handdator

Visa fullständig version : Stumma läppar och leder.


MrBurner
2010-03-20, 11:44
Goddag, Kolozzeum.

Jag har på senare tid börjat få stela leder, framförallt i fingrarna, och vid vissa tillfällen stumma, som i "hårda", läppar. Kan detta bero på vätskeinlagring som inte är särskilt hälsosam? Minsta lilla förändring på läpparna gör att det blir lite besvärligare att orda ord (kan det heta så?) tills jag har blivit van, brukar oftast vara på morgonen jag märker av det mest.

MVH

mattilainen
2010-03-20, 11:52
det kan ju vara två helt olika saker också. Det där med tummarna kan vara något liknande reumatism om man ska dra det väldigt långt. Det första jag tycker dus ka göra är att gå och kolla upp dig. Reumatism startar främst i småleder så som i fingerleder.

Självklart är det en stor chans att jag har fel men jag tycker du ska kolla upp dig.

Tolkia
2010-03-20, 12:14
Väldigt osannolikt att du skall ha ett ödem som är så stort att läpparna blir orörliga (jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt, men om, så borde du vara som en vattenballong på resten av kroppen innan det händer). När det gäller rörlighet i extremiteterna är min erfarenhet att vätskeinlagring inte främst känns som att man är stel i själva lederna, utan som att man är klumpig och styv i resten av extremiteterna. Jag tycker att du skall kolla upp det om det är mer än en engångsföreteelse.

MrBurner
2010-03-20, 12:16
Är förvisso även klumpig i mina rörelser men stelheten känns inte av i övriga leder. Men jag får nog kanske ta och kolla upp det då.

Tack för svaren. Egentligen givet att jag ska kolla upp det nu när jag tänker efter :)