handdator

Visa fullständig version : Optik/kamera/mattematik fråga


Torsk_ole
2010-03-19, 15:19
Hej!

Jag undrar vilken brännvidd man ska ha på en kamera för att fotografera så att det blir samma skala på bilden som jag själv upplever med mina egna ögon.

Har suttit och tänkt på det, men blir inte klok på det. M=f/m. (M=avbildningsskala, f=brännvidd, m=avstånd). Den formeln har jag använt mig av, men det kan inte vara det enda man ska använda.


Hur räknar man på detta?

Torsk_ole
2010-03-19, 17:33
Någon? :D

spann
2010-03-19, 17:34
nu fick jag ont i huvet

Torwald
2010-03-19, 17:36
Jag kan inte något om fotografering och brännvidder, men nu förstår jag inte hur du menar. Med formeln du angav, om du vill att skalan ska vara, säg, 1 (om det nu betyder samma som man ser), då blir det ju olika brännvidder för alla olika avstånd. Det följer ju automatiskt av sambandet du skrev ned.

EDIT: Vad jag försöker säga är att du kan ju inte fixera en variabel som är lika med en kvot, och sedan ändra på något i kvoten, för då håller inte likheten. Blir nämnaren (avståndet) större måste du öka täljaren (brännvidden) också, för att bibehålla konstant avbildningsskala.

Kimball
2010-03-19, 17:42
Det enda jag kommer på i sammanhanget är ju att macroobjektiv kan ha olika avbildningsförhållanden där 1:1 ger samma storlek i kameran som i verkligheten. Men jag vet inte riktigt vad det har med formeln att göra... :em:

Torsk_ole
2010-03-19, 18:03
Avbildningsskalan är förhållandet mellan det verkliga objektet och det avbildade objektet.

Som jag skrev först så vet jag att den formeln inte kan användas, men någon som är duktig kanske kan använda den?

Det jag är ute efter är vilken brännvidd jag ska använda på kameran för att det jag ser med ögat ska bli likadant som det blir på bild.

C.E.J.
2010-03-19, 18:08
Avbildningsskalan är förhållandet mellan det verkliga objektet och det avbildade objektet.

Som jag skrev först så vet jag att den formeln inte kan användas, men någon som är duktig kanske kan använda den?

Det jag är ute efter är vilken brännvidd jag ska använda på kameran för att det jag ser med ögat ska bli likadant som det blir på bild.

Du vill att avbildningsskalan ska vara 1? Då måste f och m vara lika.

Torsk_ole
2010-03-19, 18:12
om avbildningsskalan är 1 blir avståndet lika brännvidden, alltså om brännvidden är 55 mm, blir avståndet också 55 mm.

Men det är inte det jag är ute efter


Förstår ni bättre om jag förklarar så här?

1. Kolla på vad som helst
2. Fotografera med en kamera så att bilden blir som dina ögon uppfattar det.

Torsk_ole
2010-03-19, 18:13
Förtydligande:

Jag förstår formeln, men man kan inte bara använda den för att räkna ut det jag vill åt.

sandstorm
2010-03-19, 18:16
Om jag har förstått dig rätt behöver du veta ögats brännvidd, men ett öga och en kamera fungerar inte på samma sätt så jag misstänker att det blir svårt. Inte riktigt helt på det klara vad du menar.

EDIT: Så det jag vill säga är att min gissning är att du får prova dig fram eller fråga nån som vet hur man fotar :)

stafh
2010-03-19, 18:51
Du måste ha variabel brännvidd (zoom) för att uppnå det du vill.

Torsk_ole
2010-03-19, 19:18
Du måste ha variabel brännvidd (zoom) för att uppnå det du vill.

Hur menar du? f=brännvidd?

stafh
2010-03-19, 19:22
Hur menar du? f=brännvidd?

Ja. Den måste gå att ändra, annars måste du ha alla objekt på samma avstånd från linsen hela tiden.

frutte
2010-03-19, 19:35
man brukar säga att brännvidd 50mm på en fullformats kamera och 35mm på en kamera med cropfaktor på 1,6 (tex canon 450d och liknande)