handdator

Visa fullständig version : Trapzträning!


kalaskonrad
2010-03-19, 21:01
Tjena! Under i stort sett hela min gymperiod så har jag tränat mina trapz på samma dag som jag kör rygg. Men på senare tid har jag hört både att det skulle vara mycket mer "opti" att köra det på axelpassen då det är en del av axlarna. Jag har alltid sett denna som en del av ryggmuskeln(liksom en övre del av ryggen) har jag då fått någonting om bakfoten?

Kanske lite dum fråga men jag skulle vara grymt tacksam om någon gammal gymräv skulle kunna hjälpa mig :)

vasslefranmjolk
2010-03-19, 21:34
Tjena! Under i stort sett hela min gymperiod så har jag tränat mina trapz på samma dag som jag kör rygg. Men på senare tid har jag hört både att det skulle vara mycket mer "opti" att köra det på axelpassen då det är en del av axlarna. Jag har alltid sett denna som en del av ryggmuskeln(liksom en övre del av ryggen) har jag då fått någonting om bakfoten?

Kanske lite dum fråga men jag skulle vara grymt tacksam om någon gammal gymräv skulle kunna hjälpa mig :)

http://axon.blogg.se/images/2009/trapezius_37104884.png

När det är optimalt att träna trapz beror på schemat i övrigt. Skulle själv kört det på ryggdagen. Roddövningar aktiverar bakre delts och pressövningar aktiverar mellersta och främre delts...

Pepz
2010-03-19, 21:38
trapz behöver ju sällan specifik träning då den gör ett involveras rejält i basövningar som rodd, chins och marklyft. och även är delaktig i andra övningar.

Kek
2010-03-20, 00:34
Så som jag har upplevt det så köttas trappz ganska bra ändå på de flesta utan isolationsövningar så du behöver ju inte lägga jättemycket tid på det om du inte tycker att de är lite för små.

Brukar träna trapz någon gång ibland bara för att och brukar då oftast lägga den på rygg/axelpasset.

Martin Löwgren
2010-03-20, 00:34
Trapezius är anatomiskt och funktionsmässigt en ryggmuskel.

Mvh

Word
2010-03-20, 00:37
Martin, har en fråga kring trapz. Används den främst vid ryggpass eller axelpass (syftar på den övre delen)?

Martin Löwgren
2010-03-20, 00:38
Martin, har en fråga kring trapz. Används den främst vid ryggpass eller axelpass (syftar på den övre delen)?

Övre fibrerna är aktiva under alla axelpressar men även vid lyft åt sidan om man kör över 90 grader eller använder väldigt tung vikt.

Under ryggpassen är mest mellersta och nedre aktiva även om övre även är med i vissa.

Word
2010-03-20, 00:41
Ok, tack för svaret!

Martin Löwgren
2010-03-20, 00:43
Ok, tack för svaret!

Här står lite mer

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130160

Mvh

Word
2010-03-20, 01:11
Tack ska du ha! Visste inte att du även hade en muskelskola. Har bara läst den skadefria delen. Ska genast fördjupa mig i de övriga musklerna också! :)

Martin Löwgren
2010-03-20, 09:15
Tack ska du ha! Visste inte att du även hade en muskelskola. Har bara läst den skadefria delen. Ska genast fördjupa mig i de övriga musklerna också! :)

Be my guest :thumbup: