handdator

Visa fullständig version : Nautilus


BlackJesus
2010-03-18, 10:42
Dom flesta som skriver om sin träning skriver om hur många rep. o set dom kör. Men om man tränar enligt de Nautilus (nu Actic) kallar "Nautilus metoden" så ska man köra mellan 8-12 rep och då vara i princip utmattad i musklerna o sen gå vidare till nästa övning. Dom flesta övningarna görs även på maskin.

Vad tycker ni om den här sortens träning? Är den bara br för att "hålla igång" eller är den även bra för att "bygga" (tills man maxar maskinerna iaf ;) )?

Ungrim
2010-03-18, 10:46
8-12 reps per set är bra om du ska bygga

(om nu det var din fråga)

Pjotor
2010-03-18, 11:05
Deras hemsida påstår att 45 minuters träning 1-2 gånger i veckan ger resultat. Jag gissar att det inte blir så mycket extra muskelmassa av det, men jag har inte själv tränat så. Är man väldigt otränad så stämmer det säkert, men ju längre man tränar, desto långsammare blir ökningarna.

Det är knappast någon slump att en majoritet av kroppsbyggare använder fria vikter.

mikaelj
2010-03-18, 11:13
8-12 rep till failure och sedan fortsätta försöka i 10-20s vid positiv failure.

kalajset
2010-03-18, 11:19
Att träna "så" tror jag fungerar riktigt bra, bra mycket bättre än vad majoriteten sysslar med på gym. Däremot är det nog väldigt få på Nautilus som verkligen tränar på ett liknande sätt, m ao väldigt få som verkligen tar ut sig till en sådan gräns. Naturligtvis bara spekulationer, men misstänker att den stora majoriteten mest ser sitt "enda set" som ett billigt sätt att komma undan med träningen, iaf nuförtiden.

ARMSTARK
2010-03-18, 11:53
Som nybörjare funkar det bra någon månad, sen måste man öka antalet set om man ska få någon utveckling.

Nautilus upplägg handlar nog mest om att fånga upp de lata människorna som inte gillar att träna. Sällan till gymmet, snabbt därifrån.

mikaelj
2010-03-18, 12:03
Kanske gymmen, men inte Nautilus som träningsupplägg som framforskat av Arthur Jones.

Se den tidigare tråden i ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=51746

Word
2010-03-18, 12:50
45 minuter... Det är ungefär vad jag spenderar åt min biceps. Hur man ska hinna trötta ut hela kroppen på den tiden förstår jag inte. :) Men jag tränar själv enligt den prinicpen när jag var nybörjare, och visst gav det resultat.

Rimmon
2010-03-18, 13:13
För mig personligen var upplägget total katastrof. Det var inte möjligt för mig som nybörjare att anstränga mig tillräckligt mycket under ett enda set för att få några resultat.
Det kan mycket väl vara ett bra upplägg rent teoretiskt men efter min erfarenhet med det och ett mer klassiskt upplägg med flera set så tror jag att det senare är att föredra i praktiken.
Att det är simpelt och inte tar så lång tid kan dock hjälpa många som annars inte skulle träna att komma igång, vilket är en positiv sida utav det.

Richthofen
2010-03-18, 14:58
vet inte om jag gillar idén

vad tror ni om att köra muskelgruppen tills den känns genomarbetad istället?

mikaelj
2010-03-18, 15:23
vad tror ni om att köra muskelgruppen tills den känns genomarbetad istället?

Det är grundtanken med Nautilus.

Richthofen
2010-03-18, 15:33
Det är grundtanken med Nautilus.

men inte genom att gå vidare till nästa övning utan jag menar med samma övning, alltså fler set

King Grub
2010-03-18, 15:39
Multipla set är överlägset singelset när det gäller att öka styrka och muskelvolym, om man passerat det absoluta nybörjarstadiet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3044834&postcount=2

way
2010-03-18, 15:40
Multipla set? Flera set helt enkelt?

King Grub
2010-03-18, 15:45
Givetvis.

fiskebulle
2010-03-18, 17:05
Det är ju ett gött sätt att tjäna pengar på. Korta pass betyder att folk blir klara, vilket i sin tur betyder att det kan passera mer folk genom gymmet.

Medusa
2010-03-18, 17:12
på dagens friskvårdsmarknad och med den goda tillgängligheten på information så är det knappast så att Nautilus utgår ifrån sin affärsmodell och sedan anpassar kunderna därefter, det ligger förmodligen närmare sanningen att ett koncept med intensiv cirkelträning där man varierar muskelgrupperna mellan varje övning är både tidsbesparande, flexibelt, och kul, uppenbarligen känner kunderna likadant.. i dagens moderna samhälle där allting skall ske snabbt och vara minimalt är det riktigt passande..

Doggeh
2010-03-18, 18:25
Nu tränar jag på Nautilus och nautilus metoden funkade väll till en början, men efter ett tag behövde jag göra 2-3 set för att kunna trötta ut mig. Det blev för lätt, helt enkelt.

Om jag tänker på tiden när jag hade träna ca 2-3 månader körde jag alltid två nautilusmetod pass. Just vad jag har hört så har de flest Nautilus gymmen bara maskiner och ett ytterst litet fria vikters rum. Så är fallet på mitt gym också.

Annars är det ett helt ok gym för konditions träning och folk som behöver röra på sig. Billigt är det också, fast nog skulle jag kunna betala 1000-1500 kr till för att få ett bra gym med mer fria vikter.

kalajset
2010-03-18, 18:27
Multipla set är överlägset singelset när det gäller att öka styrka och muskelvolym, om man passerat det absoluta nybörjarstadiet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3044834&postcount=2

Frågan är vad som händer när man kör ett arbetsset per muskelgrupp/pass "hårt på riktigt", och sedan lyckas hålla frekvensen uppe så kroppen kan köras igenom flera gånger i veckan. Strävan efter ständig progression, ofta till failure eller över. Detta resulterar i t ex tre väldigt tunga arbetsset i veckan per muskelgrupp, plus ev. uppvärmningsset. Jämfört med en traditionell split där alla set i veckan istället utförs på samma dag tror jag aboslut det förstnämda är mycket bättre, så länge man klarar att öka på det.

Loyndomsriss
2010-03-18, 18:39
Dom flesta som skriver om sin träning skriver om hur många rep. o set dom kör. Men om man tränar enligt de Nautilus (nu Actic) kallar "Nautilus metoden" så ska man köra mellan 8-12 rep och då vara i princip utmattad i musklerna o sen gå vidare till nästa övning. Dom flesta övningarna görs även på maskin.

Vad tycker ni om den här sortens träning? Är den bara br för att "hålla igång" eller är den även bra för att "bygga" (tills man maxar maskinerna iaf ;) )?

Jag har precis börjat köra lite nautilus-aktigt med supersets (eg. ett schema av Mike Mentzer men det är väl nästan tomato tomato av vad jag har förstått) och måste säga att jag gillar det. Jag gissar dock på att man måste ha ett hyffsat psyke för att kunna pressa sig så mycket som krävs för att det ska ge resultat vilket jag inte tror att alla motionärer som kör enligt dessa principer har/gör.

Har dock inte tränat det länge nog för att kunna evaluera effekterna men med rätt mat och vila tror jag nog att det kan fungera bra förutsatt att man mördar sig varje pass.

Pretorian
2010-03-30, 09:49
Varför räcker det inte med ett set för att trötta ut musklerna? Vad har det att göra med att man tränat mer än några månader? Det är väl bara att öka motståndet/vikten när man blir starkare. Det behövs väl inte fler set?

Jag har tränat enligt Nautilus (och Mentzer) under många år. Vikten eller antal reps ökar jag varje gång (om jag inte varit sjuk) för att ta ut muskeln så mycket som möjligt. Men jag är nog en bit ifrån att trötta ut så som Mentzer.

pragmatist
2010-03-30, 10:39
Varför räcker det inte med ett set för att trötta ut musklerna?

Fråga kroppen eller Gud fader som skapade oss. Att flera set per övning ger bättre resultat för alla utom rena nybörjare och personer som är över 70 år gamla är i alla fall väl dokumenterat i många studier - dock var det inte lika väl belagt på den tiden när Nautilusmetoden uppfanns, d.v.s. på 70-talet. Den forskning som fanns då pekade snarare på att det inte var någon större skillnad på ett eller flera set. Ibland stöter man också på referenser till denna lite äldre forskning av folk som förespråkar Nautilus- eller Heavy Duty-metoderna.

King Grub
2010-03-30, 10:43
Varför räcker det inte med ett set för att trötta ut musklerna

Även om det vore så (vilket det inte är), är det inte uttröttning man är ute efter med träningen om man vill bygga styrka och muskelmassa. Utmattning och uttröttning har inget egenvärde för den som vill bygga större muskler. Det går ut på att sända maximala signaler för proteinsyntes, och det gör man inte genom att bli trött, och det tar fler än ett set för att åstadkomma det. Samma sak för styrkeutveckling, även om fler faktorer än bara proteinsyntes är involverade i styrkeökningar.

Pretorian
2010-03-30, 11:29
Jag kan inte sätta emot något mot era svar. Men jag går ändå efter Mike Mentzers bok:
High-Intensity Training the Mike Mentzer Way och vad jag förstår så är det ett set som gäller (tror dock det finns exempel på övningar med fler set). Enligt Mike så ska man väl ta ut sig (ursäkta det felaktiga uttrycket) på så kort tid som möjligt?

Jag hoppas ni förstår att jag är lekman när det gäller träning (även om jag hållit på i många år).

mikaelj
2010-03-30, 13:09
Du har i ett set möjlighet att arbeta igenom alla muskelfibrer gradvis, men det kanske inte är rätt sätt om du huvudsakligen är ute efter typ 2x/2x som t ex styrkelyftare?

Pretorian
2010-03-30, 14:21
Vad är 2x/2x? Jag är ute efter att bygga muskelmassa. Men hur många set ska man köra då? Ju fler desto bättre om ett set är för lite? Eller är det en magisk gräns vid 3 set tex?

pragmatist
2010-03-30, 14:24
Jag kan inte sätta emot något mot era svar. Men jag går ändå efter Mike Mentzers bok:
High-Intensity Training the Mike Mentzer Way och vad jag förstår så är det ett set som gäller (tror dock det finns exempel på övningar med fler set). Enligt Mike så ska man väl ta ut sig (ursäkta det felaktiga uttrycket) på så kort tid som möjligt?

Jag hoppas ni förstår att jag är lekman när det gäller träning (även om jag hållit på i många år).

Man får naturligtvis träna precis som man själv vill. Tycker man det är roligt och man gör framsteg så är det väl gott så. Man kan dock reflektera över att Mike Mentzer själv hade vunnit bodybuildingtävlingar på nationell nivå redan innan han kom i kontakt med Arthur Jones, Nautilus och High-Intensity Training, och att "Mike Mentzer Way" är hans filosofi snarare än den "väg" han själv faktiskt använde. Samma sak gäller för andra affischnamn för lågvolym/högintensitetsträning.

Det finns för övrigt en intressant video med Mentzer som spelades in bara dagar innan han gick bort där han instruerar Heavy Duty, delar av den kan ses på Youtube. Där kan man notera att "ett set per övning" är en sanning med viss modifikation...

mikaelj
2010-03-30, 14:24
2b/2x, menade jag.

Pretorian
2010-03-31, 07:22
Jag har sett dessa videos men det är väl främst ett set han kör med Marcus? Det är en del uppvärmningsset men dessa räknar jag bort. Och sen har han lagt till några rest/pause-set där han kör 1-2 rep och sen 5-10 sek vila.