handdator

Visa fullständig version : Platå - hur kommer jag vidare?


Lovisa
2010-03-21, 00:26
Just nu är jag på en sån där hopplös platå när det inte händer så mycket. Jag har ökat några kilo i bänkpress och militärpress, men benen har förlorat i styrka, eftersom jag inte riktigt hämtat mig efter en skada.

Risken är, att man tappar sugen i sådana här lägen. Jag behöver därför tips om hur man effektivast kommer vidare i styrka /muskeltillväxt.

När jag började träna körde jag måttliga vikter och rätt många reps (5x 12-15). Numera försöker jag ösa på mer vikt med färre reps, 5-6 set a 6-8 reps. Försöker köra tills muskeln är helt slut.

Tyvärr har jag också lagt på mig lite fett, eftersom konditionsträningen blev lidande när jag var skadad.

Någon som har tips om ett "kick-igång"-program så att jag kommer vidare i muskelvolym (viktigare för mig än styrka eller uthålllighet) ?

Welander
2010-03-21, 02:07
mixtra ditt schema lite, själv brukar ja få en väldigt nytändning när det gäller att komma till gymmet och prestera när ja provar nya saker som tex, nya övningar eller ett helt annat schema än vad jag har kört med tidigare.

Du kan ju alltid prova att variera dina pass lite med att köra lätt någon eller några veckor framöver för att sedan gå tillbaka till tunga vikter.

Vad jag har läst både på detta forum och i diverse BB/Styrketräningstidningar att variation är sättet att göra så att kroppen inte blir för van vid en och samma övning. dvs musklerna behöver tränas lite olika för att inte ligga å mysa på samma ställe hela tiden

Richthofen
2010-03-21, 02:17
du kan alltid testa med superset, det brukar sparka igång dom stackars musklerna