handdator

Visa fullständig version : 15 månader med bänkpress


tdaman
2010-03-20, 14:06
tjena har tränat ca 15 månader, var riktigt ur form när jag började träna, tycker jag har lagt på mig på mig både muskler och fett. Började träna omedvetet om kost och dylikt på en vikt av 68 kg på 1.72 cm, har alltså tränat 15 månader nu och väger 77 kg på samma längd är 18 år gammal.

Har väldigt lätt för att öka storleken på armar, vet inte om måtten säger så mycket men jag började iallafall på 30 cm runt armen och nu har jag 36, riktigt nöjd med det. Axlar, rygg, ben, mage är inget större problem, men över till bröstet. Det är inte litet på något sätt, tycker jag fått betydligt bredare bröst samt mer volym i det. Men över till problemet.

Jag började kanske på 35 kg i bänkpress, har pressat väldigt länge nu och övat tekniken så skulderbladen ligger längst bänken samt att ryggen har en kurva. Vet inte vad jag tar riktigt nu om jag bara kör 1 rep, men kan tänka mig att jag ligger runt 60 kg, brukar köra 8 reppare på 50 kg och 6 reppare på 55kg. Tycker jag har tagit ett väldigt litet kliv i just styrka på bänkpressen vilket jag absolut inte är glad över.

Har testat nästan allt för att förbättre den med pyramider och dyl men inget funkare blir aldrig starkare i just den, så har tänkt att kanske börja med hantelpress istället och skita i den totalt. Vad tror ni är felet, alla andra muskelgrupper är jag riktigt nöjd med. Tacksam för svar:em:!!

kalleHUND
2010-03-20, 14:13
Träna på och strunta i om du ökar i bänkpress eller inte en stund, ändra lite övningar och lägg vikt på andra basövningar och kom tillbaka till bänken senare. Fundera inte så mycket på det, träna vidare så lossnar det bara du har tålamod!

tdaman
2010-03-20, 14:14
Tack för svaret kalleHUND, men är väldigt skeptisk till det, kan tillägga att jag gjorde 8or på 50 kg när jag hade tränat 4 månader, har som sagt tränat 15 nu med samma vikt, så någon ändring måste det bli, ska testa tipset om att köra basövningar och vänta med bänken ett tag.

vicarious
2010-03-20, 14:15
Tränar du själv? Se till att alltid ha någon som kan passa så du vågar köra på ditt max eller nära max. Kör tungt och låga reps med ganska lång vila mellan seten för att bli starkare.

Fråga någon som är duktig om tekniktips. Bli stark i triceps. Låt musklerna vila tillräckligt mellan varje pass.

siimon89
2010-03-20, 14:17
Om du tar 55kg x 6 reps är det högst troligt att ditt max snarare är uppåt 65-70kg.

aox
2010-03-20, 14:58
prova att byta till hantelpressar några månader

suprc
2010-03-20, 15:27
Googla på MM2K.

Danne2k
2010-03-20, 15:48
prova att byta till hantelpressar några månader

Word på det, funkade rätt bra för mig.

Glöm heller inte att äta!

Denniss
2010-03-20, 16:13
prova att byta till hantelpressar några månader

Låter underligt att han ska byta ut bänkpressen mot hantelpressen. Vill man bli bra på att bänkpressa är det just bänkpress man ska köra. Mitt tips är att sänka reps antalet till 1-5 och sen komplettera med hantelpress

krappen
2010-03-20, 16:21
Du borde definitivt klara mer i bänkpress, jag har tränat i 3 månader nu och gör 4 reps på 80kg, väger 69kg och är 1,73 lång. Om du inte har haft pass är det ju förståeligt för vem fan vill tappa stången på sig själv, men du klarar absolut av att maxa mer om du bara vill och som sagt har någon som passar dig.
Har själv försökt att höja mig med 5kg varje vecka, har funkat hittills men jag tror det börjar gå i uppförsbacke nu.

HyunJin
2010-03-20, 16:26
Du berättar ju inte hur dina andra ökningar på andra basövningar varit de senaste 15 månaderna? Är de lika "dåliga" som bänkpressen, förutom att dina armar blivit lite större?

Hur har du ökat i knäböj, marklyft, militärpress etc...?

frong
2010-03-20, 16:30
Verkar knas, är ett år yngre än dig och började träna med ungefär samma vikt. Har dock tränta i ca 12 månader, började med att kunna ta runt 40kg. Kan nu pressa upp 115, du kanske helt enkelt behöver ändra lite. Prova MM2K programmet.

eskiil
2010-03-20, 16:41
Jag har fastnat på exakt samma nivå.

Dock har jag insett att jag har kört med stången för högt upp på bröstet så axelområdet slits.

Har nu (förra veckan) börjat med att köra 2 och 3 reppare i ett helt nytt träningsupplägg.

(Har kört 110kg x2 i knäböj och 150kg x1 i mark)

50cent
2010-03-20, 16:45
lägg till: militärpress, dips, pushdowns, hantelpress och några effektiva dragövningar.

way
2010-03-20, 16:52
Skriv ner vad du har för andra övningar med i ditt program, samt hur ofta du kör dom och vilken intensitet (reps, sets, vila) - så blir det mycket lättare för andra att hjälpa dig.

TehSaxo
2010-03-20, 16:55
träna de andra musklerna med samma pyramid variant som du gör i bänkpress. :P

med de andra musklerna menar jag de andra som jobbar i just bänkpress. ;)