handdator

Visa fullständig version : Träna övre bröst i Hantelpress!?


leinad
2003-09-29, 20:41
Jag har tränat i ca 2 år (är 19 år). Hade efter ca 6 månader en bra fysik, speciellt stora bröstmuskler. Nu 1,5 år senare så tycker jag mina bröstmuskler har tappat "formen". De var från början mer tränade i övre delen. Nu är de rätt platta där och större i det under bröstet. Dom har nästan blivit lite av "hängpattar" :( .

Jag har testat en del olika övningar för att få tillbaka formen och det har funkat hyffsat. En sak som slog mig sist jag tränade lutande hantellpress var att när jag låg där och körde så hade jag armarna ganska långt ner men ändå i en bekväm position. Det jag la märke till var att det var det undre bröstet som jobbade eftersom armarna var så långt ner.

Jag har nu presis testat att försöka höja upp armana och köra lutande hantellpress på det viset istället men armarna parallelt med axlarna nästan. Det känns inte lika naturligt men jag tror att det är detta som kan vara anledningen till att mitt underbröst blivit så utvecklad mot mitt övre bröst.

Vad tror ni? Hur brukar ni plasera armarna vid lutande hantellpress och var känner ni att det tar på bröstet?

Mighty
2003-09-30, 00:10
Originally posted by leinad
Jag har tränat i ca 2 år (är 19 år). Hade efter ca 6 månader en bra fysik, speciellt stora bröstmuskler. Nu 1,5 år senare så tycker jag mina bröstmuskler har tappat "formen". De var från början mer tränade i övre delen. Nu är de rätt platta där och större i det under bröstet. Dom har nästan blivit lite av "hängpattar" :( .

Jag har testat en del olika övningar för att få tillbaka formen och det har funkat hyffsat. En sak som slog mig sist jag tränade lutande hantellpress var att när jag låg där och körde så hade jag armarna ganska långt ner men ändå i en bekväm position. Det jag la märke till var att det var det undre bröstet som jobbade eftersom armarna var så långt ner.

Jag har nu presis testat att försöka höja upp armana och köra lutande hantellpress på det viset istället men armarna parallelt med axlarna nästan. Det känns inte lika naturligt men jag tror att det är detta som kan vara anledningen till att mitt underbröst blivit så utvecklad mot mitt övre bröst.

Vad tror ni? Hur brukar ni plasera armarna vid lutande hantellpress och var känner ni att det tar på bröstet?

Nu blir jag en aning förbryllad.. När du kör lutande pressar för bröstmuskulaturen involveras alltid Pectoralis Major, dvs den stora nedre bröstmuskeln. Du får dock mer stress i Pectorlis Minor (övre bröstet). Att Major skulle aktiveras mer om du går ner i bottensträck förstår jag inte. Vitsen med just hantlar är att du ska gå ner längre än om du körde med stång för att få optimalt sträck i musklerna och öka blodgenomströmningen. Jag går ner fullt och känner att Minor blir träffad.

Eller har jag missförstått din fråga?

z_bumbi
2003-09-30, 08:03
Mighty: Hm.. Pectoralis Minor lär väl vara svårt att träffa/känna så specifikt? Övre delen av Pectoralis Major däremot kan man ju känna en skillnad i om man kör lutande pressar jämfört med plana pressar.

Hamrin
2003-09-30, 09:02
Jag tror att du har missuppfattat frågan.

Som jag förstod det så hada han armågarna närmare fötterna om man säger så.. Nu kör han med armbågarna närmare mot skallen... Jag kan också ha missuppfattat :confused:

leinad
2003-09-30, 10:17
sorry att jag var lite otydlig, men är lite knepigt att beskiva med ord. Men det Hamrin skrev var så jag menade.

Alltså att jag kör med armana närmare skallen och mer parallelt med övre bröstet istället för innan då jag hade armarna i en bekväm sits ungefär nedanför nedre bröstet.

Arne Persson
2003-09-30, 11:25
Mighty: Du kan vara helt lugn, du tränar tex M. pectoralis minor så gott som varje gång du andas. Denna muskel ligger under M. p. major och syns inte. Den har inget med stora bröstmuiskeln att göra mer än att dom kan dela på samma nerv.