handdator

Visa fullständig version : Havregryn. Mix eller gröt?


Vasy
2010-03-19, 13:46
Hej

Hoppas någon kunnig har koll på detta bättre än jag :)

Körde som frukost för en tid sedan 3 DL havregryn, mjölk och en skopa proteinpulver och mixade skiten och drack till frukost.

Har nu börjat gå över till att koka vanlig havregrynsgröt. Får då i mig cirka 2 DL havregryn.

Vilken variant är bäst? Finns det några nackdelar med någon av dom?

siimon89
2010-03-19, 13:47
Bäst för vadå? Du får i dig mer proteiner och kcal med den första varianten iallafall.

Eddie Vedder
2010-03-19, 15:23
Vilken variant är bäst? Finns det några nackdelar med någon av dom?

Beror på om du anser mindre energi och protein i en enskild måltid är en nackdel. Om inte så nej.

capron
2010-03-19, 17:44
Hört något om att kroppen tar upp kokta havregryn bättre. Men vill du ha i dig mer så är det väl bara att mixa på.

Crocker
2010-03-19, 17:48
Hört något om att kroppen tar upp kokta havregryn bättre. Men vill du ha i dig mer så är det väl bara att mixa på.
Vart har du hört det ifrån? :confused:

Fredrik_S
2010-03-19, 18:06
Hört något om att kroppen tar upp kokta havregryn bättre. Men vill du ha i dig mer så är det väl bara att mixa på.

Det är inte sant. Men man kan må lite olika i magen och kroppen efter man ätit kokta eller ickekokta... testa vilket som du mår bäst av...

TimId
2010-03-19, 18:10
Finns det ingen rationell anledning att värma/hetta upp/koka mat före den ätes. ?
Är det bara baktreologiska skäl, eller finns t. ex metaboliska?

Christyle
2010-03-19, 18:10
mikra skiten om du så vill

way
2010-03-19, 20:22
Finns det ingen rationell anledning att värma/hetta upp/koka mat före den ätes. ?
Är det bara baktreologiska skäl, eller finns t. ex metaboliska?

Jag tror det finns anledning att göra det. Men jag lämnar över det till någon med mer koll. För övrigt är havregryn som man köper i en vanlig affär oftast ångpreparerade.

Sverker
2010-03-19, 20:28
Finns det ingen rationell anledning att värma/hetta upp/koka mat före den ätes. ?
Är det bara baktreologiska skäl, eller finns t. ex metaboliska?

Havregrynen är ångpreparerade. Det betyder att proteinet redan från början är denaturerat och stärkelsen är förklistrad. Båda effekterna är viktig för att vi ska ta upp näringen. Låt hästarna äta havren rå.

Sleipnir
2010-03-19, 21:04
Fanns en gammal tråd där det diskuterades, tror det fastställdes att det inte var sämre att äta dom direkt utan att koka skiten innan, orkade inte läsa igenom allt men grub nämnde ngt om det i slutet.

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-88459.html