handdator

Visa fullständig version : AcesulfamePotassium?


sumialic
2010-03-20, 10:47
undrar om det finns risk för att AcesulfamePotassium som Acesulfame k ger cancer?

King Grub
2010-03-20, 11:25
Det finns inget sådant visat.

http://ntp.niehs.nih.gov/files/GMM2_Web.pdf

astrodog
2010-03-24, 23:52
Varför har man inte det i alla proteinpulver istället för aspartam då? Är aspartam billigare eller nåt? Tycken t.ex. ON protein smakar fint, och vad jag har för mig är det just de två i det.

Ola Wallengren
2010-03-25, 07:37
Blandningen av aspartam och acesulfamK är vanlig och jag tror det har att göra med att de tillsammans smakar mer likt vanligt socker än om man sötar med enbart den ena.

Eddie Vedder
2010-03-25, 08:53
Varför har man inte det i alla proteinpulver istället för aspartam då? Är aspartam billigare eller nåt? Tycken t.ex. ON protein smakar fint, och vad jag har för mig är det just de två i det.

Varför byta ut något som inte heller har några konstaterade negativa hälsoeffekter?

Nu är även jag ganska kritisk mot aspartam men om man skall utgå från de regler som finns och de officiella ståndpunkterna i sammanhanget så anses aspartam ofarligt.

Och för samma sötma krävs något större mängder acesulfam-K för samma grad av sötma. Inga jätteskillnader men ändå mer. Att de så ofta kombineras har Ola svarat på varför.