handdator

Visa fullständig version : Helt nytt träningsupplägg


stenbock
2010-03-21, 00:14
Hej allihopa,

intressant forum! Jag är ny här! Från att under flera år kört de styrketräningsövningar som de flesta gör på mina gym, dvs 8-12 repare i flera set med fria vikter, maskiner, vajrar mm. pass efter pass, har jag under kanske 2 månader stegvis provat på nya övningar som jag skulle vilja ha en åsikt om. Jag har bla kört en massa kroppsviktövningar, såsom push ups, kipping pullups, musle ups i bar, dips, plankan, superman push ups. Jag har inte alls lagt ner hantlarna men kroppsviktsövningarna tror jag inte ligger långt från 50% av träningstiden på gymmet.

Mitt senaste pass bestod av
5min treadmill,
följt av superset,
30st push ups,
15st kipping pull ups,
10 st overhead presses/push presses 30kg över axeln,
12 set vardera.

Ja, jag hämtar andan mellan seten. Jag avslutade efter 12 set för att jag inte orkar mer, inte för att jag hade det som mål. Efter en liten vila körde jag

bröstmaskin ca 10 reps
axlar med hantlar från höft till över axel, vet inte vad övningen heter.
i ca 5 set

Ev kan jag ha gjort lite fler övningar, men iome att jag är en person som inte skriver ner min träning utan går lite för mkt på känsla har jag svårt minnas exakt mina pass.

Nu var armarna helt slut och jag upplevde en viss känseltapp i den högra armen, vet inte vad det beror på. Har ingen erfarenhet av dessa övningar i stora doser. Det upplevda resultatet med dessa övningar har faktiskt varit väldigt positiva, även i muskeltillväxt och hur kroppen lärt sig återhämta sig mellan seten. Jag svettas som aldrig förr på gymmet; nåt jag sällan gör när jag tex tidigare körde tex bänkpress, bicepscurl, strikta pull ups.

Eftersom jag inte har tid att träna 6-10pass i veckan, är min plan att träna såhär åtminstone 2-3 pass. Att jag ändrat min träning är för att jag inte såg så snabba resultat med den träning som de flesta gör på gymmen, inte för de som tränar där heller för den delen, om jag ska vara taskig men egentligen inte mena det. Okej, jag tränar på ett studentgym. Faktum är att jag trots att jag gillar gymmet saknar inspiration. Mitt motto är ungefär: träna som han och du blir sannolikt som han. Nu tränar jag som ingen annan där och jag är lite rädd för kommande skador och vet inte vart resultatet bär, fast jag måste säga att det känts bra hittills. Jag planerar inte se ut som Arnold utan mera som Bruce Lee. Höga mål... Vad tycker ni?


Stenbock

Ps. Från kondisträning från 1-2pass/mån tänkte jag utöka det till ca 1-2pass/veckan.

Welander
2010-03-21, 02:12
kan ju säga såhär, att när du gått från vikter till kroppsvikt så har du ju minskat skaderisken med typ 89% så rädd för kommande skador ska du då inte vara.

men en annan fråga, vad är kipping pull ups? :)

kronsberg666
2010-03-21, 08:18
kan ju säga såhär, att när du gått från vikter till kroppsvikt så har du ju minskat skaderisken med typ 89% så rädd för kommande skador ska du då inte vara.

men en annan fråga, vad är kipping pull ups? :)


http://www.youtube.com/watch?v=tAZaHzd6qAY&feature=related

stenbock
2010-03-23, 00:46
kan ju säga såhär, att när du gått från vikter till kroppsvikt så har du ju minskat skaderisken med typ 89% så rädd för kommande skador ska du då inte vara.

men en annan fråga, vad är kipping pull ups? :)

Tack, 89% låter ju väldigt mycket :)

Men min undran var om en sån träning med massa repetitioner är ett bra sätt att bygga muskler på. Kipping pull ups gillar jag. Har som mål att klara 100 i rad.

Welander
2010-03-23, 00:54
du får ju inte stora muskler av 100 repetioner. visst stark blir du säkert.

om du ska köra kipping pull ups, så tycker jag själv från vad jag ser från den videon som postades, att där kan nog skaderisken vara hög om du inte har kontroll på kroppen och/eller är stark i ryggen.

Hur många kipping pull ups klarar du nu och hur många vanliga pull ups klarar du nu?
känns som om man bara kastar upp sig på kipping pull ups vilket inte kräver en stor muskelansträning.

enligt SKKFs regelverk ( http://www.skkf.org/?articleId=50&lang=SE )
Korrekt genomförda Chins:

* Fullt och markerat utsträck
* Hakan ovanför stången

Ej korrekt genomförda Chins:

* Ej fullt och markerat utsträck
* Hakan ej ovanför stången
* För snabbt och kort utsträck
* Sprattel/sparkar med benen

visst dessa regler är ju när man tävlar i det m.m
men själv lockar 100 vanliga pull ups mer än 100 kipping pull ups.
men som tidigare nämnt så har jag ingen som helst erfarenhet utav kipping pull ups mer än den videon som ovanstående postade.

stenbock
2010-04-28, 18:21
du får ju inte stora muskler av 100 repetioner. visst stark blir du säkert.

om du ska köra kipping pull ups, så tycker jag själv från vad jag ser från den videon som postades, att där kan nog skaderisken vara hög om du inte har kontroll på kroppen och/eller är stark i ryggen.

Hur många kipping pull ups klarar du nu och hur många vanliga pull ups klarar du nu?
känns som om man bara kastar upp sig på kipping pull ups vilket inte kräver en stor muskelansträning.

enligt SKKFs regelverk ( http://www.skkf.org/?articleId=50&lang=SE )
Korrekt genomförda Chins:

* Fullt och markerat utsträck
* Hakan ovanför stången

Ej korrekt genomförda Chins:

* Ej fullt och markerat utsträck
* Hakan ej ovanför stången
* För snabbt och kort utsträck
* Sprattel/sparkar med benen

visst dessa regler är ju när man tävlar i det m.m
men själv lockar 100 vanliga pull ups mer än 100 kipping pull ups.
men som tidigare nämnt så har jag ingen som helst erfarenhet utav kipping pull ups mer än den videon som ovanstående postade.

Sant, det kräver mycket mindre muskelansträngning, vilket är grejen med kippings; momentumet är väldigt viktigt. Jag har inte stora muskler, så de har växt ändå med kipping pull ups :) Underarmarna är det som känns allra mest efter många reps. Det är en teknikövning och tar på fler ställen i överkroppen än strikta. Jag klarar just nu över 60 såna och klarar en tredjedel när jag kör strikt.

Är inte skaderisken högre i tävlingsstrikta? Sett att folk faller till raka armar med hög fart.