handdator

Visa fullständig version : Vem finansierar moskeer?


hugok
2010-03-21, 01:30
Jag har alltid trott att moskeer finansieras privat, men hörde precis att det betalas av staten. Hur ligger det egentligen till med det där?

sur puppa
2010-03-21, 01:34
Har för mig att det stora i Malmö finansieras av Al Kadafi. Eller om det inte var Saudiarabier. Minns inte helt. Men de drivs inte uteslutande på skattepengar iaf.

TehSaxo
2010-03-21, 01:36
Varför undrar du det? =P

Kim Jong Il
2010-03-21, 02:02
Varför undrar du det? =P

Han kanske har ett rent hjärta och vill att skattepengar ska gå till folket och inte till enskilda grupper inom folket?

Tricce
2010-03-21, 02:24
Varför undrar du det? =P

"Omg varför undrar han det, oj vänta här kanske jag kan försöka fiska fram och hinta om att han är rasist, yes!!"

Varför undrar du varför han undrar, får han inte undra?

Ajin
2010-03-21, 02:34
Han kanske har ett rent hjärta och vill att skattepengar ska gå till folket och inte till enskilda grupper inom folket?

Som statligt finansierade fängelsen?

burre
2010-03-21, 02:37
Djävulen?

hugok
2010-03-21, 12:24
Han kanske har ett rent hjärta och vill att skattepengar ska gå till folket och inte till enskilda grupper inom folket?

"Omg varför undrar han det, oj vänta här kanske jag kan försöka fiska fram och hinta om att han är rasist, yes!!"

Varför undrar du varför han undrar, får han inte undra?

Som dom sa, och ett extra +1 på triccesklockrena svar:)

hugok
2010-03-21, 12:26
Har för mig att det stora i Malmö finansieras av Al Kadafi. Eller om det inte var Saudiarabier. Minns inte helt. Men de drivs inte uteslutande på skattepengar iaf.

Så de bedrivs till viss del av skattepengar i alla fall*gah!*

tsp
2010-03-21, 12:29
Kyrkan får la pengar av staten? Tycker det är lika illa

Kryss
2010-03-21, 12:30
Kyrkan får väl bara pengar av staten för att bevara de byggnader och liknande som tillhör kulturarvet?

MAXX
2010-03-21, 12:32
Kyrkan får la pengar av staten? Tycker det är lika illa

x2

http://farm2.static.flickr.com/1212/1398691230_1ce1fbbeb3.jpg

:D

young_george
2010-03-21, 12:33
Kyrkan får väl bara pengar av staten för att bevara de byggnader och liknande som tillhör kulturarvet?

Nej, även för att ta hand om begravningar, kyrkogårdar e.t.c.

saab900
2010-03-21, 12:34
Kyrkan får la pengar av staten? Tycker det är lika illa

Man får välja om man vill betala skatt till kyrkan eller inte. Och inte fan vill jag betala skatt till några moskéer.

Baan
2010-03-21, 12:35
Om jag minns rätt får samtliga religiösa samfund stöd av staten i form av bidrag och dylikt. Kan vara missuppfattning från min sida. Därmed kan man se det som att skattebetalare står för viss del, även om den är liten. I övrigt är det dom som är intresserade av att bygga en moské på den platsen som sponsrar.

Kryss
2010-03-21, 12:36
Nej, även för att ta hand om begravningar, kyrkogårdar e.t.c.

Då tänker du just på begravningsskatten?

Tycker inte riktigt det går att jämföra i det här fallet, men visst kan man argumentera för att det bör läggas på annan part snarare än att svenska kyrkan skall ha "ensamrätt".

Trance
2010-03-21, 12:45
Sauron

coxie
2010-03-21, 12:48
Finns det ingen form av kyrkskatt för muslimer?

tsp
2010-03-21, 12:51
Kyrkan får väl bara pengar av staten för att bevara de byggnader och liknande som tillhör kulturarvet?

Man får välja om man vill betala skatt till kyrkan eller inte. Och inte fan vill jag betala skatt till några moskéer.

Ja om det funkar så som ni säger så håller jag med till 100% att moskéer inte ska betalas av staten

Om jag minns rätt får samtliga religiösa samfund stöd av staten i form av bidrag och dylikt. Kan vara missuppfattning från min sida. Därmed kan man se det som att skattebetalare står för viss del, även om den är liten. I övrigt är det dom som är intresserade av att bygga en moské på den platsen som sponsrar.

Vem bestämmer i så fall vad som är ett religiöst samfund? Vem är det liksom som fördömer min och mina polares religiösa samfund som går ut på att vi vill ha ett "tempel" där vi ställer till med riktiga fylleslag och festar hårt som fan varje lördag, som en del i att komma närmare vår gud

Baan
2010-03-21, 12:53
Vem bestämmer i så fall vad som är ett religiöst samfund? Vem är det liksom som fördömer min och mina polares religiösa samfund som går ut på att vi vill ha ett "tempel" där vi ställer till med riktiga fylleslag och festar hårt som fan varje lördag, som en del i att komma närmare vår gud

Det måste vara ett vanligt praktiskt problem :)

saab900
2010-03-21, 12:57
Vem bestämmer i så fall vad som är ett religiöst samfund? Vem är det liksom som fördömer min och mina polares religiösa samfund som går ut på att vi vill ha ett "tempel" där vi ställer till med riktiga fylleslag och festar hårt som fan varje lördag, som en del i att komma närmare vår gud

Det verkar helt klart vettigare än att samlas och förbanna det land som tog emot dom och högtidlighålla minnet av tusentals år gamla oförrätter 2010 och kategoriskt vägra att acceptera andra religioner och de mänskliga rättigheterna i det land de lever i.

Jag vet inte säkert, men jag skulle gissa att det krävs att er religion har en lång historia och har lite större fäste i samhället än enbart hos din kompiskrets. Det verkar inte komma några nya religioner speciellt ofta.

Baan
2010-03-21, 12:59
Det verkar helt klart vettigare än att samlas och förbanna det land som tog emot dom och högtidlighålla minnet av tusentals år gamla oförrätter 2010 och kategoriskt vägra att acceptera andra religioner och de mänskliga rättigheterna i det land de lever i.


Det är exakt så det går till varje fredagsbön. Förvänta dig att bli Halal-slaktad när som helst.

Tolkia
2010-03-21, 13:04
Det är väl samma regler som för frikyrkorna, antar jag (bortsett från att det brukar bli mer liv från de som bor i mogivningen om muslimerna vill bygga än om pingstkyrkan vill göra det). En del bidrag, en (större) del privat finansiering. Jag vet inte hur mycket reglerna för religiösa samfund som vill bygga hus skiljer sig från reglerna för andra föreningar (t.ex. idrottsföreningar) som vill göra det?

Paperbasket
2010-03-21, 13:13
Han kanske har ett rent hjärta och vill att skattepengar ska gå till folket och inte till enskilda grupper inom folket?

Såsom kristna kyrkor?

spoonchest
2010-03-21, 13:37
Djävulen?
Det har jag också hört.

hultman
2010-03-21, 13:37
http://www.sst.a.se/bidrag/utbetaldastatsbidrag2008.4.7e1f30b611fbb31ed2a8000 10793.html

Sedan vet jag inte om det är hela sanningen. Vet att staten delvis finansierat byggen av moskéer och att det är väldigt vanligt med bidrag för underhåll och drift.

saab900
2010-03-21, 13:43
Det är exakt så det går till varje fredagsbön. Förvänta dig att bli Halal-slaktad när som helst.

Förnekar du att en rättrogen muslim förväntas strida med svärdet mot de otrogna (av annan tro) och att kvinnor inte skall förvärvsarbeta samt förväntas skyla sin kropp och sitt hår? Det står många tokigheter i Bibeln också, men vi anammar inte längre dessa föråldrade seder i Västvärlden. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till en förening som fortfarande slår vakt om sin rätt att göra just det.

Paperbasket
2010-03-21, 14:02
Förnekar du att en rättrogen muslim förväntas strida med svärdet mot de otrogna (av annan tro) och att kvinnor inte skall förvärvsarbeta samt förväntas skyla sin kropp och sitt hår? Det står många tokigheter i Bibeln också, men vi anammar inte längre dessa föråldrade seder i Västvärlden. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till en förening som fortfarande slår vakt om sin rätt att göra just det.

Det där är ett typiskt påstående som obildade människor ofta slänger ur sig. Sätt dig in i religionen, nej att läsa aftonbladet är inte att sätta sig in i religionen, innan du skämmer ut dig själv med idiotiska påståenden.

Majoriteten av ALLA muslimer är emot just sådant som du säkerligen tror att de är för. Majoriteten av alla muslimer är emot hedersmord, krig etc.

Vet du överhuvudtaget någonting alls om islam mer än det du läst om i aftonbladet? Vet du ens var det bor flest muslimer i världen? Googla, tänk efter vad det innebär för islam som en sekualiserad religion i de flesta samhällen.

Den enda kunskapen du har är troligen om vad extremrörelser inom islam gör.

Edit, du skrev tidigare "vägra att acceptera andra religioner och de mänskliga rättigheterna i det land de lever i." Islam har spridit sig så pass mycket pga motsatsen till ditt påstående. Jämför kristendomen med islam så ska vi se vilken religion som egentligen inte accepterat andra människor och religioner.

/religionslärare.

Tricce
2010-03-21, 14:09
Skulle gärna implementera en del saker från Islam, tex förbudet av ränta :)

Trance
2010-03-21, 14:11
Det där är ett typiskt påstående som obildade människor ofta slänger ur sig. Sätt dig in i religionen, nej att läsa aftonbladet är inte att sätta sig in i religionen, innan du skämmer ut dig själv med idiotiska påståenden.

Majoriteten av ALLA muslimer är emot just sådant som du säkerligen tror att de är för. Majoriteten av alla muslimer är emot hedersmord, krig etc.

Vet du överhuvudtaget någonting alls om islam mer än det du läst om i aftonbladet? Vet du ens var det bor flest muslimer i världen? Googla, tänk efter vad det innebär för islam som en sekualiserad religion i de flesta samhällen.

Den enda kunskapen du har är troligen om vad extremrörelser inom islam gör.

Edit, du skrev tidigare "vägra att acceptera andra religioner och de mänskliga rättigheterna i det land de lever i." Islam har spridit sig så pass mycket pga motsatsen till ditt påstående. Jämför kristendomen med islam så ska vi se vilken religion som egentligen inte accepterat andra människor och religioner.

/religionslärare.

Den sekulära världen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e8/Secular_world_map2.gif

sur puppa
2010-03-21, 14:13
Det där är ett typiskt påstående som obildade människor ofta slänger ur sig. Sätt dig in i religionen, nej att läsa aftonbladet är inte att sätta sig in i religionen, innan du skämmer ut dig själv med idiotiska påståenden.

Majoriteten av ALLA muslimer är emot just sådant som du säkerligen tror att de är för. Majoriteten av alla muslimer är emot hedersmord, krig etc.

Vet du överhuvudtaget någonting alls om islam mer än det du läst om i aftonbladet? Vet du ens var det bor flest muslimer i världen? Googla, tänk efter vad det innebär för islam som en sekualiserad religion i de flesta samhällen.

Den enda kunskapen du har är troligen om vad extremrörelser inom islam gör.

/religionslärare.

Majoriteten av muslimerna i storbrittanien (detta var i efterdyningarna av terrordåden i london) är för sharialagar i storbritanien. Vet du vad sharialagar är för något?

Och aftonbladet är knappast något som brukar skriva illa om islam.

Sen kan du komma med ditt PK-dravel om att de flesta muslimer egentligen bara är snälla goa gubbar som inte vill någon illa.

Algeriets enda val (lokala förvisso) vann islamister som förespråkar sharia. Dessa förbjöds av regimen, gick under jorden och började slakta deras motståndare.

Palestinas fria val. Vilka vann? Hamas. Hamas stöder Sharia.

Libanons fria val. Vilka fick störst stöd i södra delarna, och blev bland de största bland muslimerna? Hezb Allah. Hezb Allah (guds parti) stöder sharia.

Afghanistan utropade sig själv som en islamsk republik. Man förespråkar stora delar av sharia. Och de delar man inte förespråkar väljer man bort pga ockupationen.

Nigeria har stora problem med islamister som inte tolorerar sina icke-muslimska landsmän. Norra delarna har gång på gång krävt sharialagar.

Turkiets regering består numera av islamister, därav konflikten mellan kemalisterna i militären och regeringen.

De få val där muslimer får välja fritt har dom en tendens att välja dessa "extremrörelser" inom islam.

Och ja, jag kan en del om ämnet. Vad kan du egentligen? Antagligen inte mer än Aftonbladet.

Paperbasket
2010-03-21, 14:14
Två tredjedelar av världens muslimer hittas i asien och inte som de flesta tror i arabländerna.

sur puppa
2010-03-21, 14:16
Två tredjedelar av världens muslimer hittas i asien och inte som de flesta tror i arabländerna.

Arabländerna (de öster om sundet) ligger i Asien. Dessutom tror jag inte många tror att majoriteten av alla muslimer är araber.

WHITEFOLKS
2010-03-21, 14:16
Skulle gärna implementera en del saker från Islam, tex förbudet av ränta :)

Varför det?

Trance
2010-03-21, 14:17
Islam by country
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Islam-by-country-smooth.png

Baan
2010-03-21, 14:19
bild

Jag saknar kopplingen mellan: Sekulära länder -> Islam i världen -> muslimer vill dricka ditt blod, det står i Koranen. Förklara.

hultman
2010-03-21, 14:19
Två tredjedelar av världens muslimer hittas i asien och inte som de flesta tror i arabländerna.

Du är alltså lärare i religon?

RandomC
2010-03-21, 14:20
Islam by country
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Islam-by-country-smooth.png

Känner mig dum men kan du förklara bilden?

Paperbasket
2010-03-21, 14:21
Edit, skit samma. De flesta här inne verkar vara unga samt rasistiska.

Petoria
2010-03-21, 14:21
Två tredjedelar av världens muslimer hittas i asien och inte som de flesta tror i arabländerna.

Fail?

WHITEFOLKS
2010-03-21, 14:21
Majoriteten av ungefär vad som helst finns ju i Asien :D

tsp
2010-03-21, 14:23
Förnekar du att en rättrogen muslim förväntas strida med svärdet mot de otrogna (av annan tro) och att kvinnor inte skall förvärvsarbeta samt förväntas skyla sin kropp och sitt hår? Det står många tokigheter i Bibeln också, men vi anammar inte längre dessa föråldrade seder i Västvärlden. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till en förening som fortfarande slår vakt om sin rätt att göra just det.

Jag tror faktiskt inte att din lokala pizzabagares mörka hemlighet är att han vill dra kebabskäraren över din rygg

TehSaxo
2010-03-21, 14:24
Jävlar vilket liv det blev i den här tråden. =P

Såg iaf en massa om "jag vill inte att mina pengar går till si o så.." tyvärr så är det inte du som bestämmer vart dina skattepengar går, get over it. :)

Trance
2010-03-21, 14:24
Jag saknar kopplingen mellan: Sekulära länder -> Islam i världen -> muslimer vill dricka ditt blod, det står i Koranen. Förklara.

Va? Vad pratar du om. Det enda den bilden visar är vilka länder som är sekulära och det var mest efter detta påståendet:

"Googla, tänk efter vad det innebär för islam som en sekualiserad religion i de flesta samhällen."

Jockefoten
2010-03-21, 14:24
Skulle gärna implementera en del saker från Islam, tex förbudet av ränta :)

Mm kontraproduktivt styrande rules!

Paperbasket
2010-03-21, 14:25
Va? Vad pratar du om. Det enda den bilden visar är vilka länder som är sekulära och det var mest efter detta påståendet:

Vad är ett sekulärt land enligt dig?

Tricce
2010-03-21, 14:25
Varför det?

Räntefria lån ftw :D

And also

http://i175.photobucket.com/albums/w149/CallMeLonely/3239682592_f9a479db70.jpg?t=1269177886

sur puppa
2010-03-21, 14:26
Edit, skit samma. De flesta här inne verkar vara unga samt rasistiska.

Den ska jag köra nästa gång jag stöter på PK-folk som tror på Islams inneboende godhet.

"Äääh, de flesta här verkar vara födda mellan 50-70 och är dessutom mångkulturalister. Då är det ingen poäng att diskutera. Lixom, varför diskutera med folk som inte tycker som en själv. Dooooh..." :smash:

Trance
2010-03-21, 14:27
Edit, skit samma. De flesta här inne verkar vara unga samt rasistiska.

Problemet är nog att du är förmodligen gymnasielärare i religion vilket betyder att du gått en helt värdelös utbildning och om man tittar på rena fakta så kan förmodligen valfri Trivial Pursuit-fan mer än slumpmässigt vald ung gymnasielärare.

Fail?

Nej, det är väl sant. På ett ungefär. Indonesien, Pakistan, Indien etc.

Alox
2010-03-21, 14:28
Jävlar vilket liv det blev i den här tråden. =P

Såg iaf en massa om "jag vill inte att mina pengar går till si o så.." tyvärr så är det inte du som bestämmer vart dina skattepengar går, get over it. :)

Tror du har missat innebörden av politiska omröstningar och demokrati. Att bland annat bestämma var skattepengarna går är exakt vad vi gör varje gång vi röstar.

Paperbasket
2010-03-21, 14:28
Den ska jag köra nästa gång jag stöter på PK-folk som tror på Islams inneboende godhet.

"Äääh, de flesta här verkar vara födda mellan 50-70 och är dessutom mångkulturalister. Då är det ingen poäng att diskutera. Lixom, varför diskutera med folk som inte tycker som en själv. Dooooh..." :smash:

Kom inte med dina påståenden om pk, du förlöjligar bara dig själv. Jag tycker bara det är tråkigt att det verkar som de flesta har blivit väldigt rasistiska i Sverige.

Att dra ALLA människor som tillhör en grupp/rörelser över samma kam känns så ogenomtänkt.

sur puppa
2010-03-21, 14:28
Känner mig dum men kan du förklara bilden?

Ju blåare ju mer shiamuslimer. Ju grönare ju mer sunnimuslimer. Ju vitare ju färre muslimer. De mörka länderna saknar data. Men jag tror antalet muslimer i Nord Korea är begränsat. Men vi kan ju fråga den ofelbara ledare för den ärorika Nationen Korea. Han hänger ju här på Kolozzeum.

hultman
2010-03-21, 14:29
Var tror du att "arabländerna" ligger om inte i Asien?

Min utbildning har ingen betydelse eftersom jag inte lär ut någonting till elever. Men visst, har läst ekonomprogram, statsvetenskap och näringslära.

Trance
2010-03-21, 14:29
Vad är ett sekulärt land enligt dig?

Vet du inte vad ett sekulärt land är? Allvarligt?

sur puppa
2010-03-21, 14:30
Kom inte med dina påståenden om pk, du förlöjligar bara dig själv. Jag tycker bara det är tråkigt att det verkar som de flesta har blivit väldigt rasistiska i Sverige.

Att dra ALLA människor som tillhör en grupp/rörelser över samma kam känns så ogenomtänkt.

Så jag kan inte dra slutsatsen att människor som är med i, eller stöder, Naturskyddsföreningen är måna om miljön?

Bra logik.

Sen ska man inte dra alla muslimer över en kam, absolut. Men man kan ändå slå fast att majoriteten av muslimerna stöder sharialagar, såsom det faktiskt har visat sig i de fria valen, samt olika undersökningar, som gjorts i muslimska länder.

Petoria
2010-03-21, 14:30
Problemet är nog att du är förmodligen gymnasielärare i religion vilket betyder att du gått en helt värdelös utbildning och om man tittar på rena fakta så kan förmodligen valfri Trivial Pursuit-fan mer än slumpmässigt vald ung gymnasielärare.



Nej, det är väl sant. På ett ungefär. Indonesien, Pakistan, Indien etc.

Och de flesta arabländerna ligger inte i asien då?

Tricce
2010-03-21, 14:30
Jag tycker bara det är tråkigt att det verkar som de flesta har blivit väldigt rasistiska i Sverige.


http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143377&highlight=r%F6sta+val

kidneyinlodz
2010-03-21, 14:31
Teorin går ut på att ta sig runt förbudet mot ränta genom att låta banken köpa ett föremål av kunden till ett fastslaget pris. Kunden köper sedan tillbaka föremålet från banken för ett högre pris än hon sålde det för. Köppris, återköpspris och tidsperiod bestäms i förväg vilket gör affären till (hila), en enligt sharia riktig och sann affär vilken går i god för att lånet är utan ränta. Detta sker trots att affären i verkligheten inte alls behöver vara riktig eller utan ränta. Banken ger kunden en summa pengar som sedan betalas tillbaka med en påbyggnad som bestämts innan lånet tagits. Här handlar det alltså om att kalla räntan för något annat.

Paperbasket
2010-03-21, 14:32
Som sagt, lägger ner det här. Majoriteten här inne är rasister verkar det som. Peace.

Tricce
2010-03-21, 14:35
Teorin går ut på att ta sig runt förbudet mot ränta genom att låta banken köpa ett föremål av kunden till ett fastslaget pris. Kunden köper sedan tillbaka föremålet från banken för ett högre pris än hon sålde det för. Köppris, återköpspris och tidsperiod bestäms i förväg vilket gör affären till (hila), en enligt sharia riktig och sann affär vilken går i god för att lånet är utan ränta. Detta sker trots att affären i verkligheten inte alls behöver vara riktig eller utan ränta. Banken ger kunden en summa pengar som sedan betalas tillbaka med en påbyggnad som bestämts innan lånet tagits. Här handlar det alltså om att kalla räntan för något annat.

Varför då förbud mot just "ränta" ?

sur puppa
2010-03-21, 14:36
Som sagt, lägger ner det här. Majoriteten här inne är rasister verkar det som. Peace.

Point proven. Typisk mentalitet bland PK-folk. Nää, nu blev det jobbigt med folk som inte tycker som jag. Det är roligt att diskutera, men bara om alla tycker lika. :thumbup:

Trance
2010-03-21, 14:36
Som sagt, lägger ner det här. Majoriteten här inne är rasister verkar det som. Peace.

Majoriteten av gymnasielärare kan inte grundläggande fakta, så som vad en sekulär stat är. Det om något är extremt pinsamt.

kidneyinlodz
2010-03-21, 14:37
Varför då förbud mot just "ränta" ?

för att det är förbjudet enligt koranen....och eftersom man är sån bokstavsfanatiker så måste man ju hitta på andra saker hur ska man annars få pengar över? slakta några hedningar kanske?

saab900
2010-03-21, 14:37
Det där är ett typiskt påstående som obildade människor ofta slänger ur sig. Sätt dig in i religionen, nej att läsa aftonbladet är inte att sätta sig in i religionen, innan du skämmer ut dig själv med idiotiska påståenden.

Majoriteten av ALLA muslimer är emot just sådant som du säkerligen tror att de är för. Majoriteten av alla muslimer är emot hedersmord, krig etc.

Vet du överhuvudtaget någonting alls om islam mer än det du läst om i aftonbladet? Vet du ens var det bor flest muslimer i världen? Googla, tänk efter vad det innebär för islam som en sekualiserad religion i de flesta samhällen.

Den enda kunskapen du har är troligen om vad extremrörelser inom islam gör.

Edit, du skrev tidigare "vägra att acceptera andra religioner och de mänskliga rättigheterna i det land de lever i." Islam har spridit sig så pass mycket pga motsatsen till ditt påstående. Jämför kristendomen med islam så ska vi se vilken religion som egentligen inte accepterat andra människor och religioner.

/religionslärare.

För det första skulle jag inte ta i Aftonbladet med tång. För det andra har även jag läst religion på gymnasienivå. För det tredje har jag 5 års universitetsutbildning. För det fjärde verkar det vara du som okritiskt sväljer Mona Sahlins PK-tal.

Storbritannien har en stor andel muslimer, och där pratas det redan om sharia-lagar. Så småningom kommer det tveklöst att bildas muslimska partier i Sverige, och i en framtid när kanske så många som 20% av Sveriges invånare bekänner sig till Islam, tror du inte då att de kommer att börja ställa krav så som de gör i andra europeiska länder? De kommer även att ha inflytande för att få igenom kraven. Kolla på Miljöpartiet, det räcker att ha en vågmästarroll, så får man lätt igenom krav. Det börjar med att man vill ha en minaret någonstans, folk protesterar. Mona Sahlin tjatar om diskriminering tills folk får dåligt samvete, och så är det lugnt ett tag. Sedan kommer nästa krav, t ex att kvinnor ska få skriva tentamen maskerade som Spökplumpen, eller ta hand om dina barn på dagis i samma utstyrsel. Det går ett steg i taget, och rätt vad det är vaknar vi upp med sharia-lagar.

Även om det verkar otroligt både känner jag och har träffat och umgåtts med många muslimer. Det blir gärna så i ett land med så mycket muslimer. Hedersbegreppet är väldigt påtvingande, även för de mer sekulära muslimska familjerna. En kvinna i min klass bar inte slöja, eller visade på något annat sätt än att hon var muslim. Men när vi träffades hemma hos varandra i gruppen för att skriva labrapporter dök hon aldrig upp. Till sist blev ursäkterna väldigt genomskinliga, och en av tjejerna satte sig ned och pratade med henne. Det visade sig att hon inte "kunde" gå till en privat bostad där det fanns andra män utan att ha med sig en manlig släkting eller sin man. Skulle någon hon kände se detta skulle hon och hela hennes släkt bli utskämd, och ingen skulle prata med dom. En annan tjej fick hembesök av den lokala muslimska föreningen, och blev tillfrågad om hon inte skulle komma på bönemöten i samlingslokalen. De spårade upp henne utan att hon aktivt tagit kontakt med dom. Hon tackade nej, och sedan fick hon utstå glåpord på gatan och utfrysning av stadens muslimer. För någon som inte har så mycket kontakt med andra etniciteter än just andra muslimer är det förödande att inte följa flockens regler.
Sju muslimer i min klass, högskolestudenter som ju får antas vara toleranta och resonliga, frös ut en tjej i min klass, enbart pga att hon var jude. De vägrade att ens tala med henne.
Visst känner jag också muslimer som lever nästan som svenskar, men de är klart i minoritet, och de umgås heller inte med andra muslimer, pga att de andra muslimerna inte vill umgås med dom, det har de själva sagt.
Vad jag vill säga är att det inom alla sociala grupper finns regler och normer att följa och att det sociala eller fysiska straffet för att bryta dessa är hårt, liksom trycket att följa reglerna.
I Sverige är våra partier också väldigt måna om att ingenting vi säger eller gör får kunna tolkas som ens vagt diskriminerande, så alla problem som den misslyckade integrationen för med sig sopas under mattan och döljs i ett rosa skimmer. Och alla som säger något annat slås ned hård och brutalt, precis som du gjorde alldeles nyss. Lär du ut till dina elever attt det inte finns några problem med invandringen? Nej, du lär bara ut grundläggande fakta om pilgrimsfärden till Mecka och om Mohammeds liv, men inte de mer upprörande delarna, eller hur?

Baan
2010-03-21, 14:37
Va? Vad pratar du om. Det enda den bilden visar är vilka länder som är sekulära och det var mest efter detta påståendet:

Jag antog att du stödde saab900s tes eftersom det var den som reaktionen var mot.

Tricce
2010-03-21, 14:37
för att det är förbjudet enligt koranen....och eftersom man är sån bokstavsfanatiker så måste man ju hitta på andra saker hur ska man annars få pengar över? slakta några hedningar kanske?

Tycker det ändå borde finnas nån motivering till varför koranen har förbjudit det.

Trance
2010-03-21, 14:38
Och de flesta arabländerna ligger inte i asien då?

Vanligtvis så brukar man dela upp det i mellan-östern/nordafrika och resten av asien samt oceanien i vardagligt tal.

Trance
2010-03-21, 14:42
Jag antog att du stödde saab900s tes eftersom det var den som reaktionen var mot.

Nej, jag var emot det ganska löjliga påståendet om att islam skulle vara någon sekulär kraft.

kidneyinlodz
2010-03-21, 14:43
Tycker det ändå borde finnas nån motivering till varför koranen har förbjudit det.

ja vad finns det för motivering att stena folk tex ? koranen är väl knappast känd för sitt logiska resonemang eller?

saab900
2010-03-21, 14:44
Som sagt, lägger ner det här. Majoriteten här inne är rasister verkar det som. Peace.

Åh nej, det här är ett diskussionsforum. Istället för att avsluta med att jag minsann är en nedrans rasist, så tycker jag att du bemöter mitt inlägg och redogör för varför min åsikt och mina påståenden är felaktiga. En lärare ska väl klara av att diskutera?

Tricce
2010-03-21, 14:45
ja vad finns det för motivering att stena folk tex ? koranen är väl knappast känd för sitt logiska resonemang eller?

Inte fan vet jag, det är jag som ställer frågan men får 2 tillbaka :D

Tolkia
2010-03-21, 14:51
Åh nej, det här är ett diskussionsforum. Istället för att avsluta med att jag minsann är en nedrans rasist, så tycker jag att du bemöter mitt inlägg och redogör för varför min åsikt och mina påståenden är felaktiga. En lärare ska väl klara av att diskutera?
Att det är ett diskussionsforum innebär iofs att han faktiskt FÅR välja själv när han går ur diskussionen. Kan bli svårt för dig att tvinga tillbaks honom.

Generellt hoppas jag att mina herrar (damer, men just nu inte så många i diskussionen) vinnlägger sig om en trevlig ton, så att inte även denna tråden genomgår den för Kolozzeums religionstrådar annars karaktäristiska utvecklingen.

saab900
2010-03-21, 14:58
Tolkia: Jo,det är sant. Jag blev bara lite förvånad över att träffa på en lärare som inte vill diskutera vad ämnet än är. Det har aldrig hänt förut.

Personligen är jag helt av åsikten att ingen religion ska tillåtas ha inflytande av lagar och regler i ett land. Religioner har redan orsakat tillräckligt mycket elände och motsättningar i världen, och vi klarar oss bättre utan det. Problemet med Islam för närvarande är att för så många ÄR religionen lagen. Det är inte förenligt med ett sekualiserat samhälle.

Sverker
2010-03-21, 15:15
Vi lever i en stabil demokrati. Vi har haft fria val och kvinlig rösträtt i 90 år. Vi har en offentlighetsprincip som tillåter oss att granska beslutfattarnas underlag. Vi har skolplikt i Sverige och låg analfabetism. De flesta har tillgång till internet, TV, radio och har möjligheten att läsa fri press. Vi har religionsfrihet och föreningsfrihet i landet.


Jag har mycket svårt att tro att Sverige skulle förändras och börja styras efter några religösa lagar.

WHITEFOLKS
2010-03-21, 15:19
En stor del av de moskéer som byggs får väl någon sorts finansiering från "saudiarabien".

young_george
2010-03-21, 15:30
Edit, skit samma. De flesta här inne verkar vara unga samt rasistiska.

Är islam en ras? Eller spelade du rasistkortet i brist på argument. vilken religionsutbildning har du som gör att du kan prata med sådan auktoritet?

stevebc
2010-03-21, 15:43
Som sagt, lägger ner det här. Majoriteten här inne är rasister verkar det som. Peace.Oväntat att folk slänger sig med PK-anklagelser när du skriver sådant här.

Problemet är nog att du är förmodligen gymnasielärare i religion vilket betyder att du gått en helt värdelös utbildning och om man tittar på rena fakta så kan förmodligen valfri Trivial Pursuit-fan mer än slumpmässigt vald ung gymnasielärare.Är det så illa? Hur har du fått reda på det här?

Avesta
2010-03-21, 15:46
För det första skulle jag inte ta i Aftonbladet med tång. För det andra har även jag läst religion på gymnasienivå. För det tredje har jag 5 års universitetsutbildning. För det fjärde verkar det vara du som okritiskt sväljer Mona Sahlins PK-tal.

Storbritannien har en stor andel muslimer, och där pratas det redan om sharia-lagar. Så småningom kommer det tveklöst att bildas muslimska partier i Sverige, och i en framtid när kanske så många som 20% av Sveriges invånare bekänner sig till Islam, tror du inte då att de kommer att börja ställa krav så som de gör i andra europeiska länder? De kommer även att ha inflytande för att få igenom kraven. Kolla på Miljöpartiet, det räcker att ha en vågmästarroll, så får man lätt igenom krav. Det börjar med att man vill ha en minaret någonstans, folk protesterar. Mona Sahlin tjatar om diskriminering tills folk får dåligt samvete, och så är det lugnt ett tag. Sedan kommer nästa krav, t ex att kvinnor ska få skriva tentamen maskerade som Spökplumpen, eller ta hand om dina barn på dagis i samma utstyrsel. Det går ett steg i taget, och rätt vad det är vaknar vi upp med sharia-lagar.

Även om det verkar otroligt både känner jag och har träffat och umgåtts med många muslimer. Det blir gärna så i ett land med så mycket muslimer. Hedersbegreppet är väldigt påtvingande, även för de mer sekulära muslimska familjerna. En kvinna i min klass bar inte slöja, eller visade på något annat sätt än att hon var muslim. Men när vi träffades hemma hos varandra i gruppen för att skriva labrapporter dök hon aldrig upp. Till sist blev ursäkterna väldigt genomskinliga, och en av tjejerna satte sig ned och pratade med henne. Det visade sig att hon inte "kunde" gå till en privat bostad där det fanns andra män utan att ha med sig en manlig släkting eller sin man. Skulle någon hon kände se detta skulle hon och hela hennes släkt bli utskämd, och ingen skulle prata med dom. En annan tjej fick hembesök av den lokala muslimska föreningen, och blev tillfrågad om hon inte skulle komma på bönemöten i samlingslokalen. De spårade upp henne utan att hon aktivt tagit kontakt med dom. Hon tackade nej, och sedan fick hon utstå glåpord på gatan och utfrysning av stadens muslimer. För någon som inte har så mycket kontakt med andra etniciteter än just andra muslimer är det förödande att inte följa flockens regler.
Sju muslimer i min klass, högskolestudenter som ju får antas vara toleranta och resonliga, frös ut en tjej i min klass, enbart pga att hon var jude. De vägrade att ens tala med henne.
Visst känner jag också muslimer som lever nästan som svenskar, men de är klart i minoritet, och de umgås heller inte med andra muslimer, pga att de andra muslimerna inte vill umgås med dom, det har de själva sagt.
Vad jag vill säga är att det inom alla sociala grupper finns regler och normer att följa och att det sociala eller fysiska straffet för att bryta dessa är hårt, liksom trycket att följa reglerna.
I Sverige är våra partier också väldigt måna om att ingenting vi säger eller gör får kunna tolkas som ens vagt diskriminerande, så alla problem som den misslyckade integrationen för med sig sopas under mattan och döljs i ett rosa skimmer. Och alla som säger något annat slås ned hård och brutalt, precis som du gjorde alldeles nyss. Lär du ut till dina elever attt det inte finns några problem med invandringen? Nej, du lär bara ut grundläggande fakta om pilgrimsfärden till Mecka och om Mohammeds liv, men inte de mer upprörande delarna, eller hur?

Jag skulle inte för en sekund tro på dina åsikter för dina erfarenheters skull. Efter tio år i ett område med muslimskt majoritet där de flesta jag umgicks med var muslimer kan inte jag räkna ihop så många märkliga upplevelser som du beskriver. Glåpord på gatan, föreningar och samhälle som fryser ut och hemsöker folk. Inte heller har någon annan jag känner upplevt saker som du beskriver, trots att vi hade en moské 100 meter bort. Din bild avviker extremt från verkligheten helt enkelt, men vi kan hamna där om det fortsätter så här. Verkligheten just nu är att det finns grupper som går runt i sina sjalar och går till sina bönstunder, resten av folket skiter fullständigt i vad dessa andra gör eller inte gör och orkar varken dra till moské eller be, översminkade 16 åringar går runt i gäng och röker sina cigaretter och grabbgängen hänger överallt och åker sina förbannade mopeder.

Även jag är däremot mycket kritisk till islam, statligt stöd till dessa muslimska föreningar, eller att man från politisk håll försöker låta dessa föreningar stå representant för alla, när så många är likgiltiga och inte på något sätt är aktiva eller intresserade av föreningar och moskéer. Att tillåta religiösa skolor är en annan bisarr idé som jag inte förstår hur politiker kan tillåta.

Problemet med islam och muslimer i Sverige hänger till stor del på hur man lyckas tackla integrationsfrågan. Dessa förorter med en majoritet invandrare borde inte existera. Detta vore bästa sättet att motarbeta Islam. Är det så att man inte klarar av att ta in folk, integrera och få folk i arbete så är det dags att bromsa invandringen till en takt man klarar av och som är nyttigt ur arbetskraftssynpunkt. Om man istället fortsätter som nu, trycker in folk i dessa områden och låter cancerceller som föreningar och religiösa skolor står för att härja fritt så kommer extremismen att öka samtidigt som mängden människor som aldrig kommer in i samhället och enbart kostar kommer att öka.

Kek
2010-03-21, 15:58
ja vad finns det för motivering att stena folk tex ? koranen är väl knappast känd för sitt logiska resonemang eller?

Det är ju iofs inte bar koranen osm förbjuder ränta och gillar att stena folk. Står ungefär samma sak i bibeln. Alla de 3 stora religionerna är i princip samma skit. Dock så har muslimer på sista tiden fått ta mycket skit pga war on terrorism. När det blev fel att hata judar så fick man väl helt enkelt hoppa på en annan religion.

Tycker inte att några religioner ska sponsras av statliga pengar men det är inte exakt något jag stör mig något enormt på. Ligger gansa långt ner på min lista över saker som bör fixas först.

stevebc
2010-03-21, 15:59
Jag skulle inte för en sekund tro på dina åsikter för dina erfarenheters skull. Efter tio år i ett område med muslimskt majoritet där de flesta jag umgicks med var muslimer kan inte jag räkna ihop så många märkliga upplevelser som du beskriver. Glåpord på gatan, föreningar och samhälle som fryser ut och hemsöker folk. Inte heller har någon annan jag känner upplevt saker som du beskriver, trots att vi hade en moské 100 meter bort. Din bild avviker extremt från verkligheten helt enkelt, men vi kan hamna där om det fortsätter så här. Verkligheten just nu är att det finns grupper som går runt i sina sjalar och går till sina bönstunder, resten av folket skiter fullständigt i vad dessa andra gör eller inte gör och orkar varken dra till moské eller be, översminkade 16 åringar går runt i gäng och röker sina cigaretter och grabbgängen hänger överallt och åker sina förbannade mopeder.

Även jag är däremot mycket kritisk till islam, statligt stöd till dessa muslimska föreningar, eller att man från politisk håll försöker låta dessa föreningar stå representant för alla, när så många är likgiltiga och inte på något sätt är aktiva eller intresserade av föreningar och moskéer. Att tillåta religiösa skolor är en annan bisarr idé som jag inte förstår hur politiker kan tillåta.

Problemet med islam och muslimer i Sverige hänger till stor del på hur man lyckas tackla integrationsfrågan. Dessa förorter med en majoritet invandrare borde inte existera. Detta vore bästa sättet att motarbeta Islam. Är det så att man inte klarar av att ta in folk, integrera och få folk i arbete så är det dags att bromsa invandringen till en takt man klarar av och som är nyttigt ur arbetskraftssynpunkt. Om man istället fortsätter som nu, trycker in folk i dessa områden och låter cancerceller som föreningar och religiösa skolor står för att härja fritt så kommer extremismen att öka samtidigt som mängden människor som aldrig kommer in i samhället och enbart kostar kommer att öka.Helvete vad bra sagt.

saab900
2010-03-21, 16:03
Jag skulle inte för en sekund tro på dina åsikter för dina erfarenheters skull. Efter tio år i ett område med muslimskt majoritet där de flesta jag umgicks med var muslimer kan inte jag räkna ihop så många märkliga upplevelser som du beskriver. Glåpord på gatan, föreningar och samhälle som fryser ut och hemsöker folk. Inte heller har någon annan jag känner upplevt saker som du beskriver, trots att vi hade en moské 100 meter bort. Din bild avviker extremt från verkligheten helt enkelt, men vi kan hamna där om det fortsätter så här. Verkligheten just nu är att det finns grupper som går runt i sina sjalar och går till sina bönstunder, resten av folket skiter fullständigt i vad dessa andra gör eller inte gör och orkar varken dra till moské eller be, översminkade 16 åringar går runt i gäng och röker sina cigaretter och grabbgängen hänger överallt och åker sina förbannade mopeder.

Även jag är däremot mycket kritisk till islam, statligt stöd till dessa muslimska föreningar, eller att man från politisk håll försöker låta dessa föreningar stå representant för alla, när så många är likgiltiga och inte på något sätt är aktiva eller intresserade av föreningar och moskéer. Att tillåta religiösa skolor är en annan bisarr idé som jag inte förstår hur politiker kan tillåta.

Problemet med islam och muslimer i Sverige hänger till stor del på hur man lyckas tackla integrationsfrågan. Dessa förorter med en majoritet invandrare borde inte existera. Detta vore bästa sättet att motarbeta Islam. Är det så att man inte klarar av att ta in folk, integrera och få folk i arbete så är det dags att bromsa invandringen till en takt man klarar av och som är nyttigt ur arbetskraftssynpunkt. Om man istället fortsätter som nu, trycker in folk i dessa områden och låter cancerceller som föreningar och religiösa skolor står för att härja fritt så kommer extremismen att öka samtidigt som mängden människor som aldrig kommer in i samhället och enbart kostar kommer att öka.

Jag ber dig absolut inte att tro på mina åsikter, jag ville bara ge praktiska exempel som stöder min tes om grupptryck och egna sociala normer baserade på Koranen. Jag tog som exempel tre händelser jag varit med om i en större mellansvensk stad.

Ditt sista stycke håller jag med om. Att bara fortsätta som nu och låtsas att några problem inte existerar ökar bara alieneringen. Jag är för kraftigt minskad invandring ur samhällsekonomisk synvinkel. Än har ingen visat mig övertygande bevis som tyder på att 100k nyanlända = 100k arbetstillfällen.

tsp
2010-03-21, 16:08
helvete vad bra sagt.

+1

Sverker
2010-03-21, 16:14
Avesta !

Vi har skolplikt i Sverige. Vi har också en läroplan som styr skolornas utbildning. Vi har ett skolverk som granskar friskolorna och styr dem så att de följer läroplanen.


Vi är en demokrati och vi har fria val i september. Tänk på att läroplanen är ett politikskt dokument. Genom att välja rätt ledarmöter kan vi alltså bestämma vad som ska undervisas i alla skolor i Sverige. Tänk på det.

n1tro
2010-03-21, 16:21
http://www.tagbanger.com/wp-content/uploads/2007/09/americanpsycho.jpg

krellik
2010-03-21, 17:36
http://www.dalbo.vanersborg.se/so/affischer/nazism/nazi8.jpg

Det verkar som att islam idag får bära den rollen som judendomen hade tidigare angående världskonspirationer och hot mot vår västerländska sekulariserade livstil med rötterna i kristendomen.

Radom tankar jag har är ju att man kan ju debattera om man ska skilja mellan "hederskultur" och islam. Inte helt självklart att man kan skilja mellan "religion" och "kultur" på ett sådant sätt men koranen i sig är ingen mer kvinnofientlig bok än bibeln är. Ämnet förtjänar egentligen en mer seriös diskussion angående den speciella "hederskultur" som under längre tid funnits runt medelhavet i både kristna och muslimska länder där släktens ära är knuten till kvinnors beteende och att männen har en roll i att upprätthålla denna heder, samt angående hur man som en del av denna kultur kan hänvisa till valda delar av koranen och profettraditioner för att berättiga att denna kultur ska kvarleva i framtiden... Detta gör inte att det automatiskt blir = islam så att säga... Man kan föra den här diskussionen längre och jag tycker den är skitintressant, men det är ett djävulskap att jag såg den här tråden för jag har skolarbete som behöver göras...;)

Man kan även debattera hur mycket fattiga unga arga islamiska män skiljer sig från fattiga unga arga män från Nordirland eller någon annan del av världen där militanta fanatiska grupper slås från "underläge" mot en stor imperialistisk övermakt.

Muslimerna har samma syn att väst med USA i spetsen har en ondskefull konspiration för sig där man vill ändra deras kultur, ta deras arv och blanda sig i det som för dem är heligt. Den typen av tal är effektivt för att piska upp känslor och vaga känslor av skräck. Ska man föra en mer konstruktiv diskussion som faktiskt leder till något så är det dock en fördel om man kan komma förbi den här typen av tankar som brukar fungera lite som en skuggridå över de faktiska frågorna.

Tricce
2010-03-21, 17:41
Radom tankar jag har är ju att man kan ju debattera om man ska skilja mellan "hederskultur" och islam. Inte helt självklart att man kan skilja mellan "religion" och "kultur" på ett sådant sätt men koranen i sig är ingen mer kvinnofientlig bok än bibeln är. Ämnet förtjänar egentligen en mer seriös diskussion angående den speciella "hederskultur" som under längre tid funnits runt medelhavet i både kristna och muslimska länder där släktens ära är knuten till kvinnors beteende och att männen har en roll i att upprätthålla denna heder, samt angående hur man som en del av denna kultur kan hänvisa till valda delar av koranen och profettraditioner för att berättiga att denna kultur ska kvarleva i framtiden... Detta gör inte att det automatiskt blir = islam så att säga... Man kan föra den här diskussionen längre och jag tycker den är skitintressant, men det är ett djävulskap att jag såg den här tråden för jag har skolarbete som behöver göras...;)

Det är ju bara att kolla i Gabbers tråd på hans frus släktingar. Nu vet jag inte vilken religion dom är knutna till men visar att "hederskulturen" är i allra högsta grad levande. Inte så konstigt att man har/får en del fördomar.

krellik
2010-03-21, 17:43
Det är ju bara att kolla i Gabbers tråd på hans frus släktingar. Nu vet jag inte vilken religion dom är knutna till men visar att "hederskulturen" är i allra högsta grad levande. Inte så konstigt att man har/får en del fördomar.

Själv varit nere i en djup depression så medvetet valt att inte gå in i den tråden... Men fördomar är ju en del av livet så att säga, inget konstigt med dem, sen har man väll alltid ett ansvar att efter bästa förmåga försöka vädra ut dem intellektuellt och sätta dem i perspektiv för att hålla dem i schack...

Edit: Sen är ju den hederskulturen runt medelhavet av en väldigt speciell typ, vi har ju naturligtvis haft/har liknande saker i Sverige som följer sina egna mönster och påverkar vår kultur på sina egna speciella sätt. Den klassiska "män slår faktiskt också ihjäl sina fruar när de känner skam" diskussionen. Den är också intressant...;)

Trance
2010-03-21, 17:47
Dock så har muslimer på sista tiden fått ta mycket skit pga war on terrorism. När det blev fel att hata judar så fick man väl helt enkelt hoppa på en annan religion.


Ganska säker på att terrorism får folk att hata/ogilla/kritisera Islam.

TehSaxo
2010-03-21, 18:17
Som svår på tråd-titeln;

Jag tror att det är Abdullah som äger pizzerian mittemot moskén . :)

Skjaves
2010-03-21, 18:35
Som statligt finansierade fängelsen?
För du ser ingen nytta för samhället med att ha fängelsen?

EkarN
2010-03-21, 18:41
Det är ju iofs inte bar koranen osm förbjuder ränta och gillar att stena folk. Står ungefär samma sak i bibeln. Alla de 3 stora religionerna är i princip samma skit. Dock så har muslimer på sista tiden fått ta mycket skit pga war on terrorism. När det blev fel att hata judar så fick man väl helt enkelt hoppa på en annan religion.

Tycker inte att några religioner ska sponsras av statliga pengar men det är inte exakt något jag stör mig något enormt på. Ligger gansa långt ner på min lista över saker som bör fixas först.

Nja muslimerna får skit för att de är de enda som fortfarande följer de gamla buden. Enligt kritikerna iaf. Det är ju inte det som står i en bok utan vad man faktiskt gör som är kärnan i det hela.

Kek
2010-03-21, 19:49
Nja muslimerna får skit för att de är de enda som fortfarande följer de gamla buden. Enligt kritikerna iaf. Det är ju inte det som står i en bok utan vad man faktiskt gör som är kärnan i det hela.

Ja det är klart att fanatiker och extremister också ligger till sotr grund för hatet och föraktet men man kan ju inte förneka att många förknippar just islam med bla terrorism.

wo0ord
2010-03-21, 20:35
Hur kan man ens dra alla över samma kam?

Kim Jong Il
2010-03-21, 21:01
Hur kan man ens dra alla över samma kam?

Jag svarade nyss, men som vanligt har någon moderator roat sig med att ta bort mina inlägg hejvilt, oberoende om de bryter mot någon regel eller inte.

Följande mening bryter inte mot någon regel öht:

Man generaliserar för att verka förebyggande.

tsp
2010-03-21, 21:03
Jag svarade nyss, men som vanligt har någon moderator roat sig med att ta bort mina inlägg hejvilt, oberoende om de bryter mot någon regel eller inte.

Följande mening bryter inte mot någon regel öht:

Man generaliserar för att verka förebyggande.

Du om någon borde väl inte börja grina om hejvild censur på internet?

Kim Jong Il
2010-03-21, 21:04
Två fel gör inte ett rätt.

tsp
2010-03-21, 21:08
Du gör ju allt fel?

Ajin
2010-03-21, 21:11
Majoriteten av muslimerna i storbrittanien (detta var i efterdyningarna av terrordåden i london) är för sharialagar i storbritanien. Vet du vad sharialagar är för något?

Och aftonbladet är knappast något som brukar skriva illa om islam.

Sen kan du komma med ditt PK-dravel om att de flesta muslimer egentligen bara är snälla goa gubbar som inte vill någon illa.

Algeriets enda val (lokala förvisso) vann islamister som förespråkar sharia. Dessa förbjöds av regimen, gick under jorden och började slakta deras motståndare.

Palestinas fria val. Vilka vann? Hamas. Hamas stöder Sharia.

Libanons fria val. Vilka fick störst stöd i södra delarna, och blev bland de största bland muslimerna? Hezb Allah. Hezb Allah (guds parti) stöder sharia.

Afghanistan utropade sig själv som en islamsk republik. Man förespråkar stora delar av sharia. Och de delar man inte förespråkar väljer man bort pga ockupationen.

Nigeria har stora problem med islamister som inte tolorerar sina icke-muslimska landsmän. Norra delarna har gång på gång krävt sharialagar.

Turkiets regering består numera av islamister, därav konflikten mellan kemalisterna i militären och regeringen.

De få val där muslimer får välja fritt har dom en tendens att välja dessa "extremrörelser" inom islam.

Och ja, jag kan en del om ämnet. Vad kan du egentligen? Antagligen inte mer än Aftonbladet.

Men är detta då inte extremfall på just Islam? Hur är det med 98% av alla andra muslimer (som jag vågar påstå inte är extremister)? De exemplen du nämner där är exempel på Bad Governance, såna exempel hittar du i mer eller mindre i alla afrikanska länder (Kongo _tror_ jag som har Coltan t.ex.)

Även om korstågen var väldigt länge sen och detta händer i nutid, är det inte lite samma princip? Ett extremt beteende skall inte lägga en stämpel på medelmuslimen? Eller?

Kim Jong Il
2010-03-21, 21:13
Du gör ju allt fel?

Din logik är mycket bristfällig.

Ajin
2010-03-21, 21:17
För du ser ingen nytta för samhället med att ha fängelsen?

Nu försökte du vara allt smart och rolig va, tyvärr så läste du inte vad som stod ovanför det jag skrev. *slap*

tsp
2010-03-21, 21:59
Din logik är mycket bristfällig.

Ditt samhälle är mycket bristfälligt

Skjaves
2010-03-21, 23:19
Nu försökte du vara allt smart och rolig va, tyvärr så läste du inte vad som stod ovanför det jag skrev. *slap*
Jo.

Sheogorath
2010-03-21, 23:28
Jag tycker att det är skamligt att ett sekulärt land skjuter in skattemedel i någon slags trosrörelse, oavsett inriktning.

tsp
2010-03-21, 23:47
Jag tycker att det är skamligt att ett sekulärt land skjuter in skattemedel i någon slags trosrörelse, oavsett inriktning.

Man skjuter ju in pengar både här och där så jag ser det inte som så konstigt.

TehSaxo
2010-03-22, 01:06
För du ser ingen nytta för samhället med att ha fängelsen?

Svenska fängelser är rena paradiset jämfört med grannländer som t.ex Estland där dom är 50 pers i ett rum och ett hål som toalett, samt något sk*t soppa till lunch varje dag. Kanske borde man prova något likadant för att minska brottsligheten.

lite OT, jag vet. :p

tsp
2010-03-22, 01:11
Svenska fängelser är rena paradiset jämfört med grannländer som t.ex Estland där dom är 50 pers i ett rum och ett hål som toalett, samt något sk*t soppa till lunch varje dag. Kanske borde man prova något likadant för att minska brottsligheten.

lite OT, jag vet. :p

Mm och det har ju verkligen fått ner brottsligheten i estland eller? :confused: :smash:

krellik
2010-03-22, 01:22
Låter skitbra, gör gladiatorskola av fängelserna där enbart de tuffaste och ondaste fångarna överlever. Sen offrar vi dem till lejonen för oss andra hederliga människors nöje.

Degpekka
2010-03-22, 02:49
Svenska fängelser är rena paradiset jämfört med grannländer som t.ex Estland där dom är 50 pers i ett rum och ett hål som toalett, samt något sk*t soppa till lunch varje dag. Kanske borde man prova något likadant för att minska brottsligheten.

lite OT, jag vet. :p

Det där är ju en vanlig missuppfattning... Visst är det skillnad på dem, men det är inget paradis i Sverige och som tidigare nämnt är det ingen garanti för att brottsligheten minskar bara för att du har ett hårdare/strängare straff.

Anton Fräs
2010-03-22, 05:58
Jag tycker att det är skamligt att ett sekulärt land skjuter in skattemedel i någon slags trosrörelse, oavsett inriktning.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Curls
2010-03-22, 06:35
hehe jag bor i en stad där det är tvärtom, väldigt mycket frikyrkor men väldigt lite muslimer (ingen moské vad jag vet?) och jag skulle nog dock påstå att jag tycker båda är väldigt icke tilltalande. Men jag måste bara säga en sak som kanske är fett ot men jag har aldrig träffat en muslim eller kristen som jag inte tyckt haft väldigt knäppa resonemang kring de fundamentala... men de kanske bara är jag *rolleyes*

ONT: Att staten skjuter in lite pengar i moskéer/fri kyrkors osv. är väl inget problem? De är ju typ som att inte ha lekparker i stan, vart ska barnen annars leka?

WHITEFOLKS
2010-03-22, 09:31
Mm och det har ju verkligen fått ner brottsligheten i estland eller? :confused: :smash:

Personliga erfarenheter av både fängelse och brott i Estland antar jag?

Rockhard
2010-03-22, 19:42
Majoriteten av gymnasielärare kan inte grundläggande fakta, så som vad en sekulär stat är. Det om något är extremt pinsamt.


Var precis en just en religionslärare med i svt-programmet "Vem vet mest". Han ägde upp alla och var typ den bästa som någonsin varit med i det programmet :laugh:. Bara som en notis sådär :D

Trance
2010-03-22, 19:55
Var precis en just en religionslärare med i svt-programmet "Vem vet mest". Han ägde upp alla och var typ den bästa som någonsin varit med i det programmet :laugh:. Bara som en notis sådär :D

Hehe, jag säger självklart inte att alla lärare är kassa. Jag har haft en del extremt duktiga själv på gymnasienivå.

Min enda erfarenheter av lärareutbildningen och elever på två oika högskolor är katastrofal. De har väl även fått rätt rejäl kritik de senaste åren?

Extremt låga krav på faktakunskaper, väldigt lätta hemtentor och människor som var långt sämre än mig i skolan gäspar sig igenom utbildningarna. Hela grejen verkar handla om att satsa på pedagogik och att ämneskunskap absolut inte är viktigt, vilket är åt helvete enligt mig. De lärare jag haft som varit bra är de som verkligen kunnat sina ämnen hur bra som helst. Det är först då man verkligen kan förklara vad det handlar om.

C.E.J.
2010-03-22, 19:55
2slöw

Rockhard
2010-03-22, 20:04
2slöw


Ja finns ju både bra och dåliga lärare, har haft några som inte ens verkar ett dugg intresserade av ämnet dom undervisar och då blir väl kunskaperna därefter.

Tyckte bara det var ganska kul för när han presenterade sig som religionslärare tänkte jag "stackare du har ingen chans, det läste jag på kolozzeum igår" :)

C.E.J.
2010-03-22, 20:17
Ja finns ju både bra och dåliga lärare, har haft några som inte ens verkar ett dugg intresserade av ämnet dom undervisar och då blir väl kunskaperna därefter.

Tyckte bara det var ganska kul för när han presenterade sig som religionslärare tänkte jag "stackare du har ingen chans, det läste jag på kolozzeum igår" :)

Haha hur gick detta till :D

krellik
2010-03-22, 20:22
Hehe, jag säger självklart inte att alla lärare är kassa. Jag har haft en del extremt duktiga själv på gymnasienivå.

Min enda erfarenheter av lärareutbildningen och elever på två oika högskolor är katastrofal. De har väl även fått rätt rejäl kritik de senaste åren?

Extremt låga krav på faktakunskaper, väldigt lätta hemtentor och människor som var långt sämre än mig i skolan gäspar sig igenom utbildningarna. Hela grejen verkar handla om att satsa på pedagogik och att ämneskunskap absolut inte är viktigt, vilket är åt helvete enligt mig. De lärare jag haft som varit bra är de som verkligen kunnat sina ämnen hur bra som helst. Det är först då man verkligen kan förklara vad det handlar om.

Jag är själv i sluttampen på lärarutbildningen i just ämnena religion, historia och samhällskunskap. Min erfarenhet är väldigt lite pedagogik/didaktik och ganska stor tonvikt på ämneskunskaperna i ämneskurserna, nästan så att det varit en brist, lyckligtvis har man ju "praktiken" för att sätta saker i perspektiv. Allmänna utbildningsområde (pedagogik typ) terminerna är en annan femma och så ska det naturligtvis vara också.. Hursomhelst lärare/lärarstudenter är som de flesta andra yrken, en del som mest glider igenom och satsar på minimikraven för att få sin examen och ser fram emot en långt och härligt arbetsliv drickandes kaffe i lärarrumet, samt raka motsatsen som har en passion för sitt ämne, dessa blir ju naturligtvis också kunniga.

BLUDGOR
2010-03-22, 20:24
Personliga erfarenheter av både fängelse och brott i Estland antar jag?

Tror du på fullaste allvar att strängare straff har en avskräckande effekt? Jag räknar ju inte med att åka fast när jag knycker Åkes påse med kolor, eller hur? Då ger ju jag blanka fan i att ens reflektera över om jag får sitta en vecka eller två veckor på kåken pg.a Åkes kola.

Trance
2010-03-22, 20:29
Jag är själv i sluttampen på lärarutbildningen i just ämnena religion, historia och samhällskunskap. Min erfarenhet är väldigt lite pedagogik/didaktik och ganska stor tonvikt på ämneskunskaperna i ämneskurserna, nästan så att det varit en brist, lyckligtvis har man ju "praktiken" för att sätta saker i perspektiv. Allmänna utbildningsområde (pedagogik typ) terminerna är en annan femma och så ska det naturligtvis vara också.. Hursomhelst lärare/lärarstudenter är som de flesta andra yrken, en del som mest glider igenom och satsar på minimikraven för att få sin examen och ser fram emot en långt och härligt arbetsliv drickandes kaffe i lärarrumet, samt raka motsatsen som har en passion för sitt ämne, dessa blir ju naturligtvis också kunniga.

Ok. Jag kan självklart fått fel intryck av det hela och du vet förmodligen långt bättre hur det är i verkligheten än jag. Jag upplevde det som att kraven var väldigt låga men det kan väl ha att göra med mycket det framställdes för mig av andra.

krellik
2010-03-22, 20:35
Ok. Jag kan självklart fått fel intryck av det hela och du vet förmodligen långt bättre hur det är i verkligheten än jag. Jag upplevde det som att kraven var väldigt låga men det kan väl ha att göra med mycket det framställdes för mig av andra.

Stor skillnad vad man läger tonvikten på på olika högskolor/universitet...

Oavsett minimikrav så kommer skillnaden alltid att finnas att de med en passion för sitt ämne blir jävligt kunniga just eftersom man fortsätter att utbilda sig inom sitt ämne även när inte en tenta kräver det...;) Nu påstår jag inte att jag själv är jävligt kunnig, men jag har gått med en del som verkligen kan sin skit.

Hörde ett skräckexempel från en lärare jag hade på en kurs i religion, han hade varit ute och hållit ett föredrag på ett gymnasie angående något han forskade kring, hursomhelst efter detta stod han och talade med en äldre dam i lärarrummet angående att hon var lite orolig över att börja undervisa i religion på gymnasiet eftersom hon aldrig tidigare hade haft det ämnet även fast hon läst in de poängen på sin lärarexamen en gång i tiden, hon tänkte på inaktuella kunskaper, att allt inte var färskt osv. Hursomhelst då glider den här unga nyutexaminerade religionsläraren in som undervisade på skolan och försäkrade glatt att det var ingen fara "för religion handlade mest om att ha bra åsikter"...

Haha att döma kring hur min lärare raljerade kring detta i en kvart så ville man nog inte vara den unga läraren i det lärarrummet just då...;)

WHITEFOLKS
2010-03-22, 20:38
Tror du på fullaste allvar att strängare straff har en avskräckande effekt? Jag räknar ju inte med att åka fast när jag knycker Åkes påse med kolor, eller hur? Då ger ju jag blanka fan i att ens reflektera över om jag får sitta en vecka eller två veckor på kåken pg.a Åkes kola.

Nej jag menar på fullaste allvar att du nog inte har erfarenhet av varken sig brottslighet eller hur fängelse ser ut i Estland.

BLUDGOR
2010-03-22, 20:44
Nej jag menar på fullaste allvar att du nog inte har erfarenhet av varken sig brottslighet eller hur fängelse ser ut i Estland.

Vad har det med saken att göra? Statistik och sociala studier > förvirrad smörja och inbillning. Tycker jag.

WHITEFOLKS
2010-03-22, 20:51
Den förvirrade smörjan är att varken brottslighet eller fängelse i verkligheten är så som det föreställdes.

Så ni spekulerar om en brottslighet som inte är som ni tror och fängelse som inte är som ni tror. Varför i sådana fall nämna ett land när ni lika gärna kan säga vad det är, fantasipåhitt.

BLUDGOR
2010-03-22, 21:00
*klippz*...Så ni spekulerar om en...*snipz*

Nej, andra spekulerar. Inte jag. Jag får erkänna att jag inte läste hela tråden (knappt något alls), men kunde inte låta bli att hugga på vad jag tyckte såg ut som ett förfäkteri för strängare straff, och det strängare straffets inbillade positiva effekt, dvs negativa effekt på brotts(statistiken)ligheten. Som den tokige Sarnecki överslätande säger: anmälningsbenägenheten. Usch, vad fan vilken dum jävla mening. Men du hajar vad jag menar.