handdator

Visa fullständig version : FÖR stort kcalunderskott?


johan.f
2010-03-20, 21:51
Jo ja kör deff nu sen ett par veckor.
säg att jag vill ligga på ett intag av ca 2000 kcal/dag. jag har kommit upp i ca1600 och fått i mej tillräckligt med protein och näring. om jag nu inte vill gå ner för fort - för då kan man förlora muskelmassa - kan jag äta chips och choklad tills jag nått 2000 kcal för att på så sätt undvika förlust av muskelmassa? eller hur tänker man när man säger att man inte ska gå ner i vikt för fort?

edit: suck, rubriken blev ju fel :) för stort kcal-underskott skulle det ju stå...

Gpajpen
2010-03-20, 21:58
Du tänker rätt. Det går alldeles utmärkt att fylla ut med chips och choklad om du tycker det är trevligt, speciellt om man redan täckt proteinbehovet.

internethjälten
2010-03-20, 22:10
Du tänker rätt. Det går alldeles utmärkt att fylla ut med chips och choklad om du tycker det är trevligt, speciellt om man redan täckt proteinbehovet.

chips är väl ändå riktigt kasst?

mtlca
2010-03-20, 22:12
Har du fått i dig tillräckligt med protein, har 400 kcal över och är sugen på chips så kör hårt.

johan.f
2010-03-20, 22:15
okay... men skulle det alltså vara sämre för mina muskler om jag bara lät bli att stoppa i mej de där sista 400 kcal?? ( vilket skulle göra att ja hanmnade ca 900 kcal under energibalans)

King Grub
2010-03-20, 22:17
men skulle det alltså vara sämre för mina muskler om jag bara lät bli att stoppa i mej de där sista 400 kcal??

Ja. Men att fylla ut med protein skulle vara bättre än att göra det med chips och sega råttor.

internethjälten
2010-03-20, 22:23
Om du vill ha 400kcal till ät mer riktig mat, stoppa inte i din halvfabrikat och skit som chips, det säger ju sig självt.

En proteindrink/oljaoch lite nötter så är du i hamn =)

internethjälten
2010-03-20, 22:24
Har du fått i dig tillräckligt med protein, har 400 kcal över och är sugen på chips så kör hårt.

Han deffar, tycker du det är en bra rekomendation med chips då?

Eddie Vedder
2010-03-20, 22:26
Han deffar, tycker du det är en bra rekomendation med chips då?

Om behovet av alla essentiella näringsämnen är tillgodosett och proteinbehovet tillräckligt högt är det antagligen klokare under deff än under bulk i alla fall.

Men jag håller med dig om att det kan kännas dumt att ha som regel. Nån gång då och då är ju en annan sak.

johan.f
2010-03-20, 22:42
vad jag menar är ju såklart att jag skulle äta sånt ibland och inte varje dag.. okay men då vet jag lite mer hur man tänker.. även om det är lite svårt att se hur de där chipsen ska rädda kvar mina muskler :)

Robin12
2010-03-21, 00:13
Det gör ju så att kroppen inte tar näring ifrån musklerna, eftersom energin i maten/chipsen räcker till att ge kroppen näring. På det viset "räddar" det dina muskler. Inte så att chipsen räddar dina muskler ordagrant

internethjälten
2010-03-21, 22:33
Om behovet av alla essentiella näringsämnen är tillgodosett och proteinbehovet tillräckligt högt är det antagligen klokare under deff än under bulk i alla fall.

Men jag håller med dig om att det kan kännas dumt att ha som regel. Nån gång då och då är ju en annan sak.

Ja visst är det så men räknar på 3g protein och 1g fett som är en grundregel så hamnar man på 1680kcal och han borde väl ändå fått i sig någon kolhydrat under dagen så ligger han på 1600kcal och menar på att han fyllt upp sina kvoter redan så vet jag inte riktigt vilken diet han kör.. just my point of view =)