handdator

Visa fullständig version : Lägga upp träningsschema


elleshar
2010-03-20, 09:54
Hej alla

Jag skulle behöva hjälp att lägga upp mitt träningsschema lite. Jag tänkte köra 5-6 pass i veckan och skulle behöva tips på vilka muskelgrupper som är bäst att dela upp passen i?

Har tränat mer eller mindre hela livet och har gymat till och från i två år senaste året mer intensivt så jag har kolla på övningar och så det är mer den anatomiska kunskapen som saknas.

För övrigt så är jag:
22 år
183 cm
ca 70 Kg

Mitt mål med träningen är att få tillbaka dom kilona jag tappade när jag för 2 år sen fick en ryggfraktur och inte kunde träna något på flera månader utan bara låg stilla.

Tacksam för all hjälp på hur man ska dela upp kroppen under veckan.

Pjotor
2010-03-20, 11:56
Vad som är "bäst" finns det nästan lika många svar på som det finns tränande. Mitt svar är "det är den uppdelning som bäst hjälper dig att uppnå dina träningsmål".

Min personliga favorit är olika 2-splittar, men jag kör å andra sidan mest basövningar. Annars blir passen väldigt långa. 3-splittar är en bra balans mellan passlängd och träningsfrekvens för de flesta. Några vanliga uppdelningar är
- bröst/axlar/triceps - rygg/biceps - ben/mage
- pressövningar - dragövningar
- pressövningar överkropp - dragövningar överkropp - ben

Bra två- eller tredagarsprogram finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

elleshar
2010-03-20, 12:42
Jag har suttit och läst lite och funderat på att dela upp muskelgrupperna på följande sätt:

Måndag: Klättringspass (tar hela kroppen)
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst + Triceps
Torsdag: Ben + Mage
Fredag: Rygg + Biceps
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Vad finns det för åsikter om detta? Det jag finner svårast är att rygg och axlar krockar lite men vet inte hur jag ska lösa det för att det inte ska krocka med något annat.

Pjotor
2010-03-20, 13:47
Bröst, axlar, triceps går utmärkt att kombinera, och jag rekommenderar det också. Det är inte så tungt som det låter, med tanke på att militärpress och omvända hantelflyes täcker hela axelpartiet. Då kan du också minska antalet tricepsövningar.

elleshar
2010-03-20, 14:09
Då slänger jag in axlar där med så får jag en till vilodag =) Tack så mycket Pjotor!