handdator

Visa fullständig version : Fråga kring marklyft.


Word
2010-03-19, 00:05
Jag har tränat styrketräning i ca 7 år. Men jag har aldrig utfört en enda marklyft övning. Det verkar dock vara oerhört populärt. Varför? Det verkar vara många muskler inblandade. Vet att det primärt tränar rumpan, lår osv. Borde man inte få rätt stor röv om man kör mycket marklyft?

Pepz
2010-03-19, 00:11
böj är en bättre övning för stor röv

Word
2010-03-19, 00:32
Jo, definitivt. Jag har dock redan stor röv och är inte intresserad av att få den större. Därför känns det lite meningslöst med marklyft. Tänkte höra om det finns någon annan anledning till att köra just marklyft.

Richthofen
2010-03-19, 00:42
det är väldigt potent övning för rygg, bak och ben. testa och känn efter

Alexton
2010-03-19, 01:10
Väldigt tillfredsställande övning. Känslan att lyfta x2 sin kroppsvikt första gången är en milstolpe för en glad amatör.
Sen är det en övning där teknik påverkar väldigt mycket, jag gillar den biten att ett lyft som var tungt veckan innan helt plötsligt blir lätt för du ändrar ett par små detaljer.

Sakta men säkert korrumperar övningen dig och du börjar bänka/böja/marka mer och mer, sen står du där +25kg i en tight dräkt och brölar upp tunga vikter ;)

Zetor99
2010-03-19, 08:30
Marklyft är ju den roligaste övningen som finns, sedan tränar den som bonus effektivt ryggen och korrekt lyftteknik, så vad har du egentligen för anledning att hitta på svepskäl till att inte köra marklyft?

Nackdelarna är väl att det inte är den lättaste övningen att lära sig, samt att man inte har mycket ork kvar efter ett antal tunga set.

prOtotype
2010-03-19, 08:38
1. Den ger dig en köttig rygg

2. Jag upplever (just pga hur mycket muskler som behöver ta i) att jag har fått en större förmåga att ta i. Som att när nervsystemet måste vänja sig vid att skrika till varenda muskelfiber att ta i så blir det helt plötsligt som att när det sen "bara" är typ bröst som ska aktiveras så är man starkare.
Jag har fått dom bästa styrkeökningarna under hela min träning just nu i samband med att jag börjat köra mark - sen om det är just det som är det avgörande är svårt att säga men jag tror att det är det.

nitrooxide
2010-03-19, 09:05
fick enligt min tränare att böj, mark och pullovers är 3st övningar som sätter fart på testo nivåerna då det är så pass tunga övningar som använder en hel del muskler.

vet inte hur det stämmer in med vetenskapen men han borde väl veta som har varit landslagstränare samt förbundskapten i tyngdlyftning.

men iaf så är det 3st riktigt sköna övningar.

Sjoba
2010-03-19, 09:10
fick enligt min tränare att böj, mark och pullovers är 3st övningar som sätter fart på testo nivåerna då det är så pass tunga övningar som använder en hel del muskler.

vet inte hur det stämmer in med vetenskapen men han borde väl veta som har varit landslagstränare samt förbundskapten i tyngdlyftning.

men iaf så är det 3st riktigt sköna övningar.

Hahahaha, jo han har helt rätt :D


Sakta men säkert korrumperar övningen dig och du börjar bänka/böja/marka mer och mer, sen står du där +25kg i en tight dräkt och brölar upp tunga vikter

Bra sagt :D


Jag tror inte att du kommer få särskilt mycket större gluteus, benböj och 45-graders benpress är mycket värre för just rumpan :)

Martin Löwgren
2010-03-19, 11:35
Det är en bra övning för de s.k posturala musklerna men även för allmän styrka.

Det är dock absolut ingen övning man måste köra för att bygga upp en komplett fysik.

Word
2010-03-19, 15:05
Ok, tack ska ni ha!