handdator

Visa fullständig version : ryggdilemma!


kalaskonrad
2010-03-20, 09:44
Under en tid nu har jag provat på lite olika träningsscheman och uppläggningar, men har fastnat för en som jag tycker är riktigt skön. Detta schema innebär dock att jag delar upp ryggen i två pass. Dvs, rodd övningarna och latsdrag/chins på samma dag som biceps samt marklyft och trapz samma dag som jag kör mage/ben.

Jag har kört detta under några veckor nu och tycker själv att det funkar skitbra. Då jag förut nästan var för trött för att orka med bicepsträningen efter alla marklyft och sådär. (Körde alla ryggövningar tillsammans med biceps förut)
Men efter att jag nyligen läste Axons muskelskola (1) Trapezius så fick det mig att fundera då det står att marklyft är en bra övning för hela ryggen som en enhet. Tränar även detta latsen då? Jag har kört t.ex. Lats/Rodd tisdagen och sedan dagen efter kört marklyft och inte haft någon alls problem med energin i ryggen och sådär.

Jag trodde att jag hade någorlunda koll på hur uppdelningarna fungerade men så var tydligen inte fallet... Hur ställer ni er till detta? Skulle det gå att dela upp ryggen på detta vis? Tacksam för svar :)