handdator

Visa fullständig version : Skona ryggen vid stångrodd


way
2010-03-19, 20:19
Har ni några tips på att skona ryggen vid stångrodd? Jag kör med ungefär 45 graders framåt lutning http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/182 - och jag tycker att det känns som en väldigt dålig position för ryggen. Vissa säger att man ska gunga ryggen lite upp och ner samtidigt som man drar upp och ner stången istället för att bara stå helt stilla. Vad säger ni?

kjell33
2010-03-19, 20:21
Har du svag korsrygg får du stärka upp den helt enkelt. Jag kör stångrodd dels med överkroppen parallellt med golvet och dels en mer upprätt position och får fina resultat utan ryggont.

Matsa
2010-03-19, 20:59
Stärk ländryggen och sen kan du även experimentera lite med olika utföranden. Jag tycker t.ex att det känns bättre för ländryggen när jag tillåter viss rörelse i höfter och knän men det är inte säkert att du tycker lika.

Sen är det inte nödvändigt att köra just stångrodd heller om du upplever den som problematisk. Det finns mycket bra alternativ som t.ex "sälrodd" och även en del maskiner.

Pjotor
2010-03-20, 11:46
Jag håller överkroppen parallellt i starten och börjar alltid med stången liggande på marken. Just det sista tror jag gör en stor skillnad.

Scratch89
2010-03-20, 11:51
Antingen som Pjotor, eller att köra med mer rörelse i ryggen. Så som jag kör tycker jag är överlöjligt bra.

Curls
2010-03-20, 11:53
Att köra som snubben på filmen tar ju mer på armarna...

way
2010-03-20, 12:17
Att köra som snubben på filmen tar ju mer på armarna...

Varför det?

Jag håller överkroppen parallellt i starten och börjar alltid med stången liggande på marken. Just det sista tror jag gör en stor skillnad.

Hm, funderar på att kanske lägga stången på en bänk eller något innan jag lyfter så man får en död start. Tror jag är för stel för att lyfta från marken med parallell överkropp.

Antingen som Pjotor, eller att köra med mer rörelse i ryggen. Så som jag kör tycker jag är överlöjligt bra.

Hur kör du då?

Spec^
2010-03-20, 13:40
Jag försöker hålla sån form som snubben på videon, känner en mkt bättre kontakt när jag använder bälte än utan.

Scratch89
2010-03-20, 16:01
Hur kör du då?

Såhär. Detta är efter tunga mark och chins; hade jag stått statiskt med ryggen hade jag dött.

zTexTMNqiK4

UYTEIwrgHA4

Matsa
2010-03-20, 16:44
Att köra som snubben på filmen tar ju mer på armarna...

Nej det håller jag inte med om, varför tycker du det? Hans underarmar får visserligen en lite konstig vinkel, nästan som en halvcurl, men det beror förmodligen på att vikten är för lätt och skulle räta till sig när han kommer upp i arbetsvikter.

Hur man håller överkroppen är egentligen inte det viktigaste, så länge som man inte står på tok för upprätt. Det viktigaste är att man kan klämma ihop skulderbladen och kontrahera ryggmusklerna i toppläget, orkar man inte det är det för tungt. I regel tycker jag att man får med latsen bättre om man är parallell mot golvet och mer mellersta/nedre trapezius om man står mer upprätt.

Gorilla
2010-03-20, 18:08
Hur man håller överkroppen är egentligen inte det viktigaste, så länge som man inte står på tok för upprätt. Det viktigaste är att man kan klämma ihop skulderbladen och kontrahera ryggmusklerna i toppläget, orkar man inte det är det för tungt. I regel tycker jag att man får med latsen bättre om man är parallell mot golvet och mer mellersta/nedre trapezius om man står mer upprätt.
Hur man håller överkroppen påverkar vilken del av trapezuis som för skulderbladen uppåt (motverkar gravitationen). En mer upprätt stans kommer belasta övre trapezius mer än en mer framåtlutad stans.

Matsa
2010-03-20, 19:39
Hur man håller överkroppen påverkar vilken del av trapezuis som för skulderbladen uppåt (motverkar gravitationen). En mer upprätt stans kommer belasta övre trapezius mer än en mer framåtlutad stans.

Ja, det med och framförallt om man står tillräckligt upprätt. Om man vill så kan man ju rentav göra något mellanting av rodd och powershurgs, ska visst vara bra för att bygga en stabil bas att bänka från har jag hört.

Nu ror jag dock inte för att träna övre trapz och därför jämförde jag en vågrät överkropp med en något mer upprätt och då tycker jag att det tar mer i mellersta trapz. Det är i alla fall där jag känner det.

Tolkia
2010-03-20, 21:40
Har ni några tips på att skona ryggen vid stångrodd? Jag kör med ungefär 45 graders framåt lutning http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/182 - och jag tycker att det känns som en väldigt dålig position för ryggen. Vissa säger att man ska gunga ryggen lite upp och ner samtidigt som man drar upp och ner stången istället för att bara stå helt stilla. Vad säger ni?
Tänk på att få bak rumpan, så att tyngdpunkten kommer i mitten av paketet du+stång. Det är i alla fall ett tips som jag har fått, och tycker är bra.

way
2010-03-20, 22:58
Tänk på att få bak rumpan, så att tyngdpunkten kommer i mitten av paketet du+stång. Det är i alla fall ett tips som jag har fått, och tycker är bra.

Va, nu hänger jag inte riktigt med? I mitten av paktet du + stång?

Tolkia
2010-03-20, 23:01
Va, nu hänger jag inte riktigt med? I mitten av paktet du + stång?
Jag tänkte först skriva "mitt under dig", men jag blev osäker på om det verkligen blir mitt under när man håller stången. Poängen är att vikten skall bäras upp genom fötter och ben, och så blir det inte om du står typ som ett uppochnedvänt L.

way
2010-03-20, 23:10
Aha, tror jag förstår nu. Står dock inte som ett uppochnedvänt L utan med 45 graders framåtlutning som du ser på videon, så tyngpunkten lär ju hamna lite längre back - men jag kanske kan luta mig bakåt endå?

Scratch89
2010-03-21, 02:15
Precis som Tolkia säger: bak med rumpan. Se andra klippet jag lade upp så ser du. Där kör jag rodd på 80 kg vägandes ett par kilo mer. Skulle jag inte ha röven så långt bak skulle jag tippa framlänges.

Matsa
2010-03-21, 03:10
Tänk på att få bak rumpan, så att tyngdpunkten kommer i mitten av paketet du+stång. Det är i alla fall ett tips som jag har fått, och tycker är bra.

Jättebra tips faktiskt! Att "sitta bak" så att tyngdpunkten hamnar genom fötter och ben är något man bör ha i bakhuvudet i så gott som alla övningar som görs stående.

Richthofen
2010-03-21, 03:18
själv så börjar jag i bananform och avslutar i ett vrål utan smärta

wird
2010-03-21, 11:02
själv så börjar jag i bananform och avslutar i ett vrål utan smärta

Haha låter sjukt roligt om man ser det som en film i huvudet samtidigt

Curls
2010-03-21, 11:50
Nej det håller jag inte med om, varför tycker du det? Hans underarmar får visserligen en lite konstig vinkel, nästan som en halvcurl, men det beror förmodligen på att vikten är för lätt och skulle räta till sig när han kommer upp i arbetsvikter.

Asså ska man köra stångrodd som han på filmen kan man ju lika gärna sätta sig i en maskin, som scratch kör stångrodd är mer hur man kör stångrodd bedömt av min personliga åsikt.

Popeye
2010-03-21, 20:38
googla Pendlay rows. ;)

adamnord
2010-03-21, 20:43
hjälper det inte lite om man tar på sig ett bälte?

way
2010-03-21, 21:12
Asså ska man köra stångrodd som han på filmen kan man ju lika gärna sätta sig i en maskin, som scratch kör stångrodd är mer hur man kör stångrodd bedömt av min personliga åsikt.

På filmen isolerar han ju övre ryggen medans scratch även tar med korsryggen. Vet inte riktigt vad det är för skillnad på deras utförande förutom det?

EDIT: Sökte lite på pendlay rows, och hittade det här som jag tyckte såg mycket bra ut.

http://www.youtube.com/watch?v=mHkuASZgQ0E&feature=related

Matsa
2010-03-21, 21:32
Asså ska man köra stångrodd som han på filmen kan man ju lika gärna sätta sig i en maskin, som scratch kör stångrodd är mer hur man kör stångrodd bedömt av min personliga åsikt.

För det första så undrar jag vad detta hade med kommentaren jag svarade på att göra.

För det andra så ja, det kan man lika gärna göra. Under förutsättning att man hittar en maskin som har precis samma vinklar som man får i stående rodd, men det gör man oftast inte enligt min uppfattning.

Det finns inget rätt eller fel här, bägge sätten funkar. Vilket som är bäst beror på ett antal saker som mycket väl kan variera från fall till fall. Hitta det utförande som känns bäst för dig och kör på helt enkelt. Pendlay rows, Yates rows, rodd med gung a la Coleman, alla har de byggt bra ryggar och alla har de sina fördelar.

Anders The Peak
2010-03-21, 21:36
Om man vill skona ryggen vid stångrodd då kanske man ska köra enarmshantelrodd istället och stabilisera ryggen med det fria benets knä och den fria armen i en bänk.

chrilledude
2010-03-21, 22:11
själv så börjar jag i bananform och avslutar i ett vrål utan smärta

:laugh:

Får smärtor i korsryggen av rodd, ska testa med tipsen från denna tråd! :thumbup:

way
2010-03-22, 16:20
http://www.youtube.com/watch?v=Brb17kav8SQ

Här är ett utförande jag nog kommer köra efter, väldigt bra att man kan lägga ner den på bänken mellan varje repetition. Tack för all hjälp!

Gorilla
2010-03-22, 19:17
Sälrodd, a.k.a. bänkrodd, är annars en skön övning med liknande funktion där ländryggen inte belastas märkbart.

Curls
2010-03-22, 19:33
På filmen isolerar han ju övre ryggen medans scratch även tar med korsryggen. Vet inte riktigt vad det är för skillnad på deras utförande förutom det?

EDIT: Sökte lite på pendlay rows, och hittade det här som jag tyckte såg mycket bra ut.

http://www.youtube.com/watch?v=mHkuASZgQ0E&feature=related

Ah sant, jag skrev bara vad jag tycker är bäst och vad som funkar för mig kan inte yttra mig så mycket mer än så har ej referenserna till de men som jag skrev i inlägget ovan så tycker jag "rodd med gung a la Coleman" är den bästa varianten. :)


För det första så undrar jag vad detta hade med kommentaren jag svarade på att göra.

För det andra så ja, det kan man lika gärna göra. Under förutsättning att man hittar en maskin som har precis samma vinklar som man får i stående rodd, men det gör man oftast inte enligt min uppfattning.

Det finns inget rätt eller fel här, bägge sätten funkar. Vilket som är bäst beror på ett antal saker som mycket väl kan variera från fall till fall. Hitta det utförande som känns bäst för dig och kör på helt enkelt. Pendlay rows, Yates rows, rodd med gung a la Coleman, alla har de byggt bra ryggar och alla har de sina fördelar.

Du kommenterade mitt inlägg, jag svarade med att skriva det jag menade med det. Skrev inget om nåt rätt eller fel bara vad min personliga åsikt va om det jag såg på filmen och det som trådskaparen tog upp, du kallar det "rodd med gung a la Coleman" det är den stil jag tycker är bäst! Inget ont mot dig eller dina argument eller så, det va bara så jag menade. :)

nmanradnävna
2010-03-22, 19:39
Sälrodd, a.k.a. bänkrodd, är annars en skön övning med liknande funktion där ländryggen inte belastas märkbart.

Har sett sälrodd/bänkrodd flera gånger i träningsfilmstråden nu men jag undrar varför jag aldrig ser någon köra med hantlar?
Måste ju bli mycket längre ROM då

Är det för att man hanterar mycket mindre vikt eller för att det är för pilligt att plocka upp hantlarna från golvet? Slår dom i kanterna på nåt sätt så det är jobbigt med hantlar överhuvudtaget?

Matsa
2010-03-22, 19:51
Du kommenterade mitt inlägg, jag svarade med att skriva det jag menade med det. Skrev inget om nåt rätt eller fel bara vad min personliga åsikt va om det jag såg på filmen och det som trådskaparen tog upp, du kallar det "rodd med gung a la Coleman" det är den stil jag tycker är bäst! Inget ont mot dig eller dina argument eller så, det va bara så jag menade. :)

Absolut inget ont emot dig heller. Det var mest att jag tyckte det kändes som att ditt svar rörde något annat än det jag kommenterade.

När jag kommenterade detta:

Att köra som snubben på filmen tar ju mer på armarna...

Så svarade du med detta:

Asså ska man köra stångrodd som han på filmen kan man ju lika gärna sätta sig i en maskin, som scratch kör stångrodd är mer hur man kör stångrodd bedömt av min personliga åsikt.

Kändes lite som två skilda saker så jag blev förvirrad. Menade inget annat än det. ;)

Curls
2010-03-22, 20:15
sweeet dude! och thanks nu vet jag att jag kan kalla sättet jag kör stångrodd på "coleman style" *rolleyes*