handdator

Visa fullständig version : Chefer, anställningsansvarig, varför inte anställa en äldre?


ARMSTARK
2010-03-20, 22:42
En fråga, varför skulle man inte anställa en som är frisk och passerat småbarnsåren? Allvarligt, var ligger problemet?

Man känner personer i 40-nånting åldern som blir utan jobb, riktiga supermänniskor utan frånvarodagar eller nåt. Nu är de helt utanför, blir inte ens utvalda till arbetsintervju.

Varför?

Trance
2010-03-20, 22:44
En fråga, varför skulle man inte anställa en som är frisk och passerat småbarnsåren? Allvarligt, var ligger problemet?

Man känner personer i 40-nånting åldern som blir utan jobb, riktiga supermänniskor utan frånvarodagar eller nåt. Nu är de helt utanför, blir inte ens utvalda till arbetsintervju.

Varför?

Inom vilket område?

tossefar
2010-03-20, 23:04
Är de verkligen så superbra om de blir av med jobbet?

Sleipnir
2010-03-20, 23:35
Är de verkligen så superbra om de blir av med jobbet?

För företag kan inte läggas ner eller tvingas varsla stora delar av personalen? :>

Chrilli
2010-03-20, 23:52
Många äldre kanske kräver en högre lön eller har mer krav än yngre som vill ut i arbetslivet? Jag anställde precis en kvinna i 45 års åldern och behövde rutin på den platsen.

Dock när jag anställt andra gånger har en hunger och hårda kraven varit avgörande. Vet många äldre som fått jobb och lika många yngre som inte fått. Handlar nog mycket om kvalitéer på den hårda arbetsmarknaden som det är nu.

Ignatius72
2010-03-20, 23:59
Har precis anställt en kvinna strax under 50 men även (på timbasis) ett par under 25. Finns absolut inget fel i det. Folk som är kompetenta får jobb, ålder, kön och etnicitet är många gånger dåliga ursäkter för inkompetens.

n1tro
2010-03-21, 00:00
Har precis anställt en kvinna strax under 50 men även (på timbasis) ett par under 25. Finns absolut inget fel i det. Folk som är kompetenta får jobb, ålder, kön och etnicitet är många gånger dåliga ursäkter för inkompetens.

sektor?



mvh

backflash
2010-03-21, 00:09
Otur kan visserligen också spela in; en liten anekdot från ett stort företag som ger ... tillväxt från kunskap ... var förfarandet vid för många ansökningar: dela i två lika stora buntar, släng den ena.

Befinner mig snart i samma position som dina bekanta; vårt projekt tar slut om 1.5 vecka och efter en bra bit över 100 ansökningar så börjar det kännas lite uppgivet.