handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsstöd?


Coldsmith
2010-03-18, 18:45
Har pratat med en som får aktivitetsstöd från försäkringskassan. Och systemet låter väldigt galet.

Han får dels aktivitetsstöd 8000/mån sen jobbar han kvällar och helger på deltid och får lön för det. Och plockar ut närmare 20k/mån av detta (efter skatt). För man får aktivitetsstöd för de dagar som man inte jobbar på dagen mellan 8-16.

Hur gick detta beslut igenom och vem tog det? :D.

Få bidrag av staten från skattepengar samtidigt som man jobbar, låter väldigt konstigt i mina öron.

Så vad säger kolo?

Arf Pingvin
2010-03-18, 19:14
Det enda rimliga är att man räknar bort timmar man jobbar ur aktivitetsstödet och då får sänkt ersättning. Så trodde tjejen att det var och jobbade deltid en massa och räknade av dagar. Senare visar det sig att det du säger stämmer. Du behöver bara räkna bort timmar som är på dagtid. Kvällar och helger blir extra. Så du får betalt för att vara ledig dagtid och jobbar bara extra om du vill ha mer pengar över. Och vi betalar.

Får jag anta att det tillkom i jävla sossesverige? Såhär galet kan det väl ändå inte blivit med alliansregeringen?

Coldsmith
2010-03-18, 19:27
Hur länge har man detta? Och hur resonerade man kring det hela när man införde det. Vad ville dom åstadkomma?

tsp
2010-03-18, 19:28
Varför får man aktivitetsstöd? Vad är det för något liksom? :S

sebastiann
2010-03-18, 19:30
Antar att det är detta? http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsstod

tsp
2010-03-18, 19:44
Jag fattar ändå inte :P

Coldsmith
2010-03-18, 19:46
Pengar du får som arbetslös om du varit arbetslös i ett år typ.
Verkar vara ett väldigt konstigt bidrag måste jag själv säga. Ett bidrag som håller folk borta från arbete, väldigt knäppt.

sebastiann
2010-03-18, 19:53
Det låter som ett system som många missbrukar ;)

Fatalist
2010-03-18, 19:55
Pengar du får som arbetslös om du varit arbetslös i ett år typ.
Verkar vara ett väldigt konstigt bidrag måste jag själv säga. Ett bidrag som håller folk borta från arbete, väldigt knäppt.

Enklaste vägen till makt är att göra folk beroende av en, vilket är självaste grunden i sossarnas modus operandi.

Coldsmith
2010-03-18, 19:55
Det låter som ett system som många missbrukar ;)

Menar du. bara ta tider på kväll och helg och tacka nej till tider dagtid, där har man ju redan "lön"

sebastiann
2010-03-18, 20:00
Haha, helt sjukt ju. Sverige har blivit ett litet bidragsland, alldeles för många lever på bidrag. Hur många som helst skulle kunna komma igång bara de fick en stor fet spark i baken. Sen är det inte alltid så lätt att få jobb och de som sliter för att jobb och inte får något lider jag med men att gå hemma och inte söka jobb, inte utbilda sig eller göra något konstruktivt överhuvudtaget och leva på bidrag bara för att det är soft, de människorna avskyr jag.

MrPowa
2010-03-18, 20:02
Sånt här blir man arg av att läsa, dina polare får lön+aktivitetstöd(och då på 8000)
För mig så nekar dem att betala truckkort och min aktivitetstöd ligger på ca 2700

bubbe
2010-03-18, 20:05
Antar att det är detta? http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsstod

Det verkar ju vara någon sorts motprestation för att få det. Nu vet jag inte vad som menas med program på heltid men det låter som fulla arbetsdagar.

Då borde man rimligtvis inte ha så mycket tid över för att jobba extra på helger och kvällar. Kanske han fuskar med programmet samt svartjobbar?

sebastiann
2010-03-18, 20:09
Här står lite mer och exempel m.m för den som vill veta mer :) http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Aktivitetsst%C3%B6d.pdf

Coldsmith
2010-03-18, 20:09
Det verkar ju vara någon sorts motprestation för att få det. Nu vet jag inte vad som menas med program på heltid men det låter som fulla arbetsdagar.

Då borde man rimligtvis inte ha så mycket tid över för att jobba extra på helger och kvällar. Kanske han fuskar med programmet samt svartjobbar?

Fulla arbetsdagar = tillgänglig ifall dom ringer i telefonen.

bubbe
2010-03-18, 20:10
Fulla arbetsdagar = tillgänglig ifall dom ringer i telefonen.

Det låter inte som den beskrivning som länken ovan hänvisar till. Kasst som fan!

Coldsmith
2010-03-18, 20:14
Det låter inte som den beskrivning som länken ovan hänvisar till. Kasst som fan!

Verkligheten är nog sällan som den man vill. Tyvärr.

Det borde egentligen vara nåt riktigt, typ hjälpa till på ålderdomshem eller vadsomhelst, dom får ju ändå pengar. Se till att man får prestera nåt för det också. Men så är det inte idag. Folk går hemma och inkasserar överflöd av pengar medans äldre som jobbat hela livet ligger på hem och får liggsår för att de aldrig får röra på sig.

Det är sossarnas fina bidragssverige.

Scoffan
2010-03-18, 20:16
Jag hade själv det under ett halvår då jag jobbade helger och ett par kvällar i veckan, låg dock inte i närheten av 8000, jag fick 4500 tror jag. Sedan var det en hel del jobb med bidraget det handlade om dvs flummkurser i att "öka självförtroende" etc minst någon gång i veckan och obligatorisk jobbsökning. Jag lämnade aktivitetsstödet så fort jag fick ett deltids jobb under dagen. 100grr bättre att jobba än att gå till af som är riktigt deprimerande;)

Nixon
2010-03-18, 20:17
Har haft aktivitetstöd.
På pappret/blanketten man fyller i så kryssar man i dom dagar man jobbat (inte vilka tider) och får således inte ersättning för dom dagarna.
Huruvida detta enbart gäller jobb på dagtid vet jag inte men har svårt att tro det.

Coldsmith
2010-03-18, 20:18
Har haft aktivitetstöd.
På pappret/blanketten man fyller i så kryssar man i dom dagar man jobbat (inte vilka tider) och får således inte ersättning för dom dagarna.
Huruvida detta enbart gäller jobb på dagtid vet jag inte men har svårt att tro det.

Det gäller ENDAST jobb på DAGtid.

Nixon
2010-03-18, 20:20
Det gäller ENDAST jobb på DAGtid.

OK, blev dock vi aldrig informerade om men :)

Christyle
2010-03-18, 20:20
Jag känner en snubbe som får aktivitetsstöd o han fick en egen lägenhet etc.. jag har frågat lite men inte allt för mkt ja mena få en egen crib + 8 tusen i månaden vafan e d för särbehandling?

MrPowa
2010-03-18, 20:21
Har haft aktivitetstöd.
På pappret/blanketten man fyller i så kryssar man i dom dagar man jobbat (inte vilka tider) och får således inte ersättning för dom dagarna.
Huruvida detta enbart gäller jobb på dagtid vet jag inte men har svårt att tro det.

Instämmer det är bara en ruta(flera rutor.), men enligt mig så borde jobb oavsett tid på dygnet räknas som jobb, annars skulle ju alla som jobbar natt få bidrag för dem inte jobbar på dagarna.

Nixon
2010-03-18, 20:26
Sen där med 8000kr/mån. Vet inte hur det är i din polares fall Coldsmith men i mitt fall så baserades beloppet/dagsersättningen på min dagsersättning hos a-kassan, gick bara på a-kassa i 2,5 mån innan jag slussades vidare till jobbgaranti för ungdomar (som använder sig av aktivitetstöd).

Coldsmith
2010-03-18, 20:32
Sen där med 8000kr/mån. Vet inte hur det är i din polares fall Coldsmith men i mitt fall så baserades beloppet/dagsersättningen på min dagsersättning hos a-kassan, gick bara på a-kassa i 2,5 mån innan jag slussades vidare till jobbgaranti för ungdomar (som använder sig av aktivitetstöd).

Tror det var drygt 400kr/dagen. 25dar/mån. Så...

Coldsmith
2010-03-18, 20:33
Instämmer det är bara en ruta(flera rutor.), men enligt mig så borde jobb oavsett tid på dygnet räknas som jobb, annars skulle ju alla som jobbar natt få bidrag för dem inte jobbar på dagarna.

Självklart borde det vara så!

Studenter får avdrag om dom tjänar för mycket, men aktivitetsstöd får man fritt.

MrPowa
2010-03-18, 20:39
Självklart borde det vara så!

Studenter får avdrag om dom tjänar för mycket, men aktivitetsstöd får man fritt.

Jo precis, sen är det för enkelt att få aktivitetsstöde man behöver ju inte göra nått ens.

Denstillasittande
2010-03-18, 20:52
Eftersom vädret fortfarande suger blir jag inskriven i detta om ett par veckor. Har dock fått lite info om detta program.
Man kan ju klart utnyttja detta till viss del. Men som de förklarade om man jobbade fullt på kvällar/helger så blev man av med aktivitess. Ett viss antal timmar.
Meningen att det är på detta viset skulle vara att man inte skulle avskräckas att ta småjobb på några timmar här och där. Så de blir som lite bonus att även ta småjobb.

The Cure
2010-03-18, 20:58
Fulla arbetsdagar = tillgänglig ifall dom ringer i telefonen.

Låter mycket märkligt. Jag har också aktivitetsstöd och jag får ut ungefär 3800:- per månad och för de pengarna måste jag vara hos min jobbcoach mellan 8-16 varje vardag.

Coldsmith
2010-03-18, 20:59
Låter mycket märkligt. Jag har också aktivitetsstöd och jag får ut ungefär 3800:- per månad och för de pengarna måste jag vara hos min jobbcoach mellan 8-16 varje vardag.

Hur menar du "vara hos"?

The Cure
2010-03-18, 21:03
Hur menar du "vara hos"?

På plats i deras lokaler. Ofta får vi en uppgift på morgonen, typ ring/mejla/besök x antal företag under dagen och lämna en redovisning på em. vilka företag vi har kontaktat. Det går alltså inte att sticka hem och bara skita i det.

Coldsmith
2010-03-18, 21:15
På plats i deras lokaler. Ofta får vi en uppgift på morgonen, typ ring/mejla/besök x antal företag under dagen och lämna en redovisning på em. vilka företag vi har kontaktat. Det går alltså inte att sticka hem och bara skita i det.

Låter som det ska vara, men så är det inte här. Telefonen till hands räcker.

The Cure
2010-03-18, 21:18
Låter som det ska vara, men så är det inte här. Telefonen till hands räcker.

Ja det verkar ju finnas en del oseriösa företag som sysslar med "jobbcoaching". Kanske är det bättre kontroller av aktörerna som behövs och inte sänkta bidrag för oss som gör det vi ska?