handdator

Visa fullständig version : Muskelsprängning, underarm.


blondyz
2010-03-19, 16:20
Tjena!

Kan dra historien här, har haft "känningar" av mindre karaktär i vänster underarm en vecka~ och igår så small det helt enkelt.

Körde bicep curls med fri stång och det krasade till lite, underarmen blev blå och det gjorde förbannat ont.

Knallade ner till akuten och efter 6 timmar fick jag diagnosen "Svår muskelsprängning, underarm"

Enligt läkaren skulle jag inte göra något speciellt åt det, men jag har grymt ont och är osäker på när/hur/hur mycket jag ska börja träna denna underarm igen.

Någon som varit med om liknande?

Mvh, Anton.

vicarious
2010-03-19, 16:32
Usch, det där låt hemskt :( Tycker synd om dig, hoppas du repar dig!

Johan_P
2010-03-19, 16:40
Låter jobbigt :(

Men än en gång en tankeställare om vad "känna sin kropp" innebär. Viktigt som fan att man bryr sig om eventuella känningar, och inte bara kör på och hoppas det löser sig.

Hoppas det går bra med repningen.

kjell33
2010-03-19, 16:40
Vilka undersökningar gjordes på akuten?

blondyz
2010-03-19, 19:25
Vilka undersökningar gjordes på akuten?


Det blev "känna, klämma, vrida" stilen enda tills läkaren kommer till punkten (där muskeln brustit antar jag) och jag inte kan hålla emot utan skriker ut allt vad jag kan. Då blev jag skickad på akutröntgen och senare till ortopeden, det enda röntgen egentligen visade var väl att benen var intakta. I övrigt fick jag bara smärtstillande och de sa att det borde ta ca 4 veckor att repa sig normalt.

Det såg/ser mindre trevligt ut (hand/underarm är i princip svart) så därför har jag en lättare linda över i skolan.

Funderar på om jag ska lägga in lite extrapass om någon vecka, börjar köra lättare underarmsövningar 3 ggr/ vecka för att stimulera återhämtning / grepp, vad tror ni om det?

Martin Löwgren
2010-03-20, 00:27
Det blev "känna, klämma, vrida" stilen enda tills läkaren kommer till punkten (där muskeln brustit antar jag) och jag inte kan hålla emot utan skriker ut allt vad jag kan. Då blev jag skickad på akutröntgen och senare till ortopeden, det enda röntgen egentligen visade var väl att benen var intakta. I övrigt fick jag bara smärtstillande och de sa att det borde ta ca 4 veckor att repa sig normalt.

Det såg/ser mindre trevligt ut (hand/underarm är i princip svart) så därför har jag en lättare linda över i skolan.

Funderar på om jag ska lägga in lite extrapass om någon vecka, börjar köra lättare underarmsövningar 3 ggr/ vecka för att stimulera återhämtning / grepp, vad tror ni om det?
Gör aktiva rörelser och kör lätta töjningar när den akuta svullnaden lagt sig. Räkna med minst 4-6v innan det är läkt vilket inte är samma sak som att du har full styrka/funktion.

blondyz
2010-03-20, 12:13
Gör aktiva rörelser och kör lätta töjningar när den akuta svullnaden lagt sig. Räkna med minst 4-6v innan det är läkt vilket inte är samma sak som att du har full styrka/funktion.

Jo precis, kör på kyla innan träning (om det nu bara är vader eller vad jag kör som igår) eftersom det kan hända att man kommer åt eller stöter i, och jag inte har armen lindad under träning, detta gör att den inte svullnar lika lätt igen. I övrigt har svullnaden gått ner hyfsat tycker jag mest missfärgad och smärtan blir ganska olidlig när jag kommer åt och råkar spänna underarmen.

Men trots detta känns det mycket bättre idag än vad jag trodde att det skulle göra efter såpass kort tid, beroende på hur det känns/ser ut tänkte jag börja träna upp och få igång grepp och underarm väldigt lätt på måndag och efter 4 veckor (också beroende på hur det känns och har gått med den förståss) börja köra mina vanliga underarmsövningar med lätta vikter.

Stretcha/töja underarmen försöker jag göra lite redan nu, det känns men funkar tycker jag. På måndag tänkte jag köra igång lite bättre med detta också!

Tack för all input :) Mvh, Anton.

ANIKI
2010-03-20, 14:53
Kan man göra något själv vid muskelsprängning?
Om man nu som blondyz får en muskelsprängning i underarmen, ska man göra något då? T ex hålla armen högt, spola kallvatten på området? Eller är det bara att gilla läget och besöka vårdcentral/sjukhus?

blondyz
2010-03-20, 14:59
Kan man göra något själv vid muskelsprängning?
Om man nu som blondyz får en muskelsprängning i underarmen, ska man göra något då? T ex hålla armen högt, spola kallvatten på området? Eller är det bara att gilla läget och besöka vårdcentral/sjukhus?

Såvitt jag har förstått det så kyla på omedelbart för att hämma den akuta svullnad som uppstår, tryck på och håll högt för att stoppa blödning. Sen knalla ner till sjukan och röntga så att inga ben har gett upp hoppet om livet!

ANIKI
2010-03-20, 15:52
Såvitt jag har förstått det så kyla på omedelbart för att hämma den akuta svullnad som uppstår, tryck på och håll högt för att stoppa blödning. Sen knalla ner till sjukan och röntga så att inga ben har gett upp hoppet om livet!

Okay. Tack för det!
Hoppas att armen blir bättre för dig snabbt utan men! Lycka till :) /Mvh

Tolkia
2010-03-20, 16:46
Eller är det bara att gilla läget och besöka vårdcentral/sjukhus?
Jag gissar, av trådskaparens beskrivning, att det gör så pass ont att man VILL besöka vc/sjukhus för att försäkra sig om att inget är brutet. Särskilt om det låter när det händer.

blondyz
2010-03-20, 18:00
Jag gissar, av trådskaparens beskrivning, att det gör så pass ont att man VILL besöka vc/sjukhus för att försäkra sig om att inget är brutet. Särskilt om det låter när det händer.

När det hände mig lät det rätt räligt, krasande ljud och som sagt akut svullnad och blödning. Jag uppsökte akuten för röntgen (se vad som egentligen hade hänt, fraktur, muskelslitning, sprängning etc.) och för att jag helt enkelt inte förmådde mig själv att ta hand om skadan på egen hand.

Är man 110% säger på att det är en sprängning man råkat ut för (vilket är svårt att avgöra då svullnaden blir såpass påtaglig att röntgen är att rekommendera) kan man förmodligen fixa det själv genom hårt förband, kyla, hålla högt och stå ut, tänk på att man förmodligen behöver hjälp att hålla armen uppåt eftersom man inte kan spänna underarm och smärtan blir olidlig om man håller på det skadade området.

Eftersom det "bara" är en muskelskada så finns det inget behov av fixering eller dylikt utan de åtgärder som görs är mestadels för att lindra smärta och påskynda återhämtning.

Mvh, Anton.