handdator

Visa fullständig version : PT-utbildning i New York!


elitsoldat
2010-03-20, 17:59
Tja tja!

Ska gå en PT-utbildning den 4 oktober på AAPT-school i New York. http://www.personaltraining-school.com/

Undrar om det är någon som är intresserad av att hänga med? :)

MVH

Peter

Valvanto
2010-03-20, 18:10
Lät ju grymt roligt! Har dock inte råd, ska söka PT i Sthlm efter sommaren hade ja tänkt. Men hoppas de blir lyckat! :)

Psyla
2010-03-20, 18:24
Vad kostar det? Hade inte varit fel..

AdamK
2010-03-20, 18:36
Fyfan va awesome de hade varit! Undrar också vad det kostar?

Welander
2010-03-20, 18:38
det kostar $4950 USD i new york samma sak i boston.

bigtraps
2010-03-20, 18:41
Som hittat , nästan gratis!

z_bumbi
2010-03-20, 18:44
Är utbildningen känd dvs hur många gymkedjor godkänner/använder den?

Martin Löwgren
2010-03-21, 00:04
En fråga bara.

Hur lång är utbildningen? Är den lika kort som de svenska (10dgr)?

Eriic
2010-03-21, 00:17
En fråga bara.

Hur lång är utbildningen? Är den lika kort som de svenska (10dgr)?

Blir man licencerad PT på 10 dagar? är det sant? :smash:

Martin Löwgren
2010-03-21, 00:40
Blir man licencerad PT på 10 dagar? är det sant? :smash:

Ja och det är det enda utbildningsbeviset till exempel SATS och andra kedjor ställer på sina anställda PT:s.

way
2010-03-21, 01:03
Ja och det är det enda utbildningsbeviset till exempel SATS och andra kedjor ställer på sina anställda PT:s.

Dock tror jag dom flesta har längre utbildningar. När jag har kollat lite snabbt på olika PT's bakrunder brukar det knappast röra sig om någon tvåveckors utbildning.

Fredrik_S
2010-03-21, 01:31
Dock tror jag dom flesta har längre utbildningar. När jag har kollat lite snabbt på olika PT's bakrunder brukar det knappast röra sig om någon tvåveckors utbildning.

Jag tror de flesta inte har längre utbildning. Min uppfattning är att nästan alla PT på SATS är extremt värdelösa.
De skiter i eller vet inte vad de ska göra för korrektioner när deras elever gör fel i var å varannan övning. De gör övningar som inte alls kan vara anpassade efter elevens behov och önskemål. De är små, klena och feta. (Inte alla men nästan)

Martin Löwgren
2010-03-21, 13:04
Dock tror jag dom flesta har längre utbildningar. När jag har kollat lite snabbt på olika PT's bakrunder brukar det knappast röra sig om någon tvåveckors utbildning.

Ta då och gå in på vilken gymkedjas hemsida som helst och klicka på deras PT:s så kommer du se exakt deras utbildning och 95% har endast 10dgrs PT utbildning i bagaget.

Det finns ju såklart undantag med PT:s som har seriösa, långa utbildningar i botten men dessa räknar du på dina ena hand.

elitsoldat
2010-03-21, 14:12
tja!

utbildingen är på 260 h 130 academiska och 130 praktiska. Ska gå "Full Time Pogram" på 3 månader. Man får jobba med olika företag "job fairs" under utb och 90% av dem som klarar utb får jobb. Vilket är toppen ;)

$4950 USD = 36 700 kr + boende som går att fixa högst 18 tusen, då inklusive allt. Blir hälften så billigt om man är 2. Kan även titta mycket billigare alternativ. Men det här är genom ett företag som hyr ut lägenheter http://www.newyorkexperten.se/index.html

AAPT är en känd skola och populär i New York. Den är den bästa skola vad jag hittat och jag har viljat gå den här utb i 2-3 år. Nu i år gäller det ;)

Hade gärna åkt med någon "svensk" kille som är har samma intresse så man kan plugga och bo tillsammans. Roligare och lättare så!

MVH Peter

Kendouy
2010-03-21, 18:37
tja!

utbildingen är på 260 h 130 academiska och 130 praktiska. Ska gå "Full Time Pogram" på 3 månader. Man får jobba med olika företag "job fairs" under utb och 90% av dem som klarar utb får jobb. Vilket är toppen ;)

$4950 USD = 36 700 kr + boende som går att fixa högst 18 tusen, då inklusive allt. Blir hälften så billigt om man är 2. Kan även titta mycket billigare alternativ. Men det här är genom ett företag som hyr ut lägenheter http://www.newyorkexperten.se/index.html

AAPT är en känd skola och populär i New York. Den är den bästa skola vad jag hittat och jag har viljat gå den här utb i 2-3 år. Nu i år gäller det ;)

Hade gärna åkt med någon "svensk" kille som är har samma intresse så man kan plugga och bo tillsammans. Roligare och lättare så!

MVH Peter


Mycket pengar för en grej som PT

Fredrik_S
2010-03-21, 18:42
Mycket pengar för en grej som PT

Jämfört med vad?
Sats utbildning kostar väl ca 37 000 (11 000 + 26000) för teoridel och PT del? Och den är betydligt kortare ( 18 dagar) ...

Kendouy
2010-03-21, 20:00
Jämfört med vad?
Sats utbildning kostar väl ca 37 000 (11 000 + 26000) för teoridel och PT del? Och den är betydligt kortare ( 18 dagar) ...

Sa inget om att andra PT utbildningar var billigare. Tycker det är mycket pengar oavsett vilken PT utbildning du går i princip.

elitsoldat
2010-03-21, 20:01
Mycket pengar för en grej som PT

inte om man jämför med pt-school i Sthlm som kostar 50 000 kr där utb enligt mig inte alls är värd pengarna. På AAPT-school får man jobba med olika företag, betydligt större chans till jobb, utb är även billigare och man får uppleva new york på köpet vilket är lätt värt det, bara det är en upplevelse i sig ;)

/ peter

Kendouy
2010-03-21, 20:06
inte om man jämför med pt-school i Sthlm som kostar 50 000 kr där utb enligt mig inte alls är värd pengarna. På AAPT-school får man jobba med olika företag, betydligt större chans till jobb, utb är även billigare och man får uppleva new york på köpet vilket är lätt värt det, bara det är en upplevelse i sig ;)

/ peter

To each his own :hbang:

elitsoldat
2010-03-22, 21:30
Så är där någon där ute som vill hänga med och utbilda sig till PT i New York så är det bara till att höra av sig ;)

Ska boka flygbiljetter och boende inom de närmsta veckorna!

MVH

Peter

jakke
2010-03-22, 21:58
Vad spelar möjligheten till jobb i NYC för roll? Inte direkt så man får greencard för att jobba som PT.

emi23j
2010-03-22, 22:05
har du någon utbildningsplan över vilka kurser det är man läser och vad de innehåller?

dupper
2010-03-22, 22:08
Jag är minst sagt intresserad. Tar studenten nu till våren, och har velat fram och tillbaka hur jag skall sysselsätta mig till hösten, och har haft tankar att utbilda mig till PT ett tag samt att besöka USA.

Jag skall helt klart tänka på detta och besluta något inom de närmsta dagarna. Låter sjukt kul!

dupper
2010-03-22, 22:20
har du någon utbildningsplan över vilka kurser det är man läser och vad de innehåller?

http://www.personaltraining-school.com/CURRICULUM/1_186_menu=15_object=444.aspx

sharkzlayer
2010-03-22, 22:24
någon som vet vad friskis o svettis ställer för krav på sina pts? dom är bara för roliga dom pts där haha..

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:31
någon som vet vad friskis o svettis ställer för krav på sina pts? dom är bara för roliga dom pts där haha..

Tror de har ännu lägre krav än SATS och WORLDCLASS som kräver hela 10dgrs utbildning men är inte helt säker.

dupper
2010-03-22, 22:37
Friskis utbildar sina egna PTs gratis, dock binder man sig att jobba ett visst antal timmar för de. Detta är vad jag läst till mig på deras hemsida, har jag för mig.

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:41
Friskis utbildar sina egna PTs gratis, dock binder man sig att jobba ett visst antal timmar för de. Detta är vad jag läst till mig på deras hemsida, har jag för mig.

Står det hur många timmar utbildningen är på?

dupper
2010-03-22, 22:47
Står det hur många timmar utbildningen är på?

Nej, tyvärr inte.

"Du åtar dig 2-4 instruktionstimmar i veckan under minst ett år samt att närvara vid informations- och inspirationsträffar.
Från och med år två (och/eller efter 90 instruktioner) får du även ett idrottsarvode á 100 kr per instruktion."

Detta saxade jag från deras "Vill du bli gyminstruktör?"-pdf som går att hitta på friskissvettis.se under bli funktionär > gyminstruk

"Hur blir man gyminstruktör?
Första steget är att du bestämmer dig och lämnar in en anmälan. Därefter deltar du i vår uttagning. Blir du uttagen kommer du att gå F&S utbildning i två steg.
I första delen studerar du bl.a. F&S idé, verksamhet, anatomi, fysiologi och träningslära. Under andra delen fördjupas kunskaperna i anatomi och träningslära genom både teori och praktik. Du får lära dig ramarna för ett gymprogram och öva dig i instruktörsrollen. Kurserna är förlagda till annan ort och kräver 100% närvaro. Du bor på kursgården tillsammans med dina kurskamrater."

way
2010-03-22, 22:49
Låter ju lite bättre iallafall!

elitsoldat
2010-03-23, 14:12
Vad spelar möjligheten till jobb i NYC för roll? Inte direkt så man får greencard för att jobba som PT.

ja det är inte det lättaste, men ska försöka fixa så att jag får komma tillbaka till USA och jobba som PT efter Utbildningen. Man måste våga satsa vetu :)

Men annars så får man väl gifta sig ;)

mattilainen
2010-03-23, 14:22
Står det hur många timmar utbildningen är på?

Jag blev erbjuden att bli utbildad pt för friskis och svettis. Då skulle jag få göra en 4 dagars pt kurs. Började på torsdag och slutade på söndag tror jag. Första dagen var det så att man tränade tillsammans och gick igenom lite anatomi. Andra dagen var det föreläsning och plugg. tredje dagen skrev du prov om jag minns rätt men sen var det dags att åka hem. Inte speciellt svårt. Detta var första graden tror jag för sedan kunde du bli andra och tredje graden.

Pompere
2010-03-23, 14:24
Vilka utbildningar tänker du på när du syftar på 10 dagars-utbildningen, Martin?

Jag går förtillfället under SAFEs utbildningar och lär vara licensierad PT efter sommaren, och då är det en grundteoriutbildning på 7dagar (53h teori), sedan måste man utbilda sig till styrketräningsinstruktör (6 dagar, varvat med praktik samt teori). För att sedan i det slutgiltiga steget utbilda sig till Personlig Tränare, vilket är på 11 dagar. Alltså 7 + 6 + 11 = 24 dagar. Det anser inte jag som en helt värdelös utbildning iaf, jag har lärt mig väldigt mycket på bara grundteorin.

Irriducibili
2010-03-23, 14:37
Lycka till!
Låter mycket roligare att gå utbildningen där än i Sverige.. Du får som sagt många upplevelser på köpet!

Paperbasket
2010-03-23, 14:37
Jag blev erbjuden att bli utbildad pt för friskis och svettis. Då skulle jag få göra en 4 dagars pt kurs. Började på torsdag och slutade på söndag tror jag. Första dagen var det så att man tränade tillsammans och gick igenom lite anatomi. Andra dagen var det föreläsning och plugg. tredje dagen skrev du prov om jag minns rätt men sen var det dags att åka hem. Inte speciellt svårt. Detta var första graden tror jag för sedan kunde du bli andra och tredje graden.

Jag har en sådan "utbildning" av Friskis och Svettis. Att säga att det inte ger något är kanske lite väl extremt av mig, men det gav ytterst lite för att kunna kalla sig gyminstruktör sen.

elitsoldat
2010-03-23, 14:52
Lycka till!
Låter mycket roligare att gå utbildningen där än i Sverige.. Du får som sagt många upplevelser på köpet!

aa precis ;) Kommer bli toppen :thumbup:

Martin Löwgren
2010-03-23, 15:10
Personlig Tränare, vilket är på 11 dagar.

Nu pratar vi ren och skär PT-utbildning och denna trodde jag var 10dgr men tydligen har de ökat den till 11dgr.

Jag ber om ursäkt och skulle personligen hellre gå Arnes kurs om jag var sugen på att lära mig något. På 10dgr hinner man knappt stava till personlig tränare och blir dessutom 30.000kr fattigare eller de kanske höjt detta pris samtidigt som de lagt till en dag på utbildning?

Martin Löwgren
2010-03-23, 15:11
Jag blev erbjuden att bli utbildad pt för friskis och svettis. Då skulle jag få göra en 4 dagars pt kurs. Började på torsdag och slutade på söndag tror jag. Första dagen var det så att man tränade tillsammans och gick igenom lite anatomi. Andra dagen var det föreläsning och plugg. tredje dagen skrev du prov om jag minns rätt men sen var det dags att åka hem. Inte speciellt svårt. .

Herregud. Jag som trodde SAFE var värst men detta var ju hittils det värsta ;)

Martin Löwgren
2010-03-23, 15:28
Mitt råd för alla som vill bli PT är att börja med självstudier. Efter detta så gå Arnes kurs och efter detta så hoppa på någon längre PT eller Idrottsutbildning.

Finns tydligen några stycken sådana utbildningar som är uppemot 1-2år och då finns det iallafall en ärlig chans att man hinner lära sig något.

Det är mitt tips.

z_bumbi
2010-03-23, 15:29
Försäkringsbarheten är det första jag skulle kolla. Det finns ett antal oberoende instanser som godkänner utbildningar i USA och har en utbildning inte något sådant så är det kört med försäkringen.
Nästa grej är sen hur erkänd utbildningen är i stora delar av USA, att bara vara erkänd i New York och om man har otur av ett fåtal företag är ingen riktigt bra marknad för att hitta jobb.
De största utbildningarna behöver dessutom inte vara de dyraste och priset skulle för min del självklart också utgöra en stor faktor.

Edit: En snabb koll på hemsidan gör att vi kan stryka biten om försäkringar då de verkar ha det fixat.

elitsoldat
2010-04-01, 18:05
vad säger ni där ute ;) Hänger ni med till New York i oktober för att bli Personlig Tränare? En Grym möjlighet!

Fick mina betyg idag översatt till engelska och ska nästa vecka ringa AAPT-school i New York och boka in en plats, sedan blir det boende som ska fixas. Kommer bli grymt!

Så hör av er om ni är íntresserade av att hänga med!

MVH Peter

www.mmaandtraining.blogg.se

Fultjack
2010-04-01, 20:32
Jag har läst 3 år på högskola nu och fått min PT-licens därigenom.
Känner mig dock inte färdigutbildad för 5 öre trots att vi har läst anatomi I och II, träningslära I och II, fysiologi, idrottsfysiologi, rehabiliteringsteknik, skador och sjukdomar och en massa andra kurser som pågick i ~10 veckor vardera.

Jag kan tänka mig hur lite man egentligen hinner lära sig på 10(11?) dagars utbildning.

elitsoldat
2010-04-04, 10:10
Jag har läst 3 år på högskola nu och fått min PT-licens därigenom.
Känner mig dock inte färdigutbildad för 5 öre trots att vi har läst anatomi I och II, träningslära I och II, fysiologi, idrottsfysiologi, rehabiliteringsteknik, skador och sjukdomar och en massa andra kurser som pågick i ~10 veckor vardera.

Jag kan tänka mig hur lite man egentligen hinner lära sig på 10(11?) dagars utbildning.

Du måste ha gått på Halmstads biomedicin inriktning fysiskträning. Hur tyckte du den utbildningen var?
Har tänkt gå den ubt starkt innan men tycker 3 år för en sådan ubt är för länge, liksom svårt med PT-jobb som gynnar än efter en 3-årig högskoleutb. men man lär sig säkert väldigt mycket. Men ska först gå utb i New York sen får jag se blir ju såklart mer plugg efter dt. PT utbildningen är på 3 månader, full time.

machine gun
2010-04-04, 10:33
Nej, tyvärr inte.

"Du åtar dig 2-4 instruktionstimmar i veckan under minst ett år samt att närvara vid informations- och inspirationsträffar.
Från och med år två (och/eller efter 90 instruktioner) får du även ett idrottsarvode á 100 kr per instruktion."

Detta saxade jag från deras "Vill du bli gyminstruktör?"-pdf som går att hitta på friskissvettis.se under bli funktionär > gyminstruk

"Hur blir man gyminstruktör?
Första steget är att du bestämmer dig och lämnar in en anmälan. Därefter deltar du i vår uttagning. Blir du uttagen kommer du att gå F&S utbildning i två steg.
I första delen studerar du bl.a. F&S idé, verksamhet, anatomi, fysiologi och träningslära. Under andra delen fördjupas kunskaperna i anatomi och träningslära genom både teori och praktik. Du får lära dig ramarna för ett gymprogram och öva dig i instruktörsrollen. Kurserna är förlagda till annan ort och kräver 100% närvaro. Du bor på kursgården tillsammans med dina kurskamrater."

Fast gymintruktör och PT är ju inte samma sak. Gyminstruktörernas uppgift på F&S är väl bara att visa hur maskinerna fungerar samt vara tillgängliga för att svara på frågor i gymmet.

Martin Löwgren
2010-04-04, 11:16
jag kan tänka mig hur lite man egentligen hinner lära sig på 10(11?) dagars utbildning.

+1

elitsoldat
2010-10-08, 03:56
Ni kan följa min blogg http://www.mmaandtraining.blogg.se, är o New York och går på AAPT - The Academy of Personal Training!

http://www.academyhfw.com/

MVH Peter

simonistan
2010-11-25, 16:44
Ni kan följa min blogg http://www.mmaandtraining.blogg.se, är o New York och går på AAPT - The Academy of Personal Training!

http://www.academyhfw.com/

MVH Peter


Hur har det gått för dig Peter? Är sugen på att följa samma väg som du gjort, hör av dig till mig här!

Mvh

bearwolf
2010-11-25, 17:26
är det någon som har någon aning om hur det är på tex Korpen? Jag gymmar ibland med en tjejkompis som har haft en PT på ett korpengym och kommer ibland med väldigt konstiga påståenden. Kan tänka mig att det är mindre än 10 dagar där också. Med detta vill jag inte dra alla över en kam då det säkert finns duktiga människor där också, men jag är ändå nyfiken på kraven :)

j0nte
2012-02-08, 20:11
Bump.

Funderar på att genomföra en liknande resa och utbildning som du.

Vad tycker du om utbildningen såhär i efterhand?

Jobbar du som PT nu i Sverige?

Fick du jobbmöjligheter som PT i USA?

Röda Björnen
2012-02-08, 20:53
tja!

utbildingen är på 260 h 130 academiska och 130 praktiska. Ska gå "Full Time Pogram" på 3 månader. Man får jobba med olika företag "job fairs" under utb och 90% av dem som klarar utb får jobb. Vilket är toppen ;)

$4950 USD = 36 700 kr + boende som går att fixa högst 18 tusen, då inklusive allt. Blir hälften så billigt om man är 2. Kan även titta mycket billigare alternativ. Men det här är genom ett företag som hyr ut lägenheter http://www.newyorkexperten.se/index.html

AAPT är en känd skola och populär i New York. Den är den bästa skola vad jag hittat och jag har viljat gå den här utb i 2-3 år. Nu i år gäller det ;)

Hade gärna åkt med någon "svensk" kille som är har samma intresse så man kan plugga och bo tillsammans. Roligare och lättare så!

MVH Peter

Kände mig sjuuukt sugen! Jag jagar chanser att få åka till USa och hade tänkt göra en utbildning i sverige som ger internationell licens men detta låter underbart!

Om du inte hittat någon än så är jag lätt på!

EDIT: Nej jag trodde den var NYYY! :'(

Linjedomarn
2012-02-08, 23:32
Kände mig sjuuukt sugen! Jag jagar chanser att få åka till USa och hade tänkt göra en utbildning i sverige som ger internationell licens men detta låter underbart!

Om du inte hittat någon än så är jag lätt på!

EDIT: Nej jag trodde den var NYYY! :'(

http://cache.ohinternet.com/images/thumb/7/73/JeanLucPicardFacepalm.jpg/618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg