handdator

Visa fullständig version : Ökar förbränningen vid ett tillfälles syndande?


QueenFu
2010-03-19, 10:49
Är det sant att om man äter onyttigt vid ett tillfälle/under en dag så kommer kroppen inte nödvändigtvis att lägga på sig all den överflödiga energin som fett utan att förbränningen och ämnesomsättningen ökar tillfälligt i denna situation för att mäta det nya energiintaget? Dvs. att det är först efter ett par dar då kroppen matchat det nya energiintaget med den ursprungliga energiförbrukningen som det lagras och man går upp i vikt.

Beware för en dum fråga, när jag läser igenom det så känns det som en myt att man inte skulle gå upp vikt, men samtidigt märker man ju aldrig nånsin av en dags syndande på vågen?

Neuwb
2010-03-19, 10:53
Beware för en dum fråga, när jag läser igenom det så känns det som en myt att man inte skulle gå upp vikt, men samtidigt märker man ju aldrig nånsin av en dags syndande på vågen?

Eeeh jo? Jag kan skilja nästan 5kg från en dag till nästa av en dags syndande. Även om det givetvis mest är vätska och bukfylla så visst märks det.

Saikyou
2010-03-19, 10:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144874&highlight=%E4tardag

vicarious
2010-03-19, 13:08
Den eventuella skillnaden i ämnesomsättningen kommer aldrig kunna kompensera för den överskottsenergi som de flesta stoppar i sig om dom har en ätardag eller "syndar". Så givetvis kommer man att lägga på sig..

siimon89
2010-03-19, 13:21
Eeeh jo? Jag kan skilja nästan 5kg från en dag till nästa av en dags syndande. Även om det givetvis mest är vätska och bukfylla så visst märks det.

Jävlar :D Har nog aldrig hänt mig, det va inte illa.

young_george
2010-03-19, 16:57
Är det sant att om man äter onyttigt vid ett tillfälle/under en dag så kommer kroppen inte nödvändigtvis att lägga på sig all den överflödiga energin som fett utan att förbränningen och ämnesomsättningen ökar tillfälligt i denna situation för att mäta det nya energiintaget? Dvs. att det är först efter ett par dar då kroppen matchat det nya energiintaget med den ursprungliga energiförbrukningen som det lagras och man går upp i vikt.

Beware för en dum fråga, när jag läser igenom det så känns det som en myt att man inte skulle gå upp vikt, men samtidigt märker man ju aldrig nånsin av en dags syndande på vågen?

Ja, förbränningen öker när du äter, men den ökar inte till den grad att den tar ut ätandet.

Det finns en mängd faktorer som påverkar vikten. T.e.x.

När på dagen du väger dig
Om du varit på toa
Om du ätit salt mat
samt en mängd andra faktorer

Att veta exakt från dag till dag hur mycket du lagt på dig är dömd att misslyckas.

Scratch89
2010-03-20, 01:01
Den lilla mängd ökad energförbrukning som kommer av överätande kommer att ätas upp (hah!) av överätandet i sig.

Fredrik_S
2010-03-20, 01:35
Är det sant att om man äter onyttigt vid ett tillfälle/under en dag så kommer kroppen inte nödvändigtvis att lägga på sig all den överflödiga energin som fett utan att förbränningen och ämnesomsättningen ökar tillfälligt i denna situation för att mäta det nya energiintaget? Dvs. att det är först efter ett par dar då kroppen matchat det nya energiintaget med den ursprungliga energiförbrukningen som det lagras och man går upp i vikt.

Beware för en dum fråga, när jag läser igenom det så känns det som en myt att man inte skulle gå upp vikt, men samtidigt märker man ju aldrig nånsin av en dags syndande på vågen?

För det första är det en myt och allt överätande bidrar till energiplus oavsett om det är 300 per dag eller 3000 på en dag.

Du vet du inte man syndar ifall du inte ser det på vågen. Testa ät 800 gram lösgodis och drick 3 liter vätska till det så får du se om det inte märks på vågen. Men med det sagt är det mest vätska och sånt.
Det krävs kanske 10 000 kcal(olika från person till person) att gå upp ett kilo i vikt(ej vätska) och syndar man normalt så kanske man lägger på sig på 2000 kcal i överskott och det är då bara 200 gram fett och det går ju lixom inte att se själv i spegeln om det sker en gång då och då...

BajareN
2010-03-20, 08:48
Okej

MrBurner
2010-03-20, 11:41
Nämner bara att NEAT (http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/) hos mig ökar när jag överäter både den dagen vid överätandet samt dagen efter. Jag betvivlar att det förbrukar den energin från överätningen däremot.

Eddie Vedder
2010-03-20, 12:09
ABCDE-dieten bygger ju till viss del på teorin om hormonell anpassning till överätning. Absolut inte en överätning som elimineras av anpassningen men åtminstone en anpassning, högre ämnesomsättning via konvertering av T4 till T3 och högre leptinaktivitet. Om dessutom NEAT ökas och kroppsvärmen ökar (graden av brun fettvävnad kan vara en interindividuell faktor) så kommer i alla fall inte viktuppgången motsvara "teorin" om man nu skulle beräkna energikostnad via en ekvation.

Men det här är på akademisk nivå och i praktiken är det ju såklart så att all överätning gör att man ökar i vikt.

Vi kommer skriva mer om det här framöver *hint*

QueenFu
2010-03-21, 14:31
Hello och tack för svaren. Jag hajjade att jag tänkte snett men jag visste inte var någonstans det var en lucka i resonemanget.. nu vet jag bättre så tack för det. Dock måste denna viktpåläggning alltså ske under en längre tidsperiod på något sätt? Om jag äter 2000 kalorier mer en dag vilket är helt normalt för mig tidvis och inte rör på mig den dagen så märker jag absolut inte ett enda hekto ner eller upp på vågen. Men efter en vecka kanske det märks?

Queen