handdator

Visa fullständig version : Obeskrivligt usel matkultur i Norge! Hatet växer i hemlighet!


Tom Warrior
2010-03-19, 13:53
Befinner mig för tillfället i Norge, och vilken helveteshåla det är gällande matkulturen. Har inte hittat en enda matbutik i Oslo som inte är våldspenetrerad av halvfabrikat/helfabrikat nästan överallt, "äkta" majonäs i fem olika varianter ALLA gjorde på sojaolja och 88 st E-nummer. Rena, hela, orörda och otillagade bitar av djur finns knappt att köpa, ibland har man tur och hittar nån ynklig liten fläskkarré eller köttfärs som är groteskt överprisad, stället är det "färdig"-grillade/lagade djur som gäller. Hel, otillagad kyckling har jag inte ett i en enda butik änsålänge. Hittade däremot höna i dylik form på en butik... Snarare en lapp vid köttdisken som sade att här det skulle ligga hela, döda, nedfrysta hönor för 24 NOK/kilot här, men där låg det bara massa skumma vete/kyckling/glutamat-fabrikat från Balkan. Gul lök finns i två varianter, en för 4NOK/kg som inte smakar någonting, och en för 30 NOK/kg som jag inte har provat änsålänge. Jag är van att köpa helt OK lök för max typ sju kr/kg. Däremot finns det långa glänsande rader, längder och hyllor av fryspizza, färdigrätter fikabröd, sötbröd, godis och dylikt smäck. Hur tolerar folket i Norge denna obeskrivligt smaklösa ignorans att fylla deras trutar? Var är de potenta livsmedlen som skänker styrka, vitalitet och mod? De näringsämnen som faktiskt är och har varit primära för den mänskliga utvecklingen.

Zakath
2010-03-19, 13:57
Låter helt galet, Finns det ingen typ av marknad för färska ingredienser, eller charkbutiker om du letar efter kött?

Tom Warrior
2010-03-19, 13:58
Finns det ingen typ av marknad för färska ingredienser, eller charkbutiker om du letar efter kött?
Har sett en marknad som sålde grönsaker under dugliga förhållanden. Köttet är det sämre med tyvärr. Tips på dylikt vore guld värt.

C.E.J.
2010-03-19, 13:59
hehe ja d e inte lätt alltid ;)

Nitrometan
2010-03-19, 14:00
De har olja i Norge.

mikaelj
2010-03-19, 14:04
"... med gult gehäng på blått!"

Har TS månne lyssnat på Völund Smed på sistone?

Snafu
2010-03-19, 14:06
folkvett.se har en rätt rolig blogg om Norge. Tror han skrivit något om just matbutiker där, verkar stämma in rätt bra.

Tom Warrior
2010-03-19, 14:07
"... med gult gehäng på blått!"

Har TS månne lyssnat på Völund Smed på sistone?
Alltid Völund!

mikaelj
2010-03-19, 14:15
Alltid Völund!

./~ och aldrig nå'nsin ta, de minnen som jag har! ./~

Karl Johan's?

ICA i närheten av Valdemar Thrane's gata har tydligen bra kycklingfilé från http://www.denstoltehane.no/produkter/kylling-kalkunfilet#product-list

schmecker
2010-03-19, 14:19
norge är ett kulinariskt u-land,
var på högskolan i trondheim på kurs en vecka och de skulle stå för lunch på skolan, sex dagar i streck fick vi en baguett med ett centimetertjockt lager majonnäs och ett salladsblad, till det fick vi kola eller chokladmjölk.

C.E.J.
2010-03-19, 14:28
Men asså, har de inte typ McDonald's i Norge? Och en följdfråga: Vad kostar en cheeseburger i Norge?

mikaelj
2010-03-19, 14:30
Min Norge-kontakt säger följande:

"""Helios är en eko-kedja, det har funnits en butik i samma hus som anker hotell, men det var ett tag sen jag åkte förbi. helios.no

och så finns det en eko-affär i StHanshaugen, på väg mot Kochs från Valdemar Thranes gata sett, men jag vet inte vad den heter"""

schmecker
2010-03-19, 14:30
går väl loss på en 80-90 spänn för ett mål på donken, käka pizza är inte ens att fundera på.

jakob
2010-03-19, 14:32
norge är ett kulinariskt u-land,
var på högskolan i trondheim på kurs en vecka och de skulle stå för lunch på skolan, sex dagar i streck fick vi en baguett med ett centimetertjockt lager majonnäs och ett salladsblad, till det fick vi kola eller chokladmjölk.

Hur fan kan du klaga på gratis käk? *gah!*

WHITEFOLKS
2010-03-19, 14:33
Jag tycker folk i allmänhet överdriver "problem" med mat i andra länder.

Det är människor som lever där också, man får bara anpassa sig lite.

BrorDuktig
2010-03-19, 14:35
Jag tycker folk i allmänhet överdriver "problem" med mat i andra länder.

Det är människor som lever där också, man får bara anpassa sig lite.

Folk som tränar är inte som vanliga människor, de tar detta på problem på största allvar. När jag var i Norge för 20 år sedan såg jag inte en ända livsmedelsbutik. Däremot en massa brödbutiker :Virro

C.E.J.
2010-03-19, 14:37
går väl loss på en 80-90 spänn för ett mål på donken, käka pizza är inte ens att fundera på.

Ja ok. Vad är det med pizzorna, inge goda eller?

mikaelj
2010-03-19, 14:38
"""Meny som ligger vid Ringen Kino har lammkött, entrecôte och sånt i färskvarudisk. färsk lax är billigt om du äter det."""

Jagärsvag
2010-03-19, 14:38
Ja ok. Vad är det med pizzorna, inge goda eller?

Dom kostar ju 150kr!!!!!!

C.E.J.
2010-03-19, 14:40
Dom kostar ju 150kr!!!!!!

Ok. Å andra sidan tjänar man väl därefter också, problem solved - though seemingly there never was one.

Jagärsvag
2010-03-19, 14:41
Ok. Å andra sidan tjänar man väl därefter också, problem solved - though seemingly there never was one.

Dom kanske är där på semester. Då är man ju hellre hungrig en vecka än att spendera 150, hundrafemtio!!! kronor på pizza.

C.E.J.
2010-03-19, 14:44
Hehe kul semester, Norge ;)

z_bumbi
2010-03-19, 14:48
Folk som tränar är inte som vanliga människor, de tar detta på problem på största allvar. När jag var i Norge för 20 år sedan såg jag inte en ända livsmedelsbutik. Däremot en massa brödbutiker :Virro

Bara att det finns färsk kneip är en anledning att åka till Norge och med tanke på att många norrmän äter smörgås till lunch varje dag så är det inte så konstigt att de både har bra bröd och många butiker som säljer det.

Däremot har jag inte hört talas om problemet att få tag på övrig bra mat?

WHITEFOLKS
2010-03-19, 14:54
Bara att det finns färsk kneip är en anledning att åka till Norge och med tanke på att många norrmän äter smörgås till lunch varje dag så är det inte så konstigt att de både har bra bröd och många butiker som säljer det.

Däremot har jag inte hört talas om problemet att få tag på övrig bra mat?

Finns säkert ingen kvarg!!!!

mikaelj
2010-03-19, 14:58
Hytteost.

stiggelina
2010-03-19, 14:59
Upplevde samma sak när jag bodde där ngr månader, var det inte svårt att hitta kött så var det svindyrt, de jag bodde hos kastade middagsmaten som blev över, hade aldrig en enda matlåda med sig, tror inte jag åt kött, korv, el knappt kyckling under flera månader...just nu undrar jag vad vi åt egentligen..kan ju inte ha haft fisk 7 dagar i veckan...???:D

C.E.J.
2010-03-19, 15:01
just nu undrar jag vad vi åt egentligen..kan ju inte ha haft fisk 7 dagar i veckan...???:D

Nej ni åt nog riskakor också tror jag.

TimId
2010-03-19, 15:02
Ett osloproblem. Du är för långt från Tröndelagen.

stiggelina
2010-03-19, 15:09
Nej ni åt nog riskakor också tror jag.

haha ja kanske det, fan vad dåligt minne man har, ska tillbaka i sommar så då kanske minnena kommer tillbaka, men vi åt en konstig ost, som jag idag inte skulle vilja äta men som jag efter hand tyckte var god*screwy*...samt lite lamm som kom fr västlandet, som släkten slaktat själva....:smash:

Magnus
2010-03-19, 15:21
Oftast verkar det vara dyra pizzor som ær svenskars størsta problem med Norge :). Pizzorna i Norge kostar kanske 200:- (size:stor dær jag køper) men då ær dom stora(ræcker till två pers), goda och garanterat inte svart bakat. ;)

TimId
2010-03-19, 16:34
Pizzapriset i Norge är långt bortom allt förnuft.
Å andra sidan är det nog för lågt på många håll i Sverige.

Johan_P
2010-03-19, 17:03
Om ni tycker pizzorna i Norge är dyra kan ni ju kolla på köttpriserna.

z_bumbi
2010-03-19, 17:10
Rapport nästan direkt från Norge (jag råkade prata med en norska).

Det är inga problem att få tag på mat men den kostar mer och det är lite annorlunda inriktning.

Svenskehandel dvs att man åker till Sverige och storhandlar är en tradition sedan lång tid.

Det kostar mer men det har ju inget med tillgången att göra.

Oslo är "så befolkat" att det är mycket dyrare.

Johan_P
2010-03-19, 17:19
Det är inga problem att få tag på mat men den kostar mer och det är lite annorlunda inriktning.


Läs: mycket mer.

Svenskehandel dvs att man åker till Sverige och storhandlar är en tradition sedan lång tid.

Det är bara kolla alla köttbutiker och sånt som ligger vid vägarna när man kommer in i Sverige, när man varit i Norge. En arbetspolare jag hade där, som kom från Bergen, köpte en jävla massa tobak från Sverige (vi snackar många paket :D).

Det kostar mer men det har ju inget med tillgången att göra.

Min teori är att de inte har samma förutsättningar när det gäller landskap. Vi har t.ex. lättare här nere i Skåne att producera massa boskap, havre, vete o.s.v. tack vare den åkermark vi har. I Norge är det mest bara... berg. Och fjordar.

En annan teori jag har är att det kanske blir dyrt för att de har dålig importtillgång (bl.a. kanske för att de inte är EU-medlemmar). Nån annan får gärna fylla i angående detta :)

Oslo är "så befolkat" att det är mycket dyrare.

Tror snarare det har med deras "sätt att leva" att det är dyrt i övrigt. De tjänar mycket, och det kostar mycket. Det bor liksom en halv miljon där. Så jefla mycket är det inte...

z_bumbi
2010-03-19, 17:29
Nej att befolkningens storlek skulle ha någon större inverkar tror inte jag heller men det var ett direktcitat. :D

Hemi
2010-03-19, 17:51
Äter inte norrmännen mer mackor än i Sverige, t ex till lunch? Eller är detta en myt jag snappat upp? I så fall är man kanske mer benägen att ta till sig enkel, färdiglagad mat.

TimId
2010-03-19, 17:52
Smörgås är lunch i Norge. Åtminstone i Tröndelag.

John M
2010-03-19, 17:54
Äter inte norrmännen mer mackor än i Sverige, t ex till lunch? Eller är detta en myt jag snappat upp? I så fall är man kanske mer benägen att ta till sig enkel, färdiglagad mat.


Jobbade på ett norskt bolag i sommras, chefen levde på ENDAST hårdbrödmackor med smör och ost. IBLAND åt han frallor med smör och ost.

Han käkade ett vitaminpiller han blev bjuden på av en kille på jobbet, fick ont i njurarna eller om det var levern och fick åka till sjukhuset. Systemet var inte van vid näring kanske.

Aja, jag tyckte maten var helt ok. Jag åt väl mest grillad kyckling tonfisk å pasta. Men kött är som sagt dyrt, åt helvete för dyrt.

Drfg
2010-03-19, 18:01
Äter inte norrmännen mer mackor än i Sverige, t ex till lunch? Eller är detta en myt jag snappat upp? I så fall är man kanske mer benägen att ta till sig enkel, färdiglagad mat.

Jobbat i Norge några somrar, varenda norrman som jobbar där käkar mackor till lunch alla dagar i veckan, som tur är finns det lite buffé man kan ta av, men det är bara korv/kött och grönsaker, ingen pasta/ris/potatis eller liknande, och så finns det mackor så klart.. Vissa dagar är det två olika sorters korv, om man vill ha en korv till sin korv, korvbröd vad är det?. De är inte kloka de där norrbaggarna :D

arjeplogarn
2010-03-19, 18:17
K-märk Norge.
En stomp med bremykt och pepparmakrill eller en skiva norvegia är himlen för mig.
Förövrigt är sörlandschips världens godaste chips. Punkt.
Dessutom hade de den goda smaken att inte ta bort de gamla nestea-smakerna.

Arne Persson
2010-03-19, 18:22
Kan detta vara grundorsaken..?:)

http://www.youtube.com/watch?v=m5bGaR2I4bI

C.E.J.
2010-03-19, 18:23
Kan detta vara grundorsaken..?:)

http://www.youtube.com/watch?v=m5bGaR2I4bI

Han sa FAN på svensk tv från 60-talet!!!!

Arne Persson
2010-03-19, 18:29
Han sa FAN på svensk tv från 60-talet!!!!

Jag minns faktiskt vilket jävla liv det blev på norrmännen när den framfördes... he he.

Mental
2010-03-19, 18:58
-jg3_ymy4FQ&NR

Vädret i norge

ANIKI
2010-03-20, 15:43
När jag jobbade i Jessheim (utanför Oslo) 2008 jobbade jag på ett lager. Där fick vi sallad till lunch. Kött eller fisk fick vi två gånger i veckan och våfflor varje fredag.
Det jag levde på annars var mest flundra som var importerat från Taiwan eller Vietnam, grönsaker och ärter + kolhydrater.
Jag och min kompis hittade dock en liten thailändsk butik där vi alltid köpte nå fiskbullar som man har i nudlar.
Vi jobbade där i 6 månader. Gissa om jag gick ner i vikt under den tiden...

Något annat som var jobbigt var att dem bara sålde köttfärs i 400g förpackning som MAX... Och dyrt var det :( Vet ej hur det är med det nu.

Magnus
2010-03-20, 15:49
När jag jobbade i Jessheim (utanför Oslo) 2008 jobbade jag på ett lager. Där fick vi sallad till lunch. Kött eller fisk fick vi två gånger i veckan och våfflor varje fredag.
Det jag levde på annars var mest flundra som var importerat från Taiwan eller Vietnam, grönsaker och ärter + kolhydrater.
Jag och min kompis hittade dock en liten thailändsk butik där vi alltid köpte nå fiskbullar som man har i nudlar.
Vi jobbade där i 6 månader. Gissa om jag gick ner i vikt under den tiden...

Något annat som var jobbigt var att dem bara sålde köttfärs i 400g förpackning som MAX... Och dyrt var det :( Vet ej hur det är med det nu.
Det finns ju First Price och andra lågprismærken, inte så dyrt egentligen, snittet ær væl ca 22% dyrare mat æn i Sverige.

29-39nok brukar det kosta før 400gram køttdeig

The_RobRoy
2010-03-20, 15:55
Låter ju rätt illa.

Men lönen är väl kanske 60-80% högre där också. Jag har funderat på att söka mig till jobbets kontor i Norge, tror jag skulle få ungefär 70% högre lön.

Så att köttfärs kan ju ha ett kilopris på säg 69 * 1.7 = 117kr/kg där och vi hamnar i samma prisläge som i Sverige.

Men det kanske är ännu dyrare än så?

Köpenhamns kontoret är nog kanske ett bättre alternativ i så fall. Får gissningsvis 50% högre lön där.

agazza
2010-03-20, 15:56
Är väl inget fel med norges butiker? CC har väl störst utbud men är även dyrast. SPAR butikerna har suverän lunchdisk ifall du vill köpa kyckling eller potatisgratäng osv.

Klart det är dyrare också men medellönen i norge är typ 150-170 Nok.

Magnus
2010-03-20, 22:59
Låter ju rätt illa.

Men lönen är väl kanske 60-80% högre där också. Jag har funderat på att söka mig till jobbets kontor i Norge, tror jag skulle få ungefär 70% högre lön.

Så att köttfärs kan ju ha ett kilopris på säg 69 * 1.7 = 117kr/kg där och vi hamnar i samma prisläge som i Sverige.

Men det kanske är ännu dyrare än så?

Köpenhamns kontoret är nog kanske ett bättre alternativ i så fall. Får gissningsvis 50% högre lön där.

Illa och illa, beror hur mycke man äter för per månad :)

Som du nämnde är lönen högre så iaf jag kan leva me att maten är lite dyrare.

spoon
2010-03-20, 23:14
Haha lol :laugh:

Välkommen till Norge där mejerier och bondekooperativ i princip har monopol och oljan har orsakat löneglidning. Testa att köpa bil eller bostad här förresten. När Jon Jönson tog över Staabekk för ett par år sedan så käkade dom mackor till lunch :)

EkarN
2010-03-20, 23:30
Fisk borde väl rimligtvis finnas i kriminella mängder jävligt billigt? Käka det?:D

remindme
2010-03-21, 01:40
Dom är sämst på att äta lunch, medans vi svenskar slevar i oss mat kommer dom in i lunchrummet med vitt bröd, sylt, chokladsmör läsk och whatnot.... Invandrar norskarna äter däremot oftast bättre. Iaf de yngre...

mikaelj
2010-03-21, 16:22
Ähh, lunch är överskattat...

C.E.J.
2010-03-21, 16:27
Ähh, lunch är överskattat...

Mmm, och mackor är underskattat. Förstår inte riktigt folks invändningar mot just mackor :confused:

Kek
2010-03-21, 16:28
Haha, känner igen mig från när jag bodde i Norge om somrarna som liten. Bodde också i en liten håla och utbudet på mat var ju inte det bästa och det kostade facking skjortan också. Brukade packa bilen full med käk innan vi åkte ner kommer jag ihåg. Tydligen så har situaitonen inte förbättrats mycket på 10 år eller vad deet kan vara.

mikaelj
2010-03-21, 16:31
Mmm, och mackor är underskattat. Förstår inte riktigt folks invändningar mot just mackor :confused:

Vanliga svenska mackor består av bröd och ett supertunnt lager pålägg, istället för tvärtom (som i t ex Danmark). Lurigt att bli mätt på då.

Eddie Vedder
2010-03-21, 16:32
[QUOTE=remindme;4249605]Dom är sämst på att äta lunch, medans vi svenskar slevar i oss mat kommer dom in i lunchrummet med vitt bröd, sylt, chokladsmör läsk och whatnotQUOTE]

Nu är det ju förvisso rena skräpet du räknar upp men dock är inte smörgåskulturern i Danmark och Norge i sig en fråga om "dåliga" kostvanor utan helt enkelt en väldigt starkt kulturellt bunden tradition.

"Madpakken" är för många ett värdefullt minne från barndomen och ses ofta som en kontakt med hemmet i skolan. I Sverige kan vi tycka att mackor som skollunch är bedrövligt men det ligger som sagt mer bakom det än "bara" näring.

Middagarna prioriteras i högre grad där. Här i Sverige lägger vi stor vikt vid lunchen men är mer benägna att låta middagen bestå av fil och flingor framför TV:n. Överhuvudtaget är vi hyfsat unika i Sverige när det gäller hur stor vikt vi lägger vid just lunchen som rejäl och vällagad måltid.

Arne Persson
2010-03-21, 20:26
Vanliga svenska mackor består av bröd och ett supertunnt lager pålägg, istället för tvärtom (som i t ex Danmark). Lurigt att bli mätt på då.

Bäst är kanske att skita i brödet och bre smöret direkt på pålägget, eller?

Psyla
2010-03-21, 20:30
Bäst är kanske att skita i brödet och bre smöret direkt på pålägget, eller?

Hur brer man smör på skinkosten då :(

Arne Persson
2010-03-21, 20:54
Hur brer man smör på skinkosten då :(

Det vet säkert en inbiten LCHF:are...;)

Rimmon
2010-03-21, 21:09
Hur brer man smör på skinkosten då :(

Man kan hyvla en skiva smör med osthyvel och sen bre skinkosten på den, borde funka.

stafh
2010-03-21, 21:36
Hur brer man smör på skinkosten då :(

Man smetar skinkost på smörpaketet. Vill man ha en dubbelmacka lägger man ett smörpaket till ovanpå.

DanielF
2010-03-21, 22:19
Norges nationalrätt är ju Grandiosa fryspizza. Det är det enda som är billigt också.

Och så är dem hejjare på att trycka i sig pölser också. En kjempegrill takk!