Maltot mot Dextrose är iprincip samma sak.


Jo, men det blir billigare att blanda egen gainer med dextropur än att köpa färdiga gainerpulver. Iofs är det ännu billigare att köpa maltodextrin i 25 kgs säck

siimon89
2010-03-21, 12:00
Jo, men det blir billigare att blanda egen gainer med dextropur än att köpa färdiga gainerpulver. Iofs är det ännu billigare att köpa maltodextrin i 25 kgs säck

Absolut! Det kan jag intyga eftersom jag brukar sitta och räkna på sånt :D

Ja det är ju superbilligt. Annars brukar Malto vara billigare än Dextropur även om den köps i 1kgs förpackningar.

Malto = 35kr/kg
Dextropur = 20kr/400g * 2,5 (1000g) = 50kr/kg

(Utgår ifrån Coop's priser samt andra Webshopar på nätet för Malto).

GI-Joe
2010-03-21, 12:09
Absolut! Det kan jag intyga eftersom jag brukar sitta och räkna på sånt :D

Ja det är ju superbilligt. Annars brukar Malto vara billigare än Dextropur även om den köps i 1kgs förpackningar.

Malto = 35kr/kg
Dextropur = 20kr/400g * 2,5 (1000g) = 50kr/kg

(Utgår ifrån Coop's priser samt andra Webshopar på nätet för Malto).

Jo priset var det skillnad på, men skulle nog klara prisskillnaden då jag slipper massa jobb på att köpa Dextropuren :)

z_bumbi
2010-03-21, 12:16
Jo, men det blir billigare att blanda egen gainer med dextropur än att köpa färdiga gainerpulver. Iofs är det ännu billigare att köpa maltodextrin i 25 kgs säck

Druvsocker kan vara billigare i säck men framför allt så brukar det finnas i 2-5 kilosförpackningar om man vill slippa ha en hel säck hemma.

GI-Joe
2010-03-21, 12:20
Druvsocker kan vara billigare i säck men framför allt så brukar det finnas i 2-5 kilosförpackningar om man vill slippa ha en hel säck hemma.

Haha jo nog är det så!

Eddie Vedder
2010-03-21, 12:24
siimon89: Menar du att jag ska köpa ett till kolhydratstillskott med långsamma eller finns det annat sätt man kan blanda ut?

Nej blanda ut med t.ex. standardmjölk istället. Och kanske grädde i om du vill det. Beror på hur pass mycket du känner att du behöver trycka upp kaloriintaget.

Kan du få i sig tillräckligt mycket kcal från mat kan du dessutom skippa kolhydratpulvret efter passet också och nöja dig med protein.

Adam123
2010-03-21, 12:47
Nej blanda ut med t.ex. standardmjölk istället. Och kanske grädde i om du vill det. Beror på hur pass mycket du känner att du behöver trycka upp kaloriintaget.

Kan du få i sig tillräckligt mycket kcal från mat kan du dessutom skippa kolhydratpulvret efter passet också och nöja dig med protein.

Haha okej, va dum jag känner mig nu som köpte 4 kg maltodextrin.
Tack för alla toppensvar! :)

PRound
2010-03-22, 13:54
Mycket billigare isådant fall. Ville bara veta om det var optimalt

Tyvärr blir det vääldigt sött

siimon89
2010-03-22, 14:13
Haha okej, va dum jag känner mig nu som köpte 4 kg maltodextrin.
Tack för alla toppensvar! :)

Varför känner du dig dum? Maltodextrin är en billig kolhydratskälla med väldigt snabbt upptag och fungerar utmärkt att blanda med ditt Whey för att göra en egen gainer :thumbup:

GI-Joe
2010-03-22, 14:21
Tyvärr blir det vääldigt sött

Ja visst, men det kan man leva med

PRound
2010-03-22, 14:28
Ja visst, men det kan man leva med

Jo, men av dextropour blir det så sött så att det bränner i halsen, och man börjar hosta

GI-Joe
2010-03-22, 14:32
Jo, men av dextropour blir det så sött så att det bränner i halsen, och man börjar hosta

Haha, jag har tagit dextropur och riktigt så överdrivet är det inte

siimon89
2010-03-23, 12:37
Jo, men av dextropour blir det så sött så att det bränner i halsen, och man börjar hosta

Aldrig hänt för mig.. Tycker inte heller det är överdrivet sött.

A Wendel
2010-03-23, 15:01
Blir fundersam när jag läser det om långsam viktuppgång. Jag tränade ganska hårt under en tre månadsperiod i höstas. då gick jag upp 5 kilo utan att lagra speciellt mycket fett. Har precis återgått till träningen och hade tänkt gå upp minst lika snabbt som då, de kommande månaderna. Detta är ingen bra ide? varför isåfall?

siimon89
2010-03-23, 15:30
Blir fundersam när jag läser det om långsam viktuppgång. Jag tränade ganska hårt under en tre månadsperiod i höstas. då gick jag upp 5 kilo utan att lagra speciellt mycket fett. Har precis återgått till träningen och hade tänkt gå upp minst lika snabbt som då, de kommande månaderna. Detta är ingen bra ide? varför isåfall?

Det är ett generellt tips. Som nybörjare behöver det nödvändigtvis inte gälla och sedan spelar även gener in. Vissa bygger mestadels muskler vid överätning kombinerat med styrketräning medan andra bygger mer fett.

Om du inte upplevde att du gick upp nämnvärt i fett så är det ju utmärkt.

GI-Joe
2010-03-23, 15:33
Blir fundersam när jag läser det om långsam viktuppgång. Jag tränade ganska hårt under en tre månadsperiod i höstas. då gick jag upp 5 kilo utan att lagra speciellt mycket fett. Har precis återgått till träningen och hade tänkt gå upp minst lika snabbt som då, de kommande månaderna. Detta är ingen bra ide? varför isåfall?

dom där 5 kg som du gick upp var inte ren muskelmassa, säkert mer än hälften var fett/vätska

mikaelj
2010-03-23, 15:54
1 liter mjölk ger 35g protein och 50g kolhydrater. Blanda med oboy.