handdator

Visa fullständig version : Vilken kcal är bäst?


mozZe
2010-03-18, 13:41
Hejsan!

Vet att det står mängder om kcal här. Men har en fundering som jag inte kunde hitta svar på direkt...

Jag undrar om jag förstått det hela rätt.

Kolhydrater = Kroppen lagrar
Protein = Kroppen lagrar INTE
Fett = Kroppen lagrar INTE i liten mängd?

Alla ovanstående består ju olika koncentrerat med kcal.
O jag vet att det är det totala intaget kcal som ska ligga på minus för att gå ner i vikt. Men det är ju trots allt lite mer avancerat än så. Eller?

Jag tänker som så, att om den största mängden kcal intag består av Protein. Efter det kommer fett o sen så minimalt med kolhydrater som möjligt borde vara den rätta kombinationen? Eller har jag fått fel uppfattning?

Tacksam för svar! :em:

King Grub
2010-03-18, 13:51
Kcal är ett mått på energi, inte en beståndsdel i maten du kan väga upp.

Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen.

Fett hämmar inte fettförbränningen i samma utsträckning, men lagras obehindrat som kroppsfett.

Protein hämmar inte fettförbränningen speciellt och lagras inte gärna som kroppsfett.

Även energi från protein kan lagras som kroppsfett, men det är inte sannolikt att just proteinenergin du äter kommer att göra det i praktiken. Däremot bidrar proteinet också med energi, och vid energiöverskott kommer det att innebära kroppsfettökning, även om det inte är just proteinenergin som lagras. När proteinenergin används till annat, kommer energi från andra källor att bilda kroppsfett i alla fall.

Sjoba
2010-03-18, 13:52
Du har nog i det stora hela rätt, dock antar jag att man vill ha mestadels omättat eller fleromättat fett.

mozZe
2010-03-18, 13:54
Okej...

Men då har jag väl rätt i stora drag, Protein sen fett o sen så lite kolhydrater som bara möjligt? Efter som man ligger på kcal -/dag... För att gå ner så effektivt som möjligt tänker jag. Eller är jag helt ute o cyklar? :S

Sjoba
2010-03-18, 14:02
Cirkus 2g protein / kg kroppsvikt / dag, minimalt med kollisar och tillräckligt fett så att du ligger på kcal- tror jag låter bra :)
Jag är noob, fråga Grub :em:

Eddie Vedder
2010-03-18, 14:53
Du har nog i det stora hela rätt, dock antar jag att man vill ha mestadels omättat eller fleromättat fett.

Då har du fel. I alla fall angående det fleromättade. Att låta hög andel fett utgöras ev enkelomättade fettsyror finns det mer stöd för.

pro_whey
2010-03-18, 23:06
undrar samma sak faktiskt om jag ska få i mig 2500 kcal
med 2gr/kroppsvikt kg protein och 1gram fett det blir ju
4,1x170=697 kcal ifrån proteinet 9,3x85=790 kcal ifrån fett
alltså blir det 697+790-2500=1013 kcal ifrån kolhydraterna vilket blir 1013/4,1=247 gram kolhydrater per dag känns mycket tycker jag.
men vad tycker ni om det?

Mr.Sarkastisk
2010-03-18, 23:13
undrar samma sak faktiskt om jag ska få i mig 2500 kcal
med 2gr/kroppsvikt kg protein och 1gram fett det blir ju
4,1x170=697 kcal ifrån proteinet 9,3x85=790 kcal ifrån fett
alltså blir det 697+790-2500=1013 kcal ifrån kolhydraterna vilket blir 1013/4,1=247 gram kolhydrater per dag känns mycket tycker jag.
men vad tycker ni om det?

Mer protein!

kjell33
2010-03-18, 23:13
Öka lite på fettet vetja.

koffein_beroende
2010-03-18, 23:34
Mer protein först o främst.

Fredrik_S
2010-03-18, 23:39
Vad är det som är så läskigt med att låta kolhydraterna stå för ca 50% av energiintaget? Mår ni inte fantastiskt mycket bättre av det och blir det inte mycket mer praktiskt i vardagslivet att göra så?
Slippa lukta unket om både svett och andedräkt, ha bra energi(kolhydrater) till både hjärnaktiviteter och motion.

Jag tycker kolhydrater är bästa kcal då den smakar bra gör en varm och ger mycket energi till träning.

pro_whey
2010-03-19, 00:20
varför mer protein man skä väl äta 2gram per kg kroppsvikt
räknade på 1 gram fett per kroppskilo för att i deffguiden står det att man ska hålla sig på 1 gram fett. efter det kan väl inte kroppen tillgodogöra sig fettet längre.

pro_whey
2010-03-19, 00:33
Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen. Det innebär väl att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt i body stod det att man skulle ligga under 100 gram kolhydrater vilket blir väldigt svårt med min ekvation hur mycket kolisar käker ni andra på deff då?

dream_theater_
2010-03-19, 00:47
varför mer protein man skä väl äta 2gram per kg kroppsvikt
räknade på 1 gram fett per kroppskilo för att i deffguiden står det att man ska hålla sig på 1 gram fett. efter det kan väl inte kroppen tillgodogöra sig fettet längre.


Allt fett du trycker i dig kommer kroppen att tillgodogöra sig. 1g per kg/kv är bara en riktlinje.

Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen. Det innebär väl att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt i body stod det att man skulle ligga under 100 gram kolhydrater vilket blir väldigt svårt med min ekvation hur mycket kolisar käker ni andra på deff då?

Räkna först ut hur mycket 2g protein per kilogram kroppsvikt + 1g fett per kilogram kroppsvikt ger i energi, sen lägger du till resten med kolhydrater för att komma upp i önskad energimängd. Svårare än så är det inte:)

King Grub
2010-03-19, 05:50
Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen. Det innebär väl att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt

Men fett, som inte hämmar fettförbränningen, lagras som kroppsfett i stället.

Överätning av kolhydrat eller fett leder till lika stor vikt- och fettökning, och hur du fördelar kolhydrat- och fettintaget vid ett visst protein- och kaloriintag är av mycket liten betydelse.

Eddie Vedder
2010-03-19, 07:16
Slippa lukta unket om både svett och andedräkt, ha bra energi(kolhydrater) till både hjärnaktiviteter och motion.
Jag tycker kolhydrater är bästa kcal då den smakar bra gör en varm och ger mycket energi till träning.

Inget av de fetstilta stämmer överens på mig. Så det är inget som gör "en" varm och smakar godast t.ex. Dock är det ju uppenbart så för dig.:)

Svett och andedräkt kan jag inte uttala mig om då jag aldrig legat på lång tids lågkolhydratkost. Givetvis har jag luktat aceton någon gång vid fastande träning på morgon men det kan inte jämföras. Luktar det så för dig efter lång tid med i ketos?

Fredrik_S
2010-03-19, 09:58
Inget av de fetstilta stämmer överens på mig. Så det är inget som gör "en" varm och smakar godast t.ex. Dock är det ju uppenbart så för dig.:)

Svett och andedräkt kan jag inte uttala mig om då jag aldrig legat på lång tids lågkolhydratkost. Givetvis har jag luktat aceton någon gång vid fastande träning på morgon men det kan inte jämföras. Luktar det så för dig efter lång tid med i ketos?

Det vet jag inte, jag vet att luktade helvete om både svett och andedräkt när jag testade en kort period.
Men sen kanske det försvinner, eller så vänjer man sig så att bara andra känner det :/

Jonas79
2010-03-19, 13:20
Vad är det som är så läskigt med att låta kolhydraterna stå för ca 50% av energiintaget? Mår ni inte fantastiskt mycket bättre av det och blir det inte mycket mer praktiskt i vardagslivet att göra så?
Slippa lukta unket om både svett och andedräkt, ha bra energi(kolhydrater) till både hjärnaktiviteter och motion.

Jag tycker kolhydrater är bästa kcal då den smakar bra gör en varm och ger mycket energi till träning.

Står på livsmedelsverkets hemsida att dom rekomenderar att 55% av av dagliga intaget av kcal skall vara kolhydrater. Resten var fett 10% och protte 15%

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Men det kanske inte gäller en driven skrotlyftare? Misstänker att rekomendationerna kan vara olika för avancerade idrottsutövare och oss motionärer!*flex*

Mvh
Jonas

King Grub
2010-03-19, 13:22
Det är allmänna rekommendationer för genomsnittsindividen. Och det är omstridda siffror, definitivt inget som "måste" följas för hälsa.

Resten var fett 10%

Du har läst fel.

Eddie Vedder
2010-03-19, 14:48
Står på livsmedelsverkets hemsida att dom rekomenderar att 55% av av dagliga intaget av kcal skall vara kolhydrater. Resten var fett 10% och protte 15%

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Men det kanske inte gäller en driven skrotlyftare? Misstänker att rekomendationerna kan vara olika för avancerade idrottsutövare och oss motionärer!*flex*

Mvh
Jonas

Du vet att det där blir 80% va?:D

Och vad gäller de rekommendationerna är de knappast fria från kritik. Tror inte många på Kolo äter så.