handdator

Visa fullständig version : Korsryggen.


Psyla
2010-03-19, 15:32
Gjorde ett ostbågs mark för typ en månad sen. Sedan dess har jag haft en 'spänd'' känsla i hela korsryggen, marklyft går bort totalt, korsryggspartiet känns skört som en glasspinne...

Vad kan ha hänt? Har vart hos naprapat, han knäckte ryggen o lite annat men smärtan kvarstår i korsryggen / svanken...

Pjotor
2010-03-19, 15:34
Jag skulle gissa på en sträckning. Muskeln blir lite uttänjd då, vilket kan leda till instabilitet.

siimon89
2010-03-19, 15:55
Kan det vara så att du lyfter för mycket med korsryggen? Om du har mycket svank kan det lätt bli att den överkompenserar för andra muskler.

Martin Löwgren
2010-03-19, 15:59
Mest troligt har du drabbats av en diskbuktning. Denna retar bland annat nerver som i sin tur orsaker muskelspänningar.

Dessa buktningar försvinner inte genom att bara knäcka till ryggen hos Naprapat en gång utan kräver lite tålamod, eget arbete och undvikande av tunga lyft.

Får du upprepade sådana här "ryggskott" finns chansen att disken tillslut går sönder och du drabbas av ett diskbråck.

Lyft alltid med korrekt teknik så slipper du sånt här.

Mvh

Johan_P
2010-03-19, 16:03
Det Martin pratar om var något jag själv gick igenom för något år sedan. Det var p.g.a. dålig uppvärmning och tillfälligt bristande teknik i marklyft.

Man måste få in tänket att inte stressa ländryggen. Detta gäller allt från att sitta upprätt, ha en bra grundställning och inte minst lyfta rätt (!). Jag la av med marklyftet och vilade. Nu är jag tillbaka och kör på som vanligt, med åtgärdade tidigare felaktigheter.

Chrillee
2010-03-19, 20:37
Mest troligt har du drabbats av en diskbuktning. Denna retar bland annat nerver som i sin tur orsaker muskelspänningar.

Dessa buktningar försvinner inte genom att bara knäcka till ryggen hos Naprapat en gång utan kräver lite tålamod, eget arbete och undvikande av tunga lyft.

Får du upprepade sådana här "ryggskott" finns chansen att disken tillslut går sönder och du drabbas av ett diskbråck.

Lyft alltid med korrekt teknik så slipper du sånt här.

Mvh

Vad är detta för arbete vi pratar om? Vad för övningar?

Tror nämligen att jag har åkt på samma sak, dock för ett tag sen.

Martin Löwgren
2010-03-20, 00:37
Vad är detta för arbete vi pratar om? Vad för övningar?

Tror nämligen att jag har åkt på samma sak, dock för ett tag sen.

Tänka på hur man sitter, hur man rör sig - hur man funkar i vardagen. Bli mer uppmärksam på att vårda sin rygg helt enkelt.

Detta i kombination med bålstabilitetsövningar och avlastning är en bra medicin.

Johan_P
2010-03-20, 11:50
Tänka på hur man sitter, hur man rör sig - hur man funkar i vardagen. Bli mer uppmärksam på att vårda sin rygg helt enkelt.

Detta i kombination med bålstabilitetsövningar och avlastning är en bra medicin.

Precis. Man måste hela tiden tänka på hur ländryggen blir positionerad. Är helt övertygad om att min rehabtid hade blivit längre om jag inte fått in tänket.