handdator

Visa fullständig version : Löparkläder för vintern


bondelid
2003-09-29, 22:10
Ni som är vana att jogga när det är lite kallare ute, vad har ni för rekommendationer när det gäller kläder? Bomull är bannlsyt över huvud taget när det gäller träningskläder vet jag iaf... Jag har inte råd att köpa massor av specialkläder, så jag ta gärna emot tips på ganska "vanliga" kläder som man kan använda vid jogging/löpning på vintern. Hur funkar ett vanligt underställ (med nåt annat över såklart...)? Kanske kan vara värt att investera i, eftersom det kan användas till mer än vid jogging. Tar gärna emot så många tips som möjligt angående löpning nu när det börjar bli kyligare ute!

Karl_alfred
2003-09-29, 22:34
vanlig löpar dress, tunnare handskar samt mössa. fungerar bra för mig i minus 20 förra vintern.

bondelid
2003-09-30, 06:38
Men det är bara det att en "vanlig löpardress" kostar typ minst 800 att köpa...

mikgra
2003-09-30, 07:57
Originally posted by bondelid
Men det är bara det att en "vanlig löpardress" kostar typ minst 800 att köpa...

Jag köpte min "löpardress" för ca 700 kronor (Craft). Det behöver alltså inte kosta över 800 kronor. Det är ju fortfarande en hel del pengar men klart värt investeringen enligt mig.

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga då nästan alla billiga dresser är av bomull (suger åt sig och håller svetten) eller helt täta (all svett stannar på insidan, vilket inte är skönt i -20 grader). Dresser i bomull funkar på höst/vår men mindre bra på vintern.

Lycka till!
/Mikael

Karelin
2003-09-30, 13:18
finns ju bätte alternativ till vinterträning.... klurade på å köpa mig en sådan där norsk träningsmoped som man kan sitta å brumma med hemma i vardagsrummet..:rolleyes:

_xtreme_
2003-09-30, 13:38
På benen rekomenderar jag långa tajts och eventuellt långkalsånger under, beroende på hur kallt det är. På överkroppen ett (tajtare) vindställ med T-shirt under. Om det är riktigt kallt så använd tunna fingervantar och tunnare mössa. Hört att ca 90 % av värmen går ut genom huvudet eller något, vilket säkert är för hög siffra men mycket är det.

AFanatic
2005-02-07, 19:09
BUMP!


Räcker det med ett par löpartights som är gjorda för -15 grader på benen, eller ska man ha underställ under oxå? Vad kör ni på som brukar ge er ut i den här kylan?

Griip
2005-02-07, 19:11
Tänkte precis "vafan frågar hon det nu för? Vintern är ju snart förbi.."

;)

AFanatic
2005-02-07, 19:13
Tänkte precis "vafan frågar hon det nu för? Vintern är ju snart förbi.."

;)

*slap*


Höll ju för bövelen på att frysa ihjäl ute idag... *grr27*

JJ
2005-02-07, 19:23
BUMP!


Räcker det med ett par löpartights som är gjorda för -15 grader på benen, eller ska man ha underställ under oxå? Vad kör ni på som brukar ge er ut i den här kylan?
Det är lite individuellt, min tjej brukar ha något extra då hon lätt fryser om låren. I minus 15 springer jag i underställ (dubbelt på överkroppen) och löparställ.

Yankeee
2005-02-07, 20:03
BUMP!


Räcker det med ett par löpartights som är gjorda för -15 grader på benen, eller ska man ha underställ under oxå? Vad kör ni på som brukar ge er ut i den här kylan?

Jag kör på löpartights (vanliga, inget foder), en tight t-shirt och skjorta 90. Dock så håller jag mig under 30min, annars blir benen för kalla :)

Jax
2005-02-07, 20:14
Bara att prova sig fram. Alla vill inte ha lika mycket kläder på sig.
Själv kör jag:
14+ shorts
5+ tights, tight långarmad tröja och en tunn kortarmad under
-5+ Fodrade tigths, underställströja och långarmad tight tröja, vantar, mössa
under -5 som ovan fast med ett par korta tights under och en löparjacka över och ett par vandrarstrumpor istället för löparstrumpor.
Alla kläder i funktionsmatrial.

Vill man inte lägga en massa pengar på funktionskläder så tar man vanliga kläder, men man bör åtminstonde köpa en t-shirt i polyster och ha närmst kroppen. Eller ett bra underställ vilket blir ännu bättre på vintern.

AFanatic
2005-02-07, 21:21
Tack för de utförliga svaren!

Yankee: Vad är skjorta 90? :MrT

Vastrix
2005-02-08, 09:39
Tack för de utförliga svaren!

Yankee: Vad är skjorta 90? :MrT

Skojort 90 är, i mina öron, försvarets gröna skjorta. Antar dock att jag har fel eftersom den är tung och otrevlig när den blir blöt.

/V.

McMurphy
2011-02-15, 18:50
bump

Tänkte se om jag kunde hitta lite bra löpkläder för vinter/vår. Har visserligen klarat mig med mitt underställ och fladdriga gympabyxor + bomulls t-shirt och bomulls tröja hela vintern, men inser att det är långt ifrån optimalt :P

Underställ i 100% polyester har jag förstått är ganska basic första lager, men vad ska man ha som andra lager? Läst en del om löpartights (eller är det strikt för kvinnor? :D ) på underkropp och något funktionsplagg på överkroppen. Någon som kan tipsa om något bra märke?

Tack på förhand!

Springer
2011-02-15, 19:23
Bump of the year? :D

Har man tights så klarar man sig under fryspunkten utan något under (ja, kalingar då. ibland kär jag dubbal kalingar så jag slipper frys om lilal rumpen).

Vill man inte visa sig i slimmat, köper man en tunn, tunnn träningsoverall. Dobsom R90 brukar vara mycket populär, men det finns säkert något valfritt på närmsta lågprisvaruhus.

Själv kör jag i tights och 1-3 underställströjor beroende på temp och typ av pass.

McMurphy
2011-02-16, 20:17
Bump of the year? :D

Har man tights så klarar man sig under fryspunkten utan något under (ja, kalingar då. ibland kär jag dubbal kalingar så jag slipper frys om lilal rumpen).

Vill man inte visa sig i slimmat, köper man en tunn, tunnn träningsoverall. Dobsom R90 brukar vara mycket populär, men det finns säkert något valfritt på närmsta lågprisvaruhus.

Själv kör jag i tights och 1-3 underställströjor beroende på temp och typ av pass.

Vad har du för märke på tightsen? Jag kollade på ett par Adidas AS Ride Long Tights för ca 450kr. Finns det något märke som är rentav skit och som man absolut inte ska köpa?

Angående det där om att inte vilja visa sig i slimmat så brukar jag springa efter mörkrets infall så det är inga problem :D

Springer
2011-02-16, 20:38
Craft är bra tycker jag, Nike sprang jag i idag. De senare hittade jag på rea för 200:- vill jag minnas.

Jag tror det inte är någon större skillnad på märken. Här flinns lite orienterarvarianter.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/default.asp?wwwalias=smsport&gid=29&subgid=31

(Hoppas det är tillåtet med klädsedirektlänk)

Ansg
2011-02-16, 20:45
Även jag tycker om Crafts tight och även de flesta kläderna de har.

Eddie Vedder
2011-02-16, 20:56
http://traningslara.se/klader-for-vintertraning-utomhus/

McMurphy
2011-02-16, 21:16
Craft är bra tycker jag, Nike sprang jag i idag. De senare hittade jag på rea för 200:- vill jag minnas.

Jag tror det inte är någon större skillnad på märken. Här flinns lite orienterarvarianter.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/default.asp?wwwalias=smsport&gid=29&subgid=31

(Hoppas det är tillåtet med klädsedirektlänk)

Tack för bra svar och en bra länk! :)

http://traningslara.se/klader-for-vintertraning-utomhus/

Guld värt! Tack Nicklas!

jakke
2011-02-16, 21:16
Jag har aldrig mer än underställ tajts tunn långarmad tröja mössa vantar och tunn vindjacka